Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft i femundsmarka


Anbefalte innlegg

Jeg og noen kompiser tenker oss til Femundsmarka i juni-juli skiftet og trenger noen tips til ruta vi burde ta. Vi har 12/13 dager til rådighet og ønsker å kombinere fiske og padling. Jeg har foreslått rute fra røa brygge til øvre roasten, videre til korstjønna, ned hele grøtåa (hvis den renner ned mot sør-øst), så til lille vonsjøen og ned røavassdraget. Er dette en for strabasiøs tur? Har jeg forstått det som at vannet renner riktig vei så vi slipper mye padling motstrøm? Og sist men ikke minst, hvordan er fisket i disse områdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket høyde på vannene som Grøtåa kommer fra og der den renner ut, Grøtåa renner nok motsatt vei av det du skisserer...

Vanskelig å si noe om fisket, men fisk er det der. Vi var 3 stykker på tur der i fjor, samlet fangst va en harr og en gjedde, begge to svømmer rundt i Øvre Roasten fortsatt. Men noen hadde beinet ut noe fine ørreter, restene lyste rødt mot oss liksom for peke nese til oss. Vi gikk opp fra Røa brygga, med packrafter i sekken, og padlet når vi kom til Nedre Roasten. To netter ved Øvre Roasten, ved hyttene som ligger der. Før vi returnerte og hadde siste natten ved Røabrygga, der er det opparbeidet telt og bålplasser med ved.

Med så mange dager til rådighet ville jeg ha sett p muligheten av å reise fra Kjæringsjøen via Rogen i Sverige til Røa. Mulig det blir langt på Rogen med Packraft, men søk litt på nett så finner du flere turbeskrivelser fra Femunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (34 minutter siden):

Har du sjekket høyde på vannene som Grøtåa kommer fra og der den renner ut, Grøtåa renner nok motsatt vei av det du skisserer...

Vanskelig å si noe om fisket, men fisk er det der. Vi var 3 stykker på tur der i fjor, samlet fangst va en harr og en gjedde, begge to svømmer rundt i Øvre Roasten fortsatt. Men noen hadde beinet ut noe fine ørreter, restene lyste rødt mot oss liksom for peke nese til oss. Vi gikk opp fra Røa brygga, med packrafter i sekken, og padlet når vi kom til Nedre Roasten. To netter ved Øvre Roasten, ved hyttene som ligger der. Før vi returnerte og hadde siste natten ved Røabrygga, der er det opparbeidet telt og bålplasser med ved.

Med så mange dager til rådighet ville jeg ha sett p muligheten av å reise fra Kjæringsjøen via Rogen i Sverige til Røa. Mulig det blir langt på Rogen med Packraft, men søk litt på nett så finner du flere turbeskrivelser fra Femunden.

tusen takk for svar! Er fisket bedre på Rogen enn i Grøtåa? har bestilt fint vær så packraft der vil ikke bli noen problem ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kona padlet 10 dager med kano fra kæringsjøen til rogen, revsjøen, styggsjøen, og opp siste del av Røa vassdraget og tilbake igjen. Siste dagene lå jeg med magetrøbbel i teltet, så vi var passe lei og padlet fra en av håene under Rogen, over Rogen, opp til småsjøene ved Kæringsjøen, og tilbake til bilen på 1 dag. Ja også kjørte vi 6 timer hjem igjen, samme dag. 

Det går altså fint å forte seg om det er nødvendig. Ta tiden dere trenger/ønsker. Med innsatsvilje kommer man seg ut av området på 2 dager.

Packraft er dessuten lett å hive på ryggen for å utvide turområdet utenfor vassdraget man befinner seg i. En dagsmarsj på 20km går fort unna.

Tenker meg også til Femund traktene med packraft i sommer. Blir nok en kortere tur alene. Usikker på hvor! 

Endret av Fjellfilmeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva dere tenkte fra Grøtåa til L Vonsjøen. Det er mye stein i område. Spes ruta mellom S og L vonsjøen. Det går et tråkk der men vær forberedt på at dere bruker liltt tid å krefter på den strekningen. Grøtåa renner mot Krokåthåen og videre ned i Grislahåen i Røa. Hele Grøtåa inkl. Krokåthåen har kun ørret. Det er og mindre vann langs Grøtåa som f.eks Setertjern og Halvkoitjønna som kan være verdt å prøve. Sist jeg var der hadde vi leir ved Setertjern og gikk ned og fisket i Grøtåa. Fikk ikke noe i elva da da det var kaldt og blåste mye fra nord. Da var det enklere å ha en markklyse ute i stille vann over tid.
L.Vonsjøen har Røye og Abbor. S. Vonsjøen har Ø,R,A,G bl.a. Vannenei Kratland ved siden av S.Vonsjøen har vel ørret og Røye. Rogen har og flere fiskeslag og det er en bra ørretstamme der. Røa har alt mulig av fisk.

Skal dere ta en slik runde hadde jeg heller snudd litt på deler av ruta. Bære fra Femund opp til Roasten og så ta seg videre oppover Røa.
Enten dra inn til L Vonsjoen fra Storfisktjønna eller dra helt opp til Rogen å dra inn via Våndåhåen. Så videre til S. Vonsjøen og så over til Grøtåa. Så følge den ned igjen til Grislehåen og så ned igjen Røa. Vil dere har variasjon på tur inn går det også å gå opp fra Haugen eller Storvika(kun taxibåt) til Røvoltjønna. Padle over der og så bære ned til Roasten. Ser egentlig ingen grunn til å dra via Korstjønna med packraft.

I og med at dere har mange dager til rådighet kan der og f.eks ta en avstikker fra Litlbuddhåen opp til Styggsjøene. Padle over de til Revsjøen og så følge Reva ned til Rogen på vei innover.
Noen tar og veie til Styggsjøene via Litlsjøen. Slipper de bære opp langs strykene i Øvre Røa.
Hvor langt dere bør gå og ferdes kommer jo an på form og hvor tungt lass dere får på ryggen på gåetappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.