Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse til Rjukan (eller Haukeliseter) sommer 2023?


Bamsefaren

Anbefalte innlegg

Hei!

Er i startfasen av å planlegge sommerferien og er klar for vår første lange fjelltur.

Tenkt å bare gå fra hytte til hytte og bare nyte fjellet og gå. (Blir ganske dyrt med betjente hytter, men bruker heller penger på dette enn en sydentur). Viktigste for oss er å få fjellerfaring og tar steget videre med tung sekk og telt neste år.. :)

Det vi lurer på er:

Er denne ruta like fin om sommeren?  Langtur på ski fra Finse til Rjukan (ut.no)

Vi planlegger å dra siste uken i juli og da har vel snøsmelting/vannføring roet seg?

 

 

Endret av Bamsefaren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok absolutt en fin tur. Etter midten av juli er Hardangervidda som regel ganske snøfritt og tørt. Følg dog sommerstiene mellom hyttene, og ikke vinterløypa som gjerne er litt annerledes. Uten å ha sett ruten i detalj på kartet så regner jeg med at så lenge du holder deg langs sommerrutene, ikke vil få noen overraskelse i form av ufremkommelig vannføring, men det kan være lurt å kontakte hyttene på forhånd rundt den tiden for oppdatert kunnskap.

Båt fra Mårbu til Synken kan tas for å krydre/forkorte turen litt også.

https://maarbu.dnt.no/rutetabell-mrfjordbten/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en fin tur. Kjenner bare veien fra Rauhelleren og videre sørover, men det er fint å gå og dere har to båtruter (Halne og Mår), som står klare om det kniper. I alle fall tre stigninger, men ikke noe bratt.

Slutten av juli vil være greit, med mindre det er en eller annen form for unntaksår (veldig mye snø, kaldt i mai og juni).

Sommerruta går nesten som vinterløypa, minus svømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å gå Finse til Rjukan selv i slutten av juli, alene med hund og telt. Det blir debuten min som gramjeger, og første gang jeg ser en isbre 😁 Dere som understreker viktigheten av sommerruter fremfor vinterruter - jeg sliter litt med å skille dem fra hverandre, iallefall på ut.no. Finnes det noen egne sommerrutekart for Hardangervidda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, kenovekl said:

sliter litt med å skille dem fra hverandre, iallefall på ut.no

Gå inn på kartet på ut.no.

I venstre kant er det en flik med en pil du kan klikke på.

Da kommer det frem en meny med diverse filtre og søk, blant annet: Sommerstier og Skiløyper.

 

Breen sees best på avstand, men avstikker fra Finse og via Helvetesnutene finnes.
I tungt belastede miljøer er "gramjeger" et skjellsord. Lettpakker er hva vi er når vi går med lette skritt og lange dager.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for alle svar her. Feriepenger er brukt, ruta lagt og hytter booket.

Litt dumt spørsmål, men siden jeg føler folk her har bra erfaring:

Værvarsling for Hardangervidda, pleier den stort sett å stemme?

Er det meldt en uke med sol og lite nedbør kan man stole på det og satse på at ullgenser og vindjakke holder og droppe ekstra regntøy?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt generelt så er værvarsel opptil 48 timer greit.

Været skifter fort på fjellet og på Hardangervidda er du for sikkerhets skyld ikke mer enn en liten storm unna kysten. Hvis du ikke liker tanken på å bli gjennomvåt på dag 4, så hadde jeg pakket regntøy. Hvis vekten plager, så er en billig poncho grei - sannsynligvis ikke særlig holdbar, men holder den deg tørr i en uke, så har den gjort jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bamsefaren said:

Takk for alle svar her. Feriepenger er brukt, ruta lagt og hytter booket.

Litt dumt spørsmål, men siden jeg føler folk her har bra erfaring:

Værvarsling for Hardangervidda, pleier den stort sett å stemme?

Er det meldt en uke med sol og lite nedbør kan man stole på det og satse på at ullgenser og vindjakke holder og droppe ekstra regntøy?

 

 

Var meldt skydekke på hele den siste turen min, la solkremen igjen hjemme. Var sol hele turen, så ut som en flådd tomat. 

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamsefaren skrev (På 1.6.2023 den 18.52):

Værvarsling for Hardangervidda, pleier den stort sett å stemme

Værvarsel for fjell er generelt utrygge, og stort sett berre etterretteleg for eit par dagar.

