Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fjellstøvler og fotstørrelser og en fot som tilsynelatende vokser.


Øystein_

Anbefalte innlegg

Ok folkens, nå kommer en lengre historie om fjellstøvler så les det den som gidder:)

 

Jeg har i flere år brukt Hanwag Alaska GTX, veldig gode støvler synes jeg. Robuste, slitesterke og membranen har holdt lenge på begge par.

Men til syvende og sist så blir det hull og da blir det som en vanlig skinnstøvel som trekker vann, men er mye vanskeligere å tørke. Så jeg har i lengre tid tenkt på å heller kanskje prøve Lundhags. Jeg veit det er noen her som elsker det og noen som skyr det merket, men jeg liker konseptet. Det at foten, som er mest utsatt for lekkasjer, er i gummi og at skaftet er i lær som kanskje puster bedre.

Jeg liker også konseptet med en skallstøvel hvor man kan ta ut sokkene og tørke de for seg og så tørker støvelen raskere enn en foret støvel.

En annen ting er at når jeg tok på Hanwag-støvla i helga etter at de hadde stått over en vinter så hadde de blitt veldig trange. Det var så ille at det trykte på stortåa. Kjennes nesten ut som jeg har gått opp et nummer i sko, men det er jo ikke mulig. Så mulig støvla har krympa eller at jeg bare lenge har brukt for små støvler uten å legge merke til det. Jeg har også i et par år nå hatt vondt i foten(stortærne) når jeg har gått mye så mulig det er pga. at støvlene har vært for små.

I påska gikk  jeg mye på fjellski med et par nye Alfa støvler. De er merkbart større i tåboksen og virker som har bredere lest. De er veldig behagelige å gå med så kanskje jeg først nå la merke til hvor trange fjellstøvla mine egentlig er. Jeg veit ikke.

 

Så jeg var innom en butikk i dag for å prøve noen Lundhags. Jeg prøvde Vandra 2 Mid, både vanlig lest og wide. Men jeg synes de virket veldig små og trange. Foten min er ca 26 cm lang. I følge Lundhags skal jeg da ha ca 43 i størrelse(som jeg også har i Hanwag og Alfa), men skoene trykket på sidene og på toppen av foten. Dette var med en tynn bomullsokk og en medium tykk ullsokk. Jeg prøvde også 44, men den virket også for trang.


Jeg leser noen forumposter her og på Lundhags sine sider at man helst skal ha to ullsokker i skoen, en tynn en og en litt tykkere. Noen bruker kanskje også bare en tykk raggsokk. Det er vel også litt av konseptet med en skallsko, at sokkene skal erstatte foret. Men jeg tror at skulle jeg brukt to par ullsokker så måtte jeg kanskje hatt størrelse 46 eller noe.

Eller vil Lundhags-støvlene vide seg ut etter en stund når de blir gått inn? Jeg veit liksom ikke om jeg vil ta tjangsen på å prøve å gå inn "cellegummi". Spesielt om foten er for trang i bredden så er det kanskje ikke så mye å gå inn. Eller skal skoen bare være trang? Den kjentes stor nok i lengden.

Har jeg en helt sær fotform eller er det noe jeg ikke har skjønt?

Jeg har lest at noen også anbefaler Jørntjangan som har ekstra stor tåboks, men jeg aner ikke hvor man får kjøpt det. Kanskje man må til Sverige.

Som et lite PS kan jeg legge til historien om da det forrige paret Hanwag ble for små. Jeg tror de var i størrelse 42.5. Jeg gikk en 5-dagers tur på Hardangervidda. Nest siste etappe så var det ganske varmt så når jeg spiste lunsj så tok jeg av meg støvla. Når jeg da skulle ta de på igjen så var høyre støvel for liten. Jeg gikk 200 meter også var det bomstopp fordi stortåa på høyre fot kolliderte i skotuppen. Jeg tok ut sålen og tok på den tynneste sokken jeg hadde, men det var enda ikke nok. Jeg fikk nå stavra meg frem til neste hytte og til slutt hjem, men det var en selsom opplevelse. Siden har de støvlene vært for små. Så neste par jeg kjøpte gikk jeg opp til 43. Og nå virker det som det har blitt for smått. Så enten så vokser føttene mine eller så krymper støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme rare erfaring. Starta min fjellstøvel-karriere med strl 38 som 16-åring, gikk gradvis opp til strl 39,5 mot slutten av tjueåra. Så, etter to graviditeter, har føttene blitt klemt enda mer ned (i mitt tilfelle er det nok det som har skjedd - la på meg nesten 40% av kroppsvekta, bikka tresifra på vekta), så jeg er nå på 41. Uansett - storetærne har blitt veldig ømfintlige for press, og jeg opplever at skiskoa (Alfa Skarvet BC) sitter fint første dag på tur, og så butter tærne vondt i tuppen utover på turen. Samme med de gamle fjellstøvlene mine, Crispi Skarven, strl 41. Led meg gjennom de siste dagene av forrige flerdagers-fjelltur med dem. De siste åra har jeg faktisk ikke brukt fjellstøvler, men heller "løpesko" (Altra Lone Peak) nettopp i mangel på komfortable fjellstøvler. Kjøpte nye Crispi Skarven Evo på XXL i dag, samme strl (41), og de virker mye lenger - nesten for lange. Det ser rett og slett ut som det gamle paret har krympa, skoen har blitt mer bøyd (av gange) på en måte, mindre stive. Jeg lurer på om det rett og slett er noe sånt som skjer. I tillegg til at føttene jo utvider seg utover dagen, og ved flerdagers vandring. Ultraløpere bytter ofte til større strl løpesko på lange løp, føttene kan vokse ganske mye! Uansett - kjipt, og upraktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (5 timer siden):

