Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvis du skal ha med 1 mettende måltid


Solbjørg Olsen

Anbefalte innlegg

Jeg skal på topptur på ski, ca 20 km t/r. Jeg har en 30l sekk og har utstyr som liten mattermos og diverse større termoser. Masse snacks og grovt brød har jeg alltid med. Vil havregrøt være ok som mat på en sånn tur? Jeg er redd for å gå tom for energi. Hva er ditt beste måltid til termosen mtp energi og næring? Suppe med kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket "energibehov" man har kan nok være litt individuelt. For noen er havgregrøt tipp-topp, for meg blir energien brukt opp alt for raskt. Hvor lenge man er vant til å holde det gående, er også litt avgjørende.

Hvis jeg skal på langtur på ski (fjellski), kan den vare opp til 10t, noen ganger mer, er føret bra kommer jeg 4-5mil på den tiden. Fremfor å legge all energien i potten for ett måltid, er det for meg da regelmessig inntak som gjelder. Snack hver time, typisk en mini Snickers, to hver annen. Lunsj etter 3.5-4t (4-5 brødskiver med egg/brie/pølsepålegg), snack etter 5t, dobbel snack etter 6t, brødskivepause etter 7t (halvparten av lunsjmengde), så fortsetter eventuelt snack syklusen. Snack kan også være kvikk-lunsj, nøtteblending osv.

Er det et eventuelt et lengre tidsrom mellom en god frokost og turstart, fremskyndes lunsjen. Av varm drikke har jeg gjerne blåbærsuppe pulver (Ekstrøms, noe a-la solbærtoddy). Jeg har nok pulver til 1/2 liter, dette har jeg i en halvliter Nalgene flaske, og blander alt ut i med vann fra thermos underveis. Bruker alså Nalgenflasken fremfor kopp, det er enkelt å riste flasken for å blande, og jeg trenger ikke drikke alt med en gang.

Regelmessig påfyll gjør at energilagrene ikke kjøres for langt ned. Kjøres de for langt ned og du går tom, må de fylles med rask energi, men det tar litt tid å få de opp igjen, og det er ikke sikkert de kommer like bra opp igjen. Blir litt som å sykle med for lite luft i dekkene, alt blir litt tyngre.

Dette funker for meg, om det vil fungere for deg kan jeg ikke garantere. Husk at for my vekt i sekken (i form av tunge thermoser og mat) også krever mer krefter og energi.

Skal jeg på kortere turer (kanskje 5-7t), er ikke regimet så strengt, da er det kanskje bare en snack før og en etter lunsj.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Uten å være ernæringsexpert, så padlet jeg maraton kajakk i ungdommen - noen over 2 dager. På dagsturer er det "hurtige" og "langsomme" kulhydrater som var saken underveis. Hurtige til et "boost", langsomme til åkjøre litt lenger på.

Sjokolade, druesukker, fruktsukker i banan,  Ekstrøm "Vasalops" blåbærsuppe varm eller kall, mm og "langsomme" som brødmat med diverse lettfordøielig pålegg fx fiken/rosin evt lverpostej (lite protein og noe fett).

Se hva maraton/langløper, sykkelryttere inntar - sikkert en hel vitenskap.

En solid frokost noe innen turen starter med blandet husmannkost er bra. Kjøttsuppe blir for meg for salt = tørst og protein-kjøttet er ne tungtfordøyelig.

Men hvor får man Eksstrøms blåbærsuppe her i Norge??? før hadde svenske ICA det, men de er jo slutt nå. Er det bare Harry-handel som gjelder??

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solbjørg Olsen skrev (8 timer siden):

Jeg skal på topptur på ski, ca 20 km t/r. Jeg har en 30l sekk og har utstyr som liten mattermos og diverse større termoser. Masse snacks og grovt brød har jeg alltid med. Vil havregrøt være ok som mat på en sånn tur? Jeg er redd for å gå tom for energi. Hva er ditt beste måltid til termosen mtp energi og næring? Suppe med kjøtt?

Jeg har gått mange toppturer på ski på over 20km.

På slike turer tar jeg aldri med brenner, supper, middag etc. En liten termos/termokopp kanskje noen ganger på fine vårskiturer hvor det faktisk er forhold og tid til å sitte seg ned å nyte en kopp i solen, men som regel er den MYE kjekkere å slippe å bære.

Som mat blir det noe søtt og noe salt. En pose kanelgifler pluss ett par rundstykker med salami går ofte igjen. På korte turer bare en sjoklade/energibar.

Som drikke er vann det beste. Kaffe, te og kakao slukker ikke tørsten like bra, og ofte er man jo tørst etter motbakkene. Elektrolyttpulver i vannet har ingenting for seg om du uansett spiser i løpet av dagen, det er jo rikelig med salt i maten.

