Gå til innhold
  • Bli medlem

18650 batteri. Beste kvalitet?


Anbefalte innlegg

Jeg er lei Nitecore HC60 (eller 65) lykten min.

Den er alltid tom for batteri når den skal brukes. Batteriet selvutlader og holder dårlig på energien.

Det er jo sånn at når Litumbatterier produseres sorteres de i to klasser. De som består alle kvalitetstester, og de som ikke består testene. Begge deler kommer ut på markedet, de beste havner som regel hos de anerkjente produsentene.

Jeg trenger nytt batteri til lykten, hvilke batteri/merke bør jeg gå for? Jeg trenger kun ett stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ketilring skrev (18 minutter siden):

Nitecore sine fungerer jo bra:

https://www.fjellsport.no/merker/nitecore/nitecore-nl1835-3500mah-black?variantId=108-3550

Men har du sjekket for fukt/korrosjon inne i batterirommet og at o-ringen i skrukorken er hel?

 

Jada, lykten har alltid vert sånn, den er tett og i orden.

Det er Nitecore batteri som er med lykten. Jeg går ikke for Nitecorebatteri igjen, stoler ikke på det merket. Begge Nitecorelyktene jeg har hatt oser kinakvalitet, men HC 60/65 er ihvertfall helt vanntett og således en fin lykt å ha liggende i padlevesten i beredskap.

Ett batteri med lav selvutlading er derfor å foretrekke framfor ett batteri med høy oppgitt kapasitet.

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i produktbeskrivelsen på Fenix batteriet at det har «ubetydelig selvutlading». Om det stemmer er det jo ett alternativ: https://www.batteriexperten.com/no/artiklar/18650-li-ion-3500mah-ladingsbart-.html?gclid=CjwKCAjwq-WgBhBMEiwAzKSH6P1mWMp_ObJhvuWUVPwfn2p4Ys8QWMHrhPBG7RI73KRCbhFGQaBQnhoC4h0QAvD_BwE

 

Sikkerhetskrets er også ett krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mange slike batterier på biltema for litt over femtilappen, samt en batteriladder for 18650. Sikkert i helt andre gata ift kvaliteten som du etterspør, men da har jeg alltid med meg oppladede batterier på tur. Varigheten på batteriene derfra har jeg ikke noe problem med, men tror kapasiteten er rundt 2900 mah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke kunne stole på lykta er veldig kjedelig og fryktelig irriterende, men jeg tror du har vært uheldig som jeg også har erfart. Jeg kjøpte for noen år siden HC60 på tilbud og var så fornøyd at jeg neste gang det var tilbud kjøpte 4 stk til kone og unger. Av disse 5 lyktene har det vært noe med 2 av dem.

Min lykt, den første jeg kjøpte har aldri gitt beskjed om at den er fulladet, men jeg reagerte ikke på det før vi fikk fler i hus og så hvordan det skulle være. Men lykta lader tydeligvis som den skal og funker som bare det.

Guttungens lykt hadde samme problem som du nevner, den holdt veldig dårlig på strømmen og ble levert inn og vi fikk ny uten spørsmål.

Ikke sikkert kvalitetskontrollen er helt oppe å nikker, men personlig har jeg ingen problemer med å anbefale lykter fra Nitecore. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (41 minutter siden):

Jeg har kjøpt mange slike batterier på biltema for litt over femtilappen, samt en batteriladder for 18650. Sikkert i helt andre gata ift kvaliteten som du etterspør, men da har jeg alltid med meg oppladede batterier på tur. Varigheten på batteriene derfra har jeg ikke noe problem med, men tror kapasiteten er rundt 2900 mah.

Batterilader og flere batterier vil ikke hjelpe meg i dette tilfellet. Siden lykten ligger som beredskap i padlevesten, og brukes i tilfelle det blir mørkt før jeg kommer på land, eller om lanternen på kajakken skulle bli mørk.

Men for all del, biltema er jo rett i nærheten. Har du noen formening om batteriene holder bra på ladingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (48 minutter siden):

[Av disse 5 lyktene har det vært noe med 2 av dem.]

[Guttungens lykt hadde samme problem som du nevner]

At 40% av lyktene er dårlig er jo ikke allverden å rope hurra for. Ikke umulig at Nitecore bruker B-kvalitet på batteriene.

