Gå til innhold
  • Bli medlem

Norske telt - Høy pris, Høy vekt. På tide å ta inspirasjon fra det amerikanske markedet?


Simen95

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, TheSleepwalker said:

Bare for å dyppe tåa utenfor topic: Sarek er vel bare lettere fordi det er mindre enn Fjellheimen. Liten takhøyde, skråner mot fotenden, kortere liggelengde og rektangulært innertelt. 

Frister veldig med X-mid og Supermid da 😎 

 

Materialene er de samme ja, men Sarek har fortelt til matlaging, og innertelt til opphold og soving. Da får du den muligheten til å lage mat i forteltet som er svært viktig for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gabs88 skrev (54 minutter siden):

 

Det er nok mye som foregår på vinterstid blant forumbrukerene men ikke generelt.

Forøvrig så overnatter 1.5 millioner nordmenn utendørs hvert år. https://norskfriluftsliv.no/naer-15-million-nordmenn-sov-ute-i-sommer/

Men jeg tviler sterkt på at mer enn 1-3% av de som overnatter i telt i løpet av året gjør det i Desember, Januar eller Februar. Jeg kjenner flere som omtrent lever i fjellet, både vinterstid og sommertid, med toppturer både sommer og vinter men har aldri hørt om en eneste av dem som sover utendørs i feks Februar.

 

Med samme argument kunne vi jo sagt at hele tråden er ugyldiggjort, siden det "kun er forumbrukere" som telter på vinteren :) (flåsete). Jeg kjenner/har støtt på overraskende mange som telter på vinterstid som hverken henger på forumer eller deler noe særlig om det i sosiale medier.

Jeg mener og tror at flere av de amerikansk-type teltene nok fint kan brukes på vinterstid, og jeg ønsker å se mer av det, men at vintertelting ikke er en greie i det hele tatt er jeg ikke helt med på. Da hadde nok ingen sett kost/nytten i å lage telt for de forholdene heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 timer siden):

Tror egentlig ikke det er noe poeng i å snakke så mye om 4 sesongers telt. For min del er det mer relevant å diskutere 3 sesongers telt ettersom de færreste nordmenn ligger utendørs i telt om vinteren.

Eg er einig med at ein kan sjå bort frå 4-sesongstelt, men av ein heilt annan grunn. Teltbehovet vinterstid og sumarstid er ganske ulike, så same modell fungerer dårleg til begge deler. Vinterstid treng eg meir innvendig plass fordi mykje av utstyret er meir volumiøst, og meir av leiraktivitetane skjer inne i teltet, og vekt er mindre viktig når teltet ligg i pulken. Sumarstid treng eg låg vekt og nedpakka volum, fordi teltet skal bærast på ryggen.

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Har du vært på dette forumet vinterstid? Det er mye vintertelting som foregår i dette landet.

Om du tenker på hele befolkningen, så er det også de færreste nordmenn som ligger i telt generelt. Klart, det er nok flere som telter i "3-sesongers" perioden, men når vi uansett er inne på nisjeprodukter for ensutiaster innenfor en nisje ville jeg ikke avfeid en hel sesong hvor veldig mange entusiaster er ute på telttur :)

Gabs88 skrev (2 timer siden):

Det er nok mye som foregår på vinterstid blant forumbrukerene men ikke generelt.

Forøvrig så overnatter 1.5 millioner nordmenn utendørs hvert år. https://norskfriluftsliv.no/naer-15-million-nordmenn-sov-ute-i-sommer/

Men jeg tviler sterkt på at mer enn 1-3% av de som overnatter i telt i løpet av året gjør det i Desember, Januar eller Februar.

