Gå til innhold
  • Bli medlem

Pusse opp kasse på Optimus 111, erfaringer?


KjartanE

Anbefalte innlegg

KjartanE skrev (22 minutter siden):

Kommer seg. Ingen synlig rust, men krever litt innsats med sandpapiret for å fjerne de sorte restene  

AF8598DD-27B1-4343-BFD9-2DF1DFA9ED75.thumb.jpeg.7051a2241622098cb33aea0988014f87.jpeg

 

Wow!

Nå har du ett veldig bra utgangspunkt! Gjør du det skikkelig nå, med skikkelig grunnarbeid og gode produkter, får du ett varig og bra resultat! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (25 minutter siden):

Wow!

Nå har du ett veldig bra utgangspunkt! Gjør du det skikkelig nå, med skikkelig grunnarbeid og gode produkter, får du ett varig og bra resultat! 

Men problemet er at jeg ikke aner hva jeg holder på med 🙂

Hva er gode produkter? Jeg trenger link til en ferdig utfylt handlekurv! 👍😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (25 minutter siden):

Men problemet er at jeg ikke aner hva jeg holder på med 🙂

Hva er gode produkter? Jeg trenger link til en ferdig utfylt handlekurv! 👍😂

Null peiling. Jeg bare vet av erfaring ar Hammerite trenger ukesvis på å herde skikkelig og ikke er allverden slitesterkt, men fungerer helt okey.

Emaljelakk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (På 13.4.2023 den 21.45):

Kommer seg. Ingen synlig rust, men krever litt innsats med sandpapiret for å fjerne de sorte restene  

AF8598DD-27B1-4343-BFD9-2DF1DFA9ED75.thumb.jpeg.7051a2241622098cb33aea0988014f87.jpeg

 

Det ble vakkert, men jeg ville vel prøvd meg med stålull før sandpapir for ikke å lage striper i den fine finishen du har fått. Litt patina er jo også fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått over med stålbørste nå, ble litt utålmodig. Men det ble overraskende bra. 

En runde med sandpapir av diverse grovhetsgrad, så er jeg klar for lakkering. 
må bare finne riktig farge. 
Så en kar på «classic camp stoves» som brukte Motip 52750. Vurderer den, synes det så bra ut. Ganske likt original farge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i mellomtiden har jeg fått en stillebrenner i hus (kona forstår ikke hvorfor vi trenger tre stk «like» brennere). 
Den har o-ring i pumpa som virka dårlig. Leste at men kan bytte den i lær. Men hva må jeg ha av deler for å gjøre det? Noen som har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (1 time siden):

Men i mellomtiden har jeg fått en stillebrenner i hus (kona forstår ikke hvorfor vi trenger tre stk «like» brennere). 
Den har o-ring i pumpa som virka dårlig. Leste at men kan bytte den i lær. Men hva må jeg ha av deler for å gjøre det? Noen som har gjort det?

Du må vel egentlig ha ny pumpestang, om jeg ikke tar feil. Eller, alt er vel mulig å lage til for de som har tilgang på verksted og riktig utstyr. Men stengene på de med lærkopp er vel gjenget (låses med mutter) i endene, mens på stengene med O-ring er det vel bare et "hakk" som låseringen smetter på plass mot. Og så synes jeg å ha hørt at på den ene typen er håndtaket presset på, mens den på den andre er gjenget på (de med lærkopp er gjenget, såvidt jeg vet, og som vist i videoen under).

Jeg kjøpte en pumpestang med lærkopp på Finn, men den hadde selger åpenbart mekka selv – det var ikke noe "vandringsrom" som det skal være på slike, så lærkoppen har ikke muligheten til å "gli" litt langs stanga. Dette er for å slippe gjennom lufta som skal pumpes inn, slik BernieDawg viser her (7:24 for de som tidsstempelet evt. ikke virker for):

 

Her er forresten et bilde av mine to typer pumpestenger med lærkopp/-pakning. Øverste er original, nederste er hjemmemekka kjøpt fra Finn. Den øverste kan altså "vandre" noe, den nederste ikke. Så om du kjøper på Finn kan det være greit å være tydelig med selger på at det er originalvare som gjelder.

