Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport-nyheter 2023 - Lofoten gone mad?


ingen87

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste dagene blitt pepret av Helsports reklame for deres kommende teltserie.

 

Helsport lanserer ikke bare én eller to nye lofoten-modeller, men hele tre: Adventure, Explorer og Scouter: https://www.helsport.com/no/campaign/?sort=PriceAsc

Adventure ser for meg ut som en videreføring av Lofoten Superlight? Mens Explorer er nærmere Lofoten Pro, og Scouter tilsvarer Trek? Men vekta er langt lavere på alle tre modellene?

Fargene er nye, og teltene minner ikke spesielt mye på klassiske Helsport-telt.

Biter meg også merke i at "Exped"-glippa (ventilasjon) har blitt innført på disse modellene. 

Det kommende året vil det mest sannsynlig være mulig å kjøpe Helsport Lofoten Trek, Pro, Superlight, Explorer, Adventure og Scouter? 

 

 

Screenshot_20230407_002648_Chrome.thumb.jpg.06c7e0d23a721a91384df4ce9c29adc4.jpg

 

 

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ingen87 endret tittelen til Helsport-nyheter 2023 - Lofoten gone mad?
Annonse

Ser også at de kommer med sykkelvesker og packraft, så det virker som de er i ferd med å utvide sortimentet en del. Sånn er det vel med de aller fleste store selskap, men jeg håper de fortsetter med utvikling og innovasjon på teltfronten, og ikke mister fokus her til fordel for de ulike trendene til enhver tid. Og så håper jeg de fortsetter med en relativt forståelig produktserie, og ikke ender opp som her, med å ha opptil 5-6 ulike utgaver av "samme" modell, da blir det fort litt uoversiktlig.

Personlig er jeg ingen tilhenger av de relativt store Helsport-logoene på langsidene av teltet, men hver sin smak. Hadde ikke kjørt rundt med en stor logo for bilmerket på sida av bilen min heller.

Er også vavskelig å finne informasjon om hvilke stoffer de har brukt i disse nye teltene, men ser at de nevner at antall sting i sømmene er redusert til et minimum for å øke slitestyrken og redusere potensialet for vannlekkasjer. Blir spennende å se om de har truffet her, eller om sømmene blir et problemområde på grunn av endringene. Kan ikke si at jeg er veldig kjent med andre produsenters sømmer, men regner med at Helsport har peiling og har gjort sine tester for å sikre at det ikke har negativ innvirkning i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (6 timer siden):

Er også vavskelig å finne informasjon om hvilke stoffer de har brukt i disse nye teltene, men ser at de nevner at antall sting i sømmene er redusert til et minimum for å øke slitestyrken og redusere potensialet for vannlekkasjer.

Hvis du søker opp de nye teltene hos Fjellsport så har de med informasjon om hva slags materialer som er brukt i de nye teltene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (11 minutter siden):

Hvis du søker opp de nye teltene hos Fjellsport så har de med informasjon om hva slags materialer som er brukt i de nye teltene.

Flott, takk for tips! Synes bare det er rart at dette ikke er på Helsports egne sider. Synes de er for dårlige til å informere om slike tekniske detaljer på sine egne produktsider. Burde være unødvendig å saumfare andre nettbutikker for å finne slikt, synes jeg. Det er jo en ganske vesentlig del av å vurdere ulike telt opp mot hverandre, og om prisen er «fornuftig».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (3 minutter siden):

Flott, takk for tips! Synes bare det er rart at dette ikke er på Helsports egne sider. Synes de er for dårlige til å informere om slike tekniske detaljer på sine egne produktsider. Burde være unødvendig å saumfare andre nettbutikker for å finne slikt, synes jeg. Det er jo en ganske vesentlig del av å vurdere ulike telt opp mot hverandre, og om prisen er «fornuftig».

Enig. Men det virker som at de driver å oppdaterer informasjonen på sidene sine, så endringer fra gang til gang da jeg var innom tidligere i uken. Så forhåpentligvis kommer det. I det minste må de oppdatere siden om materialer, som ikke lengre stemmer helt med de nye teltene. Og det burde stå listet som en del av den tekniske informasjonen om hvert telt, uten at vi må lete andre steder i nettsidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (4 minutter siden):

Enig. Men det virker som at de driver å oppdaterer informasjonen på sidene sine, så endringer fra gang til gang da jeg var innom tidligere i uken. Så forhåpentligvis kommer det. I det minste må de oppdatere siden om materialer, som ikke lengre stemmer helt med de nye teltene. Og det burde stå listet som en del av den tekniske informasjonen om hvert telt, uten at vi må lete andre steder i nettsidene.

Absolutt, jeg kjøpte nylig en Ly vindsekk (2017-modell, viste det seg da den kom i posten), og fant relativt lite informasjon om materiale i denne hos Helsport. På nettbutikker rundt omkring var det kun opplyst 15D nylon. Tok kontakt med kundeservice hos Helsport, som brukte litt tid på å finne frem i dette selv, men de opplyste om at det var 15D ripstop nylon. Det var særlig ikke enkelt å finne info om vannsøyle og om det var silikon på duken. Ulike årsmodeller hadde litt ulikt her (for de interesserte; 2017-modellen hadde 3000 mm vannsøyle, mens 2018+ hadde 1000 mm, tosidig silikonisert 15 D ripstop nylon på begge). De sa at de skulle se på å få bedre informasjon om slikt på nettsidene, så satser på at det er noe de jobber med. De er veldig hjelpsomme med å finne tak i informasjon om sine produkter da, det skal de ha, men uansett nøkkelinfo som bør ligge på nettsida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til tema i tråden; er det nærliggende å tro at Helsport satser hardt på Lofoten-serien med tanke på at disse gjerne er vist frem med den klassiske utsikta ut gjennom det åpne forteltet, altså at de er mer «Instagramvennlige» enn en del andre? Og kanskje dertil populære/ettertraktede?

