Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av hav kajakk


Anbefalte innlegg

Hei

Har aldri padlet kajakk før så helt nybegynner.

 

Har sett meg ut tre kajakker. Noen som har anbefalinger/synspunkter rundt hvilken av disse kajakkene jeg burde velge?

https://www.kajakk-fritid.no/northzone/102036/northzone-adventure

https://www.westsystem.no/p/22172/vega-designs-expedition-518-hv

https://www.westsystem.no/p/22159/vega-designs-expedition-490-lv

Jeg er 77 kg,. 170 cm.

På forhånd takk for all hjelp :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å vurdere noen av disse 3 som jeg ikke kjenner til, så vil jeg heller anbefale deg å vente med  handelen.

Du bør heller prøve ulike kajakker og finne ut hva som passer for deg, det er flere parametre for hvilken kajakk du skal ende opp på, og kanskje vurderer du helt andre med litt erfaring på hva du trenger.

Har du en kajakklubb i nærheten som låner ut kajakker?

Men først så bør du ta ett kurs, gjerne grunnkurs, der lærer du grunnleggende teknikk og egenredning samt kameratredning. Grunnkurset er på 16 timer og går typisk på en helg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du gjør er dårlig kjøp uansett hviken av disse du velger. Om du ikke skal på flere dagers ekspedisjoner, så ikke velg en der du er i nedre enden av anbefalt padlervekt. Da får du en kjedelig og tungmanøvrert kajakk som du kanskje aldrig bruker til det den er laget for.

Gå på kurs om du har mulighet  Dropp introkurset, og gå rett på grunnkurs. Dersom du skal starte nå i vår, så kjøp tørrdrakt. 


Det er veldig lett å råde nybegynnere om å vente litt, prøve flere båter, kjøpe noe bedre (og dyrere), men om du ikke bor nær en klubb som låner ut kajakker, må du ha din egen kajakk for å finne ut om dette er noe for deg, og hvilken type padling du vil drive med. Dersom du virkelig finner ut at padling er det rette vi du helt sikkert ønske deg en ny båt om en stund uansett hva du velger nå.  Du kan velge like feil om du betaler 40000 for en kajakk, så det er like greit at flrste båt er billig. 

Dersom du har mulighet, så gå innom en kajakkbutikk og snakk med de som jobber der. (Dette rådet gjelder dessverre ikke alle sportsbutikker eller andre som selger kajakker, men begge de butikkene du linker til bør ha peiling.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.