image.thumb.png.bbccf2fe61480e2b60ed8e259f5c3be2.png

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Her er forresten et bilde av mine to typer pumpestenger med lærkopp/-pakning. Øverste er original, nederste er hjemmemekka kjøpt fra Finn. Den øverste kan altså "vandre" noe, den nederste ikke. Så om du kjøper på Finn kan det være greit å være tydelig med selger på at det er originalvare som gjelder.

image.thumb.png.bbccf2fe61480e2b60ed8e259f5c3be2.png

Fant ikke noe på Finn i farten, så mulig jeg bare bytte o-ring. 
Håpte det skulle være en enkel løsning med å bare bytte ring mot lær. Veldig fornøyd med de to andre etter bytte av lær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 minutter siden):

Synes o-ring er greit. Den funker, og svært enkelt å bytte pakning.

Det er jo et godt poeng. Det var bare at den pumpa så ekstremt dårlig, men mulig det blir bedre med ny o-ring. 
Nytt lær gir i hvert fall veldig god funksjon i de to andre brennerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (5 minutter siden):

Det er jo et godt poeng. Det var bare at den pumpa så ekstremt dårlig, men mulig det blir bedre med ny o-ring. 
Nytt lær gir i hvert fall veldig god funksjon i de to andre brennerne. 

Det er en o-ring de har på biltema som passer bra. Husker ikke artikkelnummer, men du finner også massevis av riktig o-ring på finn.no. Evt. finn en som passer i boden ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (På 20.4.2023 den 20.39):

Du må vel egentlig ha ny pumpestang, om jeg ikke tar feil. Eller, alt er vel mulig å lage til for de som har tilgang på verksted og riktig utstyr. Men stengene på de med lærkopp er vel gjenget (låses med mutter) i endene, mens på stengene med O-ring er det vel bare et "hakk" som låseringen smetter på plass mot. Og så synes jeg å ha hørt at på den ene typen er håndtaket presset på, mens den på den andre er gjenget på (de med lærkopp er gjenget, såvidt jeg vet, og som vist i videoen under).

Jeg kjøpte en pumpestang med lærkopp på Finn, men den hadde selger åpenbart mekka selv – det var ikke noe "vandringsrom" som det skal være på slike, så lærkoppen har ikke muligheten til å "gli" litt langs stanga. Dette er for å slippe gjennom lufta som skal pumpes inn, slik BernieDawg viser her (7:24 for de som tidsstempelet evt. ikke virker for):

 

Her er forresten et bilde av mine to typer pumpestenger med lærkopp/-pakning. Øverste er original, nederste er hjemmemekka kjøpt fra Finn. Den øverste kan altså "vandre" noe, den nederste ikke. Så om du kjøper på Finn kan det være greit å være tydelig med selger på at det er originalvare som gjelder.

image.thumb.png.bbccf2fe61480e2b60ed8e259f5c3be2.png

Begge pumpestengene du har bilde av er orginale. Den nederste er en nyere utgave som du vil finne på Hiker 111C og Hiker +

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge Johansen skrev (16 minutter siden):

Begge pumpestengene du har bilde av er orginale. Den nederste er en nyere utgave som du vil finne på Hiker 111C og Hiker +

Jøss, det var jeg ikke klar over, at det fantes enda en utgave. Takk for info! Dog ser jeg på en del bilder/videoer/manualer på nett at pumpene med denne løsningen gjerne har et litt annet håndtak, mer kompakt, enn de fleste 111? I alle fall på en del Hiker+, selv om jeg ser at det finnes versjoner med begge typene håndtak, uten at resten av pumpestanga er synlig.

Jeg har to stk 111C, og begge har O-ring-pumpe, men har skjønt at Optimus på et tidspunkt gikk tilbake fra O-ring-pumper til pumper med lærpakning, uten at jeg vet om dette også var tilfelle for 111C.

