Gå til innhold
  • Bli medlem

Besseggen med barn


Vierma

Anbefalte innlegg

Hei!! Er jeg gæærn dersom jeg drar med fire- og sjuåringen over Besseggen i sommer?

Selve oppstigningen kommer til å være barnemat for dem - men jeg frykter at turen total kommer til være litt lang for fireåringen.

Noen erfaringer??

Jeg ble forøvring dømt nedenom og hjem da jeg tok dem til topps på Innerdalstårnet i fjor sommer, også (da riktignok med sikring og sele), men vi knuste alle pessimistiske profetier. Disse gutta er rå på å gå, og elsker det. Men 17 km.. Hm, kan bli langt for små ben, på tross av at de er kjappe og utholdende.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg! Gikk Beseggen for to år siden med mine tre døtre. Den minste var 8 år og har ikke vært med på så mange fjellturer. Det gikk kjempefint! Satt litt på skulderen noen få plasser for ikke å gå lei!! Synes nok det var vel bratt et parti på eggen, men med en hjelpende hånd så gikk det greit!! Tydelig at din 4-åring har vært på luftigere steder enn dette!!! :!: Det blir bare litt kjedelig å gå når man først har nådd toppen!! En lang uendelig strekning med bare stein....den strekningen kan nok sette tålmodigheten på en prøve. :D Det er da fortsatt langt å gå...Du får lokke med noe spesielt dersom det blir trasig...som vi pleier å gjøre!!!

Vi brukte 8 timer på turen med mange stopper underveis!! En kjempeopplevelse! Godvær bør du jo ha....tørre steiner det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Er jeg gæærn dersom jeg drar med fire- og sjuåringen over Besseggen i sommer?

Selve oppstigningen kommer til å være barnemat for dem - men jeg frykter at turen total kommer til være litt lang for fireåringen.

Noen erfaringer??

Jeg ble forøvring dømt nedenom og hjem da jeg tok dem til topps på Innerdalstårnet i fjor sommer, også (da riktignok med sikring og sele), men vi knuste alle pessimistiske profetier. Disse gutta er rå på å gå, og elsker det. Men 17 km.. Hm, kan bli langt for små ben, på tross av at de er kjappe og utholdende.

Hva tror dere?

Om du tar med en fire og en sjuåring over Besseggen så gjør du det ikke for deres del, men for din egen del. Ønsker du å gjøre noe for ungene dine så legger du ikke ut på en tur som du ikke er sikker på at de klarer. Tvertimot planlegger du en tur der naturopplevelsen og glede over å være ute på tur er det sentrale. Kanskje også glede over å være på tur med en far som ønsker å fremelske gleden over å være underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg trur ikkje Vierma er faren, men mora, kjønn er likevel irrelevant i denne samanhengen. Det viktige er om ungane vil trivast, og dersom dei elskar fjellturar vil dei elske Besseggen. Likevel har eg sett eindel tunge, unge bein etter at toppen er passert... Er enig med mor10, er du usikker på om ungane ikkje klarar turen, så vent eit år eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar med en fire og en sjuåring over Besseggen så gjør du det ikke for deres del, men for din egen del. Ønsker du å gjøre noe for ungene dine så legger du ikke ut på en tur som du ikke er sikker på at de klarer. Tvertimot planlegger du en tur der naturopplevelsen og glede over å være ute på tur er det sentrale. Kanskje også glede over å være på tur med en far som ønsker å fremelske gleden over å være underveis?

Jeg tror Vierma gjør dette får barna sine! Gutta mine har vært med på fjellturer siden de var VELDIG små og har nå

STOR glede av fjellet!

Dette er en tur de ALDRI kommer til å glemme, og noen barn er mer utholdende enn andre .

Så lenge man legger opp turen etter barna så er det da ingen problemer med å ta de med på en slik tur!

Ta med deg barna på tur du, kos dere sammen og nyt naturen! Jeg er sikker på at barna vil huske turen med glede!

God tur!!

PS: Alle barn er ikke pingler :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert bra. Jeg gikk på Veslesmeden fra Rondvassbu da jeg var 4 år, og såvidt jeg husker gikk vi Besseggen året etter. Midt i det smaleste partiet spurte jeg pappa om det var lenge til det blei skummelt :wink: . Hadde hørt så mye om det på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.