Har jeg en helt sær fotform eller er det noe jeg ikke har skjønt?

Hei

Hverken eller😉

Jeg skal ikke ta stilling til støvlevalget Lundhaugs/Jørnkangan, da jeg ikke har noe spesiellt kunnskap om disse. Tviler dog på at gummierte støvler kan gås noe særlig til i bredden.

Hanwag er jo bra støvler, som kanskje har et fôr som former sig etter foten? Som alpinstøvler. Mine Meindl har sådan, men har de stått en stund uten bruk, må der en times fotvarme til før komforten er der.  Hanwag fås visst i øvrig i en extra bred Hallux Valgus variant.

For det er jo det som skjer i årenes løp, at foten blir slitt og trått breiere og noen får Hallux Valgus eller slitasjegigt i storetå leddet - som jeg selv.Mine podagraføtter trenger et 100.000 km ettersyn og delebytte. Eller stadig breiere sko/støvler, som er tiltakende vanskelige å finne. Jeg er gått fra 44 som unge tenåring til 46 nå, men altså altid breie sko. Skal man holde varmen på beina, må det være romslige støvler, viktigere enn tykke sokker. 

Så hvorfor i alverden kan skoselgere - særlig nettfirmaer ikke oppgi lesten/bredden ordentlig. I butikk må jeg ofte prøve sko, som jeg ikke kan få på overhovedet og ved netthandel må jeg nesten altid returnere med mindre jeg kjøper noe jeg hadde fra før. Alfa var før kjent for å ha en "bred nordisk lest" men det har de ikke nødvendigvis lenger - bare på noen modeller. 

Jeg vet bare om et firma, som oppgir bredden både objektivt og subjektiv : bred lest, 12 /13 cm. Det er "billige arbedsklær. no", visst egentlig et dansk firma, men det er mest vernesko, som man jo ikke nødvendigvis trenger. Skobutikkerne har noe å skjerpe sig på her.

Så du må altså ut og søke etter og prøve støvler i ekstra bredde. Kanskje Hanwag Hallux? Meindl har også wide model, men er litt små i størrelsen, Alfa, Viking?? Og så de nevnte svenskere? Noen anbefaler så å gå opp i størrelse. Det går an i et visst omfang, men en vil jo heller ikke gå i støvler/sko så lange som ski. 😜

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også at foten har "vokst" en del fra starten av 20 åra til nå i slutten av 30 årene. Fjellskiskoene i str 43? som passet med tynn ullsokk og raggsokk passer ikke lengre med kun en tynn ullsokk og de nye Alfa fjellskiskoene er 45. Samme med telemarkstøvlene. de kan jeg bruke med er trange. Fjellstøvler og joggesko samme sak. 

Når det kommer til valg av fjellstøvler følger jeg tråden. Mine føtter er nesten firkantet i tåboksen, aller tær er like lange så ikke lett å finne sko :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føttene vokser nok - men ikke superfort?

bror min mente at hans lundhags som hadde stått på et gulv med varme i hadde krympet i løpet av en vinter? Ingen andre sko hadde blitt mindre? Dette er en del år siden og jeg var så heldig å arve de og bruke til vintersko i stall i mange år med tykke sokker (var jo litt store) - beste stallsko ever😊🥾

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Øystein_ said:

 Så enten så vokser føttene mine eller så krymper støvlene.

Det bør du spørre lege om.

 

Jeg har et familiemedlem som hadde føtter som "vokste" i en alder av 40+, men det var ikke at føttene ble større men at beina sklidde ut pga mangelsykdom/skjelettplage. Men de ble reelt sett større enn hva de pleide å være og en av symptomene var at det ble mye vanskeligere å finne sko som passet.

