Gå til innhold
  • Bli medlem

Vekt på pulken


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Synes 55 kg høres mye ut men det må bli opp til den enkelte hva man vil ha med. Beste er nok å prøve seg fram og heller justere til neste tur.

Her har jeg oppsummert vetkbudsjettet for en vintertur på 7 dager. Fuel og mat er da 9,5 kg og da går jeg ikke sulten. Bruker i snitt 3 dl fuel pr dag om vinteren, mesteparten går med til snøsmelting. Pakkelista mi (vedlagt) er noe som endrer seg hele tiden og fra år til år. Kan vel si at jeg blir mer og mer gjerrig på hva jeg tar med meg. I vinter har jeg bytta ut pulksekk med vanlig storsekk. På den måten har jeg hatt mulighet til å flytte utstyr mellom sekk og pulk. Av og til kan det være en fordel at pulken er så lett som mulig eller man kan ha behov får å feste pulken på sekken hvis man må gå på beina.

image.png.7b3700a43e47bcb0f6c03a5c6121aa88.png

20230320_183933.jpg

utstyrsliste_vinter.pdf

Endret av Lars Erik Moen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig på langtur fra Haukeliseter til Eikerapen. Selvforsynt i 228km på ni dager. Bruker liten pulk og storsekk. Ganske likt konsept som @Lars Erik Moen. Jeg pakker rundt 1 kg mat pr. dag. Trenger rundt 4000 kcal på en slik tur. Ellers så anbefaler å grave etter overvann eller hugge hull i isen for å finne vann. Hugg hull i inn- og utos (der vannet renner inn og ut av vannet). Da kan du spare mye vekt på fuel. Vi brukte under 4 liter fuel på to personer på turen. Ingen kosefyring (brutal kaldbivuakk).

Skal se om jeg får laget en turrapport fra turen snart. Det er jo en av Norges lengste skiturer der man ikke krysser vei. (Suleskaveien er nedsnødd)

 

DSC01963.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg da frem og 55kg var greit på omformet snø og lite brøyt. Nå fikk jeg mye nysnø og mye vind. Det ble noen harde kneiker pluss at jeg måtte trekke pulken også nedoverbakker. Tror det er 50/50 plasten i transporter'en og vekta. Hadde litt til overs når jeg kom frem, men god erfaring (og trening).

Takk for all feedback tips som ble fulgt og ikke fulgt. Skal oppsummere litt når jeg er i lavlandet igjen 👍

Heller noen kilo mer enn å fjerne all kosen. Så er vel kosen her definisjonen 😅. 0,6l tror jeg er greit oppsummert på forbruk. Det inkluderer 4-5t fyring for å tine ett isflak av ett telt. Samt et par morgener ned mot -30 hvor soveposen frista mer enn å stå opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.