Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk


Vandraren

Anbefalte innlegg

Annonse
Nokon som kan anbefala ein pulk til meg, helst ikkje over 3000.- i første omgang, har ikkje prøvd pulk før, so eg gidd ikkje og bruka for mykje peng på noko eg ikkje veit om fungere for meg. Har litt problemer med og gi slipp på storsekken.

Prøv å få tak i en brukt fjellpulk. Fra tid til annen er det noen som selger pulk etter at arvingene har begynt å gå sjøl. Men vær rask på labben, brukte pulker selges fort! Evt. sett inn en annonse ... Enkelt gjort å fjerne vindskjerm m.m. for å få en helt kurant transportpulk. Funker det ikke for deg så skal det være lett å selge den igjen.

Mitt inntrykk er at de fleste pulker lever lenge. Men det skyldes sikkert og at de færreste utsetter utstyret (og junior) for de påkjenningene som en tøff og lang tur i bratt terreng innebærer. En transportpulk i aktiv bruk har trolig et tøffere liv enn en barnepulk.

Synes selv at det er helt kurant å gå med pulk, og at det gir en mye riktigere belastning enn søkklastet storsekk. I flatt terreng og ikke altfor bratte bakker merker man lite til pulken. Belastningen er større, men bortsett fra der det er bratt merker man ikke så mye - bare at fra at alt går littegrann tregere enn ellers. Men jeg går med ganske tungt utstyr (stive lærstøvler og tur/telemarkski), dette oppleves kanskje anderledes med lettere ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp belte og drag fra Fjellpulken, og så kjøper du "Paris transportpulk" på www.sportsnett.no. Paris-pulken tåler alt, er lett, glir bra og er billig. Evt. kjøp to og legg oppå hverandre, så har du lokk også. Har hatt en i årevis, og har ikke vært snill med den... God som ny. har nettopp kjøpt en til, for å slippe unna med halparten så mange turer når jeg skal inn til hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den stolte eier av tre Parispulker. Det må nevnes at jeg bare har rukket å bruke én, men resultatet hittil er så bra at jeg nok beholder dem alle. Som dragbelte bruker jeg Acapulka sitt, men det er veldig dyrt (les: overpriset), så jeg råder deg til å kikke rundt. En kamerat fikk kjøpt et for 100 spenn på den villmarksbutikken som ligger på den andre siden av gaten ved Gunerius i Oslo. Som drag bruker jeg et 10mm båttau og to karabiner. Den ene enden av tauet er festet (med en karabin) til en løkke som går gjennom de to fremste draghullene til pulken, den andre enden er festet (med en karabin) til en tilsvarende løkke som går gjennom dragbeltets fester. På den måten sentrer draget seg alltid. Jeg kjøpte pulkene på Sportsnett (veldig bra service).

Se dette bildet her og bildet nedenfor for å få et inntrykk av pulken i bruk. På bildet nedenfor bruker jeg dobbelt tau, som nok er en dårligere løsning enn den jeg har nevnt ovenfor.

I tillegg: Som du ser på bildet nedenfor har jeg ikke noe stort trekk til å ha alt i, jeg har sett at de som bruker Parispulken på ekspedisjoner anvender en stor plast, som de bretter over og knyter noen tau rundt. Alternativt kan man visst bruke en Jerven vindsekk, så får man ekstra sikkerhet på kjøpet. Sportsnett selger spesialdesignede poser til denne pulken, men de får dem ikke inn igjen før rundt sommeren fordi den gamle produsenten (Ajungilak) er blitt tatt over av Mammut, og dette store sveitsiske selskapet er angivelig ikke interessert i produkter som ikke passer inn i deres produktlinjer.

post-898-133474452808_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dragbelte bruker jeg Acapulka sitt, men det er veldig dyrt (les: overpriset), så jeg råder deg til å kikke rundt. En kamerat fikk kjøpt et for 100 spenn på den villmarksbutikken som ligger på den andre siden av gaten ved Gunerius i Oslo.