Mange av oss driv med vintertelting også i mars, april og mai.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Vinterstid treng eg meir innvendig plass fordi mykje av utstyret er meir volumiøst, og meir av leiraktivitetane skjer inne i teltet, og vekt er mindre viktig når teltet ligg i pulken

Enig i dette, men det er også en utvikling med at "teltet ligg i pulken". Jeg oppfatter at mer og mer vinterutstyr lages med pulk i tankene. Jeg ser flere og flere bruke pulkbrett, og bedding, teltposer og pulkbag er for meg fremdeles ganske nytt. Dere må gjerne arrestere meg, men jeg har inntrykk av at pulk har gått fra å være en "entusiast"-greie til å bli noe alle bruker om vinteren? Går jeg 15 år tilbake, kan jeg telle på en hånd hvor mange jeg kjente som eide pulk. Vi bar stort sett tunge ryggsekker. Da hadde vi som regel et robust 3-sesongstelt som kunne fungere på vinteren og. Dagens 3-sesongstelt synes jeg er for spinkle til å fungere som vintertelt, og man må over på "vintersegmentet" som igjen blir veldig tungt og voluminøst. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (10 timer siden):

Mange gode poenger her. Når vi diskuterer så burde vi kanskje diskutere per bruksområde. Så mine kommentarer er for 3 sesong i Nord-Norske høyfjell i all slags vær for fisketurer på 2-7 dager og som globalt reisetelt.

Slik jeg ser det er nordiske telt ikke egnet til norske forhold, de er alt for tunge, er lagd for ekstrem forhold som kanskje 1% har bruk for, og har ikke utvliktet seg.

Jeg synes også ditt poeng med "basecamp" er godt. Og vi har en litt annen tur-kultur. Bare ordet "friluftsliv" er vanskelig å finne i andre språk. Det er sikkert flere som kjøper telt for dette.  I mine tidligere år (som var før Interweben :-) ) så gikk jeg på turer med 25 -30 kg sekk og telt for meg eller flere, dvs vi hadde ikke hvert vårt telt. Etter x antall timer satte vi opp en basecamp, og da var vi lite innstilte på å gå videre pga tunge sekker. Nå går jeg / vi med sekker på 12-15 kg og de er så lette at jeg ikke nødvendigvis har en bascamp, men heller går videre til ny camp. Sekken min er lettere enn mange svipptursekker, så om jeg går fra basecamp kan jeg bruke den til korte turer eller bruke en svipptursekk på 30gr. For *meg* har dette økt turgleden betraktelig.

Jeg bruker et X-Mid P2 som er lettere enn stort sett alle nordiske telt?, og i alle fall lettere i forhold til plass og som har to store fortelt med plass til bagasje i et av fortelt. Forteltene er asymmetriske plassert, slik at det alltid er et som gir le og gir muighet for å ha åpen dør. Vel, dette var dagens reklame :-)

I norden som ellers er det self "all about the money", men den store kjøpergruppen i norden er nok langt mer konservative og selvtilfredse enn andre. Det er i alle fall ikke slik at vi har behov for ekstreme telt pga dårligere vær enn andre. Det er lenge siden jeg innså at nordiske telt ikke var velegnet for norske forhold og gikk over til UxAnske telt. Dette betyr også at jeg kanskje ikke har fått med meg utviklingen, men fra det jeg ser i felt og på nettet har de ikke endret seg siden de første selvstående kom på markedet. Så jeg skulle virkelig ønske jeg hadde nordiske
valg som jeg kunne kjøpe til mine behov, men det har vi ikke og det gjør jeg ikke.


Godt å lese noen andre var enige at mange av teltene er heavy duty :P
Hvordan er du fornøyd med X-mid? Ønsker den samme, men litt for stort footprint for meg. Driver å designer noe ala det samme.

Svenske produsenter også lager jo ofte litt heavy duty klær også til tur utstyr, det er garantert en skandinavisk ting.


Lagde dette i Sketch Up; Noe lignende X-mid men mye smalere. Synd han har laget patent på designet sitt så ingen andre produsenter kan herme haha.

