Gå til innhold
  • Bli medlem

Foldekniv - hvilken/ tips ???


Erik78

Anbefalte innlegg

Erik78 skrev (På 12.3.2023 den 19.07):

Native 5 Salt er ikke så veldig enkel å oppdrive

Grønn, 1561 + frakt +25%mva ved innførsel. Bestiller noe annet samtidig som koster over 10kr der, så havner du over grensen deres for fri frakt - som akkurat nå er NOK 1571,

https://www.lamnia.com/no/p/70037/kniver/spyderco-native-5-salt-green-lc200n-foldekniv-c41pgr5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoooi. Så masse bra tips. Har vestillt en kniv og fått flere gode muligheter og tips på ting jeg kan bestille etterhvert. Takk til alle. Kjempekult.
Siste jeg så på var Cold Steele 4max scout. Syns den virka bra meg god størrelese og fornuftig pris ( den som er lag i Aus10a )  flere modeller fra spyderco er også på ønskelista.

bare fortsette å komme med gode tips. Takk Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik78 skrev (17 timer siden):

Siste jeg så på var Cold Steele 4max scout. Syns den virka bra meg god størrelese og fornuftig pris

Som det meste fra Cold Steel er det sikkert en bra kniv, teknisk sett og utvilsomt mye kniv for pengene. Men vær obs på at denne, som flere andre modeller fra CS, sikter seg inn på en smal nisje. Problemet med denne nisjen, for meg, er at du gir slipp på mange av lomme-/foldeknivens fordeler samtidig som det aldri blir en fullverdig erstatning for en slirekniv.

Jeg har også ett par-tre kniver med sære eller historisk betydningsfulle design som ikke er spesialt praktiske og egentlig aldri var tiltenkt reel bruk. Så for all del, når interessen er der kan det være gøy å utforske bredden av det som tilbys, men jeg ville ikke anbefalt å gå den veien for tidlig. Særlig ikke på ett stramt budsjett. Gå sakte, start enkelt og billig, finn ut hva du liker og hva som fungerer godt til din bruk og heller legg litt penger i noe du virkelig har lyst på når du begynner å bli sikker på preferanser og pengene er spart opp.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en smule nostalgisk når det gjelder kniver. Spyderco og lignende design er sikkert praktiske kniver , men jeg velger med hjertet og ikke med hodet. Jeg har hatt en Puma folder i mer enn 30 år og denne kniven er med overalt jeg har lov å ta med en kniv.  Litt spesielt er det at for to år siden trodde jeg at jeg hadde mistet denne kniven. Men så fant jeg den igjen dyttet inn mellom vedkubbene i vedskjulet mitt. Jeg hadde holdt på med noe inne der om sommeren og brukt kniven til noe, og i stedet for å putte den rett i lommen etterpå hadde jeg lagt den mellom noen vedkubber i stabelen, enn så lenge, og glemt den. Den dukket opp rett under jul da jeg hadde rukket å fyrt  en del. Men jeg rakk å bestille meg en ny fra Puma Solingen før jeg fant den. Så nå har jeg to. For en tragedie!!😎

 

DDC5F9E3-24EF-4FD2-ADC5-8466D7B1B986_1_105_c.thumb.jpeg.9b9fcb045be85016e68ef065deeda976.jpeg8966A50E-D452-4182-85DA-8DB85BA1B3F0_1_105_c.thumb.jpeg.5ed70b6e0f52310e8372e8dbdf9a3300.jpeg

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten denne. Gammal Buck som kjøpte for 12 år siden el no. Har vært kjempefornøyd med den veldig lenge. Ikke peil hva slags kvalitet den er av el hva den heter. Noen som vet ??
Liten og grei og blir veldig skarp når slitp. 

69A42468-3345-441C-9EA1-E43BD3C7BC26.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (På 16.3.2023 den 10.43):

Jeg har også mange kniver. For meg finnes det ingen som er så anvendelig og praktisk som Victorinox Cadet eller camper.
I matboksen har jeg liggende en Opinel no.8. Den har tynt blad, som er lett å holde skarpt. Tynne blad er bedre til matlagingsopgaver.
 

Jeg har aldri hatt eller prøvd en Camper, men både Cadet og Opinel no.8 er gode verktøy, spesielt om en tar prisen i betraktning.

