Gå til innhold
  • Bli medlem

4-dagers tur i Femundsmarka med kano


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og en kamerat planlegger en 4-dagers kanotur til Femundsmarka i midten av juli.

Planen er å ta Femund II til Røsanden og starte med bæring opp til Nedre Roasten. Deretter skal vi bare padle og fiske oss innover og ta samme rute tilbake igjen når vi må snu (mulig det blir en dag ekstra). 

Spørsmålet er om noen som har gått strekningen fra Røsanden til Røvollen kan si noe om hvor lang tid en bruker på denne etappen? På forumet leste jeg at noen hadde brukt 1 1/2 dag på strekningen, andre jeg har prata med sier at de har brukt rundt halvannen time opp. 

Andre tips settes og stor pris på😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 6-7 km opp til Nedre Roasten, og hvor lang tid man bruker opp dit kommer helt an på hva man har med seg. Har, som mange andre, gått opp der med storsekk pakket for ukestur  og packraft og brukt et par timer. 

Med kano, og flere vendinger vil man jo bruke atskillig lenger tid. 4 dager blir litt snaut for min smak uansett, kommer ikke så langt inn før man må snu pga av mangel på tid - men tid til å fiske får dere nok uansett. Det vil bli litt slit fra Røoset opp til Nedre Roasten med en kano, men det vet dere nok :) God tur.

Endret av Martin HJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørauren skrev (7 timer siden):

Hei,

Jeg og en kamerat planlegger en 4-dagers kanotur til Femundsmarka i midten av juli.

Planen er å ta Femund II til Røsanden og starte med bæring opp til Nedre Roasten. Deretter skal vi bare padle og fiske oss innover og ta samme rute tilbake igjen når vi må snu (mulig det blir en dag ekstra). 

Spørsmålet er om noen som har gått strekningen fra Røsanden til Røvollen kan si noe om hvor lang tid en bruker på denne etappen? På forumet leste jeg at noen hadde brukt 1 1/2 dag på strekningen, andre jeg har prata med sier at de har brukt rundt halvannen time opp. 

Andre tips settes og stor pris på😊

Ved 4 dagers tur så ville jeg vurdert å dra inn fra svensk side og mer eller mindre hoppet rett i kanoen. evt. vurdert å padle fra femunden ned mot Feragen. Alternativt Isteren. Da blir det mer tur, å mindre transport. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :)

Når jeg ser på antall km og gå-tempo er det rundt dette jeg har kommet frem til (+ en del ekstra tid om vi må bære i flere etapper).

Det å dra inn fra svensk side er kanskje ikke så dumt og skal absolutt vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Enklest å ta en runde. Vanvittig lang kjøretur tilbake om man setter en bil på f eks Elgå. Fint å padle fra Røa til Elgå på Femunden, om været er bra. Hvis ikke kan man ta ferge. En variant kan være å ta en fottur tilbake for å hente bilen. Det gjorde jeg i fjor da jeg padlet Speka/Sølna fra Spekedalsseter til Sølensjøen 

Endret av peik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke snakk om 2-3 timer med bil til kärringsjö fra norsk side? Si at det blir en dag ekstra med bilkjøring, så vil det jo fort være verdt det for å slippe 1-2 ( eller fler) dager med blodslit. 

Jeg tror mange undervurderer terrenget i Femundsmarka eller overvurdere egne evner og endre opp med å ikke nyte store deler av turen. Jeg husker selv å ha møtt på en drøss av folk inne i marka som ikke har kommet seg i nærheten av der de skulle ønske grunnet tunge sekker og slitne ben. Dette er jo folk som er ute etter å padle men bommer litt på rutevalg. Å starte fra svensk side forhindrer jo dette.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Naturen på svensk side, Rogen naturreservat, er like fin som på norsk side. Masse vann å padle på. 

Endret av peik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for alle tips! Vi kommet frem til at vi tar oss et par ekstra dager for å unngå at det kun blir lange transportetapper. 

Jeg har studert kartene en del mer og har nå i utgangspunktet to ruter som vi vurderer.

Rute 1. Som flere har nevnt, starte fra svensk side og padle oss et godt stykke innover. Helst til Styggsjøan eller Revsjøen og samme vei tilbake, men det å padle et såpass langt strekk på Rogen er vi noe skeptiske til (i følge kartet). Jeg har padlet en del, men kameraten som skal være med har lite erfaring med kano. Er det her folk "pleier" å ta seg til Revsjøen, eller er det på nordsiden av Rogen og bære via vannene der? :)

 

Rute 2. Båttaxi til Storvika (om mulig?). Bæring opp til Røvolltjønnan. Videre bæring/ padling til Nedre Roasten. Deretter ta oss til Styggsjøan via Litlsjøen for å så padle rundt via Storrundhåen og ende opp i Nedre Roasten igjen (litt usikker på avslutning her). Eventuelt padle opp til Revsjøen og ta en lengre runde via Reva. På den ruta mistenker jeg vi trenger mer tid. 

 

Vi ønsker gjerne å få det til å bli en rundtur og er forberedt på at dag 1 og 2 vil gå på å komme oss lengst mulig inn/ opp. For å så ta det litt roligere rundt med kortere bæringer. Er rute 2 veldig ambisiøs for rundt 6 dager?

Skjermbilde 2023-04-29 kl. 22.36.09.png

Skjermbilde 2023-04-29 kl. 22.32.31.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.