Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste nybegynner turdame


Huldre

Anbefalte innlegg

Det blir en smule prøving og feiling, så ta notater underveis. Hukommelsen skifter gir fra skog til hjemmets lune rede.

Lag din egen pakkliste. En typisk felle er å pakke sekken etter "kjekt-å-ha" prinsippet og så slenge i bare litt ekstra i siste liten. Sånt blir det kilo av.

Høres ut som om du har lagt lista lavt og det er bra. Bedre med mange fine små turer enn en ekspedisjon hvor du går på snørra halvveis, fire dager fra folk.

I det hele tatt: Gå din egen tur.
Ja, det er lurt å høre på andre, men det er dine føtter som treffer bakken og din rygg som skal bære. Hvilket vel er feil dersom du gjør det riktig: det er dine føtter, bein, knær og hofter som treffer bakken OG bærer.
-> vekten av sekken bæres av hoftene via hoftebeltet og ryggen i sekken. "Skulderreimene" bør bare merkes på forsiden av skuldrene, IKKE over toppen. Gnagsår på hælene? Prøv gnagsår på skuldrene.
Hva som er en god tur for deg er ikke nødvendigvis like fint for andre. Selv går jeg helst hele dagen og tenner aldri bål og fisker. Jeg synes det er fint, mens andre vil se en slik tur som et mareritt. Og det er greit: vi går alle våre turer.

Av alle som har svart er det bare @Fiskepadde som lett fornektende sneier innom en av de store farene ved denne interessen: utstyrsjag. Bankkontoen blir fort tom og huset trangt dersom du skulle falle for fristelsen til å jakte på Den Perfekte Dingsen. Trådene her på forumet om kniver og brennere er til skrekk og advarsel... eller inngangsporten til neste dose nytt og skinnende utstyr. Du er i det minste advart.

 

5 hours ago, Markamann said:

Samme tilnærming hva gjelder førstehjelp. Ta med deg det du spesifikt opplever behov for, ikke ta med en full pakke rett fra sportsbutikken.

Langt på vei enig, men "ta med deg det du kan bruke, ikke ta med...". Noen av de ferdige førstehjelpspakkene har utstyr til blindtarmsoperasjoner, hvilket er fint... hvis du kan gjøre en slik operasjon.

Et par synåler, tråd(tann eller bjørne), og sportstape bør være med. Først og fremst til reparasjon av utstyr.

To plastposer (en inni en annen), til søppel er kjekt, for du tar selvsagt med deg alt skrot og skrap tilbake, gjerne også litt av det som ligger igjen etter idi... andre. Det er en liten glorie du trygt kan bære.

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ingen87 skrev (På 25.4.2023 den 15.08):

1.  Ikke akkurat pakking, men et generelt nybegynnertips: jeg anbefaler deg å prøve alt utstyret et par ganger før du drar på tur. Sett opp og ta ned telt/hengekøye et par ganger, lag deg noen måltider på brenner/stormkjøkken (hvis du skal ha noe slikt). Det er så greit å ha prøvd disse tingene før du sitter der ute i regnvær og vind som kom overraskende på. 

2.  Jeg liker godt å ha med noen croccs/lette joggesko hengende på sekken. De er lette, kan brukes på føttene om du skal krysse bekker med skarpe steiner (regner med du ikke skal vade store elver), og er digg å ha i leir når man skal en snartur ut av teltet, fremfor å snøre på seg fjellsko. 


3.  Jeg har alltid med ullundertøy i sekken, selv på korte overnattingsturer. Det er så kjekt å kunne dra frem om du skulle bli kald i løpet av kvelden / natta. Om sommeren går jeg for det meste i skjorte og tynn bukse. Shorts hvis terrenget tilsier det, men man kan bli nokså oppskrapet på leggene hvis det er mye tjerr og busk. 

 

Gode innspill

Jeg har merket hans punkter med 1.  2.  og 3

1.      Telt.  Jeg kjøpte telt hos Oslo Sportslager.  De har plass til å sette opp teltet inne i butikken.  Jeg valgte Hillebergs Akto (1,5 kg),  Men skulle jeg velge en gang til ville jeg ha valgt ett med fortelt.  Jeg har løst «forteltet» med en baldakin.  Ellers har  «rayunn» et flott telt.  Han har et bilde av en gammel primus foran navnet sitt.   Send en PM til han

Ikke kjøp telt med innertelt av myggnetting.  «Rayun» vet en del om det. Mitt innertelt er «helt» Når det blåser stenger det vinden ute. Og det blir ganske «varmt» inne

Sett opp teltet flere ganger.  Sett det også opp i mørket, og en dag det blåser skikkelig.  I et ordentlig drittvær fest teltet med en plugg på «blåsesiden».  Jeg har også merket pluggene med orangespray.  Spray først med hvit.  Da synes orange bedre.  (Biltema)  Jeg har merket alle småtingene med orange.