Jeg har med meg en lett modifisert Cadet i lomma nesten hver dag, men mest fordi det er en veldig kompakt multitool med bra byggekvalitet. Knivbladet er mer for en reservekniv å regne. Ikke at jeg trenger noe større eller heftigere til hverdagsbruk, men så lenge det finnes foldekniver som har bladlås og som kan betjenes trygt med en hånd, er dette alt for praktisk til å ikke benyttes seg av.

Opinel kan nok aldri bli en dedikert lommekniv for meg, men som du er inne på, er det er ett godt valg som en dedikert matkniv for matpakka, hanskerommet e.l. Jeg har en No. 8 (eller var det 9? Hmm..) liggende i kontorskuffen. Den benyttes til å preppe lunsj nesten hver dag. Som arbeidskniv ville den blitt for upraktisk, men når de koster så lite som de gjør, er det greit å ha en eller flere liggende selv om bruksområdet kan bli veldig spesifikt og snevert.

Så med nevnte forbehold er jeg enig i at dette er gode lommekniver som kan være veldig gode valg for noen. For en som trenger veiledning til å velge foldekniv kan det være greit å få med litt kontekst ifht. hva som gjør de ulike alternativene bra og hvordan de brukes. Nå var ikke TS veldig spesifikk mtp. behovet sitt heller, men hverken Opinel (No. 8 eller andre) eller Cadet/Camper ville for meg vært naturlige kandidater til fisking og spikking. Og ingen av de har belteklips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 12.3.2023 den 21.12):

Samme i Rødt, men i 4116 stål (mindre karbon enn i 440c (også AUS-8A) så antas seigere. Ikke erfaring med dette stålet selv) kr 300 hos XXL nå. Billig kniv m.a.o.:
https://www.xxl.no/cold-steel-finn-wolf-kniv/p/1197968_1_style

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igj. En stund siden jeg postet sist.

Vil bare si at jeg har anskaffet meg 2 kniver, denne ene er Kabar dozier hunter som jeg er veldig fornøyd med. Fin i lomma og veier i genting. For Den andre store kniven droppet jeg foldekniv og gikk for Helle Nord. Synes  den så ut som et bra supplement til samlingen og fin å ha med på lengre turer. Håper den lever opp til de forventningene jeg har skapt. Venter enda på å få den da, så det er spennende.

 Siste kniven jeg har tenkt å bestille er Civivi Conspirator. Så får det holde for denne gang.

Noen som har erfaring med Nord og Conspirator ??

nytt spørsmål jeg har er ang sliping. Kan noen anbefale et godt bryne sett som kan gjøre jobben på disse og andre kniver ?? Bør jeg gå for diamant eller vanlig stein ?? Skulle gjerne hatt noe der jeg kan stille inn vinkel.

takk for svar og god vår/sommer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får da legge til et lite svar jeg også, jeg er også Spyderco fan og har brukt noen tusen kroner på slike. Og har blandt annet eid Sage 2 Titanium, Dragonfly 2 i både Salt og ZDP-189 som var det råeste stålet man kunne få tak i på den tiden, og en Delica 4 i ZDP-189.

 

Det var for omtrent 8-10 år siden jeg kjøpte dem og de har fått mye fartstid. Brukte alt for mye tid på den tiden på å plukke ut de perfekte knivene.

 

Men Sage 2 gav jeg vekk, kniv til 1500 kroner, men jeg brukte den ikke. Den var litt for tung og stor så jeg endte opp med en veldig fin kniv som ble lite brukt.

Dragonfly 2 i Salt og ZDP er fantastiske kniver, Bladform og design er veldig bra for en så liten kniv. Men ingen bør kjøpe dem. Fordi den beltehempen som er festet på dem rett og slett ikke holder mål, strengen sliter ut materialet rundt og løsner etter en stund. De blir fremdeles mye brukt, det er fremdeles gode kniver og jeg er fremdeles glad i dem, men realiteten er at jeg ikke hadde kjøpt samme på nytt hvis jeg hadde mistet dem.

Det jeg da sitter igjen med er Delica 4, denne kniven er lengre og spissere enn de andre, og fungerer veldig godt til alt av fjell og turbruk. Og etter 10 års fartstid viser den nesten ingen tegn på slitasje. Dette var den jeg kjøpte sist og den endte opp som den perfekte kniven for meg, veldig lett vekt, solid, trygg og med en spiss som egner seg godt for å stikke i gjennom en ørretskalle.

image.thumb.png.37ad9c23b1881fa9ff10c1e428da86d4.png

Anbefales på det sterkeste, denne blir fort en følgesvenn i mange år om ikke tiår.

