Gå til innhold
  • Bli medlem

Tjeneste for å finne rett produkt til deg


Anbefalte innlegg

Gabs88 skrev (1 time siden):

Ja, som jeg skrev selv så har jeg ingen tro på at dette vil fungere.

 

Det er svært kompatibel å finne frem til et produkt som faktisk vil fungere optimalt for en spesifikk person. 

...., men det er mange produkter som vil fungere, om enn ikke maksimalt optimalt ;-): Og at det fungerer er mer enn nok for mange, det er bare noen få som ønsker at det fungerer helt optimalt...

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mtp AI - så kan det nok være lurt å bruke Bing sin søkemotor som har ChatGPT integrert. Den benytter seg av internettsøk, som Chat GPT (i hvert fall gratisversjonen) ikke gjør. Dermed kan svarene ofte bli ren oppdiktning. Jeg har i alle fall bedre erfaring med Bing sin versjon. Og hvem hadde trodd at Bing skulle bli aktuelt igjen, haha? Det er ingen grunn til å undervurdere at OP er inne på noe her. AI har kommet for å bli, samt i de rette hender kan det omformes til uttallige nyttige verktøy. Vi bruker jo Google for å søke rundt etter utstyr i stedet for å tråle reklame, eller besøke butikken, som vi gjorde før i tida.

Lykke til med prosjektet - spent på resultatet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (8 timer siden):

Kjapp test: jeg ba chatGPT lage en tabell over plass og vekt på Hilleberg fjelltelt. Den tok med noen, men ikke alle telt.

image.png.10c21b7c6200793a917a7a15cf33608a.png

Fascinerende at den finner på så mye tilsynelatende helt umotivert

Anjan 1, Nallo 1? Finnes de da? Og helt feile vekter.

Bare svada,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Marius Engelsen said:

Anjan 1, Nallo 1? Finnes de da? Og helt feile vekter.

Bare svada,..

Ja, det er jo det som er problemet med chatgpt. Svarene som blir gitt ser fantastiske ut ved første øyekast. Men når du går dem litt i sømmene så er det ofte endeløs bullshit.

 

Du merker det kanskje ikke når det er et felt du ikke vet så mye om, men når det er noe du kjenner godt til da ser du det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal testen koste noe? Greide ikke å lese meg frem til det. 

Synes fjellforum fungerer greit. Det er bare å spesifisere i tittel. Erfaring med durston vs hilleberg? Da får man ofte gode svar. Vil vi ha generelle svar eller avanserte/komplekse? Bare å spørre og forklare hva du vil ha i teksten. Fjellforums medlemmer svarer så godt de kan. Abonnerte en stund på alt om fiske og villmarksliv. Halve bladene var tester av nytt utstyr. Falt ikke helt i smak hos meg. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg som «testkanin» er jo betatester på noen andre programmer innen friluft også. Ser jo at AI i en del tilfeller gir forbausende rett svar, litt som en god elev på ungdomsskole/gymnas - men som trolig bare har lest om emne og ikke har praksis innen feltet. 

Du får svar etter det du spør om, men spør du etter en lett gassbrenner får du svar på det. Dette gjelder både Google, AI eller for den slags skyld en ekspeditør med lang kø. Du går ut en lett gassbrenner.

Men spørsmål som skal avdekke hva du skal bruke brenneren til, de kommer normalt ikke. Skal du bare koke kaffe, lage real ? eller skal du steike pannekaker og lage tomatsuppe? Da glipper viktig info, vindskjerming etc. totalvekt for systemet og om det er egnet.

På telt feks, velger de fleste å gå opp en størrelse slik at 2 personer bruker et 3-manns telt, ved vinterbruk er det jo en del som bruker 3 manns telt som solotelt.

Midt opp i det hele er mulighet til å kjøpe brukt/leie/låne på BUA/Pinsj og redusert forbruk/klimaavtrykk viktig. 

Klassikeren i en del tilfeller er å kjøpe noe billig, og det er for dårlig kvalitet/funksjon. Så kjøper de noe litt bedre, og ender til slutt opp med å kjøpe noe av god kvalitet som varer i årevis. 

Så den kunnskapen de medlemmene har lagt inn i Fjellforum - den er og blir unik. Du får kontrollspørsmål, og valg. Spesielt telt er jo bare masse kompromiss, og sikkert noe av det vanskeligste. Er vel en grunn til at mange har mer enn et telt…

Så blir spennende å følge utvikling innen AI feltet. Men slik det er nå, er det ikke noe referanser etc slik at du kan sjekke ut hvor troverdig kilden til infoen kommer fra. Vi vet jo at i tillegg har mange produsenter en tendens til at feks oppgitte data går i positiv retning for salg (teltet er tyngre når det blir målt, måla er oppgitt slik at de virker større enn det er, og plugger og barduner blir flyttet over i utstyrposen, for at minimumsvekta skal gå ned). Krevende å få tak i riktig info selv for oss nerder. 

På andre siden, hvor nære må AI treffe for at vi syns svaret er bra nok? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (7 timer siden):

Er dette det som hipster-faktoren?

Nesten.  Mountain-Cred  og Hipster-faktor har 7 sammenfallende kriterier av 10.

Mountain-Cred er ganske sammenlignbart med River-Cred som du sikkert kjenner fra fluefiske-verdenen. Viktigere i Rena og Hemsila enn i Finnmark. Litt det samme med Mountain-Cred...

 

😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.