Må bare rette opp i hvor jeg kjøpte drag belte! Hvis du ikke kjenner veldig mange andre som har kjøpt pulkbelte for 100 kr da. Jeg kjøpte det på "millitær" utsalget på yungstorvet. kosta 100 kr og var helt ubrukt. Eneste negative var at det luktet veldig stramt av den lukten alt millitær utstyr lukter Telt, feltuniformer ol..

noen som har en ide hva denne lukten stammer fra? regner med at de fleste som har vært inne i ett av forsvarets telt eller utstyrslager veit hvem lukt jeg snakker om. Den er vel ikke direkte vond, men heller ei god, heller en rar lukt jeg ikke klarer å forbinde med noe annet en millitærutstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

hofterem fra gammel rammesekk fra loppemarket eller loft hos familje er en veldig bra løsning, som bare kreve påsyning af en D-ring (kan fx bli kjøpt i dykker- eller sjøsportbutikk.)

Ennda bedre er en lite tauløkke stukket gjennem beltet. Da kan du gjøre den så kort, at slarken ved bremsing av pulken blir minndre. Snore/tau løkken stikkes gjennem pulkdraget sin endebøyle og en karabin brukes som splint! Da har du pgså karabinene ved hand, hvis noe skulle ryke!

Lukten kommer fra gamle sure tæer og selvdaue soldater!! Veldig velkjennt odeur!!

Lik gamle dykkere dauer ikke - de lukter bare slik.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

hofterem fra gammel rammesekk fra loppemarket eller loft hos familje er en veldig bra løsning, som bare kreve påsyning af en D-ring (kan fx bli kjøpt i dykker- eller sjøsportbutikk.)

Ennda bedre er en lite tauløkke stukket gjennem beltet. Da kan du gjøre den så kort, at slarken ved bremsing av pulken blir minndre. Snore/tau løkken stikkes gjennem pulkdraget sin endebøyle og en karabin brukes som splint! Da har du pgså karabinene ved hand, hvis noe skulle ryke!

Lukten kommer fra gamle sure tæer og selvdaue soldater!! Veldig velkjennt odeur!!

Lik gamle dykkere dauer ikke - de lukter bare slik.

Hilsen Elgen

sliter litt med gammel hofterem varianten jeg, merker at når jeg trekker pulken så drar hoftereima seg ned over rumpa og gjør det håpløst å gå, flere som har problemer når man bruker hoftebelte uten noen som helst reimer som holder beltet oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som drag bruker jeg et 10mm båttau og to karabiner. Den ene enden av tauet er festet (med en karabin) til en løkke som går gjennom de to fremste draghullene til pulken, den andre enden er festet (med en karabin) til en tilsvarende løkke som går gjennom dragbeltets fester. På den måten sentrer draget seg alltid.

Smart detalj, det der. Jeg har en Fjellpulken-pulk selv, og har aldri gått med noe annet enn stivt drag. Derfor lurer jeg på:

Hvodan gjør du det i nedoverbakker? Hvordan styrer du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer den ved å la den kjøre på siden av meg, dvs at jeg kjører en del på skrå, og holder i tauet hvis nødvendig. Det blir noen stopp, men helt ok for meg. Jeg må tillegge at jeg ikke har brukt pulken mer enn på to turer hittil. Jeg kjøpte pulken(e) rett før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei T-nielsen mfl.

Jau, men det er vel det samme med autorisert fjellpulken hofterem uten sele??

Og så avhenger det av formen på rumpa!! Du må ete deg litt opp eller det kan være en ide å la kjæresten dra pulken??!!

Finner du en kasseret rammesekk, hvor hofterem via en webbing harness er koblet til skuldereimene er det jo topp!! Da er det norrøna og bergans? som er aktuelle.