På en lengre tur kan du då risikere å til dømes stå i sidelengs hagl utan eigna kle. Keisamt i mi bok 😅 dog noko mindre styrete når ein bur på hytte kontra i telt, sidan ein kan få tørka opp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værskillet mellom øst og vestlandet går gjerne her så værmeldingen kan bære preg av litt helgardering. Ville ikke tatt en ukestur her uten regntøy for min del. Dager med sidelengs regn uten adekvat tøy kan fort finne på å tære en del på pågangsmotet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamsefaren skrev (På 21.4.2023 den 10.29):

Vi planlegger å dra siste uken i juli og da har vel snøsmelting/vannføring roet seg?

Som regel ikke noe problem, og i hvert fall ikke på østvidda (dersom til Rjukan), men jeg har vært der tidligere år hvor snøen fortsatt ligger vestover. I år er det veldig mye snø, generellt, men jeg er uskker på forholdene på Hardangervidda. Tipper at snøen ligger litt lengre enn vanlig i år. Det kan bety noen vadinger, og evt. vanskelig å følge sommerstiene. GPS kan være kjekt, i så fall. God tur :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, et lite tips vedrørende snømengde er å sjekke med de betjente hyttene i området når turen nærmer seg. De svarer stort sett på epost. 

Nøyaktigheten til værmeldingene er avhengig av om det er et stabilt værsystem i område -  et stabilt høytrykk gir stort sett bra vær. Men det er også typisk med lokale regnskurer, spesielt på ettermiddagen. Av erfaring drar jeg aldri på vidda (eller generelt på fjellet) uten regntøy. 

Gikk Finse - Haukeli i 2019. En veldig fin tur hvor en opplever stor variasjon i topografien. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
THU skrev (På 1.7.2023 den 10.25):

Hei, et lite tips vedrørende snømengde er å sjekke med de betjente hyttene i området når turen nærmer seg. De svarer stort sett på epost. 

 

DNT legger også ut føremeldinger for fjellet (de kaller det føre også om sommeren): https://www.dntoslo.no/forerapport/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei igjen!

 

Glemte å legge inn en liten tur rapport her.

Takk for alle tipsene, de ble lyttet til og vi gjennomførte turen med bravur!

Vi gikk altså hytte til hytte for å bli kjent med Hardangervidda på en trygg måte (en stykk sexylubben pappa og to tiåringer...)

Her er hyttene vi besøkte:

1. Haugastøl

2. Krækkja

3. Halne (og båt neste dag til Skaupa)

4. Rauhelleren

5. Mårbu (Båt neste dag til Synken)

6. Kalhovd

7. Helberghytta (Eneste selvbetjente hytta vi besøkte, og den var også en veldig hyggelig opplevelse)

Så gikk vi ned til Rjukan, spiste en ostepølse på bensinstasjonen, en natt på hotell og spurtet opp Gaustatoppen påfølgende dag  i fysisk toppform.. (tok banen ned da...)

 

Oppsummert en fantastisk ferie å ta med barn på. Vi opplevde både regn, vind og strålende sol men hadde med oss nok av klær og utstyr til å takle dette. kanskje til og med litt for mye, så neste gang kan sekken godt bli noen kilo lettere.. :P

Maten på hyttene var fantastisk selv om vi ikke fikk fjellfisk servert på noen av de.. 

Litt dyrt med de betjente hyttene men verdt alle penga for erfaringen og alle de fine folkene vi møtte! 

 

420886333_936626107726141_8509401868323578217_n.thumb.jpg.a12b0bfea62c84474d0639cc53903175.jpg420983248_325631587121412_4954933427777881223_n.thumb.jpg.967fa65052549cb8ede62c0e42d7ba90.jpg363281002_5832298063536625_2528087004920205159_n.thumb.jpg.b40403c22984124656236b68f9a24cb3.jpg420983244_3672471549662923_84861047873571213_n.thumb.jpg.6734a8ce630092608df7bf2e0b5a3130.jpg

420910325_2151018041914778_9212844408672526307_n.jpg421009041_356594947189775_6504355765210208518_n.thumb.jpg.be3f52f9dd2d3545c11afbf1822b2db7.jpg

Endret av Bamsefaren
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.