Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda 2023 - tur


maxkrone

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har begyngt planlegging av sommerens Hardangervidda tur i juli. I fjor gikk jeg opp Valldalen og inn til Litlos. Det var en flott tur men vil nå utforske andre deler av vidda. Har sett spesifikt på denne ruta: https://ut.no/turforslag/1112155316?_gl=1*18sk5vj*_ga*MTQ0MDgwNzI3Ni4xNjc5NzI1MTk0*_ga_63XYTWFZRL*MTY3OTcyNTE5NC4xLjAuMTY3OTcyNTE5NC4wLjAuMA..

 

Ønsker å ta med telt, men vil også ha mulighet til å ta inn på hytte ved behov.

 

Er det noen som har gått denne ruta og kan si litt erfaringer, hva som er bra, mindre bra?

Endret av maxkrone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk denne i fjor, men motsatt vei. 

Kjempefin tur. Litlos - sandhaug var litt seigt. 

Sov i telt mellom hyttene, bortsett fra en natt på Litlos. Anbefales, du vil ikke angre 👍 

ps: du kan følge traktorslepet nord for Sandhaug (se bilde) så sparer du deg for mye tid, med mindre du absolutt vil innom der.

 

IMG_20220813_132403.thumb.jpg.b77fae88037e49373700779233712585.jpg20220813_202939.thumb.jpg.66ea0e7f5b86860977681a1943d77675.jpgIMG_20230325_121618.thumb.jpg.0fdb5b0ecc860aee8dabcaf8aeb67267.jpg

Endret av Kris87
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 3/25/2023 at 12:12 PM, Kris87 said:

Gikk denne i fjor, men motsatt vei. 

Kjempefin tur. Litlos - sandhaug var litt seigt. 

Sov i telt mellom hyttene, bortsett fra en natt på Litlos. Anbefales, du vil ikke angre 👍 

ps: du kan følge traktorslepet nord for Sandhaug (se bilde) så sparer du deg for mye tid, med mindre du absolutt vil innom der.

 

IMG_20220813_132403.thumb.jpg.b77fae88037e49373700779233712585.jpg20220813_202939.thumb.jpg.66ea0e7f5b86860977681a1943d77675.jpgIMG_20230325_121618.thumb.jpg.0fdb5b0ecc860aee8dabcaf8aeb67267.jpg

Hva slags sko og klær hadde du på og med deg på denne turen? Jeg vurderer Hardangervidda i år jeg også men jeg er ganske ny på lange turer og er redd jeg tar med feil sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gick mellan Finse till Haukeli via Hardangerjökul med liten omväg pga gått fel vid ett vägval ned till samhället vid vägen upp från Ullesvang till Dyranut.

Där Hardangervidda är plattast är det inte så omväxlande men ändå en upplevelse av ett speciellt landskap som ej finns på så många ställen.

Finns ju alternativ till tält på många ställen med fina DNT stugor och fjällstationer för de som önskar.

Går även att hyra häst på några ställen för den som önskar bl vid Sandhaug.

Jag kontaktade DNT Haukeli ang vilka skor/kängor som var lämpliga och fick bra råd som stämde,det var mkt snö kvar eller att den nyss smält fast slutet av Juli och början på Aug.

Mitt på Hardangervidda kan du gå med lågskor/lätta kängor men på mer kuperade ställen med mkt snö och stenpartier var valet av lätta mounteneringskängor bästa valet.

Man kan ju alltid stanna och lufta kängor och byta till torra strumpor om det är bra väder.

Beroende av var du väljer för tältplatser krävs olika tält men 4- tält som på bilden är kanske inte första valet,Jag hade Bergans trollhetta och fungerade bra kan dock blåsa upp snabbt så välj lite skyddad plats och anv alla linor och pinnar till tältet och spänn ned mot marken.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lintfuljo skrev (På 19.4.2023 den 10.02):

Hva slags sko og klær hadde du på og med deg på denne turen? Jeg vurderer Hardangervidda i år jeg også men jeg er ganske ny på lange turer og er redd jeg tar med feil sko. 

Hei

Jeg gikk mesteparten av turen i tynn ulltskjorte og fjellrevenbukse brettet opp som shorts. På bena hadde jeg klassiske halvhøye fjellsko fra alfa. 