 

Screenshot_818.png.f89a013431ea47a7c1cd098d5173cfed.pngScreenshot_817.png.9dbd47a6d2304e512058d33c24c0d374.pngScreenshot_816.png.00672acffbec3e49851d3be7d5debaf9.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://lighterpack.com/r/hr5zwq

Her er mitt tur utstyr, mangler å kjøpe noen av tingene. Men ønsker å bytte ut pyramide teltet, det er veldig lett for størrelsen du får men jeg likte ikke at veggene falt ned som de gjorde, mye wasted space. Skulle gjerne funnet noe lettere også :) 
Plus sette det opp i skog var ikke det letteste, min målgruppe på telt er liten footprint men stor nok takhøyde. 
Sykt at hele pakningen er nærmest halv vekt fra de fleste telt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohansen skrev (14 timer siden):

Det var jo betryggende :) Men la meg ta noen turer med det først. 
 

Er sydd inn i selve teltet sånn som SMD og lanshan pro. Fra før har jeg en Locus Gear Khufu med innertelt. Selv om det er et fantastisk telt så begrenses plassen og takhøyden veldig av å ha et innertelt, så jeg ville ha et integrert et. Kunne selvsagt bare kjøpt et SMD, men når man først har fått ideen til et eget design og tegna det så får man lyst til å fullføre. 

Kult prosjekt! Blir gøy å høre :D Hvordan er du fornøyd med Locus Khufu? Elsker looken på pyramide telt, men syntes Litway Pyraohm min har litt for mye kurver. Skulle ønske jeg kjøpte et mer firkantet pyramide telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (38 minutter siden):

Går jeg 15 år tilbake, kan jeg telle på en hånd hvor mange jeg kjente som eide pulk.

Eg kan telle på ei hånd kor mange eg kjenner og som eg veit at eig pulk. Så kjenner eg sikkert fleire som eig pulk, utan at eg veit om det.

Uansett, Paris-pulk og liknande, billige plastikpulkar har sjølvsagt senka terskelen for å kjøpe seg pulk. Då eg kjøpte pulken min, var det bare Fjellpulken eg kjente til som laga transport-pulk. Og før den tida, bruke eg ein gamal, lett modifisert barnepulk, og hadde inntrykk av at det var ganske vanleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (15 minutter siden):

https://lighterpack.com/r/hr5zwq

Her er mitt tur utstyr, mangler å kjøpe noen av tingene. Men ønsker å bytte ut pyramide teltet, det er veldig lett for størrelsen du får men jeg likte ikke at veggene falt ned som de gjorde, mye wasted space. Skulle gjerne funnet noe lettere også :) 
Plus sette det opp i skog var ikke det letteste, min målgruppe på telt er liten footprint men stor nok takhøyde. 
Sykt at hele pakningen er nærmest halv vekt fra de fleste telt. 

 

Eg driv ikkje lettpakking, og har nok tyngre telt enn deg. Men eg kunne tatt med meg nesten 2 telt på vekta eg sparar på å ikkje bæra vatn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (46 minutter siden):

Hvordan er du fornøyd med X-mid? Ønsker den samme, men litt for stort footprint for meg. Driver å designer noe ala det samme.

 

Screenshot_818.png.f89a013431ea47a7c1cd098d5173cfed.pngScreenshot_817.png.9dbd47a6d2304e512058d33c24c0d374.pngScreenshot_816.png.00672acffbec3e49851d3be7d5debaf9.png

Så langt superfornøyd. Men har bare 2 uker i det så langt, og ennå ikke i Norge. Og ikke testet i skikkelig drittvær. Men foreløpig ser det ut til å være Det Perfekte Telt :-) . Se: https://flyalfscreek.wordpress.com/2023/02/04/forsteinntrykk-durston-xp-2-lettvektstelt/

Det ligger oppskrift på Youtube på oppsett for å redusere footprint for XP. På mine turer kan det være et problem å finne en flat plass for liggeunderlag delen av teltbunn, men om resten av teltet står over noen stener og busker er ikke så farlig.

Lykke til med design, all respekt for de som er mer nevenyttige enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (2 timer siden):

Kult prosjekt! Blir gøy å høre :D Hvordan er du fornøyd med Locus Khufu? Elsker looken på pyramide telt, men syntes Litway Pyraohm min har litt for mye kurver. Skulle ønske jeg kjøpte et mer firkantet pyramide telt.

Ja, tror jeg lager en egen post når jeg har testet det litt. 
 

