Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposar - oppgitt og opplevd temperatur (splitta frå "Hekta på t.... markedsføring?")


Anbefalte innlegg

Marius Engelsen skrev (23 timer siden):

Soveposene ble «in» på forumet lenge før corona. Jeg kjøpe selv en Warmpeace Viking 600 da de kom ut.

En flott 3 sesongs pose synes jeg. Funker ned til området rett under frysepunktet, og som dyne på varme dager. Dunklaffen ved glidelåsen er litt slappt fyllt da.

Bruker den enda, og bruker den hele året. Min hadde for lite dun i fotenden, det oppdaget jeg etter ett par år. Jeg sendte den til sømhuset for dunpåfylling, og faktura gikk til HPT :) 

Jeg ble tilbudt ny, men jeg synes det var for jævlig at den gamle posen skulle kasseres for en feil som lett kunne fikses.

Høyere dunkvalitet synes jeg passer best i vinterposer. Sommerposer og 3-sesongs med høyeste dunkvalitet komprimeres veldig lett og klapper fort sammen når de blir fuktig - er mitt intrykk.

Jeg også har hatt 300 og har en 600, begge anskaffet for en del år siden. Er godt fornøyd, men må innrømme at jeg har ca samme temperaturratingen på 300 posen som du har på 600. Dvs brukbar ned til noe under 0, da selvfølgelig med ullundertøy. Denne er nå byttet ut med Cumulus 450 quilt som jeg regner med at jeg iallefall kan bruke ned til -5. Denne er jeg veldig godt fornøyd med og har brukt den under 0 flere ganger.  600 posen har jeg ikke fått testet nedre grense på ennå, men regner med at den kanskje ligger ned mot 10 minus. Har nå fått meg en helsport vinter x-trem så den grensen finner jeg nok aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anund Wigen skrev (2 timer siden):

Jeg også har hatt 300 og har en 600, begge anskaffet for en del år siden. Er godt fornøyd, men må innrømme at jeg har ca samme temperaturratingen på 300 posen som du har på 600. Dvs brukbar ned til noe under 0, da selvfølgelig med ullundertøy. Denne er nå byttet ut med Cumulus 450 quilt som jeg regner med at jeg iallefall kan bruke ned til -5. Denne er jeg veldig godt fornøyd med og har brukt den under 0 flere ganger.  600 posen har jeg ikke fått testet nedre grense på ennå, men regner med at den kanskje ligger ned mot 10 minus. Har nå fått meg en helsport vinter x-trem så den grensen finner jeg nok aldri.

Fatter ikke de som klarer å ha så kaldt i en Viking 600. Jeg bruker ullundertøy, ulltøfler og lue, da har jeg det komfortabelt til rundt null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Marius Engelsen said:

Fatter ikke de som klarer å ha så kaldt i en Viking 600. Jeg bruker ullundertøy, ulltøfler og lue, da har jeg det komfortabelt til rundt null.

Vi er vel alle forskjellige. Har sovet godt i en Helsport Nordmarka (T-comf +8 tror jeg) på fjellet når det var frost utenfor teltet neste morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Fatter ikke de som klarer å ha så kaldt i en Viking 600. Jeg bruker ullundertøy, ulltøfler og lue, da har jeg det komfortabelt til rundt null.

Jeg tror vekt og fettlag har en del å si. Forbrenning øker med kropsvekta og fett virker isolerende mot varmetap (muskler også tror jeg, men jeg tror fett er en bedre isolator). Erfaringa mi er at man også kan venne seg til å tåle mer kulde over tid hvis man utsetter seg for den. Men det kan være en ubehagelig prosess da, særlig is starten.

Kraftig slanking (for eksempel 200 gram pr døgn) er også en sikker måte å begynne å fryse på. Det har jeg prøvd. Å gå ned 200 gram pr døgn til man har tapt 40 kg innebærer en god del frysing.