I sekken hadde jeg netting over og underdel, tynn langermet ulltrøye, tykk mellomlags genser / jakke i ull (brukte denne på kvelden i teltet) og skallbukse og skalljakke. Hadde et skift sokker og underbukse som jeg skiftet til når vi tok inn på hytte, midtveis i turen. Jeg har også et sett stilongs og ulltrøye pakket i tørrsekk sammen med soveposen, kun for bruk i teltet. Da har jeg alltid noe tørt å skifte til hvis jeg er våt og kald etter å ha slått leir. 

Alt nevnt ovenfor er alltid med på fjelltur. Forrige gang jeg var på Hardangervidda i samme tidsrom var det 2 grader og snø / iskaldt pøsregn fra morgen til kveld turens tre første dager.  Værmeldingen gir jo en god pekepinn, men det er greit å være forberedt på at det ikke alltid treffer. 

En annen ting jeg alltid har med er crocks. Fantastisk å ta på seg i camp eller på hytte etter 2 mil i fjellstøvler. 

Endret av Kris87
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Kris87 said:

Hei

Jeg gikk mesteparten av turen i tynn ulltskjorte og fjellrevenbukse brettet opp som shorts. På bena hadde jeg klassiske halvhøye fjellsko fra alfa. 

I sekken hadde jeg netting over og underdel, tynn langermet ulltrøye, tykk mellomlags genser / jakke i ull (brukte denne på kvelden i teltet) og skallbukse og skalljakke. Hadde et skift sokker og underbukse som jeg skiftet til når vi tok inn på hytte, midtveis i turen. Jeg har også et sett stilongs og ulltrøye pakket i tørrsekk sammen med soveposen, kun for bruk i teltet. Da har jeg alltid noe tørt å skifte til hvis jeg er våt og kald etter å ha slått leir. 

Alt nevnt ovenfor er alltid med på fjelltur. Forrige gang jeg var på Hardangervidda i samme tidsrom var det 2 grader og snø / iskaldt pøsregn fra morgen til kveld turens tre første dager.  Værmeldingen gir jo en god pekepinn, men det er greit å være forberedt på at det ikke alltid treffer. 

En annen ting jeg alltid har med er crocks. Fantastisk å ta på seg i camp eller på hytte etter 2 mil i fjellstøvler. 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg har og tenkt meg på Hardangervidda til sommaren. Tenkte og kjøra til tinnhølen og parkera der èin plass. Nokon som veit kor langt innover der èin kan kjøra? Trondsbu eller Byen, som det står på kartet og kva det kostar og stå der? Og når eg vegen normalt opna for sommaren?

Eg ligg i telt, har ikkje heilt bestemt meg for område enda, har kartblad 10031 Nordmannslågen. Lurt litt på Torjustjønnan eller kanskje Grjothalsen men er Open for tips viss nokon vil bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@can Det er litt over 11 km fra RV7 og inn til Tinnhølen i følge google maps:

 

Det er en stor parkeingsplass like forbi Trondsbu. Det er hyggelig å stikke innom Trondsbu :)

Husker ikke om det koster å parkere, men antar det.

Hvis du går til Normannslågen er både Sandhaug - og Besso turisthytte verdt et besøk.

God tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er vel der eg må parkera eg og då, får ta stien fatt som går sørover langs med tinnhølen. Har Kleivshovdtjønnane og omkringliggande områder og. Bør kanskje prøva der fyrst, skal jo ikkje gå over bekken etter vatn. Var i Grønndalen i 2018, fint område men kjekt og prøva èin annen plass og. Sete og ser her på kartet, har Loma vikan og, ser innteresangt ut, men null peiling på fiske i områda eg har nevnt. Jaja berre eg får til maten, den er raud i kjøtet og helst øve 250-300 gram så er eg fornøgd. Fine dei der på 300-500 gram, sjølv om det sikkert er stas og få èin stor èin og, men det har eg aldri fått.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (5 timer siden):

Ok, ser nokolunde lettgått ut terrenget iverfall. Fiska du då? Takk for info :)

Litt motbakke er det, men ikke noe som er bratt, bare jevn stigning i motbakkene. Så er man litt fjellvant så er det ikke noe problem i det hele tatt.

