Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med valg av fjellski


Knut Knut

Anbefalte innlegg

Hei alle fjellentusiaster!

Jeg trenger deres hjelp! Jeg har ingen erfaring med fjellski, og ønsker å kjøpe mitt første par nå. Jeg har en hytte i et område hvor skiløypene til tider kan være dårlig preparert, og jeg vil derfor ha et alternativ som fungerer når vanlige langrennsski blir for snaut. Jeg har sett på Åsnes Falketind 62 med xplore-binding og alfa free, men er litt usikker på om dette blir for nedover-fokusert? 

Jeg har planer om å ta lette toppturer og dra pulk med barn på mine turer, men også hytte-til-hytte kan være aktuelt. Jeg er også usikker på om jeg skal gå for smøring eller fell. Jeg vil gjerne ha et par ski som fungerer i de fleste forhold og som vil gi meg muligheten til å utforske fjellet på en trygg og morsom måte.

Så, til dere som har erfaring og kunnskap om fjellski, hva ville dere anbefalt? Hva slags ski vil fungere best for mine behov? Hvor lange ski? Er det noen spesielle merker eller modeller som dere vil anbefale? Jeg tar gjerne imot alle tips og råd dere har å gi! 

Takk på forhånd for hjelpen, og jeg ser frem til å høre deres meninger og erfaringer! 

 

Eivind 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo et langt sprang fra løypeski til Falketind, som er en relativt bred ski med noe spenn. I mitt hode er det en ski med nedoverfokus, og mindre for flatere forhold. 
Så da handler det om å vekte hva som blir viktigst. Toppturene eller hytte til hytte? 
Det fins sikkert mange modeller som jeg ikke har oversikt over, men Fischer E99 og Åsnes Nansen er blant disse som jeg ville foretrukket om tur med barna og hytte til hytte blir den største bruken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Åsnes breidablikk siden jeg har hund til både kona og meg selv. Samme som ingstad men uten stålkant. Passe brede og går heldigvis også i skisporet. Trodde egentlig disse var for brede til opptråkket spor. Da går nok ingstad modellen også i sporet. Kjøpte bc til fruen og explore til meg. Skal oppdatere erfaringene underveis. 

 

Tore 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.