Khufu er kjempemessig, japansk kvalitet :)

 

Særs på vinteren når folk bærer på Hilleberg-beist klarer jeg meg helt fint med bare det uten innertelt. 300 gram ish.  De har en skjult bestillingsliste hvor du kan kjøpe forskjellige innertelt med duk i stedet for mesh. Jeg har det men føler det stort sett er unødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telttråder her på ff feiler skjeldent å underholde 😅

Her er en kort historie fra årets påske i Anjavassdalen i Indre Troms. På vei inn til Anjavatn møtte jeg to karer som fikk seg en tredagers erfaring med storm der inne. Det er mildt sagt ingen spøk i det området. Svalbard teltet ble såpass trykt ned at begge måtte ligge på rygg og støtte opp teltet med bena. Toalettet ble med et besøk i kuldegropen i forteltet. Matlaging blir under slike forhold direkte farlig. Stressnivået på mann og utstyr under slike forhold er skyhøyt. Det finnes flere slike historier, og har selv mine møter med været gjennom +30år. På vinterturer er det anbefalt å ha gode marginer når det gjelder sikkerhet, også når det gjelder telt.

Alle med en viss erfaring vet at det meste av telt og tarper fungerer helt fint under tregrensa sommer som vinter. På det beste sovner man under åpen himmel. Over tregrensa derimot er en helt annen sak. Så er det slik at hvor man bor og legger sine turer, også er en faktor.

I USA, når jeg prater med familie og bekjente, så kommer det ofte frem dette med antall  sesonger. De opererer med 4 sesonger, og planlegger deretter. Jeg har da prøvd å forklare at i enkelte deler av Norge kan man si at man har en femte sesong i tillegg. Altså den skarpeste sesongen enkelte plasser, eventuelt værtyper.

Så tilbake til historien fra påsken. Det hadde vært direkte uansvarlig og uforsvarlig å dra på tur i slike områder med uegnet telt, være seg amerikansk eller ikke. Utover det så har det kommet fram sentrale poenger fra andre i denne tråden og lignende tråder om viktigheten av god plass i telt vinterstid. Personlig liker jeg litt tumleplass også på 2-4 ukers turer om sommeren. Jo eldre jeg blir, jo mer plass trenger jeg 😅.

God tur, uansett telt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike diskusjoner som dette gjøres ofte ut fra eget "ståsted", dvs hva man har erfaring med, hvilket behov man har, hvilke type turer man gjør osv. Det påvirker fort preferanser, som da ikke kommer frem i kommentarene.

Bildet nedenfor som illustrasjon. Det viser 3 av teltene mine, som alle fint benyttes på vinter for å dekke opp ulike behov/ulike turer.  (Bilder lånt fra nett/produsent og mine).  De gir ulik grad av komfort, og har ulike fordeler, valg avhenger av hva som prioriteres. Letteste og tyngste er 4 persons telt i hht. spec. 

image.thumb.png.22d680588422c4c1aeee106d626747f5.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (11 timer siden):

I USA, når jeg prater med familie og bekjente, så kommer det ofte frem dette med antall  sesonger. De opererer med 4 sesonger, og planlegger deretter. Jeg har da prøvd å forklare at i enkelte deler av Norge kan man si at man har en femte sesong i tillegg. Altså den skarpeste sesongen enkelte plasser, eventuelt værtyper.

Teltmessig reknar eg 2 sesongar, snødekt mark og barmark.

Når ein les seg meir opp på utanlandsk utstyr, finn ein ut at mange av dei opererer med 4 sesongar med barmark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man må bruke det teltet man tenker er riktig for seg selv. Lære å å kjenne teltet/ teltene du har sine sterke og svake sider.

Jeg kan værer enig med trådstarter at skandinaviske produsenter er litt tradisjonelle. Det hadde ikke gjort noe om de hadde turt å lage noen modeller som er litt annerledes. Hilleberg har forsøkt seg på noe og tatt det bort (Rajd enduks telt). Nå har de Anaris i sortimentet sitt. 