2.      Klogger/joggesko.  Jeg har alltid med begge.  Bruker goretexjoggesko,  Selv om de veier en del, ca 700 gram, er de uvurderlig.  Ikke la noe henge og slenge utenpå sekken.  I regnvær blir de da våte og da øker vekten.

3.     Ullundertøy.  Jeg har en vanntett pakksekk (XXL)med strammestropper som jeg kaller «alltid tørt»  Dette er en god livsforsikring.  I den stapper jeg ned soveposen, Devold ulltrøye og longs, head over (Buff), ullsokker.  Fall aldri for fristelsen til ikke å ta på deg våte plagg.  Å ta på seg våt trøye og sokker om morgenen er bare en overgang.  Selv på dager hvor jeg bar har noen få kilometer igjen å gå, kan et uhell være ute, og da er det godt å kunne krype ned i soveposen med tørt undertøy

Hvis du vil vite mer kan jeg hjelpe deg med det meste,  Send en PM

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom42 skrev (8 timer siden):

Gode innspill

Jeg har merket hans punkter med 1.  2.  og 3

1.      Telt.  Jeg kjøpte telt hos Oslo Sportslager.  De har plass til å sette opp teltet inne i butikken.  Jeg valgte Hillebergs Akto (1,5 kg),  Men skulle jeg velge en gang til ville jeg ha valgt ett med fortelt.  Jeg har løst «forteltet» med en baldakin.  Ellers har  «rayunn» et flott telt.  Han har et bilde av en gammel primus foran navnet sitt.   Send en PM til han

 

Ikke kjøp telt med innertelt av myggnetting.  «Rayun» vet en del om det. Mitt innertelt er «helt» Når det blåser stenger det vinden ute. Og det blir ganske «varmt» inne

Sett opp teltet flere ganger.  Sett det også opp i mørket, og en dag det blåser skikkelig.  I et ordentlig drittvær fest teltet med en plugg på «blåsesiden».  Jeg har også merket pluggene med orangespray.  Spray først med hvit.  Da synes orange bedre.  (Biltema)  Jeg har merket alle småtingene med orange.

2.      Klogger/joggesko.  Jeg har alltid med begge.  Bruker goretexjoggesko,  Selv om de veier en del, ca 700 gram, er de uvurderlig.  Ikke la noe henge og slenge utenpå sekken.  I regnvær blir de da våte og da øker vekten.

3.     Ullundertøy.  Jeg har en vanntett pakksekk (XXL)med strammestropper som jeg kaller «alltid tørt»  Dette er en god livsforsikring.  I den stapper jeg ned soveposen, Devold ulltrøye og longs, head over (Buff), ullsokker.  Fall aldri for fristelsen til ikke å ta på deg våte plagg.  Å ta på seg våt trøye og sokker om morgenen er bare en overgang.  Selv på dager hvor jeg bar har noen få kilometer igjen å gå, kan et uhell være ute, og da er det godt å kunne krype ned i soveposen med tørt undertøy

Hvis du vil vite mer kan jeg hjelpe deg med det meste,  Send en PM

Roligt att se att du fortfarande är aktiv på sidan Tom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Huldre skrev (På 25.4.2023 den 14.15):

Hei !! Helt nybegynner på turfronten, og ikke vant til å bære tung sekk, men ser jo at om jeg skal overnatte ute blir det fort en del utstyr…

Tips til heeelt nybegynner pakkeliste, som ikke blir altfor tung i starten🙈😅😅!??!?!!

Andre har allerede svart utfyllende, men personlig pleier jeg å lage meg en liten memo i hodet hvor jeg tenker på rom i huset som jeg trenger ting fra.
Selve «huset» mitt = teltet. Soverom = liggeunderlag, sovepose. Badet= tannhelse, hygiene. Kjøkkenet = turbrenner, gass/ evnt bensin, kokeutstyr, mat for oppholdet (sjeldent fancy, ofte Real eller lignende…) + vannrensingssystem evnt tabletter. 
Til sist kommer bekledning, ekstra tøy (inkludert regntøy) samt nyttige småting og nødvendigheter. 
 

Spørsmål man bør stille seg selv jf siste punkt er av typen: «- har jeg husket lighter/ fyrstikker/ tennstål? Har jeg husker kniv? Har jeg husket hodelykt? Husket jeg på solkrem og myggspray? Husket jeg på sjokolade og kaffe? Skal jeg ha med meg noe kos? Hva med pleddet jeg elsker, campsko, boka mi, eller vinflaska jeg drømmer om å nyte på kvelden? 
 

Legger til sist alt utover gulvet hjemme, deretter avgjør jeg hvilken sekk jeg skal bruke. Passer dette egentlig inn i en 60 L, 75 L eller må det en 100 L sekk til? 
 

Akkurat hvor mye kos og ekstra digg du tar med påvirker selvsagt både pakkvolum og vekt i stor grad. Er det en halv dagsmarsj fra bilen frem til en ènnatts overnatting kan man akseptere å bære tungt, men skal man gå flere dager i strekk så må man kompromisse. Dessuten krever lengre turer ofte mer kun av tøy og mat + mer førstehjelpsutstyr. 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.