Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til alenetur i sommer


Anders Anton

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å gå en 3-5 dagers tur alene i fjellet i sommer og ønsker litt tips/innspill. Bare fordi jeg skal gå alene betyr ikke det at jeg ønsker å unngå folk. Jeg kunne gått tenke meg en tur der jeg kan møte folk på hytter eller langs stien. "Kriteriene" er som følger: 

  • Kollektivmuligheter til Oslo i begge ender av turen 
  • Muligheter for å ta inn på DNT-hytter
  • Fiskemuligheter 
  • Selvsagt flott natur
  • Dagsetapper mellom 5 og 8 timer

Jeg er i god fysisk form og har det meste man trenger av turutstyr, så er åpen for mer krevende turer. 

På forhånd takk for innspill :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk turen Kristian V nevner i fjor sommer (ligger under Turrapporter, "Husmorferie..."). Altså fra Dyranut og endte på Haukeliseter. Særlig Veigdalen er veldig fin. Dro fra Oslo med tog til Haugastøl og buss videre derfra langs R7, og belaga meg på Haukeliekspressen hjem til Porsgrunn, men den går jo til Oslo også. I det hele tatt gir jo Bergensbanen mange muligheter. Rjukan kan også være en grei endestasjon, med bussforbindelser til Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta toget fra Oslo s. til Hjerkinn stasjon. Gå gjennom Dovre og Rondane til Mysuseter. Buss til Otta og tog tilbake til Oslo s. Fantastisk tur med vakker natur. Passe mye folk. DNT hytter og fine teltplasser. Fiskemuligheter kjenner jeg dessverre ikke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite stier, folk og DNThytter, men mange åpne buer: Forollhogna nasjonalpark. Tog til Røros og gå til Berkåk og ta tog hjem. Kan gjøres kortere ved å ta toget til Os i Østerdalen i stedet for Røros og drosjebil opp Vangrøftdalen til Såttåhaugen. Send meg en pm hvis du vil vite hvor buene er.

 

Både stier, folk og DNThytter: Dovrefjell. Tog til Kongsvoll eller tog til Hjerkinn og buss til Snøheim. Gå via Reinheim, Åmotdalshytta og Loennechenbua ned til Gjøra. Tur oppom Snøhetta eller Storskrymten hvis man vil ha utsikt. Jeg mener bussen til Oppdal korresponderer med toget.

Gode fiskemuligheter i begge alternativene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.