Gå til innhold
  • Bli medlem

Strava… noen med erfaringer?


Anbefalte innlegg

Er både nysgjerrig og interessert i å finne ut mer om lokasjonstjenesten Strava. Punkt a: fungerer tjenesten tilfredsstillende, altså vil jeg oppdage nye turmål med denne applikasjonen installert? Punkt b: må venner og bekjente fra «land og strand», aka: Facebook få informasjon om akkurat hvor jeg telter og hvor jeg hiker? Synes punkt b er viktig ettersom at jeg egentlig er en relativt privat person og ønsker lite oppmerksomhet rundt mitt friluftsliv. 
På forhånd takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Strava en stund, og for å starte med punkt B er det ikke noe problem å kun ha turene synlig for seg selv. Dette kan også velges for hver tur/økt. Angående punkt A har jeg sekv brukt det på nye steder, både for å finne en kort løperunde, men også for å se på tur-ruter/alternativer. Strava har en kart-funksjon/ruteplanleggingsfunksjon hvor man kan legge inn start- og stopp-punkt pluss enventuelle del-punkter for å få opp en rute. Denne kan da følges fra mobilen, og sikkert også fra mer avanserte pulsklokker enn den jeg har. Legger ved et eksempelbilde fra hvordan kartet ser ut mellom Ustaoset og Eidfjord. De blå stripene er lagt opp etter hvor brukere av app'en har gått, jo mørkere jo mer trafikkert.

 

strava.JPG.a7ee48a377a5301a1926dffc1baec53d.JPG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en veldig flittig bruker av Strava, til all slags trening. Hvis man trykker seg inn på "maps" kan man for eksempel velge "walk", og den vil da foreslå tur basert på hvilke kriterier du legger inn. Du kan for eksempel velge 5 kilometer, "any elevation" og "hard", så vil den gi deg forslag på fjellturer i nærheten. Fungerer også helt supert om man vil ta seg en løpetur i en fremmed by. Kan lagre ruten og sende den direkte til Garmin-klokken min med 2-3 tastetrykk. 

Jeg syns strava er veldig kjekt for å holde oversikt over hvilke turer man har vært på før og for å se på tidligere rutevalg. Jeg navngir alltid fjellturene mine slik at jeg senere finner de igjen. Senest i går når jeg skulle på topptur på ski så søkte jeg opp en tidligere tur på Strava, for å se hvor lang tid jeg måtte beregne på turen. 

Du kan velge at alt du gjør på Strava skal være "private". Da er det kun tilgjengelig for deg. Du kan også ha privat profil slik at det kun er dine følgere (som du må godkjenne), som vil se aktivitetene dine. Det er også kommet en funksjon som skjuler start- og stoppested slik at ikke fremmede skal kunne se nøyaktig hvor du bor. 

Endret av djing0
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg har brukt Strava selv i over 10 år. Appen er svært brukervennlig og stabil som gps-tracking verktøy. Du kan ha offentlige aktiviteter, eller private. Du kan planlegge ruter basert på globale heatmaps. Alt dette med gratisversjonen.

Premium-versjoner tilbyr bedre funksjoner for rute-planlegging. Hvor du kan lage din egen gps-rute litt som Google Maps sin kjørerute, og så bruke denne ruten på mobilen som navigasjon mens du går.

Apropos oppdagelse av nye turmål: Jeg er veldig fan av Peakbook, og har laget en slags Peakbook for Strava, som jeg kaller for Fjelldatabasen. Det er en database med fjell som synkroniseres med alle Strava-aktivitetene dine. Det kan brukes som verktøy for topptursamling og turplanlegging. For eksempel ta en titt på min aktivitet over en travers på Tustna: https://www.fjelldatabasen.no/activities/9724907526

Eller på "Utforsk"-kartet kan du se og søke på alle fjellene i Norge på et kart, filtrere på høyde, primærfaktor, fylke og kommune, se alle fjell som du har besøkt. Eller se hvem som har besøkt de ulike toppene, hvilken rute de har tatt opp, etc. Se her: https://www.fjelldatabasen.no/explore

Ta en titt! :)

tustnatraversen.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil understreke at Fjelldatabasen ikke er en kommersiell app, men et privat hobbyprosjekt.

Jeg ønsket spesifikt å svare på dette spørsmålet i innlegget om å "oppdage nye turmål".

Skaubjønn på truger skrev (På 6.3.2023 den 12.43):

altså vil jeg oppdage nye turmål med denne applikasjonen installert?

Da jeg mener at Fjelldatabasen kan være et godt verktøy for å oppdage nye turmål, som komplementerer funksjonaliteten man får gjennom Strava.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.