Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelting med knallhardt snødekke


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Hei. Kom over at snøen blir jo knallhardt nå på kvelden.  Har snøplugger og vanlige plugger, ikke isplugger. Hva er alternativet her, mon tro? Telt har muligens stormmatter( har ikke helt bestemt meg, men er meldt lettere vind,  så kanskje blir dette da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Du bruker spaden, skien, staven eller noe til å kakke ett hakk i snøen og setter ned snøpluggen.

Evt. kan du ta med vanlige teltplugger som du kan hamre ned. Skikkelige v-plugger og Y-plugger tåler dette ;)

Hei. Setter pris på din alltid så kjappe respons. Tror jeg skal prøve begge deler nå på morgenen bak huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (23 minutter siden):

Hei. Setter pris på din alltid så kjappe respons. Tror jeg skal prøve begge deler nå på morgenen bak huset.

da kan jeg konkludere med at bakken med snø ikke var type ishard,  og at snøplugger er det som gjelder her...de vanlige pluggene ville jeg ikke ha brukt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøpluggene fryser normalt fast i snøen, tråkk på den for å løsne, dra den så opp. Jeg har satt på en selvlysende/reflekterende bardunsnor øverst på mine, da ser jeg den både i mørket og ellers, og jeg kan trekke de opp med vottene på. Snora/taustumpen bør være ca 50cm lang for at løkka skal bli stor nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanskelig for å tro at man ikke skal klare å få banket ned noen snøplugger. Så lenge ikke bakken/snøen har vært trampet steinhard tidligere. 

Hadde forresten med ett billig 3-sesongs telt på fjellet for ei helg tidligere i år. Da var det forholdsvis løs snø, og jeg hadde ikke nok snøplugger til bardunene. Så da brukte jeg kvister på ca 30cm som jeg gravde ned 15-25cm. I tillegg til at jeg la litt snø rundt teltet for skjerming av vind. Da søndagen kom og dette skulle opp igjen, var det tydelig at teltet måtte blitt røsket opp i fillebiter, hvis vinden skulle klart å dra avgårde med det. Alt var nesten blitt til hard is, hadde skikkelig problemer med å spa de opp igjen 😅

De snøpluggene med snor var ganske lette å dra ut i forhold, så da ble det bestilt flere snøplugger kort etterpå 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (8 timer siden):

Min erfaring med brennere fra ca 1992 og til i dag tilsier at enten retenner man mens det er varmt nok eller så venter man til den kjøler seg ned. 

 

Derfor anbefaler jeg aldri noe annet til andre heller. Det handler om risikominimering. Der har jeg litt balast fra jobben hvor jeg må sørge for at både jeg og andre arbeider sikkert...

 

Vinterstid når jeg har behov for den typen brennere som krever forvarming så tar det ganske kort tid å kjøle ned nok om man setter den ut.

 

Og så er jeg så heldig at jeg aldri føler at noe haster når jeg er på tur. Da er man i naturen og følger naturens rytme. 

Nå har du rotet fælt med hvilken tråd du er i tror jeg 😅

Men gode poeng og beskjed mottatt.

Jeg har jo kun testet litt innendørs, og da ble den selfølgelig ikke like fort nedkjølt som på fjellet midtvinters 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoxRy skrev (20 timer siden):

Har vanskelig for å tro at man ikke skal klare å få banket ned noen snøplugger. Så lenge ikke bakken/snøen har vært trampet steinhard tidligere. 

Hadde forresten med ett billig 3-sesongs telt på fjellet for ei helg tidligere i år. Da var det forholdsvis løs snø, og jeg hadde ikke nok snøplugger til bardunene. Så da brukte jeg kvister på ca 30cm som jeg gravde ned 15-25cm. I tillegg til at jeg la litt snø rundt teltet for skjerming av vind. Da søndagen kom og dette skulle opp igjen, var det tydelig at teltet måtte blitt røsket opp i fillebiter, hvis vinden skulle klart å dra avgårde med det. Alt var nesten blitt til hard is, hadde skikkelig problemer med å spa de opp igjen 😅

De snøpluggene med snor var ganske lette å dra ut i forhold, så da ble det bestilt flere snøplugger kort etterpå 😛

Ja. Den erfaringen har vi gjort nå også. Snøplugger fikk jeg opp med hjelp av spade. Ingen problem.  Men alt av snø på stormmatter var steinhardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.