 

image.png.aae901810e0c8b4e840f70d01b016162.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Erik78 said:

nytt spørsmål jeg har er ang sliping. Kan noen anbefale et godt bryne sett som kan gjøre jobben på disse og andre kniver ?? Bør jeg gå for diamant eller vanlig stein ?? Skulle gjerne hatt noe der jeg kan stille inn vinkel.

skittjakt.no/worksharp/248892/work-sharp-pajelite-presisjon-knivsliper-vinkeljusterbar  Har ikke dette selv, men annen type - samme prinsipp.

33 minutes ago, Gabs88 said:

Det jeg da sitter igjen med er Delica 4, denne kniven er lengre og spissere enn de andre, og fungerer veldig godt til alt av fjell og turbruk.

image.png.aae901810e0c8b4e840f70d01b016162.png

Liker denne svært godt jeg også, veldig hendig kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv anbefaler jeg Work Sharp Ken Onion Edition, jeg har også prøvd mye forskjellig slipeutstyr deriblant Edge Pro Apex med medfølgende stener og tape.

 

Men Work Sharp Ken Onion gir en fantastisk HOLDBAR egg og klarer å sliper alle slags typer kniver i løpet av kort tid. Inklusive fleksible kniver som feks filetkniver, noe mange andre slipere sliter med.

 

Har som sagt prøvd mye rart men til slutt så fant jeg ut at jeg gadd ikke mer, Ken Onion Edition hadde den fordelen at den er veldig rask og gir et bra resultat som varer selv på svært vanskelige knivstål. Så jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke noe annet på mange år.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, zimwalker said:

Fin den om du bare vil ha konveksslipte egger.

 

Jeg tenker nå det at så lenge eggen er ordentlig skarp så er det ikke nøye hvilken form den har. Og mens konveksslipte egger ikke helt når den skarpheten man finner i en nyslipt rettvinklet egg, så har den fordelen med at den taper seg langt mindre over tid.

 

Feks hvis man sliper en kjøkkenkniv så er en helt rett egg skarpere enn konveks første par ukene men etter et par måneder gir konvekseggen mye bedre skarphet. Så for min del som sliper kjøkkenkniver omtrent en gang i halvåret så gir konkav egg mye bedre resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, tshansen said:

Hvilken bruker du? Lansky

KME:  https://www.kmesharp.com/   (kjøpte fra Lamnia)

51 minutes ago, Gabs88 said:

 

Jeg tenker nå det at så lenge eggen er ordentlig skarp så er det ikke nøye hvilken form den har. Og mens konveksslipte egger ikke helt når den skarpheten man finner i en nyslipt rettvinklet egg, så har den fordelen med at den taper seg langt mindre over tid.

Joda. Er en grunn til økser som regel har en konveks egg, tåler mer. Og sliper man kniver helt frihånd mot slipestein, uten bruk av slipejig, så runder man etterhvert eggen enten man vil eller ikke fordi man ikke klarer å holde samme vinkel hele tiden.

@Erik78  Ligger mange videoer på youtube som viser bruker av slipeinnretninger og maskiner som er nevnt her så langt, er bare å søke på merke-/modellnavn.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den den «obligatoriske» blade grinding attachment til Ken Onion ed., og jeg har ikke noe problem med å få til god skandi-slip. Og presser man lett er det ikke så voldsomt konvekst på det vanlige oppsettet. 

Jeg har også holdt på med det meste av slipeløsninger opp gjennom, som japanske steiner, men nå gidder jeg ikke noe annet enn Work Sharp Ken Onion+attachment. Øks, samekniv, sakser, japansk kokkekniv og alt imellom. Avslutter gjerne med stropping (Eidestroppen) på noen kniver.  

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Espen SS said:

Jeg har den den «obligatoriske» blade grinding attachment til Ken Onion ed., og jeg har ikke noe problem med å få til god skandi-slip. Og presser man lett er det ikke så voldsomt konvekst på det vanlige oppsettet. 