Regner uansett med at de vil fase ut de «gamle» modellene til fordel for de nye, for de kan jo ikke være tjent med å ha et såpass uoversiktlig utvalg av «samme» telt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (På 7.4.2023 den 15.18):

Regner uansett med at de vil fase ut de «gamle» modellene til fordel for de nye, for de kan jo ikke være tjent med å ha et såpass uoversiktlig utvalg av «samme» telt, eller?

Ganske sikker på at Trek, Pro og Superlight skal fases ut til fordel for Scouter, Explorer og Adventure. I en mellomfase vil alle seks modellene være å få kjøpt, så får vi se om de gjennomfører navnebyttet med kun Lofoten i første omgang?

Skal X-trem fremdeles stå som en egen serie så vil det blir Scouter, Explorer, Adventure og X-trem. Hadde ikke jeg kjent Helsport fra før, så ville jeg fort blitt forvirra av Explorer og X-trem. Hva er forskjellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (1 time siden):

Ganske sikker på at Trek, Pro og Superlight skal fases ut til fordel for Scouter, Explorer og Adventure. I en mellomfase vil alle seks modellene være å få kjøpt, så får vi se om de gjennomfører navnebyttet med kun Lofoten i første omgang?

Skal X-trem fremdeles stå som en egen serie så vil det blir Scouter, Explorer, Adventure og X-trem. Hadde ikke jeg kjent Helsport fra før, så ville jeg fort blitt forvirra av Explorer og X-trem. Hva er forskjellen? 

Det kan absolutt virke slik.

I en overgangsperiode ser det ut som de kjører litt "smør på flesk", da følgende modeller av Lofoten-teltene ligger på nettsidene til Helsport (for 3-mannsutgavene). Som er kuriositet virker det som nettsidene er oppdatert med nye konsept-navn på alle teltene, også de "gamle". Men usikker på om alt her stemmer?

  • Lofoten Trek 3 Camp (Konsept: Scouter & Trek, dobbeloppføring)
  • Scouter Lofoten 3 (Konsept: Scouter)
  • Lofoten Pro 3 Camp (Konsept: Scouter, sannsynligvis feil)
  • Explorer Lofoten Pro 3 (Konsept: Explorer)
  • Lofoten Superlight 3 Camp (Konsept: Scouter, sannsynligvis feil)
  • Adventure Lofoten SL 3 (Konsept: Adventure)
  • Lofoten X-trem 3 Camp (Konsept: Blizzard & X-Trem, dobbeloppføring)

Så for meg virker det som de skal omdøpe

  • Trek → Scouter
  • Pro → Explorer
  • Superlight → Adventure
  • X-Trem → Blizzard

og at oppført konsept på de "gamle" Pro- og Superlight-teltene rett og slett er feil? F.eks. ligger Reinsfjell Superlight 2 inne med konsept "Adventure", ikke "Scouter".

Og ut fra navngivinga ser det også ut som de går bort fra malen med

  • <Modellnavn> <Trek/Pro/SL/X-Trem> <Antall personer> <Evt. Camp>

til

  • <Konsept> <Modellnavn> <Pro/SL/X-Trem (?)> <Antall personer>

Ser ikke bort fra at Pro/SL/X-Trem-biten bare brukes nå i overgangsfasen, og at dette leddet forsvinner på sikt. Jeg synes den eksisterende malen med modellnavnet først er mest oversiktlig, men det er en personlig preferanse, særlig så lenge det finnes flere konsept per modell. Altså å ha "fellesdelen" først, for så å ha leddet som skiller modelltypene fra hverandre, heller enn motsatt. Det blir mindre logisk.

ingen87 skrev (1 time siden):

Skal X-trem fremdeles stå som en egen serie så vil det blir Scouter, Explorer, Adventure og X-trem. Hadde ikke jeg kjent Helsport fra før, så ville jeg fort blitt forvirra av Explorer og X-trem. Hva er forskjellen?

Det har vel ikke kommet noen ny utgave av Lofoten X-Trem per nå, så de holder vel på det gamle navnet på eksisterende modell i stedet for å døpe om dette til Blizzard. Men som nevnt virker det som neste utgave her vil bli Blizzard Lofoten (X-Trem?) 3. Altså Scouter, Explorer, Adventure og Blizzard (burde det forresten ikke vært Adventurer  med en "r" på slutten for å være konsekvent?).

Espen SS skrev (3 timer siden):

Når jeg ser fargene gjetter jeg at de ønsker å fri til det amerikanske markedet - der det er mye lett og lyst. 

Både farger og navn tilsier nok at de sikter seg mer inn på det amerikanske markedet, ja. Det sammen med det faktum at de lanserer sykkelvesker for bikepacking/gravel-sykling, som etter det jeg har skjønt er mye mer populært på andre sida av dammen enn her til lands, selv om det er på vei opp og frem her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de nye fargene og profileringen. Et godt friskt pust inn i Helsport teltporteføljen som jeg kanskje har syntes har vært litt kjedelig, rent visuelt.

Men nettsiden deres er ikke fremmed for å inneholde feil. Pussig nok så havner de nyeste teltene helt nederst i teltoversikten uten noe videre sortering. Vet ikke hvor heldig det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.