Fisket litt, og fikk nok til en middag. En på 250gr og en på 360gr, akkurat passe til steikepanna :)
IMG_4401.thumb.jpg.0b414b4c5feaad1172479e66f2f61206.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart, har siloslått og høyberging og ta hensyn til ellers hadde eg gjort som deg, men litt avspasering har eg vel tilgode.

Men det kan bli veldig varmt i august og eigentleg men kanskje ikkje fult så gale som i juli, ellers er det litt greit at det begynnar og mørkna om nettene igjen.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt på Hardangervidda kartet i det siste. Ser at innimellom alle større og mellomstore vatn er det fult av små. 50-500 meter lange for og seie eit tal. Brukar det vera fisk i dei? Lest litt på bloggar og sånt og, ser det er ofte vatna med litt størrelse i det blir fiska i, iverfall nevnt. Kanskje litt meir hemmeleg med desse små? Veit heller ikkje om fisken der oppe er utsatt eller rekruttere seg sjølv. Er sistnevnte tilfelle er ein jo avhengig av at det blir sett ut i småvatna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vits i og ta med seg makk? Kjenner det i eine armen så for mykje slukfisking er nok ikkje bra. Tenkte ein liten dupp og liten krok og hiva ut i elvosane. Men har lite erfaring med den type fisking. Heller aldri fått noko på makk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

Kommer også til å gå hardangervidda i sommer (august). Har det meste, men mangler sovepose. Hva slags Tcomf bør jeg (mann, 4.7R liggeunderlag, 3-sesongs telt Hilleberg niak)  sikte på?

Står mellom Mammut nordic down spring ( tcomf 6c, limit 1c)  og Mammut Nordic Down 3-Season ( Tcomf 0c, limit -5c)..

Heller litt mot Mammut Nordic Down spring da jeg uansett kommer til å bruke lakenpose, men vil jo ikke ødelegge turen ved å fryse om nettene..

Endret av tyttebær
add product links
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tyttebær skrev (1 time siden):

Hei,

Kommer også til å gå hardangervidda i sommer (august). Har det meste, men mangler sovepose. Hva slags Tcomf bør jeg (mann, 4.7R liggeunderlag, 3-sesongs telt Hilleberg niak)  sikte på?

Står mellom Mammut nordic down spring ( tcomf 6c, limit 1c)  og Mammut Nordic Down 3-Season ( Tcomf 0c, limit -5c)..

Heller litt mot Mammut Nordic Down spring da jeg uansett kommer til å bruke lakenpose, men vil jo ikke ødelegge turen ved å fryse om nettene..

Du kan få nattefrost på Hardangervidda i august (og i juli..).  T limit er nedre temperaturgrense der en mann kan sove sammenhengende i åtte timer sammenkrøket med ullundertøy på, i henhold til EN 13537.   Folk er forskjellige, og hvor kaldt man kan sove kan variere med dagsform, m.m.   T limit på +1C mener jeg gir deg for lite marginer, selv med lakenpose, som helper noen grader.  Sovepose med lang glidelås kan du bruke som dyne, om det blir veldig varmt.

Nerdedetaljer:

https://en.wikipedia.org/wiki/EN_13537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tyttebær skrev (4 timer siden):

Hei,

Kommer også til å gå hardangervidda i sommer (august). Har det meste, men mangler sovepose. Hva slags Tcomf bør jeg (mann, 4.7R liggeunderlag, 3-sesongs telt Hilleberg niak)  sikte på?

Står mellom Mammut nordic down spring ( tcomf 6c, limit 1c)  og Mammut Nordic Down 3-Season ( Tcomf 0c, limit -5c)..

Heller litt mot Mammut Nordic Down spring da jeg uansett kommer til å bruke lakenpose, men vil jo ikke ødelegge turen ved å fryse om nettene..

Jeg har en Down Spring fra noen år tilbake. 250 g dun med litt høyere spenst, og etter min smak akkurat litt for lite når temperaturen er nær null. Kompenserer med ulltøy som natt-tøy og evt en dunjakke over knærne, da går det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.