Jeg har også holdt på med det meste av slipeløsninger opp gjennom, som japanske steiner, men nå gidder jeg ikke noe annet enn Work Sharp Ken Onion+attachment. Øks, samekniv, sakser, japansk kokkekniv og alt imellom. Avslutter gjerne med stropping (Eidestroppen) på noen kniver.  

Ja, det er jo nettopp dette som var greia for min del også. Har prøvd alt, vet godt at Ken Onion ikke er det absolutt beste, men selv for en knivperfeksjonist så er WS Ken Onion godt nok til at jeg kan få et raskt og meget bra resultat. Ikke best, men helt i toppsjiktet og absolutt det mest holdbare.

 

Så de andre knivsliperene får ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse bra tips. Syns begge de fra Work sharp ser veldig heldige og fine ut. Gir d litt og undersøker litt mer før jeg velger noe. Vet heller ikke hvor mye det har å si for meg med konveks el rett egg. Mest sannsynlig merker jeg ikke forskjell på det nivået jeg er på. 
 

Får man slipt øksene sine på WS elite presisjon ?? Gjør vel kanskje ikke det…
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Erik78 said:

Får man slipt øksene sine på WS elite presisjon ?? Gjør vel kanskje ikke det…

Tror ikke det nei, noe av greia er jo at man har et eget knivfeste. Man vil også av erfaring slite med å få godt resultat på fleksible kniver på en slik en, feks filetkniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/17/2023 at 3:33 PM, Gabs88 said:

Selv anbefaler jeg Work Sharp Ken Onion Edition, jeg har også prøvd mye forskjellig slipeutstyr deriblant Edge Pro Apex med medfølgende stener og tape.

 

Men Work Sharp Ken Onion gir en fantastisk HOLDBAR egg og klarer å sliper alle slags typer kniver i løpet av kort tid. Inklusive fleksible kniver som feks filetkniver, noe mange andre slipere sliter med.

 

Har som sagt prøvd mye rart men til slutt så fant jeg ut at jeg gadd ikke mer, Ken Onion Edition hadde den fordelen at den er veldig rask og gir et bra resultat som varer selv på svært vanskelige knivstål. Så jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke noe annet på mange år.

Nå har jeg sett gjennom et skremmende antall filmer på YouTube om denne sliperen, å jeg må si... jeg er imponert. Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har brukt på å slipe knivene mine på anslags innretninger. Resultatet blir jo bra, men det tar tid. Det kan ikke være så mange som gir dette systemet topp score om det ikke er noe i det. 

Hmm... jeg interessert i å prøve dette på mine kniver og økser,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må også si at jeg har sett noen videoer og den virker fristende. Men bare for å være helt klar: det er denne det er snakk om ikke sant ? https://www.fjellsport.no/merker/work-sharp/work-sharp-ken-onion-edition-kniv-og-verktoysliper

https://www.magasinet.no/work-sharp-ken-onion-edition-knife-tool-knivsliper
 

ser ut som fjellsport og magasinet har beste prisene. Også kan man oppgadere med denne slik jeg forstår det. https://www.fjellsport.no/merker/work-sharp/work-sharp-ko-bga-slipeanlegg 

Stemmer ?

Endret av Erik78
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Erik78 said:

Ja jeg må også si at jeg har sett noen videoer og den virker fristende. Men bare for å være helt klar: det er denne det er snakk om ikke sant ? https://www.fjellsport.no/merker/work-sharp/work-sharp-ken-onion-edition-kniv-og-verktoysliper

https://www.magasinet.no/work-sharp-ken-onion-edition-knife-tool-knivsliper
 

ser ut som fjellsport og magasinet har beste prisene. Også kan man oppgadere med 1 el 2 attachments som gjør diverse forskjellig ting, slik jeg forstår det.

Det stemmer, også kan du kjøpe BGA slipeanlegg som du bare skrur på (halv omdreining) for å kunne slipe øks og en del andre verktøy. Ser Fjellforum har superdeal på begge produktene nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (3 minutter siden):

Det stemmer, også kan du kjøpe BGA slipeanlegg som du bare skrur på (halv omdreining) for å kunne slipe øks og en del andre verktøy. Ser Fjellforum har superdeal på begge produktene nå. 

Ok. Takk… jeg ser denne her også. 
Ikke helt sikker hva den gjør, men virker som den er for å slipe mere rett egg.

https://www.linaa.no/shop/work-sharp-ken-14346p.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.