Gå til innhold
  • Bli medlem

Osteoporose og skiglede


Anbefalte innlegg

Jeg elsker å gå på ski, men etter at jeg fikk påvist osteoporose, har redsel for brudd holdt meg borte fra skisporet. Så kom felleski i handelen, og etter mye bearbeiding, ble hodet med på ideen om å prøve dette. I går hadde jeg jomfruturen, og kom gråtende hjem🥲Her jeg bor, har vi flotte preparerte løyper, men et terreng som gir stort sett bakker. Mine nye ski er tilpasset vekt, og derfor litt lange etter min smak. Jeg måtte ty til fiskebein i oppoverbakkene, og nedover gikk det alt for fort. Jeg falt og falt. Skrekken er tilbake, og i hodet formuleres nå en salgsannonse på nye felleski. Kan man begrense farten i nedoverbakker, med feller?                 (Skal sies at sporet i går var noe isete)

Endret av Randi Olaisen
Feilskriving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langrennsski som er tilpasset etter vekt har et spenn i skia som skal sørge for at festesonen (fella på felleski) ikke kommer i kontakt med underlaget når du står på skia med vekta jevnt fordelt på begge to, altså i hovedsak nedover eller staking. Da får man best glid nedover.

Om du ønsker litt dårligere glid nedover vil det være en mulighet å gå ned på spennet (vekta), slik at skiene blir mykere. Da vil skia i utgangspunktet få større kontaktflate med underlaget nedover, og fella vil få bedre bakkekontakt, og fungere som en brems.

Og jeg antar du har kjøpt ski med integrerte feller, at du ikke kan bytte til en annen felle med dårligere glid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble lengden på ski bestemt etter vekt?
Det høres lettvint ut av butikken.
Det skal ikke være nødvendig med fiskebein i alle motbakker, dersom føret er slik at fellene får tak. Isete løyer eller nysnø i løypene er ikke det optimale for felleski, men for andre forhold så skal du ha greit feste. Isete spor vil også gi større fart.

Handler du i en seriøs sportsbutikk velges skilengde ut fra kroppslengde, og deretter finner man ett par ski som har spenn tilpasset din vekt.
To par ski har ulikt spenn, selv om de har samme lengde, det er defor viktig at butikken sjekker spenn på skiene før de utleveres.

Du kan også vurdere "move" bindinger, da kan du relativt enkelt flytte bindingen fram og tilbake på skien, uten å ta av skiene. Dette gjør du for å få bedre glid eller bedre feste. Men slik du beskriver skiene, så vil neppe "Move" bindinger være tilstrekkelig.

Prøv skiene i spor som ikke er isete, kanskje du får en bedre opplevelse. Hvis ikke bør du ta de tilbake til butikken og få sjekket spennet på de gift din kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp av felleski er det i tillegg til vekt /spenn også helt essensielt at skien du velger er tilpasset din teknikk.

Jeg kjøpte mine første felleski tidligere i år og det var bare et av stedene jeg var, hvor de spurte; Hvor teknisk god er du på ski, eller på godt norsk, går du på ski, eller løper du. Jeg har dårlig teknikk og fikk anbefalt en langt rimeligere ski en det jeg i utgangspunktet så for meg. I tillegg valgte jeg Rottefella Move binding som gjør at jeg enkelt kan endre behovet for feste, eller glid. (til en viss grad)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi i dag Ficher Felleski, Åsnes vikafjell med mohair feller og Åsnes Cecile med mohair feller når vi går i skiløypen.

De førstnevnte er bra og glir godt. Vikafjellskien er forbausende bra i sporet med en smal mohairfell, men glir saktere. Cecilie Skien glir mye saktere enn de andre. Syntetfeller i sporet synes jeg lugger og er vanskelig å kontrollere nedover.

Smørefrie ski glir også saktere.

På isete føre får man meget god fart på det meste.

Når teknikken etterhvert blir bra faller du tilnærmet aldr mer i skisporet. Så bare ta det pent, og begynn med raske ski etterhvert som teknikken blir bra. Styr unna de mest isete tidspunktene på dagen i begynnelsen. Det går nok bra etterhvert med litt trening :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (På 7.4.2023 den 8.10):

Ble lengden på ski bestemt etter vekt?
Det høres lettvint ut av butikken.
Det skal ikke være nødvendig med fiskebein i alle motbakker, dersom føret er slik at fellene får tak. Isete løyer eller nysnø i løypene er ikke det optimale for felleski, men for andre forhold så skal du ha greit feste. Isete spor vil også gi større fart.

