Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindbukse med lang glidelås (3/4 eller lengre)


aico

Anbefalte innlegg

Nok ett emne i serien klær som praktisk talt ikke finnes, og som kanskje bare @aico i hele verden etterspør.
Hadde tenkt å vente litt med denne så folk får trekke pusten litt mellom hver gang jeg vil ha hjelp til å finne noe som ikke finnes, men så nærmer det seg toppsesong for denne typen klær. 
Skal jeg først stå på en forblåst fjelltopp å ønske at jeg hadde en bukse som uansett ikke lar seg oppdrive, så vil det sikkert føles litt bedre når jeg vet at de mest kunnskapsrike i landet har bekreftet mistanken.

Så altså, lett vindbukse med 3/4 - full glidelås i sidene. 
Må ikke være 7D, UL-lett. Helst ikke, egentlig, men vesentlig lettere enn en typisk turbukse må den være om det skal være noe vits.

Av alle DIY-prosjekt jeg kan se for meg, er kanskje dette noe av det mest overkommelige, så det er ikke kjempeviktig å finne noe ferdiglaget. Men så er det nå en gang sånn at alt tar litt lengre tid enn man trur, så selv om jeg leker litt med tanken på å kjøre opp til lett symaskin med automatgir, er det fortsatt ett stykke ned på to-do-lista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg hadd en gang - og har stadig en slik vinnbukse med lange og helt delbare glidelåser. Det medførte at det var mulig å ta dem av- og på med skia på. Ulempen var at de var av noe meget glat nylon, så fallt man fungerte de som et akebrett!!

Jeg syklet også noe med de så baken ble slitt ut i sømmen. Det mest verdifulle var så de 2 glidelåsene, som så fik hjemmesydde bukser, men av bevernylon. Solidt og sterkt, men noe tungt. jeg skal innrømme, at jeg ikke har brukt dem i en del år. Men de er ikke kasseret, skal bare forsyne med ny strikk i livet! Enkelt sy-prosjekt for de som kan. Jeg har alltid problemer med undertråden med fruens symaskine - hun mener, at det er feilbetiening. Forstå hvem som kan?!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg kan komme på er Berghaus Paclite pant som jeg har. 3/4 glidelås og er lett (200-250g). Det er jo en regnbukse, så jeg vet ikke om jeg bommer på hva du ser etter, men jeg har hatt veldig stor glede av den som vindbukse også på både sommer- og påsketurer.

Vanskelig å få tak i her på berget, men kan kjøpes på svensk og tysk Amazon med frakt til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Gram skrev (2 timer siden):

Første jeg kan komme på er Berghaus Paclite pant som jeg har. 3/4 glidelås og er lett (200-250g). Det er jo en regnbukse, så jeg vet ikke om jeg bommer på hva du ser etter, men jeg har hatt veldig stor glede av den som vindbukse også på både sommer- og påsketurer.

Vanskelig å få tak i her på berget, men kan kjøpes på svensk og tysk Amazon med frakt til Norge.

Takker for tips, men regnbukse er ikke interessant. Stort utvalg av regnbukser med glidelås i siden, så det er lett å få tak i, men egner seg ikke til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Takker for tips, men regnbukse er ikke interessant. Stort utvalg av regnbukser med glidelås i siden, så det er lett å få tak i, men egner seg ikke til alt.

Vil ikke kalle det en regnbukse altså. Rett og slett fordi den er pustende. Og paclite membranen til gore tex fungerer ganske bra.

Kjøper du den på hjemmesiden til leverandør får du den i flere lengder også 

Har brukt min mye , knall kombo med Aclima ullnetting som eneste plagg under

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lars p jeg tror du toucher på et viktig poeng. For de fleste er sikkert Paclite o.l. bra nok til å dekke begge behov, så da er det ikke produsentene ser seg råd for å markedsføre vindbukser til samme bruk.

Jeg har Paclite bukse med hel glidelås, så det behovet er dekket. Jeg er derfor helt sikker på at det er en bukse uten membran jeg er ute etter ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I min søken etter tur-shortsen 2023 ramlet jeg innom Norrøna store i går.
Norrøna sine shortser var stort sett langt utenfor krav-spesifikasjonen, så jeg sporet raskt av og så litt på andre ting istf.

Da slår det meg at mange av Flex1-buksene til Norrøna (f.eks: Fjørå, Falketind heavy duty og Trollveggen) har 3/4 glidelås i siden. Disse er kun ment for ventilasjon og er sydd sammen med mesh e.l. under glidelåsen, så ikke umiddelbart egnet for det jeg tenker meg. Noen av de har også sømmer på tvers av glidelåsen, som hindrer drageren fra å gå hele veien, men for meg ser det ut som selve glidelåsen går uavbrutt hele veien, så om jeg fjerner sømmen på tvers og stoffet på baksiden så skulle alle disse buksene være aktuelle kandidater for denne type bruk.

Jeg rakk ikke å prøve noen, så uvisst hvordan de passer, men Fjørå virker best på papiret med soleklart lavest vekt.

Noen andre som har prød å modifisere disse buksene? Kan det være en farbar vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt for utålmodig til å vente på at noen som har like rare idèer som meg tilfeldigvis skulle snuble over forrige post, så en Fjørå Flex1 bukse ble med hjem på fredag.

Nå er det bare å samle opp mot til å klippe i stykker den nye, fine buksen min :)

Ikke så aller verst vekt og pakkbarhet på disse Fjørå-buksene i utgangspunktet, min er str. small, og etter en runde med saksen så er den kanskje slanket ned enda 10%? 
Utålmodighet til tross, så blir jeg vel å ta meg tid til en tur eller to før klipping, så jeg får en føling med hvor godt jeg liker buksen. Prøverom og virkelighet kan gi litt ulik opplevelse. Evt. verdi for videresalg stuper nok ganske brutalt når den er ferdig modifisert :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.