Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips ved tenning av lunken brenner


NoxRy

Anbefalte innlegg

Ny bruker av bensinbrenner.

Har sittet ett par timer for å bli litt kjent med bensinbrenneren Optimus Nova. 

Og føler jeg nå har grei kontroll på forvarming og bruk. 

Og i mitt tilfelle kan jeg se for meg at jeg kan bli nødt til å tenne en varm eller lunken brenner igjen, så derfor har jeg øvd litt på det.  Og så lenge brenneren er varm så er ikke det noe problem, da tenner jeg bare gassen og så er man i gang igjen. 

Men når brenneren er lunken så føler jeg ikke at jeg får helt dreisen på det. 

Tenker at jeg bør forvarme som vanlig ved kald brenner, men syns drivstoffet kommer ut som en blanding av gass og flytende. Og får da ikke tent veken skikkelig (kun en liten flamme fra dysen).  Selv med liten flamme så får jeg jo varmet opp skikkelig så jeg får ett lite bluss til og starte med etterhvert. 

Men så kommer spørsmålet mitt, er det noe jeg kan gjøre anerledes, eller bedre? Har dere erfarne brukere noen tips til meg ved tenning av lunken brenner? 

 

Endret av NoxRy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nok bare vente til den er kald nok til å kunne forvarmes på nytt, om den ikke er på et punkt som gjør den lett antennelig igjen. Det er i hvert fall det jeg gjør i de tilfellene.

Enda en grunn til at jeg er ganske spent på Soto Stormbreakeren som er på vei med Posten. Med den bør slik venting for tenning på nytt være helt eliminert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd å tenne en lunken brenner og har aldri hatt behovet for det. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal gjøre det? 

Har jeg først forvarmet å fått igang brenneren går den til jeg er ferdig med det jeg skal.

Skulle jeg måtte bytte fuelflaske på min xgk så rekker jeg det uten å måtte forvarme den igjen, men dette er skjeldent noe jeg har gjort. Da jeg etterfyller drivstoff på flasken før jeg legger meg for kvelden eller før jeg skal bruke den.

Hvis du prøver å tenne en lunken brenner får du som beskrevet en blanding av gass/flytende som brenner med kraftige flammer. Dette soter også en hel del og du vil måtte rense brennere langt oftere hvis du holder på slik. Mange problemer med en brenner skyldes dårlig forvarming! 

Fikk du ikke forvarmet godt nok,er det bare å vente til den blir kald nok til å tilføre mer brensel for forvarming. Å hvis du ikke venter risikerer du å lage en stor stor flamme som kan være direkte farlig.

Det er i sllefall slik jeg ser det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (11 minutter siden):

Har aldri prøvd å tenne en lunken brenner og har aldri hatt behovet for det. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal gjøre det? 

Har jeg først forvarmet å fått igang brenneren går den til jeg er ferdig med det jeg skal.

Skulle jeg måtte bytte fuelflaske på min xgk så rekker jeg det uten å måtte forvarme den igjen, men dette er skjeldent noe jeg har gjort. Da jeg etterfyller drivstoff på flasken før jeg legger meg for kvelden eller før jeg skal bruke den.

Hvis du prøver å tenne en lunken brenner får du som beskrevet en blanding av gass/flytende som brenner med kraftige flammer. Dette soter også en hel del og du vil måtte rense brennere langt oftere hvis du holder på slik. Mange problemer med en brenner skyldes dårlig forvarming! 

Fikk du ikke forvarmet godt nok,er det bare å vente til den blir kald nok til å tilføre mer brensel for forvarming. Å hvis du ikke venter risikerer du å lage en stor stor flamme som kan være direkte farlig.

Det er i sllefall slik jeg ser det

Vi er vell alle forskjellige og meg og deg er nok intet unntak. Er ikke dermed sagt at jeg trenger det, men jeg er ganske nøye av natur og liker å være forberedt. Har til nå stort sett hatt med unger og kjerring på vintertur, og hvem vet hva ungene plutselig har lyst på..? 🙄🤔

 

Men jeg forstår det du sier, at det beste er og vente til brenneren blir kald igjen og får forvarmet skikkelig.

Men HVIS man må med en gang? 😁

Under testing av fyring med lunken brenner, har jeg egentlig bare fulgt samme fremgangsmåte som ved kald brenner.