 

Min ca. 10 år gamle petzl nao kan jeg legge vekk på våren, og ta fram igjen til vinteren. Batteriet er fortsatt fullt, eller tilnærmet fullt. Det er jo sånn det burde være. Finnes det 18650 batterier som holder ladingen like bra hadde det vert helt topp.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Marius Engelsen said:

Batterilader og flere batterier vil ikke hjelpe meg i dette tilfellet. Siden lykten ligger som beredskap i padlevesten, og brukes i tilfelle det blir mørkt før jeg kommer på land, eller om lanternen på kajakken skulle bli mørk.

Men for all del, biltema er jo rett i nærheten. Har du noen formening om batteriene holder bra på ladingen?

Jeg merker egentlig ikke noen forskjell på biltema og nitecore orginalbatteriene ift utladning. Men har ikke fulgt spesielt nøye med på dette, jeg bruker bare hodelykten til den er tom for strøm, og så bytter jeg batteri eller så lader jeg opp igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fleire 18650 batteri og andre batteri med same kjemi, og har aldri opplevd merkbar sjølvutlading på batteri som vert lagra fråkopla. Det er derimot ein kjent sak at mykje elektronikk, også lykter, kan bruke litt straum sjølv når det er avslått.

Eg er ganske sikker på at det er lykta di som er problemet, og det løysast enkelt med å ta ut batteriet mellom turane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (3 minutter siden):

Lader batteriet ut selv om det ikke står i lykta? Du man bryte kretsen i lykta ved å skru lokket til batterirommet en halv runde ut. Sjekk om du skrudde nok ved å prøve å slå lykta på. 

Hmm. Er det virkelig sånn at denne lykten suger såpass batteri når den er avslått at den tømmer batteriet på noen uker?

Dårlig design i så fall, dette skjer ikke med mine andre lykter. Men selvsagt noe å teste ut 👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Hmm. Er det virkelig sånn at denne lykten suger såpass batteri når den er avslått at den tømmer batteriet på noen uker?

Dårlig design i så fall, dette skjer ikke med mine andre lykter. Men selvsagt noe å teste ut 👍👍

Mulig. Noen med elektronikkbakgrunn kan sikkert si mer om det. Orker ikke lese meg opp på det selv nå. Men er ikke unikt til Nitecore. Er knytta opp til MPCBen/kretskortet/navn-på-ting tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg går ikke for Nitecorebatteri igjen, stoler ikke på det merket. Begge Nitecorelyktene jeg har hatt oser kinakvalitet, men HC 60/65 er ihvertfall helt vanntett og således en fin lykt å ha liggende i padlevesten i beredskap.

Det var merkelig. Jeg har to Nitecore-lykter, inkludert en HC65v2, som er av imponerende høy kvalitet. Og batteriene varer i to evigheter. 

Kanskje din lykt er en eldre modell som ikke er like god? Jeg vil tro at batteriene Nitecore benytter er av beste sort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (38 minutter siden):

Det var merkelig. Jeg har to Nitecore-lykter, inkludert en HC65v2, som er av imponerende høy kvalitet. Og batteriene varer i to evigheter. 

Kanskje din lykt er en eldre modell som ikke er like god? Jeg vil tro at batteriene Nitecore benytter er av beste sort..

Ganske fornøyd med min HC60. Hvis han føler seg litt vill kan han skrelle av Nitecore-wrappinga og legge ut bilde av hva som er inni. Må muligens kjøpe nytt batteri etterpå da. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som at det er lykten som er problemet. Kan være en feil på printkortet eller defekte komponenter som gir en lekkasje. 
Så vil det jo slite på batteriet om det kontinuerlig tømmes også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart den skal selvutlade så fort, jeg har en HC60 som for det meste ligger å skammer seg i skapet da jeg foretrekker min gode gamle Led Lenzer H14 istedet. Denne HC60 har holdt lenge på strømmen og de få gangene jeg tar den fram har den fortsatt god kapasitet. Så ville tro kanskje det var noe galt med lykta di.

 

Men om du skal ha nytt batteri, så ville jeg vurdert Sony VTC6, det virker å være industristandarden over mange år.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke denne lykta, og med så ulike brukererfaringer kan mye tyde på at kvalitetskontrollen er litt halvveis.

