Gå til innhold
  • Bli medlem

Mindre besökt, vacker nationalpark?


paudia

Anbefalte innlegg

Hej grannar!

Jag brukar solovandra oledat (off trail) i Sarek eller Abisko området en vecka varje sommar.

Den här sommaren kommer det vara banarbeten 🙄 i norra Sverige så jag tänkte ta tåget från Stockholm till Oslo och sen vidare.

Jag har 20 - 27 augusti på mig inklusive resa.

Jag söker ett området som jag kan vandra i ganska ensam och planera min egen väg.

Några tips?

Tack!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med området vest for Sarek, altså Rago nasjonalpark og sydover til Sulitjelma? (tog fra Oslo til Fauske)

Jeg har kun gått gjennom der en gang selv på en tur fra Abisko sydover langs Kungsleden, deretter gjennom Sarek og over til Sulitjelma. Da traff jeg en tysker som var på vei ned til Sulitjelma som hadde vært i området vest for grensa som sa at han pleide å dra dit for å få være helt alene i sommerferien. Han sa til og med at ferien nærmest var ødelagt hvis han så noen i løpet av de 3 (?) ukene han var der (at han traff oss var greit siden han nå skulle hjem). Dette var for en del år siden da (90-tallet), så hvordan det er der nå aner jeg ikke.

Ellers er det et triks å se etter områder ingen snakker og skriver om. Jeg vet ikke om nasjonalparker egentlig er det lureste å gå etter hvis man vil være helt alene. Nasjonalparker blir som regel til fordi det er mange som synes det er fint der og vil unngå inngrep (Nasjonalpark er ett av de svakeste vernene vi har).

Du bør kanskje spesifisere mer hva slags type tur du er ute etter hvis du vil ha konkrete forslag.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

paudia skrev (4 timer siden):

tåget från Stockholm till Oslo och sen vidare.

Jag har 20 - 27 augusti på mig inklusive resa.

Jag söker ett området som jag kan vandra i ganska ensam och planera min egen väg.

Tog opp til Majavatn og deretter inn i Børgefjell Nasjonalpark?

Det er mulig å ta båtskyss ut over Namsvatnet og deretter bestille taxi til Namskogan Togstasjon. Det er en service der man betaler Busspris for Taxi til togstasjonen.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för tipsen. Ska kolla upp.
 

Om jag ska vara mer specifik så är det i prioriterad ordning:

* Bergslandskap med hedar. Hellre kargt än skogigt. Lätt att gå oledat 

* Inte för mycket folk

* Lätt och snabbt att nå via tåg/buss från Stockholm. 

* Gärna om man kan börja och sluta vid samma station eller tåglinje utan för mycket transportsträcka innan man är på fjället. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

paudia skrev (6 timer siden):

Tack för tipsen. Ska kolla upp.
 

Om jag ska vara mer specifik så är det i prioriterad ordning:

* Bergslandskap med hedar. Hellre kargt än skogigt. Lätt att gå oledat 

* Inte för mycket folk

* Lätt och snabbt att nå via tåg/buss från Stockholm. 

* Gärna om man kan börja och sluta vid samma station eller tåglinje utan för mycket transportsträcka innan man är på fjället. 

Du får meg til å tenke på Langsua nasjonalpark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det å være en nasjonalpark?

 

Det finnes mange områder hvor man omtrent aldri møter folk som ikke er nasjonalparker. Et eksempel er området i bildet under.

 

 

image.thumb.png.28a79f5c611589b8609ac2faa8e09e56.png

 

Her er det mulig å gå opp Kinsedalen og utover mot Kiphaug, for så å snu mot Hurrungane. Og området rundt Kiphaug og Reinspælnosi er et område som kanskje ikke får en eneste besøkende i et normalår.

 

image.png.86cd50689da5f5ce1f9dd4e7bb838c4b.png

 

Her har du en annen rute i samme område som tar deg i gjennom Kvitningsmorki.

image.thumb.png.e93f9853e5d7c3442e905dcbdf7b3b90.png

 

Du har også mye tilsvarende terreng ellers i området. Rundt Årdal, Lærdal og utover mot Frønningen (som er et sted du kan gå i fra).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gabs88 said:

Trenger det å være en nasjonalpark?

Jag är bara så van från Sverige att om det är bergigt och inte så mycket folk så är det en nationalpark :).

Tack, det ser väldigt intressant ut. Ska gå och köpa en karta över området.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, paudia said:

Jag är bara så van från Sverige att om det är bergigt och inte så mycket folk så är det en nationalpark :).

Tack, det ser väldigt intressant ut. Ska gå och köpa en karta över området.

 

 

 

Du kan bruke Norgeskart.no, det gir et godt inntrykk av detaljene.  image.thumb.png.f9100a63beb4285b9176c6dd2d835e88.png

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.