Ellers er det vel kurant å sy noe skulderemse på fx av gammel bilbelte fra "høggeren". Har brukt bilbelte remser mye til dykker-utstyr.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet enig i at det er moro med utstyr man har laget selv, men av og til må man bare krype til korset og kjøpe fra de som vet hva de driver med. De er ikke morsomt å stå midt på vidda og oppdage at utstyret ikke funker helt som man har tenkt. Skulle selv spare noen kroner på pulkbelte, og brukte et bredt lærbelte, type hundekjørerbelte. Dette funka tålelig på flatene, men i oppoverbakker ble beltet dratt ned under rumpa. Turen tok lang tid, og med MYE frustrasjon. Belte fra Fjellpulken med kryssreimer ble plutselig veldig billig. Så heretter holder jeg meg til hjemmelaget kaffekopp og pakkposer. Jeg er også veldig skeptisk til taudrag, kan ikke tenke meg annet enn at det må være et mareritt i kronglete terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utpåtur: Hvordan fester du draget? Bolter du det fast? Er det dette draget du har: http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=ACA003&var_1=&productbrand=Acapulka&categorytxt=

Om så, hvordan og funker det?

Lurer også litt på dette draget: http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=FJP6&var_1=&categorynu=W3&categorytxt=Pulk&produkt=Fjellpulken std. drag, sammenleggbart

Ser for meg at jeg i fjellpulkendraget sitt tilfelle må surre det fast med reimer og tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først prøvde jeg med plaststrips, men det måtte jo kuttes hver gang jeg skulle pakke sammen, så det droppet jeg. Nå bruker jeg korte lærreimer gjennom de fremste hullene i pulken. Bruker draget til fjellpulken. Tenkte jeg skulle bruke disse :

http://www.fjellpulken.no/components/com_phpshop/shop_image/product/34977f3a49f7edebe6cbd1d986ef1904.jpg

så blir det helt stabilt. Når jeg går med to pulker etter hverandre er de bare koblet sammen med store karabinkroker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet enig i at det er moro med utstyr man har laget selv, men av og til må man bare krype til korset og kjøpe fra de som vet hva de driver med. De er ikke morsomt å stå midt på vidda og oppdage at utstyret ikke funker helt som man har tenkt..

Veldig enig Utpåtur!

De fleste, ihvertfall store produsenter, benytter stor ekspertise fra erfarne utøvere/"proffesjonelle" i sin produktutvikling.

Det er bare tull å "finne opp kruttet på nytt"!

Har selv søla bort masse tid og frustrasjon mtp eget ego og "besserwissertanker".

På den andre siden blir man ganske bevisst, så kanskje er det en ny produktutvikler der ute??

Dog, bli ikke ekspert etter kun 100 teltdøg da;)

Når det gjelder pulksele, syns jeg for min del kryssbelte er unødvendig på lave pulkvekter (<50 kg).

Over 50 kg bør Fjellpulkens sele/belte forsterkes over lengre turer.

Jeg foretrekker forsvarets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. De selger de løst altså... Kanskje det kan være noe om en har fjellpulkendrag. Så lenge en får montert festene skikkelig, og plasten tåler belastningen, så ser jo de greie ut.

Lurer også på å træ et tau gjennom hullene på pulken og lage noen små løkker framme som jeg kan feste draget i, enten ved å træ det gjennom løkkene eller bruke reimer som er festet i tauet. kanskje ikke et like kontant festepunkt, men innbiller meg at det vil fordele mer av presset på pulken utover et større areal.

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å forsterke festene med en tynn metallplate på innsiden for å fordele kreftene over et større område. Min erfaring er at et mer stabilt feste man har mellom pulk og drag, jo bedre er det. Har flere ganger dratt over 100kg (to pulker etter hverandre) uten andre problemer enn blodsmaken... Jeg vil si at disse pulkene tåler alt man innen rimlighetens grenser kan forvente av en pulk. (Og en god del man strengt tatt ikke kan forvente)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Vedr. drag feste på paris pulk er surring helt Ok og testet over fler vinterture av meg.

Se den korte beskrivelse på pulkedrag tråden ovenfor! eller lenger beskrivelse her: www.friluftsliv.no

Jeg "tester" pulke hele neste uken på vinterferie til fjells!! Drar oppover om 2 timer: Ut på tur aldri sur!!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.