1. Slippe ut litt bensin. 

2. Stenge reguleringskran. 

3. Tenne på. 

De første 2 sekundene får jeg vanlige flammer slik ved kald forvarming. Deretter får jeg kun en svak flamme fra /rundt dyse. Antageligvis pga at halve drivstoffet fordamper og det lille flytende blir liggende igjen rundt dyse. 

I de få testene jeg har gjort, har selv den lille flammen klart å varme opp godt nok til at jeg får tent ett lite bluss og sakte men sikkert skrudd opp mer etter ganske kort tid. 

Var for ren nysgjerrighet og kunnskap at jeg spurte om de erfarne's tips og råd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoxRy skrev (6 minutter siden):

Vi er vell alle forskjellige og meg og deg er nok intet unntak. Er ikke dermed sagt at jeg trenger det, men jeg er ganske nøye av natur og liker å være forberedt. Har til nå stort sett hatt med unger og kjerring på vintertur, og hvem vet hva ungene plutselig har lyst på..? 🙄🤔

 

Men jeg forstår det du sier, at det beste er og vente til brenneren blir kald igjen og får forvarmet skikkelig.

Men HVIS man må med en gang? 😁

Under testing av fyring med lunken brenner, har jeg egentlig bare fulgt samme fremgangsmåte som ved kald brenner.

1. Slippe ut litt bensin. 

2. Stenge reguleringskran. 

3. Tenne på. 

De første 2 sekundene får jeg vanlige flammer slik ved kald forvarming. Deretter får jeg kun en svak flamme fra /rundt dyse. Antageligvis pga at halve drivstoffet fordamper og det lille flytende blir liggende igjen rundt dyse. 

I de få testene jeg har gjort, har selv den lille flammen klart å varme opp godt nok til at jeg får tent ett lite bluss og sakte men sikkert skrudd opp mer etter ganske kort tid. 

Var for ren nysgjerrighet og kunnskap at jeg spurte om de erfarne's tips og råd 😊

Jeg forstår at vi er forskjellige å har forskjellige behov, men ingenting haster slik at man tenger å gjøre ting som kan være direkte farlig. 

Alle har sikkert prøvd å tenne på grillkull å ikke lykkes, da har man hatt på mer tænnveske på kullet som nå har blitt lunka. Tenner på igjen å poff får man en ildkule som har potensiale til å svi vekk kropshår i ansikt å på hender 😆

Jeg anbefaler å la brenner avkjøles til den ikke fordamper brenselet lengre. Det er det tryggeste å det beste både deg, teltet å turfølget.

Bensin/parafindamp er heller ikke noe trivlig å puste inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med brennere fra ca 1992 og til i dag tilsier at enten retenner man mens det er varmt nok eller så venter man til den kjøler seg ned. 

 

Derfor anbefaler jeg aldri noe annet til andre heller. Det handler om risikominimering. Der har jeg litt balast fra jobben hvor jeg må sørge for at både jeg og andre arbeider sikkert...

 

Vinterstid når jeg har behov for den typen brennere som krever forvarming så tar det ganske kort tid å kjøle ned nok om man setter den ut.

 

Og så er jeg så heldig at jeg aldri føler at noe haster når jeg er på tur. Da er man i naturen og følger naturens rytme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å forvarme bensinbrenneren min med en litt kraftig lighter, så hvis du har en sånn kan du jo teste om ikke den kan bringe brenneren over "kneika" og komme i gang igjen når den har blitt litt for kald.

Her demonstrerer jeg hvordan jeg gjør det med en Kovea DualMax. Her var jo brenneren helt kald i utgangspunktet og jeg litt utålmodig, så jeg kunne sikkert ha holdt på litt lenger med bedre resultat, men du skjønner sikkert hvor jeg vil hen. Jeg har også en kraftigere lighter fra biltema som jeg tror vil fungere mye bedre enn den Petromax-lighteren jeg bruker her (yter omtrent like bra/dårlig som en Primus lighter jeg har, og jeg synes egentlig begge disse gir skuffende lite flamme, mye mindre enn biltema-lighteren. Har dog ikke fått testet biltema sin noe særlig på tur ennå. Tanken var at jeg skulle bruke den lighteren til forvarming til vanlig. De har også denne som er mye større og krever ei lita gassflaske, men som kanskje kan brukes som erstatning for rødspritflaska? Skikkelig flammekaster som jeg tror fint vil forvarme en 111 (men har ikke testet det da)

 

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kan den tennes, eller så må den kjøles ned en god del.