Men moderne LED lykter begynner å bli ganske avanserte, så noen ganger kan ulik erfaring med samme modell forklares med at de er levert med ulik konfigurasjon, firmware versjon eller at det er gjort en ørliten HW revisjon mellom de to lyktene ble produsert.

En annen "ulempe" med disse avanserte lyktene er at mange funksjoner skal betjenes med èn eller veldig få knapper, og med mange funksjoner knyttet til en knapp ender man ofte opp med kretser som "stjeler" litt strøm når lykten er avslått. Hvor mye varierer fra lykt til lykt, men jeg har for vane å bryte strømkretsen ved å skru batteridekselet ca. en kvart omdreining på alle lykter som skal ligge st.by over lengre tid. Det er ofte ikke mye du må skru, så dette vil normalt ikke påvirke lyktens vanntetting nevneverdig.

Det er kvalitetsforskjeller på Lithium-batterier, men selvutlading er generelt veldig lav uansett. Nå er det sånn at det er mye energi i ett 18650 batteri (eller celle, som er mer riktig å si), så av sikkerhetsmessige årsaker liker jeg ikke å være gnien på slike ting. Spesielt ikke ett som skal belastes med store strømtrekk samtidig som det er stroppa fast i hodet mitt. Jeg har god erfaring med Samsung, Shockl og Keeppower, men min bruk er jo ikke en liten fis i den store sammenhengen, så det kan jo være bare flaks :)

Endret av aico
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (10 minutter siden):

Det er kvalitetsforskjeller:)

Indremotstand og faktisk kapasitet vil variere fra mellom ulike produsenter, modeller og produksjonsbatcher. Noen produsenter kan ha bedre kontroll på prosessen enn andre, slik at standardavviket i indremotstand blir smalere. To celler kan være av samme modell, men ha litt ulike karakteristikker fordi produsenten måtte bytte underleverandør for et materiale mellom to produksjonsbatcher. Videre kan celle-til-celle variasjon føre ulik hastighet for økning av indremotstand og nedgang av kapasitet, selv om de testes likt og samtidig. Dette er faktisk et problem når man utfører omfattende testing med begrensede ressurser, og en og annen jæ**l av en celler er uteligger 😭

Kortversjonen for forbukere, etter min mening: Kjøp fra annerkjent produsent, og alt burde vært good. Pass på å ikke gå for lavt i spenning. Silisiumen som puttes i de fleste anodene er ikke så glad i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, jeg får prøve å lade opp igjen og skru ut batterilokket mellom hver bruk.

Hvis det hjelper er det uansett noe piss at det skal være nødvendig, når ingen av de andre hodelyktene jeg har eid har vert på denne måten. Da blir jo lykten tappet for batteri hver gang jeg glemmer å løsne batterilokket, og det går jo ikke an å ha det sånn. Da blir det isåfall ny lykt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte det ikke i mitt tidligere innlegg, men jeg skrur ikke lokket av mellom hver gangs bruk. Skrur lykta av og på med knappen og den holder ukesvis mellom hver lading. Vanligvis bruker jeg lykta ofte, men ikke så lenge hver gang, alt fra 10-20minutter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på disse batteriene, et av Samsung og et av Led Lenser....ca 3 mm forskjell på disse to. Begge er 18650. Led Lenser har egne batteri til sine lykter 😤

Fikk ødelagt en Led Lenser lykt ved å bruke feil batteri...heldigvis ny på reklamasjon 😇

Du kan få prøve noen batteri jeg har hvis det er av interesse 😃

 

 

20230321_205622.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asghegg skrev (32 minutter siden):

Se på disse batteriene, et av Samsung og et av Led Lenser....ca 3 mm forskjell på disse to. Begge er 18650. Led Lenser har egne batteri til sine lykter 😤

Fikk ødelagt en Led Lenser lykt ved å bruke feil batteri...heldigvis ny på reklamasjon 😇

Du kan få prøve noen batteri jeg har hvis det er av interesse 😃

 

 

20230321_205622.jpg

Er det ene uten sikkerhetskrets kanskje? Derfor forskjellen?

Takk for tilbudet, men jeg prøver å skru av lokket mellom bruk og ser om det hjelper. Da får jeg avdekket om det er batteriet elle lykten som er dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.