Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringstind Superlight 2 - Første turen


Fiskepadde

Anbefalte innlegg

Kjøpte som mange andre et Ringstind Superlight 2 på messetilbud og tenker nå at det kanskje akkurat var verd den prisen. 
 

Vi hadde regn hele kvelden, natten og morgenen. Det var vått, både på innsiden og utsiden av både innertelt og yttertelt. Luftingen er som den er når det regner, men lå under trær på en liten høyde i trekk ved kysten. Ikke ekstra bunnduk, bakken besto stort sett av barnåler. 1,5 personer i teltet. 
 

Takhøyden er for lav til å sitte helt oppreist uten underlag for meg på litt over 180cm. Teltet er med andre ord lavt. Ikke så uventet, men man burde gjerne klare å få det 5-10cm høyere under taket så det passer en gjennomsnittlig kar? Dørene har av uante grunner heller ikke glidelås som kan åpnes i begge ender, noe som er plagsomt når man vil lufte litt samtidig som kaffevannet kokes. 
 

Ellers er teltet langt innvendig med plass til ting og tang, og så har man godt med plass til å fyre opp en Trangia i ytterteltet uten at hele sulamitten tar fyr. 

Neste tur håper jeg på litt vind så jeg får testet hvorvidt det tåler denslags. 


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har använt tältet på 2 korta turer ,sålt tältet men skaffat ett nytt och testat på samma ställe och motsvarande väder där jag testat andra tält.

Det är en nedlagd soptipp ,högt belägen utan träd och väljer när blåsigt och regnar för testet.

Jag kunde resa tältet snabbt,väljer att sätta upp den brant sluttande huvudändan mot vinden för annars pressar vinden ihop båda dukarna och man får snabbare fuktgenomslag.

Jag är ca 193cm och använder max 60 mm underlag som kanske blir 3-40 när man sitter på det,jag kan då ej sitta helt rak enl HS 950 mm höjd inv högre finns det få tunneltält som är.

Jag är ganska frusen av mig och får stå ut med lite kondens när det istället är solid innertält med 2 små ventilations nätsektioner på långsidorna.

Jag använde det på en bilkamping tur i Bohuslän och vid en lugn natt ca 50 m från en fjord var det mkt fuktigt lika F  beskrivning men en annan natt ännu närmare havet med lite blåst ej störande kondens.

Jag träffade 2 som anv tältet på en ca 14 d Massiv vandring från Jotunheimen till Haukeliseter de klagade inte på tältet och vi slog upp tältet med några hundra meters avstånd och jag såg dem först vid nedtagningen av tältet.

Jag hade ju Bergant trollhetta 1p och lite kallt och när man var oförsiktig och tryckte ihop vävarna så blev det direkt fuktgenomslag då det har nät i taket,då känner man ju ej av fukten på samma sätt men varje kraftigare vindpust om man ej hade tur som den natten ha en liten kulle som vindskydd i vindriktningen.

Det var ju snö runt den lilla vattensamling jag hämtade vatten i så ej speciellt varmt.

Finns ju 2 höga ventilationshuvar högt upp,om det saknas 2 vägs blixtlås på yttertält blixtlås är det ju en stor nackdel detta kommer jag ej ihåg jag lagade maten ute på mina turer pga bra väder endast vedkök båda gångerna.

(Bilder finns på mina inlägg med tält tester. om slutsater är olika så beror det på att minnet ´sviker´)

Vilket/vilka tält jag/man väljer har ju ofta med extra priser just när man anser sig vilja ha ett nytt tält och sker inte alltid helt rationellt men man säljer ju lättare om man har köpt det till ett bra pris.

Jag har längden som gör att jag ej kan välja det minsta och lättaste och viljan att ej köpa en ´sardinburk´ och vill sprida ut packningen lite och ej behöva leta i en mörk ryggsäck efter kläder och tex mat när man är hungrig och trött då är det bra med 2 Absider en för matlagning och kängor och en för ryggsäcken samt när man ska torka kläder krävs plats för att kunna breda ut och vända ej som i HB unna då men får ta ner delar av innertält för att vända på kläderna i lilla Absid 2.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 1.5.2023 den 16.00):

Neste tur håper jeg på litt vind så jeg får testet hvorvidt det tåler denslags. 

Jeg kvitta meg med SL1 etter en tur hvor jeg synes teltet sto fryktelig dårlig mot vinden. Da sto det vendt med hodeenden mot vinden, men i løpet av natta dreide vinden noen grader, som gjorde at den kom inn mer mot siden. Da var det ikke mye motstand. Har lest div tråder her inne om ekstra plugg- og bardunfester som kan gjøre at teltet står bedre mot vind, men da det dukket opp et Hilleberg Akto på tilbud valgte jeg å skrote SL1 (fikk solgt det til kostpris) til fordel et telt med mulighet for ekstra stang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ingen87 said:

Jeg kvitta meg med SL1 etter en tur hvor jeg synes teltet sto fryktelig dårlig mot vinden. Da sto det vendt med hodeenden mot vinden, men i løpet av natta dreide vinden noen grader, som gjorde at den kom inn mer mot siden. Da var det ikke mye motstand. Har lest div tråder her inne om ekstra plugg- og bardunfester som kan gjøre at teltet står bedre mot vind, men da det dukket opp et Hilleberg Akto på tilbud valgte jeg å skrote SL1 (fikk solgt det til kostpris) til fordel et telt med mulighet for ekstra stang. 

Er spent på hvordan det vil fungere i vind ja! Jeg spår mye flaksing og fuktighet. Er egentlig ikke helt solgt på disse tynne nylon dukene heller, alt under 30d kjennes fort ut som vått dopapir. Enkle og billige polyester kuppeltelt har jaggu sin sjarm så lenge de varer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akto är mkt mindre tält och håller med om att 30 D är bra men blir onödigt tungt på sommaren.

På turen i Bohuslän i SV efter kusten så fick jag vända på tältet från låga till höga sidan och det blev stor skillnad på hur tältet trycktes ihop.

Vill man ha mer vintåligt tält får man gå över till kupoltält med kryssbågar som unna men blir då nästan 1000gr tyngre.

Jag brukar välja tältplatser med berg eller kullar på vindsidan så har lite vindkantring  mindre betydelse.Även mitt på Hardangervidda fanns det små höjdskillnader att dra fördel av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur og satt det opp i ca 15m/s. Det gikk greit, men døra åpna seg av seg selv når jeg spente opp stangen. Det var jo gøy. Og så lurer jeg på hvorfor Helsport sine plugger skal være så fælt skarpe i kantene? Når Urberg klarer å runde av hjørnene på sine plugger til halve prisen burde jo Helsport også få det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (3 timer siden):

Og så lurer jeg på hvorfor Helsport sine plugger skal være så fælt skarpe i kantene? Når Urberg klarer å runde av hjørnene på sine plugger til halve prisen burde jo Helsport også få det til. 

Samme med snøpluggene deres. Ihvertfall før, det ligger flere tråder om det på forumet. Tykke og skarpe, tunge og svake.

De fra aliexpress og billigmerker hos norske forhandlere er stivere, sterkere, lettere, uten skarpe kanter og lakket med farge.

Jeg antar at Helsport ikke lager sine egne plugger, men får merkingen sin på noen plugger fra en eller annen produsent.

På fjellreventeltet mitt fulgte det med DAC-plugger. Utrolig sterke og fine plugger med reflextråd ferdig montert.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.