For ordens skyld, så ser pumpestanga mi slik ut i full lengde:

Pumpestang.thumb.jpg.3aa2b3dc9d5d356e7d59d80026486f0f.jpg

Mens for de fleste Hiker+ som jeg finner, så ser den slik ut, altså bare "øvre halvdel" av endestykket:

HikerPlusPumpestang.jpg.422eb269bb3d5176ab9a97c25f60c5ee.jpg

Grunnen til at jeg gikk ut fra at det var hjemmemekk var fordi selgeren på et tidspunkt spurte om jeg hadde utstyr til å gjenge opp stanga selv da vi prata litt omkring ulike muligheter for å bytte O-ring-pumpa til lær. Uansett, så er det vel ikke noen enkel mulighet for å bytte fra O-ring-pumpe til lærkopp-pumpe uten å bytte selve stanga, slik jeg ser det. Eller som sagt å gjenge opp, da løsningene med lærkopp er låst med mutter helt på enden. Nå skal ikke jeg være veldig påståelig da, mulig at slikt kan tilpasses med noen skiver på hver side av lærkoppen, slik at man kan benytte stanga fra O-ring-pumpa slik den er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (På 20.4.2023 den 19.05):

En runde med sandpapir av diverse grovhetsgrad, så er jeg klar for lakkering. 
må bare finne riktig farge. 

Dette blir nok bra. Jeg pusset opp boksen til en gammel sovjetisk PT-1 (Primus R8-kloning), og da brukte jeg malingsfjerner på sprayboks fra Biltema, tøket rent med white spirit og papir, og pusset med stålbørste og stålull. Jeg valgte en dyp grønn metallic fra billakk-segmentet, som fikk noen lag med klarlakk utenpå, og jeg synes resultatet ble ganske bra.

IMG_0246.jpeg

IMG_0247.jpeg

IMG_0248.jpeg

IMG_0259.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (30 minutter siden):

hvordan har den lakken tålt varmen?

Den er ikke prøvebrent i ny boks ennå, men jeg har erfaring med ikke-varmebestandig lakk og det blir ikke noe stort problem med mindre jeg søler mye med sprit under forvarmingen, det vil jo skade og misfarge lakken, uten at det er et stort problem.

Denne gangen, og fordi dette er en bensin-brenner uten pumpe som er avhengig av fullgod forvarming for å brenne rent, så har jeg lagt en beskyttelsesplate (a.k.a. bunnen i en boks med Pringles) under spritskålen, pluss at jeg har pakket glassvatt i sistnevnte. Summen av dette er at jeg kan være mye mer raus med forvarmingen, og til å med tillate litt søl, uten at det renner ut på lakken i selve kassa, se bilde under.

@KjartanE - hva synes du forresten om fargen på bildene over?

IMG_0266.jpeg

Endret av Han Derre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (13 minutter siden):

Men min var grønn originalt, og jeg tror jeg går for en tilsvarende farge. 

Det forstår jeg, hvis det er den du foretrekker. Men hvorfor skal alt restaureres tilbake til noe som er så nær originalen som mulig? Husk at når du først skal lakke, så har du utallige muligheter til å lage en helt unik 111 som bare du har maken til. Se bare på denne: Optimus 111 (& 111B) with a twist. Ganske kult, synes jeg :-)

image.png.c71e80e11379476a2ec9f6b60fe5fc01.png

image.png.f5d0174c6a52525858ce67237346179f.png

Endret av Han Derre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig jobb!  Hvis man søker litt på nettet så kan man fotrette med elektrolysen, men med andre kjemikalier og elektroder, og vipps er alt forkrommet.

Vel .. vipps er kanskje overderevet for det må poleres.  Jeg forsøkte med ei bjelle, eddikvann og eforkromma verktøy for mange år siden, bjella ble forkrommet, men ru og matt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråkebrenneren min er med på kajakkturer. Den får uungåelig saltvann på seg til tider, og ruster derfor.

Hvilke grunning er best å bruke? Er zinkspray bedre enn annen type «rustgrunning»?

Har i dag brukt Hammerite, som er både rustgrunning og maling i ett. Den fungerte jo greit, men trengte ukesvis i solen for å fullherde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 25.4.2023 den 6.56):

Har i dag brukt Hammerite, som er både rustgrunning og maling i ett. Den fungerte jo greit, men trengte ukesvis i solen for å fullherde.

Flere veldig tynne lag tørker fortere enn ett tykt. Det står på boksen at malingen skal påføres tykt, men min erfaring på div rustne ting er motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å gruer meg til en slik jobb, hva tror dere om å pusse med stålbørste, og deretter spraye med zinkmaling?
Det blir slett ikke så vakkert som noen av de supre bildene vi ser lenger opp, men vil jeg da ha ei kasse som holder en del år til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.