Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektstelt


skaufant

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er flere tråder med liknende tema fra før, men jeg prøver meg likevel på en ny:

Er ute etter et telt for tre personer for en lengre fjelltur om sommeren. Det desidert viktigste momentet er vekt, deretter kommer plass, vindstabilitet, pris og generelt praktisk bruk. Jeg har foreløpig en klar favoritt, men venter med å nevne det for ikke å sette dere i noen bestemt retning. Har dere forslag som passer -gjerne mindre kjente merker og modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har selv et hilleberg nallo gt3. etter å ha satt det opp to ganger klarte eg det aleine på to-tre minutter :!: god plass, god lufting, men dog forholdsvis dyrt (6000kr i fullpris?). låg en formiddag i stiv kuling i det nå i høst, det regna og blåste kraftig om natta. da blei det litt kontakt mellom inner og yttertelt, og dermed litt fuktighet, men mye bedre enn i det gamle teltet mitt. når hele greier veier inn på under 3kg, så er iallfall eg fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ett ganske nyinnkjøpt Hilleberg nallo 3 gt. Skal du ha lette telt kommer du nesten ikke utenom hilleberg. Dette teltet veier 2,8 kg med alt og tar liten plass i et kompresonstrekk (soveposetrekk).

Skal du spare 3-400 gramm velger du det uten stort fortelt altså ikke GT modellen. Jeg vil derimot anbefalle gt hvis dere skal være 3 i teltet. Da kan det også brukes som vintertelt med 2. Dåg er det ikke optimalt som vintertelt.

Har bare brukt det 2 netter hittil, men da tross alt på dovrefjell i litt vind, snø og kulde.

Det var ikke spesielt romslig eller komfertabelt med 3, men forteltet hjalp mye. Vil si dette teltet er ypperlig til 2, men 3 går også greit om sommeren (har ikke prøvd det på sommerføre, men er jo det det er laget for). Vil ikke anbefalle 3 om vintern selv om det går.

post-1296-133474452256_thumb.jpg

post-1296-133474452266_thumb.jpg

post-1296-133474452276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forslagene deres, men synes det er litt "standard". Dessuten blir det for liten plass med tremannstelt til tre personer over lengre tid. Kunne selvsagt kjøpt firemanns, men da går jo vekta også opp. Vekt er svært viktig for meg med dette teltet. Ikke så lett å få både god plass og lav vekt, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja har ingen bedre forslag. Skal du ha et superlett telt og veldig god plass til 3... Tror dette blir vanskelig ja.

Men skal jo være enig at 3 mans telt er for lite for 3 over lengre perioder, men det er det nesten uansett hvor stort teltet er. En bor trangt i telt.

Kjøp hvert deres 1. manns telt eller ett 2-3 mannstelt og et 1 mannstelt og bytt på

Tror du skal lete lenge for å tilfredstille dine krav. Tror 3 i samme telt over lengre perioder er en dårlig ide uansett hvor gode venner enn er. Dette blir det for utrivlige turer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi! Marmotteltet ser ut som et romskip og har nok for dårlig vannsøyle på ytterteltet, men det var gode forslag. Foreløpig holder jeg en knapp på dette:

http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=7163&G=800&P=795

Vindstabiliteten er jo ikke så god som på fjelltelt, men det får gå. Men; gulvarealet kan ikke stemme. Regn litt på det, det henger ikke på greip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er det en glippe mellom teltet og bunnduken, så her kommer myggen inn. Det er niks fortelt og når man åpner døren kommer regnet inn. Telt om sommeren har etter min mening 2 funksjoner: holde regn og dyr unna. Ellers kunne man sove i grevlingtrekk utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm er vel ikke noe dumt alternativ med lavo. Den har en slags stormmatter ser jeg så med litt steiner vil en nok klare å holde myggen rimelig greit unna.

Veldig kjekt med stor høyde så en slipper å ligge hele tiden. Ikke noe dumt alternativ så lenge den ikke skal brukes på vinterstid på fjellet. Ikke det at jeg har prøvd det, men hørt noen skrekk historier der en plutselig sitter helt uten bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er også skeptisk til å bruke den midtvinters, men har tro på den til sommeren. Når det er så gode stormmatter tror jeg ikke mygg blir noe stort problem, og åpningen lukkes selvsagt med en gang en har gått ut/inn. Gull verdt med litt høyde så en kan sitte oppreist, og gjerne stå litt også. Kan ikke huske å ha sett noe lettere firemannstelt enn dette. Erik må gjerne bruke Grevlingen sin, når vi er tre stykker er denne omtrent like tung per mann. Tror jeg får det mer komfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det første som slår meg når jeg ser beskrivelsen av hva du vil ha, er: Helsport Rondane3 - eller om turene skal være lange/komfortable - 4-mannsversjonen. Teltene er på henholdsvis 2,2kg og 2,7kg - stort lettere får du det ikke..

Ytterligere spesifikasjoner ser du her: http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=1179&G=800&P=795

Forstår ikke helt at ingen har foreslått dette teltet.. Perfekt for lange sommerfotturer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har vurdert det teltet også, men "firemannsversjonen" veier en kilo mer enn lavvuen, og har betydelig dårligere plass/takhøyde. I tillegg koster det over 2000kr mer, det er penger man heller kan bruke til å komme seg på tur! :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har vurdert det teltet også, men "firemannsversjonen" veier en kilo mer enn lavvuen, og har betydelig dårligere plass/takhøyde. I tillegg koster det over 2000kr mer, det er penger man heller kan bruke til å komme seg på tur! :lol:

Jeg tror Helsport sine sider verdrørende LavvuLight sin vekt er noe missvisende. Inklusive plugger og bunnduk blir vekta:

2,5 kg.

Rondande 3: 2,5 kg og Rondane 4: 3,0 kg (inlk. plugger osv.)

Prisen er selfølgelig ikke uvesentlig - men et kjapt søk på nettet fant jeg Rondane 3 billigere enn Lavvulight.

Dessuten er LavvuLight et stygt telt... (selvfølgelig et idiot argument - men kan veie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.