 

Hvis du har en følelse av at føttene faktisk vokser i størrelse etter en alder av feks 25, (de skal egentlig stoppe mellom 18-20) så bør du kontakte lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etsvends skrev (4 timer siden):

Jeg opplever også at foten har "vokst" en del fra starten av 20 åra til nå i slutten av 30 årene. Fjellskiskoene i str 43? som passet med tynn ullsokk og raggsokk passer ikke lengre med kun en tynn ullsokk og de nye Alfa fjellskiskoene er 45. Samme med telemarkstøvlene. de kan jeg bruke med er trange. Fjellstøvler og joggesko samme sak. 

Når det kommer til valg av fjellstøvler følger jeg tråden. Mine føtter er nesten firkantet i tåboksen, aller tær er like lange så ikke lett å finne sko :(

Altra vil hvertfall være digg som joggesko/hikersko for deg da, vil jeg mene (kjenner igjen beskrivelsen av forfoten fra min). Veldig bred tåboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noen fjellsko med bred tåboks som funker, men ellers vil jeg slå et slag for Topo: https://www.topoathletic.com/ 

 

samme bredde som altra ca, men er ikke 0-drop. De har også fått en hiking sko som kan være ok. Eneste jeg vil påpeke er at de ikke er så fryktelig slitesterke, vet ikke helt hvordan de vil stå i mot på en steinte fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (1 time siden):

Vel det tar vel ca 50 år å gå fra størrels 44 til 46++ ekstra bred. De fleste her er nok betydelig yngre enn jeg😜

Elgen 

Burde gjerne spesifisert at jeg tenkte på at føtter ikke vokser superfort i voksen alder.. mens man er barn og ungdom ‘krymper’ gjerne sko både et og to og 3 nummer i året..😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (På 13.4.2023 den 10.23):

Lundhags er faktisk kjent for å krympe litt på lengden.

Det var vel modellene som hadde svinelær i fotboksen? Jeg er usikker på om de bruker dette lenger. De ble betydelig trangere bare av å stå ubrukt, særlig hvis de var våte før de ble lagret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Oksen said:

Lundhags er for så vidt brede sammenlignet med de fleste andre skomerker, men de har utrolig lav vrist.

Enig, Har prøvd Forest II i 44 og 45 (bruker normalt 44,5/45), begge fikk jeg ikke foten inn pga den lave vristen. Prøvde også Jaure II, der var i tillegg ankel-/helparti alt for smal for mine bein.  En del skrevet om passform som trådstarter kanskje kan ha nytte av her: fjellforum.no/topic/49658-passform-på-fjellstøvler/    For min del er det fremdeles Crispi Skarven som passer best til min bein (høy vrist, bred forfot), det gjør de også etter gjennomført Hallux Valgus operasjon på begge bein i 2021 og 2022.

PS: Har ikke prøvde nyere versjon av Skarven, f.eks en Skarven EVO som XXL har nå, så vet ikke om passformen er endret ifht til den eldre modellen jeg har.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 timer siden):

svinelær i fotboksen

Det stemmer nok, muligens. 

Om de fortsatt bruker det, eller om de bruker noe annet, og i så fall, hva, er ikke så lett å finne info om, i farten, synes jeg.

Edit: Det var ikke så vanskelig likevel. Ser ut som de bruker storfe innvendig i fotdelen nå. https://www.lundhags.com/no/journal/wear-care-produktguider/stovler-wear-care/materialguide-sko/

Endret av Larix
Lagt til litt...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er formentlig gummieringen på Lundhaug/jørnkängan, som er skyldig i krympingen? Våt drakter i neopren krymper faktisk, selvom dykkeren tror at han har lagt på seg! Det skyldes at det lite løsningsmiddel som faktik er i neopren forsvinner. Samtidig blir våtdrakten også stivere. jeg tenker, at det er samme fenomen her.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke uvanlig at foten vokser både i lengde og bredde etter mye belastning, det er sener i fotbue og fotblad som strekker seg. Etter en sommer med mye løping og trasking med sekk vil jeg som regel gå opp rundt én skostørrelse. Likeledes vil foten etter en vinter i sofaen ha krympet tilbake igjen.

Jeg har også slitt med at de fleste skoprodusenter ikke tar høyde for at folk har tær, men når det gjelder fjellstøvler har jeg kommet frem til at Keen ikke er så aller verst. Jeg har vært ganske fornøyd med Pyrenees modellen. Dette er en relativt myk sko med meget godt grep og med god (nok) plass i tåboksen. Den har KeenDry-membran, som har vist seg å holde lenger enn enkelte Gtx-sko jeg har eid tidligere.

image.png.937f7bc440c2cf2f276231fdd75fe408.png

Ellers går det for det meste i Altra for meg. Har så vidt fått prøvd Olympus Hike Mid Gtx nå. Passformen er suveren som alltid, men har mine tvil angående slitestyrken.

image.png.bd83f5c34c6c9f9875f1b9ce6872efd6.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tänka mig att foten blir längre pga att fotvalvet sjuker men det går att träna upp med tex att lyfta golfbollar eller andra små bollar eller greppa små påsar med ärtor/sand som man övar med om man är plattfotad ,även tåhävningar är bra,vissa går i naturgrus ej krosgrus som träning.