Sånn. Håper ikke jeg har sagt noe feil nå, eller noe kverulativt 😬 (oh shit - nå gikk jeg OT - nå igjen 😲) (logger av og går i dekning)

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg tror vekt og fettlag har en del å si. Forbrenning øker med kropsvekta og fett virker isolerende mot varmetap (muskler også tror jeg, men jeg tror fett er en bedre isolator). Erfaringa mi er at man også kan venne seg til å tåle mer kulde over tid hvis man utsetter seg for den. Men det kan være en ubehagelig prosess da, særlig is starten.

Kraftig slanking (for eksempel 200 gram pr døgn) er også en sikker måte å begynne å fryse på. Det har jeg prøvd. Å gå ned 200 gram pr døgn til man har tapt 40 kg innebærer en god del frysing.

Sånn. Håper ikke jeg har sagt noe feil nå, eller noe kverulativt 😬 (oh shit - nå gikk jeg OT - nå igjen 😲) (logger av og går i dekning)

Dette har ikke noe med saken å gjøre, i mitt tilfelle ihverfall.

Posen har en t-comf på -3, det er jo i området omkring null etter min skala og der jeg synes posens nedre grense er iført ullundertøy. Det vanlige er jo at folk begynner å fryse ett sted mellom comf og lim, hvis posen er helt ren, lite brukt (ikke slitt), første natten på turen (altså 100% tørr) og kombinert med ett meget godt underlag som er det som brukes i testen.

Syntetposer klarer kanskje kravene med ett noe mindre isolerende underlag siden de isolerer bedre mot bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Marius Engelsen said:

Fatter ikke de som klarer å ha så kaldt i en Viking 600. Jeg bruker ullundertøy, ulltøfler og lue, da har jeg det komfortabelt til rundt null.

 T-lim er jo definert som hvor en en mann i ullundertøy fremdeles skal ha det bra , mens t-comf er grensen for damer da de etter sigende fryser lettere enn oss menn. Dette fungerer iallefall veldig bra for meg  og har alltid gjort. Jeg bruker alltid t-lim som et utgangspunkt  for hvor langt ned jeg regner med å kunne bruke en sovepose. Størrelse har vel også noe med saken å gjøre? Har du mindre kroppsvolum vil du kunne  være mer utsatt for å fryse. 

Endret av Anund Wigen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anund Wigen skrev (4 timer siden):

 T-lim er jo definert som hvor en en mann i ullundertøy fremdeles skal ha det bra , mens t-comf er grensen for damer da de etter sigende fryser lettere enn oss menn. Dette fungerer iallefall veldig bra for meg  og har alltid gjort. Jeg bruker alltid t-lim som et utgangspunkt  for hvor langt ned jeg regner med å kunne bruke en sovepose. Størrelse har vel også noe med saken å gjøre? Har du mindre kroppsvolum vil du kunne  være mer utsatt for å fryse. 

Det er vel en definert pekepinn? 
I soveposesammenheng identifiserer jeg meg i så fall som en kvinne. 
Jeg har samme erfaring som @Marius Engelsen, og har det komfortabelt til rundt t-comf både for 3-sesongs og vinterpose. Jeg opplever også at dette påvirkes av luftfuktighet og vind som gir økt effektiv nedkjøling. Men igjen er jo dette ekstremt individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåværende ISO-standard, NS-EN ISO 23537-1:2022, definerer t-comf som:  

 

 

3.1

comfort temperature

Tcomf

lower limit of the comfort range, down to which a sleeping bag user with a relaxed posture, such as lying on their back, is globally in thermal equilibrium and at the threshold of feeling cold

3.2

limit temperature

Tlim

lower limit at which a sleeping bag user with a curled-up body posture is globally in thermal equilibrium and at the threshold of feeling cold

 

Dette gjelder altså for person med ett lag med termobekledning, og ikke under -20°C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som Helsport definerer det .

Hva betyr komforttemperatur (T-COMF), T-LIM og T-EXT?

T-COMF: Grønn sone kalles komfortsonen og i dette temperaturområdet kan de fleste sove komfortabelt i soveposen.
 

T-LIM: Gul sone kalles overgangssonen fra komfort til risiko. I denne sonen kan mange sove komfortabelt, men noen vil kunne begynne å fryse.

