Gå til innhold
  • Bli medlem

Inngangsporter til Lomsdalen


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg har tenkt på Lomsdalen i 11 år, og kanskje det er på tide å gjøre noe med det. 

Har flere spørsmål om transport inn i området, særlig til båttransport. Vurderer å kjøpe egen båt for å kunne besøke forlatte fjorder i nord Norge. Men det er jo billigere å leie, i hvert fall i starten. 

Har andre leid båtskyss inn fjordene til Lomsdalen? 

Hvem brukte dere? Hva kostet det? Mulig å kommunisere utkjøring underveis av vandringen? 

Evt kajakk, hvor praktisk er det å la en kajakk ligge i fjøra/skogen i en uke, uten å bli stjålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker å leie transport her https://www.beverlyshill.no/

Regner med det er Børja du tenker på som oppstartsted..? Husker ikke hva vi betalte men bare ring å hør. Han holder på der nå.

også kurant å dra inn med kajakk ja fra Nevernes, men veldig utsatt for vind det fjordpartiet. Ikke lange marsjen inn til Lomsdalen fra Børja. Helt kurant å legge kajakk ved elvekjeften der.. har også satt ut egen båt fra nevernes og legge den på svai ved elva..

Det er ikke mulig å sende sms - men litt dekning ved Børja om man er heldig. 
Alternativ til båtskyss er oppstart Langfjorden - mer krevende og man får en forsmak på kronglete terreng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at du vil dra inn via vannvegen eller er det å parkere bilen og loffe i veg et alternativ? I så fall har man jo Tosbotnet (med "ny" fin utfartsparkering), Stavassdalen og Eiterådalen greie startsteder. Kommer man kjørende langvegs fra så er det fint å telte nede ved elva ved Stavassgården, pluss at stabburet her er anlagt for drop-in overnatting a la DNT.

Og i Eiterådalen så det fint ut å telte ved vegs ende ved Sirijorda. Rettelse: Den fine teltplassen med benk og bålplass er litt lenger nord og på andre siden av elven... jeg legger ved bilde av logg fra en tur jeg hadde her, plassen jeg tenker på er ved turstart. Ellers er det grei og stedvis bratt sti opp til Småtjønna herfra.

image.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 25.4.2023 den 17.52):

Vi bruker å leie transport her https://www.beverlyshill.no/

Det er ikke mulig å sende sms - men litt dekning ved Børja om man er heldig. 
Alternativ til båtskyss er oppstart Langfjorden - mer krevende og man får en forsmak på kronglete terreng :)

Takk for tips! Jeg har Garmin inreach så kan få ut meldinger.

 

graham skrev (På 26.4.2023 den 21.56):

Er det sånn at du vil dra inn via vannvegen eller er det å parkere bilen og loffe i veg et alternativ? I så fall har man jo Tosbotnet (med "ny" fin utfartsparkering), Stavassdalen og Eiterådalen greie startsteder. Kommer man kjørende langvegs fra så er det fint å telte nede ved elva ved Stavassgården, pluss at stabburet her er anlagt for drop-in overnatting a la DNT.

Og i Eiterådalen så det fint ut å telte ved vegs ende ved Sirijorda. Rettelse: Den fine teltplassen med benk og bålplass er litt lenger nord og på andre siden av elven... jeg legger ved bilde av logg fra en tur jeg hadde her, plassen jeg tenker på er ved turstart. Ellers er det grei og stedvis bratt sti opp til Småtjønna herfra.

image.png

Jeg tenker korteste vei inn. Har en 10 åring som hater å gå, og faren elsker eventyr 😅

Men også muligheten for å variere med andre innfallsporter enn over fjellet fra øst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.