Jeg har noen ganger sprutet rødsprit ned på veken i skålen mens den er varm. Det freser og damper og kommer en stor «poff» når man tenner (pass øyebrynene), men det er nok ikke å anbefale.

noen brennere forvarmer seg selv under drift, som oftest bråkebrennere eller stillebrennere med forvarmingsbøyle (Eks MSR Simmerlite). Da går det an å tenne de når de ikke er helt klar og la de gå på lav effekt i noen sekunder, så kommer de gjerne i gang. Men det blir store gule flammer, så pass på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (13 timer siden):

Du må nok bare vente til den er kald nok til å kunne forvarmes på nytt, om den ikke er på et punkt som gjør den lett antennelig igjen. Det er i hvert fall det jeg gjør i de tilfellene.

Enda en grunn til at jeg er ganske spent på Soto Stormbreakeren som er på vei med Posten. Med den bør slik venting for tenning på nytt være helt eliminert.

Det er helt riktig, bare kjør lunken brenner noen sekunder i start-modus - så er du good to go.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så essensielt å kunne varme opp lunken brenner på nytt ville jeg i temperaturer over -15 grader ha sverget til Optimus Vega eller annen tverrvendt brenner. Disse fungerer med redusert effekt under -10 grader, men de slutter på ingen måte å fungere ned mot -17 grader (har ikke prøvd den i kaldere temperatur enn det selv…). Dette blir da en vanlig gassbrenner, men med forvarmingsbøyle. Da tenner du den som vanlig, lar den kjøre i 2 minutter før du deretter vender gassboksen opp/ned. 
Bedre det enn å sette øyebryn og pannelugg på spill med hasardiøs bruk av bensinbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sneakyowl skriv, vent og forvarm på nytt. Jeg har samme brenner og har brukt min i 3 år nå og bruker konsekvent renset besin. Jeg følger alle anbefalingene til Optimus. I starten forvarma jeg alltid på nytt etter at brennen slukka i et par min. Venta 5 - 10 min og formvarma på nytt. Nå kjenner jeg brenner såpass at jeg ikke altid formvarmer på nytt. Tøyer det litt mer nå og vet når jeg får fyr eller ikke fyr på primusen. Blir litt primusbål av det, men ikke nok til å svi av håret eller barten (har altid snøspaden lett tilgjenglig når jeg fyrer primus). I starten vurderte jeg å forvarme med rødsprit o.l, men bruker kun besin til forvarming og føler meg trygg på det. Er du usikker, bruk rødsprit til forvarming. Jeg har brukt min nova i -15 i teltet uten problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Dompappen skrev (På 17.4.2023 den 14.23):

Som sneakyowl skriv, vent og forvarm på nytt. Jeg har samme brenner og har brukt min i 3 år nå og bruker konsekvent renset besin. Jeg følger alle anbefalingene til Optimus. I starten forvarma jeg alltid på nytt etter at brennen slukka i et par min. Venta 5 - 10 min og formvarma på nytt. Nå kjenner jeg brenner såpass at jeg ikke altid formvarmer på nytt. Tøyer det litt mer nå og vet når jeg får fyr eller ikke fyr på primusen. Blir litt primusbål av det, men ikke nok til å svi av håret eller barten (har altid snøspaden lett tilgjenglig når jeg fyrer primus). I starten vurderte jeg å forvarme med rødsprit o.l, men bruker kun besin til forvarming og føler meg trygg på det. Er du usikker, bruk rødsprit til forvarming. Jeg har brukt min nova i -15 i teltet uten problem.

Brøt egne prinsipper forleden dag da jeg fyrte opp på nytt etter bare omlag 2 minutters avkjøling. Ble sånn pga at vinden blåste ut forvarmingsflammen min. Støtter det du skriver om «primusbål». Ble et bål som varte i en 10-15 sekunders tid, deretter var det tut og kjør som vanlig, naturligvis MED vindskjerm for anledningen. Ganske udramatisk.  Beholdt begge øyebryna mine, men lukta litt svidd hår fra høyere pekefinger 😂

Endret av Skaubjønn på truger
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har selv eldre optimus Nova, som jeg liker veldig bra, fordi den kan simmerkoke til finere matlaging!