Det är även vanligt att kängor krymper pga att de blir blöta eller att man värmer de vid eld eller torkar för snabbt inne bättre tex på balkong eller i garaget eller källare.

Var nära köpa för små kängor sist och 1/2 nr större var  mkt bättre ta även tid vid provning av storlek kan vara bra att köpa på öppet köp och ha på sig en hel kväll och prova olika strumpkombinationer.

Sedan kan man prova olika märken tilverkare som funnits länge  kan vara bättre och flera lästtyper på samma modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som sagt, sliter også med brede føtter + høy vrist - faktisk siden barndom/tenåring. Men føttene er også langsomt blitt større 44 i sene tenår til 46 nå i pensjonsalder (+diverse sltasje nå)

Jeg har Keen sandaler pgr av lukket tåboks (og fotform). Men der må jeg bruke str. 47 pgr av høy vrist, hvis jeg få dem på. Dette undrer meg fordi jeg mente at de feite amerikanere også måtte ha store føtter??

Jeg har så vidt kunne bruke et par Salomon wide modell, men er ikke imponert av slitestyrken, fordi jeg går med hunder hver dag. Bruker de ikke som fjellstøvler, da de er for lette og tynnsålet. Vil karakterisere de som "joggesko med skaft"

Hvordan er det så med Altra og høy vrist? Fint at de er fotformet, men hvis flate som konvolutter får jeg dem ikke på. Slitestyrke ved almindelig tur- ikke fjellbruk?

Vil egent gjerne gi Altra en sjangse. De finnes også til ganske hyggelig pris.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@elgen jeg har relativt høy vrist og er for det meste fornøyd med Altra der også. Litt forskjell i modellene. Har mange par (både løpesko og til hiking), og noen av modellene jeg har valgt «tight fit» lengdemessig på (for intervall/korte turer) så er de kanskje litt trange, men ikke noe problem - og merker ikke noe til det på f.eks Lone Peak som brukes i fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring; mine føtter har krympet fra 46, som jeg brukte i tidlig 20-årene, til ca str 44 som jeg bruker nå. Jeg er inne i mitt femte tiår nå.

Jeg tror dette er pga at matchvekten min har gått ned over 15 kg i løpet av disse årene.

 

Så mitt spørsmpl til dere som sier at føttene vokser i voksen alder.

Har kroppsvekten også gått opp?

 

 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geb skrev (3 timer siden):

Jeg har motsatt erfaring; mine føtter har krympet fra 46, som jeg brukte i tidlig 20-årene, til ca str 44 som jeg bruker nå. Jeg er inne i mitt femte tiår nå.

Jeg tror dette er pga at matchvekten min har gått ned over 15 kg i løpet av disse årene.

 

Så mitt spørsmpl til dere som sier at føttene vokser i voksen alder.

Har kroppsvekten også gått opp?

 

:-)

Føttene mine vokste betydelig da jeg la på meg 35kg+ i graviditetene (bikka tresifra! Imponerende (?) for høyden, lettere å gå over enn rundt). Men kan ikke si at de krympa igjen etterpå, selv om jeg ikke lenger er strl elefant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geb skrev (15 timer siden):

Jeg har motsatt erfaring; mine føtter har krympet fra 46, som jeg brukte i tidlig 20-årene, til ca str 44 som jeg bruker nå. Jeg er inne i mitt femte tiår nå.

Jeg tror dette er pga at matchvekten min har gått ned over 15 kg i løpet av disse årene.

 

Så mitt spørsmpl til dere som sier at føttene vokser i voksen alder.

Har kroppsvekten også gått opp?

 

:-)

Min kroppsvekt gikk ned da skostørrelsen gikk opp. Det har med endring i fotbladet å gjøre for meg. Jeg har alltid hatt høy fotbue, og med alderen (og minkende kraft i tærne) må puta bak tærne ta mer tyngde. Dette resulterer i at foten blir lengre. 
Nå må det legges til at dette er resultat av sykdom og ikke nødvendigvis et normalt forløp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

OK, forsøkte meg på et par Altra lone peak 6 sko til kommende sommer. Fint fotformet, hvis man da kan få dem på foten. 

Det kunne jeg ikke, for de er alt for trange - flate som konvoutter der hvor snøringen starter. Så det ble ennda en sko-retur. Sko netthandler jeg bare, hvor det er gratis trnasport og RETUR. For stor feilprosent!

Så må jeg finne på noe annet Skeechers?? Eller bruke salomon X-ultra wide, som jeg da passer, men får såle slitt relativt rask.

Elge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.