Gå til innhold
  • Bli medlem

Volum på ryggsekk


Anbefalte innlegg

Ser etter ryggsekk, men lurer på om antall liter på sekk er regnet med eller uten sidelommer. Ser på bergans alpinist 110 liter og Trollhetta 95. Alpinist har ferdige sidelommer men trollhetta har det som ekstra utstyr ca 12 liter. Hvis lommene regnes med blir alpinist 110 liter og trollhetta på 107 liter. Stemmer dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15L kan ej bli 3L  vid nästa beräkning.

Sett de stora säckarna på 110L på vandring och är betydligt större än min V95 och man undrar vad de ska med denna packning på tur,ska man ej klättra eller dyligt eller gå till en hytta/stuga med mat eller bränsle så kan man fundera på at skaffa mindre skrymmande utrustning eller fästa den på utsidan.

Man får gå över på utv ramsäck för att kunna bära mer och för att säck ska hålla haft 36 kg på dessa och då ca 90L liggunderlag utanför ca 5 kg foto utr vinter säck 3 mans tält med bommulls blandning innertält, tränar man ej varje dag är det inget att rekomendera på en tur i kuperad terräng som runt KEB i SV el Joutenheimen i N.

Jag var på 16 d tur med trangia största str,450 + 230 gr gas HB unna tält 60 mm liggunderlag med fiberfyllning,ca 1 kg mat/dag ca 10 skivor knäckebröd/dag osv var välfylld och lite på locket.

Nu köpt 60L med fästen på utsidan för skrymmande last och för de första dagarna.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at topplokket og sidelommer medregnes når produsentene skal skryte på seg mest mulig volum. Skal du ha telt innvendig og bære for andre vil jeg anbefale en brukt alpinist 130. Bæresystemet på den er så bra og sekken er utrolig romslig. Er heller ikke noe problemer å bære lite i den. Vil si det er en mer fleksibel løsning enn en lettere sekk hvor du kanskje må pakke ting utenpå. Jeg har iallefall aldri angret meg fra å gå fra 70L til 130.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent finnes det ingen standarder (EN/ISO/osv) som definerer hvordan sekkevolum skal måles. Det er derfor opp til den enkelte produsent å selv bestemme. Hvordan Bergans, Norrøna og andre nordiske merker gjør det vet jeg ikke, den beste måten å finne ut dette på er å sende en epost til produsenten. Osprey regner f.eks med volumet i topplokket, da jeg kjøpte min Exos 58 i 2016 bekreftet produsenten på epost til meg at de regnet med 11 liter i topplokket slik at sekkerommet bare var 47 liter. Andre mindre sekkeprodusenter innenfor lettpakkersegmentet regner med ALLE hulrom i volumberegningen, også stretchlommer og utvidelseskrager slik at du kan oppleve at når en sekk har et oppgitt volum på 50 liter, så er hoverommet kanskje bare 30.

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skilt mellom hvor tungt og hvor volumiøst du trenger bære. Jeg har både en 130 liter Alpinist og en 105 Osprey Xenith. 

Jeg bruker dem til helt forskjellige ting og har en mengde bruksområder jeg ikke engang orker forsøke forklare på SMS-svensk så alle skal kunne forstå at andre har bruk for annet utstyr enn seg selv...


Men Alpinisten brukes ofte om lasten er over 25 kg. Den brukes også om enkeltkomponenter har stort volum, som f.eks 10-mannslavvo osv...


Ospreyen er lettere og nyttigere til "vanlige turer", men har volumet delt opp i store lommer og hovedrom, noe som er veldig praktisk til det mitt normale turbruk, men som ikke er like egnet når man har få, men store enheter som skal i sekken. 

Så mye, men ikke så tungt utstyr så ville jeg valgt sekk av Osprey-typen, men til tyngere og/eller voluminøse greier så ville jeg valgt Alpinisttypen.

Sekkens egenvekt er noe mange glemmer. Jeg tror det er nesten 2,5 kg forskjell på min gamle Alpinist og Osprey-sekken. 

Endret av Espen Ørud
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå kjøpt meg sekk bergans trollhetta 95 l spine 2. Den var stor nok til mitt behov fikk teltet Barent 3  manns med stenger på tvers nederst i sekken. Som en opplysning sammenlignet jeg sekken med konas Bergans Trollhetta 75 for damer så er 95 og 75 ca like høye, 95 har bredere hovedrom og lengre trekk over hovedrommet som gjør at du kan pakke høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
JohannesF skrev (18 timer siden):

Her kan jeg nok oppklare litt. Det finnes en standard, og den er svært vanlig å benytte. ASTM F2153: https://online.standard.no/astm-f2153-072018

Dette er målekravet fra US Army og fra Forsvaret i Norge, og dette er hvordan Bergans har målt siden 2005 eller noe i den dur.

-Johannes / Bergans

Ingenting er som ny lærdom gitt på en konstruktiv måte. Takk!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.