Men det er i dette lukne tilfelle at bensindampen kommer raskere og er mer farlig enn parafin/tennveske!

Novaen er vel egentlig en parafin brenner og brenner i hvert fall fint på parafin/tennveske på samme dyse - det finnes bare 1 dyse. Jeg bruker alltid tennveske av sikkerhetsmessige årsaker - og forvarmer også med dette - slipper litt ut- tenne på - lar nesten slukne og åpner ventilen l-a-n-g-s-o-m-t. Lar den stå litt på lavt bluss til den er helt varm. Men jeg har nok ikke tent den lunken, kun "halvlunken". Dessuten er brennere sperret inne i en Trangia, som står stødig, har perfekt vindskjerming og virke nesten som en Nansenkjele med optimal varme utnyttelse. Da er det bare å sitte klar med lokket/stekepannen, hvis det blir "flammekaster".

Dett nevner jeg, fordi du tilsynelatende har barn i nærheten. Da må sikerheten være på topp!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova'n er en litt spesiell løsning siden den ikke har forvarmingsbøyle, lunken brenner tenner ofte ved å skru forsiktig på og tenne. Med kjele oppå så får du litt sot med en gang, men den tar seg opp fort, og mesteparten av soten brenner bort.  Det er en fantastisk god brenner når du har lært å bruke den. Den har sine helt egne svakheter, stenger du med reguleringsspindelen, og den blir kald så kan spindelen sette seg så fast at du får problemer med å skru den opp uten å skade Nova'n.  Snu flaska opp ned så det kommer luft gjennom systemet er absolutt den beste måten å slukke på.  Har du pumpe med avstengningsventil så er det plassen å stenge før du mister trykket.  (Så slipper du å pumpe så mye neste gang)

I følge bruksanvisningen skal du selvsakt tømme for trykk hver gang, du skal heller ikke blande ulike typer drivstoff.  Min er faring er at en slump av det ene går fint sammen med det andre, så jeg etterfyller med det jeg har. Det går oftest i Biltema alkylatbensin, av og til i whitespirit ++

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 15.4.2023 den 14.32):

Enten kan den tennes, eller så må den kjøles ned en god del.

Jeg har noen ganger sprutet rødsprit ned på veken i skålen mens den er varm. Det freser og damper og kommer en stor «poff» når man tenner (pass øyebrynene), men det er nok ikke å anbefale.

Det går an å gjøre dette - men krever grunnleggende kunnskap, og litt utstyr.

Det er jo branntrekanten, og brennbar veske som raskt går over i gassform gjør at du mister «kontrollen» og du for et poff ved tenning. 
Men har du klær som ikke tar fyr, lærhansker, pluss holder kroppen unna brenneren, kan det gjøres tryggere. (Vernebriller er ei heller ikke dumt)

Men du må ha rødsprit og fylle ei sprøyte på 2.5 ml på et sted det ikke er fare for antennelse. Det må ikke være noe luft i sprøyta, bare rødsprit. Må for all del ikke gjøres med bensin eller lignende som fordamper fort. 

Så må du ha en lighter med lang hals, av telys-typen eller Soto Muka. 
Tenn den og før den gradvis mot bunn av brenneren, så evnt gass antennes, så mens du har flamme i bunn, bruker du andre handa og tømmer sprøyta med 2.5 ml i forvarmingspadden, fra siden. Den tar øyeblikkelig fyr, og det samme gjør spissen på sprøyta. Så den må du dytte ned i snøen, eller ha en kopp med vann for å slukke sprøyta. Husk at rødsprit/Bioetanol ikke syns når det brenner. 
Du får da normalt ikke noe poff.  Men dette krever trening, og hører vel under - «ikke gjør dette hjemme». 

Må øves på under trygge former, helst med en person som er bakvakt med enn vannslange som virker. 

Og husk at du er langt på utsiden av det fabrikanten anbefaler.

Så det er en grunn til å forvarme nok, slik at du får fyr på første runden, eller vente til brenneren er så kald at du kan ta på den! Før du retenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.