Det er mye snakk om at det er uforsvarlig å dra på tur med lett telt. Der er jeg litt uenig. Jeg har selv Hilleberg Keron 3 og 4 GT og bruker dem både på sommer og vinter, men har også HMG Ultamid som jeg også bruker på sommer og vinter. Det kommer an på turen hvilke telt jeg velger. Har jeg med meg familie blir det Hilleberg. Det er lunere og koseligere. I de teltene kan vi sitte i undertøyet og spille kort mens primusen går. Drar jeg alene tar jeg HMG Ultamid. Det blir en annerledes opplevelse. Når jeg er inne i teltet sitter jeg som regel i soveposen med dunjakken på. Primusen klarer ikke å varme opp teltet godt nok siden det bare er en duk. På en måte føler jeg at jeg kommer nærmere omgivelsene.

Pyramideteltet er en velprøvd teltmodell som har vist seg å fungere i de tøffeste omgivelsene. Helt fra Antarktis til Finnmarksvidda, så vær og vind tåler det. Det jeg har opplevd er at det kan være litt utfordrende å sette det opp, men det er Keron 4 Gt også i sterk vind:-). Keron 3 er lettere å slå opp (mindre stoff og bare 3 stenger).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin1 skrev (1 time siden):

Jeg tenker at man må bruke det teltet man tenker er riktig for seg selv. Lære å å kjenne teltet/ teltene du har sine sterke og svake sider.

Jeg kan værer enig med trådstarter at skandinaviske produsenter er litt tradisjonelle. Det hadde ikke gjort noe om de hadde turt å lage noen modeller som er litt annerledes. Hilleberg har forsøkt seg på noe og tatt det bort (Rajd enduks telt). Nå har de Anaris i sortimentet sitt. 

Det er mye snakk om at det er uforsvarlig å dra på tur med lett telt. Der er jeg litt uenig. Jeg har selv Hilleberg Keron 3 og 4 GT og bruker dem både på sommer og vinter, men har også HMG Ultamid som jeg også bruker på sommer og vinter. Det kommer an på turen hvilke telt jeg velger. Har jeg med meg familie blir det Hilleberg. Det er lunere og koseligere. I de teltene kan vi sitte i undertøyet og spille kort mens primusen går. Drar jeg alene tar jeg HMG Ultamid. Det blir en annerledes opplevelse. Når jeg er inne i teltet sitter jeg som regel i soveposen med dunjakken på. Primusen klarer ikke å varme opp teltet godt nok siden det bare er en duk. På en måte føler jeg at jeg kommer nærmere omgivelsene.

Pyramideteltet er en velprøvd teltmodell som har vist seg å fungere i de tøffeste omgivelsene. Helt fra Antarktis til Finnmarksvidda, så vær og vind tåler det. Det jeg har opplevd er at det kan være litt utfordrende å sette det opp, men det er Keron 4 Gt også i sterk vind:-). Keron 3 er lettere å slå opp (mindre stoff og bare 3 stenger).

 

Enig med alt her ja. Alt til sitt bruk, og en kan velge det en ønsker. Men de fleste telt vil fungere vår/sommer/høst. Vinteren er noe annet. Men et pyramide telt er ofte brukt her også. De graver det vell under snøen.
 

Jeg tror svaret på alt her er hva folk syntes er komfortabelt, og "dont pack your fears" som ofte er diskutert på lettvekt forum osv. Trodde selv jeg trengte / ville ha et telt som tåler masse vind osv, men etter å ha bodd i Lofoten i et halvt år gjennom vinteren føler jeg ikke behov for å ha det lenger. Vind var skummelt før. Er jo sykt kjipt hvis teltet skulle gå til helvete men en kan alltid finne ly. 
 

Fjellklatrere på svære fjell sover vell i ganske minimalistiske telt de og utenom base camp. Altså uten grupper og push forsøk. Brukte ikke ekspedisjoner før i tider også samme type som Zpacks Duplex og Hilleberg Anaris. Teltene ble vell slått i filler da men funket sikkert 😆

Jeg pakker alltid med emergency blanket, liker tryggheten med denne skulle noe skje, og bruker det også som bunnduk for teltet. 