Handler du i en seriøs sportsbutikk velges skilengde ut fra kroppslengde, og deretter finner man ett par ski som har spenn tilpasset din vekt.
To par ski har ulikt spenn, selv om de har samme lengde, det er defor viktig at butikken sjekker spenn på skiene før de utleveres.

Du kan også vurdere "move" bindinger, da kan du relativt enkelt flytte bindingen fram og tilbake på skien, uten å ta av skiene. Dette gjør du for å få bedre glid eller bedre feste. Men slik du beskriver skiene, så vil neppe "Move" bindinger være tilstrekkelig.

Prøv skiene i spor som ikke er isete, kanskje du får en bedre opplevelse. Hvis ikke bør du ta de tilbake til butikken og få sjekket spennet på de gift din kroppsvekt.

De tok hensyn til både lengde og vekt, men kunne ikke skaffe meg kortere ski på grunn av vekten😇 De hadde kontakt med meg hele tiden og var seriøse nok, så jeg får bare passe på å gå når det er snø og ikke is de hadde kontakt med meg hele tiden og var seriøse nok, så jeg får bare passe på å gå når det er snø og ikke is.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (På 7.4.2023 den 7.45):

Langrennsski som er tilpasset etter vekt har et spenn i skia som skal sørge for at festesonen (fella på felleski) ikke kommer i kontakt med underlaget når du står på skia med vekta jevnt fordelt på begge to, altså i hovedsak nedover eller staking. Da får man best glid nedover.

Om du ønsker litt dårligere glid nedover vil det være en mulighet å gå ned på spennet (vekta), slik at skiene blir mykere. Da vil skia i utgangspunktet få større kontaktflate med underlaget nedover, og fella vil få bedre bakkekontakt, og fungere som en brems.

Og jeg antar du har kjøpt ski med integrerte feller, at du ikke kan bytte til en annen felle med dårligere glid?

Riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi Helene skrev (På 7.4.2023 den 6.43):

Jeg elsker å gå på ski, men etter at jeg fikk påvist osteoporose, har redsel for brudd holdt meg borte fra skisporet. Så kom felleski i handelen, og etter mye bearbeiding, ble hodet med på ideen om å prøve dette. I går hadde jeg jomfruturen, og kom gråtende hjem🥲Her jeg bor, har vi flotte preparerte løyper, men et terreng som gir stort sett bakker. Mine nye ski er tilpasset vekt, og derfor litt lange etter min smak. Jeg måtte ty til fiskebein i oppoverbakkene, og nedover gikk det alt for fort. Jeg falt og falt. Skrekken er tilbake, og i hodet formuleres nå en salgsannonse på nye felleski. Kan man begrense farten i nedoverbakker, med feller?                 (Skal sies at sporet i går var noe isete)

Hvis du kjøpte «move-bindinger» så sett dem i bakre posisjon. Da subber fellen mer. Om du ikke har sånne, så er det allikevel noen bindinger som lar seg flytte bakover med litt mer innviklet mikking (og som må gjøres når du ikke har skiene på). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (6 timer siden):

Hvis du kjøpte «move-bindinger» så sett dem i bakre posisjon. Da subber fellen mer. Om du ikke har sånne, så er det allikevel noen bindinger som lar seg flytte bakover med litt mer innviklet mikking (og som må gjøres når du ikke har skiene på). 

På fischer skiene er det omvendt. Lengre bak for bedre glid, lengre fram for bedre feste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (47 minutter siden):

På fischer skiene er det omvendt. Lengre bak for bedre glid, lengre fram for bedre feste.

Jepp, det samme med "Rottefella Move", det ble feil det jeg skrev.
Prinsippet er det samme, bare ulike produsenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en rottefella exelerator pro er det en vinge på hver side som løftes opp for å flytte, eller klaff bak. Alt etter hvilken vei bindingen skal.

Vanlig exelerator har en lite blankt metallverktøy som brukes å vippe opp låseanordningen for enten frem eller tilbake.

På Rossignol ski (IMP) er det også en anordning for å flytte uten verktøy.

Det er bare å sette bindingen helt frem, prøve dette og heller ta den bakover når du finner ut det er verdt å prøve.

Felleski glir ikke like godt på alle fører eller har like godt feste. Våt snø gir best feste, tørr noe dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.