Jeg har gjerne med to flasker vann hvis turen krever det.  Når den ene er tom og jeg går over på den andre flasken er det en gang i blant en elektrolyttablett i flaske nummer to, men det er kun for å variere smaken litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Jeg pleier å spise jevnt og trutt på turer, spesielt i bratt og tungt terreng. Nøtter, sjokolade, frukt mm. Saft på Nalipeneflaske var et supert tips! Jeg satser på å spise frokost, en ekstra frokost på fergen, banan rett før vi går, tilgang til lommene og drikke. Tror jeg tar havregrøt, det er så godt og jeg får energi av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (4 timer siden):

Men hvor får man Eksstrøms blåbærsuppe her i Norge??? før hadde svenske ICA det, men de er jo slutt nå. Er det bare Harry-handel som gjelder??

Elgen

Kommer nok fra Harry-handel for min del. Eksstrøms har kommet under Orkla paraplyen, men om det øker sjansen for at den kan finnes her hjemme er ikke godt å si.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis sverger til Espens Turgryte før det skal gås langt og lenge eller produserers leca-blokker:

Hakk opp 2 pakker med f.eks StjerneBacon eller tilsvarende mengde, fres dette i en stor kjele
Fres og hakk 2 bokser Snurring i ovennevnte kjele sammen med bacongreiene
Tilsett 2 bokser med ChiliBønner og kok opp

Kan fraktes på termos eller f.eks vakuumpakket for senere oppvarming...


Finnbiff lar seg også enten fylles på termos eller fraktes vakuumpakket for senere oppvarming,.

Her begge variantene som vakuumpakket på tur: 
 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrynsgröt utan sylt eller annat med socker ger ej så mkt energi men kan vara bra för att hålla magen igång när du äter massa produkter med hög sockerhalt vissa får problem med att ta upp energin om de är för hög socker koncentration.

Hörde på radio i veckan att koncentrerat fruktsocker på pulver går direkt till levern och lagras som fett då det är svårt för magsäcken att ta upp.

Ekströms blåbär soppa är ca 50% socker och mkt annat samt lite blåbär det  räckte med vad som dracks på 3 Vasalopp,köper då hellre fruktsoppa.

Jag brukar på tur ha nötter av olika typ,russin,torkad frukt,choklad ev även jordnötter som ej är en nöt utan baljväxt som ärtor ibland sköljda för att ej bli för salt.

Som ´nödproviant´ lite rörsocker och salt även bra vid ev magsjuka att blanda med vatten. '

Har du ej kök med är det ju bra att ha varmt vatten med då gärna 1L thermos som håller värmen bättre än mindre med hällpip så hålls värmen kvar i stället för att skruva ur en kork samt mindre spillrisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (På 18.4.2023 den 4.24):

Hei

Uten å være ernæringsexpert, så padlet jeg maraton kajakk i ungdommen - noen over 2 dager. På dagsturer er det "hurtige" og "langsomme" kulhydrater som var saken underveis. Hurtige til et "boost", langsomme til åkjøre litt lenger på.

Sjokolade, druesukker, fruktsukker i banan,  Ekstrøm "Vasalops" blåbærsuppe varm eller kall, mm og "langsomme" som brødmat med diverse lettfordøielig pålegg fx fiken/rosin evt lverpostej (lite protein og noe fett).

Se hva maraton/langløper, sykkelryttere inntar - sikkert en hel vitenskap.

En solid frokost noe innen turen starter med blandet husmannkost er bra. Kjøttsuppe blir for meg for salt = tørst og protein-kjøttet er ne tungtfordøyelig.

Men hvor får man Eksstrøms blåbærsuppe her i Norge??? før hadde svenske ICA det, men de er jo slutt nå. Er det bare Harry-handel som gjelder??

Elgen

elgen skrev (På 18.4.2023 den 4.24):

Sjokolade, druesukker, fruktsukker i banan,  Ekstrøm "Vasalops" blåbærsuppe varm eller kall, mm og "langsomme" som brødmat med diverse lettfordøielig pålegg fx fiken/rosin evt lverpostej (lite protein og noe fett).

---------

Druesukker.  Det må ha vært ca 1968.  Deltok på et infanteriløp.  Hadde med meg et hemmelig våpen, druesukker fra en stridsrasjon.  Heiv innpå halve boksen.  Umiddelbar virkning!  Men rakettfarten varte bare en liter stund. Repeterte inntaket.  Men resultatet ble at jeg ble fullstendig tom, og for første gang brøt jeg et løp.  Siden dengang har jeg aldri rørt druesukker - og aldri brutt et løp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pose chilinøtter (230g) og en sjokolade (200g) i sekken holder i bøtter og spann til en dagstur for meg om jeg har spist god frokost. Da er brødskiver med egg og bacon, samt tomatbønner min favoritt. Energibehov avhenger veldig av fysisk størrelse, og jeg er ganske stor. Opplevd sultfølelse er også en ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lasagne fra i går til frokost, varmet den i mikroen på fergen. Jeg drakk sjokomelk og kaffi. Underveis spiste jeg frukt, nøtter og smågodt. Så hadde jeg 1 porsjon gulrotsuppe med 1 ostepølse til lunsj med rundstykke. Bolle til dessert. Turen var mye lettere enn forventet, følte jeg hadde noe å gå på hele tiden. Deilig følelse. Jeg spiste sikkert mye mer enn mange av dere ville gjort 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.