Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottefella Explorer vs 75mm


vetting

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av nye fjellski. Valget har falt på Åsnes Nansen. Kommer ikke helt i havn mår det gjelder bindinger. Først tenkte jeg Rottefella Explorer sammen med Alfa Vista. Har sett litt mer på Rottefella 75mm med vaier og Crispi Svartisen.

 

Skiene skal brukes som allround, både kupert og bortover viddene. Blir også brukt til jakt.

 

Hva anbefaler folket? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med 75mm, men har Åsnes Nansen smørefrie ski med Rottefella Xplore. Veldig fornøyd med bindingen, og enda mer fornøyd ble jeg etter at jeg kjøpte de utbyttbare harde fleksene som kan settes på før nedkjøring for enda bedre kontroll på skien.

Alfa Vista er en veldig komfortabel og varm sko, men den er stor og bred, og må fylles med mye sokk + snøres skikkelig hardt til for å ikke føles pløsete ut.

Har vel ca ~350 km erfaringsgrunnlag på kombinasjonen ski, binding og sko. Ikke vært noe problem med noen av delene så langt til ganske variert bruk, men mest vidde. Litt mer kupert nå i senere tid hvor jeg begynner å mestre det litt bedre.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Nansen så kan du bruke både 75mm, Xplore og NNN-BC. Det viktigste er at du finner en sko som er god på foten din, og det er også skoen framfor bindingen som bestemmer mest hvor godt utstyret blir å gå med og hvor stødig det blir å kjøre nedover med. I følge utemagasinet.no så har Crispi Svartisen 75 myk såle og er derfor blant de mykere fjellskiskoene, så den er mindre stødig enn jeg håpet. Faktisk så kommer NNN-BC-utgaven bedre ut (så en Xplore utgave av den hadde vært fint). Det samme ser også ut til å gjelde for Alpina Alaska 75 og BC. Myk såle kan se ut til å gjelde for alle 75mm skisko med støpt gummisåle (selvsagt med variasjoner). Hvis du skal ha noe som er stødig så ser det ut som alternativene per i dag er Alpina Alaska BC, Crispi Svartisen BC, Alfa Skaget XP (ikke vanntett, men like varm som Vista ifølge test), Lundhags Abisku/Guide Expedition (Xplore/BC, eller den lavere versjonen, hvor alle har vanntett nederdel), Fischer BCX Traverse/Transnordic (Xplore eller BC/75mm), eller eventuelt Alfa Free (stive og ikke så varme).

Alternativt så må du over på 75mm med skikkelig mellomsåle og randsøm, som Crispi Bre, Andrew St.Moritz (dyr og ikke tilgjengelig lengre i Norge) eller eventuelt Alico (som også ser ut til å ha gått over til støpte såler nå) hvis du skal ha kraftige og enda stødigere sko. Slike sko kan dog lettere gi gnagsår og trenger lengre tid på å gås inn, men det det kommer helt an på foten din. Du kan også finne gode brukte 75mm sko på finn.no

Jeg har hatt Asolo Morgedal siden forrige årtusen, og har brukt den med Rottefella Super Telemark, 412 og 75mm med vaier. Jeg liker ikke slarken i Super Telemark, men det funger greit og kunne blitt noe bedre med en nyere sko. Den gamle 412 hadde ikke noe slark, og fungerte bra når jeg fikk flyttet vaierfestene framover, for ellers så fikk jeg gnagsår for første gang i de skoene. 75mm med vaier fjernet slark og gav litt bedre kontroll i nedkjøringene, men var litt tungvinn å ta på og uaktuell å gå særlig strekning med hælbøylen på. Den føltes også litt for kraftig ut i forhold til den litt myke sålen på Morgedal. Jeg hadde bruk for nye sko, så da gikk jeg i fjor for Alfa Skaget og Xplore binding, både fordi systemet virker enkelt og fint, og at det passer bedre på turskøyter enn 75mm (bindingen tar nedi ved kraftige fraspark, men fungerer fint ellers). Jeg er veldig fornøyd så langt, selv om bytte av fleks er litt tungvint og knappen for utløsing av skiskoen er mindre enn nødvendig. Xplore har ingen slark, er nesten helt stille (i motsetning til 75mm), er god å gå med og skoene er gode å gå med også når man ikke har ski på beina (slitestyrke gjenstår å se). Man kan bare enkelt tråkke rett ned i bindingen uten å fjerne snø under skoen, men man må vri litt og sjekke at det sitter fast før man går, men det tror jeg kan forbedres og jeg skal prøve på et av parene mine. Hælløfteren kan også være nyttig ved lengre stigninger med feller. Det største ankepunktet jeg har er den ganske høye prisen i forhold til NNN-BC og 75mm bindinger, men jeg har likevel tre par (på Åsnes Ousland, et par gamle Fischer E109 og turskøytene mine) og vurderer også å kjøpe et par Falketind 62 med Xplore. Jeg syns ikke lengre det er aktuelt å kjøpe NNN-BC (nytt og hvis man har råd til Xplore), og tror ikke jeg kommer til å ha 75mm igjen heller.

Alfa Skaget sitter veldig bra på føttene mine og er enkle å snøre så de sitter tett, men mangler hempene med kuler på Vista; Jeg liker at man med to låsehemper kan snøre forfot, ankel/hæl og øvre del forskjellig, og den ekstra høyden på skaftet og ekstra hempen gjør det lett å snøre stramt og få så god støtte til nedkjøringer som en myk lærsko kan gi. Jeg gikk ned en størrelse i forhold til anbefalingen fra Alfa, så vær obs hvis du bestiller på nett. Jeg har så langt ikke hatt noen problemer med at fuktighet trenger inn, men har kun brukt de på dagsturer. En versjon av Vista med høyere skaft hadde vært interessant, samt en litt kraftigere og varmere versjon av Alfa Free for slakere toppturer. Alpina har forresten også kommet med noen lettere sko (Pioneer Pro/Pioneer Tech), som virker mer beregnet for raskere turer enn allsidige turer. En litt lavere og mykere Alfa Free med BOA-strammingen kunne kanskje også gått mot samme marked/bruk, for BOA var veldig rask og behagelig i bruk. Lykke til med hva du velger.

PS. Veldig godt tilbud på Rottefella 75mm med vaier på XXL akkurat nå for de som er interessert. Jeg har litt lyst til å kjøpe en i tilfelle, men tror ikke jeg kommer til å bruke den: https://www.xxl.no/rottefella-rottefella-75-mm-with-wire-22-23-long-tabinding-med-vaier-svart/p/1167858_1_style

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.