Jeg tror største problemet med utvalg fra norske produsenter er at veldig få norske bruker gåstaver på tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (3 timer siden):

Slike diskusjoner som dette gjøres ofte ut fra eget "ståsted", dvs hva man har erfaring med, hvilket behov man har, hvilke type turer man gjør osv. Det påvirker fort preferanser, som da ikke kommer frem i kommentarene.

Bildet nedenfor som illustrasjon. Det viser 3 av teltene mine, som alle fint benyttes på vinter for å dekke opp ulike behov/ulike turer.  (Bilder lånt fra nett/produsent og mine).  De gir ulik grad av komfort, og har ulike fordeler, valg avhenger av hva som prioriteres. Letteste og tyngste er 4 persons telt i hht. spec. 

image.thumb.png.22d680588422c4c1aeee106d626747f5.png

Oi kult! Jeg prøvde et Rab Latok Summit telt, men det kondenserte som f rundt 0 grader. Skulle ha det til toppturer i nord men er sjeldent minus nesten (kysten) Men elsket teltet, gi lyd hvis du vil kjøpe for billig penge haha:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telttråder her på ff feiler skjeldent å underholde 😅

Her er en kort historie fra årets påske i Anjavassdalen i Indre Troms. På vei inn til Anjavatn møtte jeg to karer som fikk seg en tredagers erfaring med storm der inne. Det er mildt sagt ingen spøk i det området. Svalbard teltet ble såpass trykt ned at begge måtte ligge på rygg og støtte opp teltet med bena. Toalettet ble med et besøk i kuldegropen i forteltet. Matlaging blir under slike forhold direkte farlig. Stressnivået på mann og utstyr under slike forhold er skyhøyt. Det finnes flere slike historier, og har selv mine møter med været gjennom +30år. På vinterturer er det anbefalt å ha gode marginer når det gjelder sikkerhet, også når det gjelder telt.

Alle med en viss erfaring vet at det meste av telt og tarper fungerer helt fint under tregrensa sommer som vinter. På det beste sovner man under åpen himmel. Over tregrensa derimot er en helt annen sak. Så er det slik at hvor man bor og legger sine turer, også er en faktor.

I USA, når jeg prater med familie og bekjente, så kommer det ofte frem dette med antall  sesonger. De opererer med 4 sesonger, og planlegger deretter. Jeg har da prøvd å forklare at i enkelte deler av Norge kan man si at man har en femte sesong i tillegg. Altså den skarpeste sesongen enkelte plasser, eventuelt værtyper.

Så tilbake til historien fra påsken. Det hadde vært direkte uansvarlig og uforsvarlig å dra på tur i slike områder med uegnet telt, være seg amerikansk eller ikke. Utover det så har det kommet fram sentrale poenger fra andre i denne tråden og lignende tråder om viktigheten av god plass i telt vinterstid. Personlig liker jeg litt tumleplass også på 2-4 ukers turer om sommeren. Jo eldre jeg blir, jo mer plass trenger jeg 😅.

God tur, uansett telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det ble dobbel post😅. Bare å slette.

Forstår at noen mener det er fritt frem til å velge selv osv. Problemet er at når slike valg potensielt utsetter andre for fare. "Ja ja, går teltet til dundas så er det bare å finne ly". Går det skikkelig galt grunnet dårlig valg, så må andre utsette seg for nettopp fare. For 500-1000 gram mindre? Ikke er det i ytterste konsekvens bare farlig, men dyrt og ressurskrevende også. Presiserer at det her menes tøffe vinterturer i utsatt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at jeg mener at man skal ta med seg hva som helst ut i høyfjellet på vinteren. For meg handler det om å lære seg å kjenne det utstyret man har. Alle må ta ansvar for sine egne valg, men det er ikke slik at om jeg tar med meg mitt pyramidetelt på ukestur i indre Troms eller Saltfjellet, så utsetter jeg andre for fare. Om man setter opp et tunell telt feil kan det blåse i stykker, på samme måte som et lett pyramidetelt. Poenget mitt er at man må lære seg å hanskes med det man har. Jeg har en kompis som har vandret fra Stabbursdalen til Saltfjellet med et 20 år gammelt Helsport (og det var ikke noe ekspedisjonsmocdell) telt der glidelåsen var ødelagt. Han brukte 3 sikkerhetsnåler for å lukke døren. Det gikk helt fint. 