Vi er alle forskjellige og har forskjellige grenser. Det som funker for en vil ikke nødvendigvis funke for en annen.  Jeg vil fortsatt bruke min 600 ned til noen kuldegrader. Tror knapt jeg har brukt den i plussgrader da jeg heller har valgt min 300 som er mye lettere i sekken og tar mindre plass i feks kajakken. Jeg bruker som regel et Thermarest X-therm underlag når det er fare for at det kan blir kaldt slik at jeg slipper noe særlig kulde opp fra bakken.  Skal også teste min nye quilt i noen flere kuldegrader. Siden jeg har lite erfaring med quilt i kulda vil en dunjakke være en grei forsterkning om jeg skulle trenge det og blir det kaldt går det også an å  fylle varmt vann på en nalgeneflaske. Planen er at quilten skal ta over for det meste av det jeg hittil har brukt 300 og 600 posene til.  Har jeg planlagt en tur hvor jeg antar det kan bli kaldere enn jeg ser på som akseptabelt  og jeg har plass til den vil jeg selvfølgelig gå for for min helsport vinterpose. Den vil naturligvis også være med på alle vinterturer der det er sjanse for at det blir skikkelig kaldt. Tidligere har jeg brukt en gammel Tyin Elite til godt ned på minus 20 tallet . Dette er en tung sovepose som best egner seg for pulk/ pariserbrett. Om jeg glemmer å lukke den på kvelden etter flere timer med primusfyring, vil det gjerne være litt kaldt på morgenen. Dette er som regel enkelt å fikse med å lukke åpningen, samt spenne musklenene noen ganger for å få igang stoffskiftet. Så er det bare å sove videre om ikke årsaken til at jeg våknet var full blære. Har aldri brukt tisseflaske så da er det ut av teltet og få fikset problemet. Det er sikkert de som vil mene at også det og ikke bruke tisseflaske er fullstendig uakseptabelt, men det får så være. For meg funker også dette. 😅

Er enig at diskusjonen er fullstendig OT så avslutter for min del her.

Endret av Anund Wigen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Liggende på siden, sammenkrøket i forsterstilling, med ett svært godt isolerende underlag, i en helt ny og tørr pose i ett trekkfritt miljø.

Tror også at posen skal være godt snurpet igjen (gjelder vel egentlig begge grensene). Jeg liker ikke å ligge sånn, så jeg har nok mer varmetap ut åpningen enn det man har under testen.

Det er vel også sånn at det kun er T-conmfort som er måt. T-limit er så beregnet ut i fra dette. Om den beregningen skal være lik uansett hvordan kroppen din er bygget kan sikkert også diskuteres.

Jeg tror også det kan ha noe å si hvordan man forbereder seg før man skal sove (mat, drikke, aktivitet,...). Og ikke minst hvor godt man sover.

Selv opplever jeg også at jeg fryser lettest tidlig på morgenen. Det kan selvsagt ha noe med temperaturen å gjøre, men selv inne på soverommet er det stor forskjell på hvor lett jeg fryser til forskjellige tider på natta, og der er jo alt rimelig konstant hele natta. Det kan kanskje ha med stoffskiftet å gjøre. Så hvis jeg ikke våkner i den perioden vil jeg jo ikke oppleve å ha frosset, mens jeg ville oppleve å fryse hvis jeg våkner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tessatroll endret tittelen til Soveposar - oppgitt og opplevd temperatur (splitta frå "Hekta på t.... markedsføring?")

Eg vart ein gong fortalt (av ein soveposeprodusent trur eg), at grunnen til at ein lagar varmaare posar for kvinner er at me ofte har større overflate å miste varme frå relativt til muskelmasse. Det er no trass alt ikkje feittet som produserer varme :)

Dette rimar med eigne opplevingar; i periodar der "livet skjer" og eg er i dårlegare form, frys eg lettare. Når eg er i god form, med meir muskelmasse og noko mindre feitt, opplever eg å fryse mindre, sjølv om eg då er "tynnare". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er målt t-comf absolutt laveste temp jeg kan forvente å sove i med ullundertøy og lue, men som oftest våkner jeg av å være kald når den temperaturen nærmer seg. Jeg er normalvektig mann i 30 årene, så t-lim er langt utenfor hva jeg tør håpe på å tåle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.