Når jeg begynte å gå på tur brukte jeg et gammelt Halti telt med glassfiberstenger (husker vi våknet på morgenen med så mye rim inne i teltet at vi trodde det snødde inne). Vi gikk over Saltfjellet med det teltet og mer til. Etterhvert som jeg har blitt eldre og fått bedre råd har jeg kjøpt bedre og bedre utstyr, men den erfaringen jeg har fått underveis kan ikke kjøpes. Jeg kan ta med verdens beste utstyr i vanskelige værforhold og mislykkes om jeg ikke kan bruke det. På samme måte som lett utstyr, billig utstyr kan fungere eller feile. Poenget mitt er at erfaring og kunnskap er vel så viktig som utstyret.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin1 skrev (14 timer siden):

Jeg kan ta med verdens beste utstyr i vanskelige værforhold og mislykkes om jeg ikke kan bruke det. På samme måte som lett utstyr, billig utstyr kan fungere eller feile. Poenget mitt er at erfaring og kunnskap er vel så viktig som utstyret.  

Kunne ikke vært mer enig. Norske fabrikanter (og andre) selger på at brukere tror de kan kjøpe seg ut av situasjoner og få sikkerhet vha dyrt utstyr. Selv kjøper jeg meg mindre vekt og det koster :-) , men jeg forsøker også å la være å ta med-for-sikkerhets-skyld-utstyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Flyalf said:

Kunne ikke vært mer enig. Norske fabrikanter (og andre) selger på at brukere tror de kan kjøpe seg ut av situasjoner og få sikkerhet vha dyrt utstyr. Selv kjøper jeg meg mindre vekt og det koster :-) , men jeg forsøker også å la være å ta med-for-sikkerhets-skyld-utstyr.

Vi liker jo å gjenta hvor viktig det er med erfaring kontra utstyr.

 

Men spøk til side så kan man jo gjøre nettopp dette. 

 

Selv om det i aller høyeste grad er mulig å kødde ting til på tross av bra utstyr.

 

Gi en amatør en camping pakke til 30000 kr så vil han sannsynlig tåle tøffere forhold enn med en pakke til 5000. 

 

Bra utstyr han veie opp for manglende erfaring og kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva brukte man å si før.. Det er forskjell på den som har gått på hodet på sykkel og den som skal gå på hode på sykkel... Gjelder nok for de som har vært på tur under ekstreme og kanskje overraskende forhold også. Vekt er kanskje ikke så viktig i denne sammenhengen. På gode sommerdager velger jeg lett og luftig. Under andre forhold velger jeg noe litt tyngre og kraftigere. 

 

Tore

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen95 skrev (På 4.5.2023 den 14.14):


Godt å lese noen andre var enige at mange av teltene er heavy duty :P
Hvordan er du fornøyd med X-mid? Ønsker den samme, men litt for stort footprint for meg. Driver å designer noe ala det samme.

Svenske produsenter også lager jo ofte litt heavy duty klær også til tur utstyr, det er garantert en skandinavisk ting.


Lagde dette i Sketch Up; Noe lignende X-mid men mye smalere. Synd han har laget patent på designet sitt så ingen andre produsenter kan herme haha.

 

Screenshot_818.png.f89a013431ea47a7c1cd098d5173cfed.pngScreenshot_817.png.9dbd47a6d2304e512058d33c24c0d374.pngScreenshot_816.png.00672acffbec3e49851d3be7d5debaf9.png

En slags mellomting mellom Zpacks Altamid og X-mid 1. Kult!

Er litt usikker på hva Durston patenten dekker. Han var jo f.eks. ikke først ute med stenger og møne på diagonalen.

Finnes også skandinaviske lettvektstelt fra Skalmo https://www.skalmo.se/ (tror de het Sarek Gear før). Noen flere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.