Gå til innhold
  • Bli medlem

Post bilde av din brenner i bruk


Anbefalte innlegg

Annonse
Helge Johansen skrev (47 minutter siden):

Brenner helt fint den der etter min mening. Ingen grunn til noen store feilsøk og dele bytter. Har fyrt opp helt nye 111T som har hatt slik flamme. Ville kanskje vurdert å bytte drivstoff til feks Blåtind tennveske som er merket C10- 13. En annen ting er å flytte litt rundt på flammesprederene, spesielt den indre, kan påvike hvordan flammen framstår har jeg erfart.

Skal dra å kjøpe tennveske å gjøre ny test👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas S Hansen skrev (7 timer siden):

Hei

ser flammen her riktig ut? Får den ikke til å brenne helt isblå slik flere andre får.

Burner cappen blir også veldig fort rødglødende.

her fyres det med blåtind fritidsparafin

D769811F-FAAA-411C-B138-DA38442BDFBE.jpeg

0DD4A6AC-3538-4AAF-9D74-771C5A97E40F.jpeg

Det kan også være at den trenger en rengjøring av brennerskallene og brenneren, og kanskje trykket i tanken er litt høyt. Stillebrenneren liker lavt trykk.

Den kan rengjøres med å bare skru tanken løs fra kassen, og ta av brennerskallene.

Forvarm med rødsprit eller bioetanol, så slipper du sotete brenner :)

Blåtind tennvæske som nevnes er også fint drivstoff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Det kan også være at den trenger en rengjøring av brennerskallene og brenneren, og kanskje trykket i tanken er litt høyt. Stillebrenneren liker lavt trykk.

Den kan rengjøres med å bare skru tanken løs fra kassen, og ta av brennerskallene.

Forvarm med rødsprit eller bioetanol, så slipper du sotete brenner :)

Blåtind tennvæske som nevnes er også fint drivstoff :)

Her er test med tennvæske c10-13

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas S Hansen skrev (1 time siden):

Ser ut som antydning til underburn der. Tenner du den før forvarmingen er ferdig? Da kan man få forbrenning innenfor skallet. Brennerskall kan fort bli ødelagt av det, men er mulig å få kjøpt nye løse.

 

prøvd vask?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (12 timer siden):

Ser ut som antydning til underburn der. Tenner du den før forvarmingen er ferdig? Da kan man få forbrenning innenfor skallet. Brennerskall kan fort bli ødelagt av det, men er mulig å få kjøpt nye løse.

 

prøvd vask?

Nei tenner aldri før rødspriten er brent helt ut.

har ikke renset den enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas S Hansen skrev (16 minutter siden):

Nei tenner aldri før rødspriten er brent helt ut.

har ikke renset den enda

Ok.

Jeg ville forsøkt å vri av brennerskallet og vaske i vasken, og bruke en q-tips ned i stigerøret for å grovrengjøre. Tar 4 minutter, og blir det ingen bedring er det jo kanskje verdt å sjekke underburn-teorien litt nærmere?

For jeg synes det ser/høres ut som forbrenningen smetter inn under skallet når man kommer til dette punktet i videoen:

 

40A0C833-FBC4-4C92-8499-3D543BF21348.png

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Ok.

Jeg ville forsøkt å vri av brennerskallet og vaske i vasken, og bruke en q-tips ned i stigerøret for å grovrengjøre. Tar 4 minutter, og blir det ingen bedring er det jo kanskje verdt å sjekke underburn-teorien litt nærmere?

For jeg synes det ser/høres ut som forbrenningen smetter inn under skallet når man kommer til dette punktet i videoen:

 

40A0C833-FBC4-4C92-8499-3D543BF21348.png

Får ta en skikkelig vask/rens👍

C88A1376-92F9-4626-BC19-C79657F06810.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er ofte det beste :) Real Turmat varmet opp på en helt ordinær Fire Maple kan også løfte humøret når magesekken er tom 👍

Blir bare mer og mer glad i toppmonterte brennere når temperaturen og vindforholdene tillater slik bruk. Real Turmat er jeg derimot på vei til å gå lei med stormskritt… 

7E17CB1D-B7C7-4DBA-B5FE-D2C97F592996.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at de primusene det er laget kopier av er de som er best?
Denne har jeg ikke brukt på flere år, så jeg hadde på litt bensin, forvarma med antibak og tut og kjør..
Funker helt OK, litt skeiv flamme. Aner ikke stort om Pak Cooker, men det er åpenbart en kopi av Svea 123 (uten R)
Etter at jeg fikk laget ny brennerplate og reguleringshendel, samt ny pakning i lokket har den alltid virka siden jeg fikk den som et prosjekt i 2008

Litt gule flammetopper uten kjele, men det blir ikke mye sot på kjele/panne.
 

 

2023-05-14 22.18.06.jpg

2023-05-14 22.18.54.jpg

2023-05-14 22.18.10.jpg

Endret av dsk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2023 at 2:32 AM, Hege P. said:

Assa, dersom jeg skulle legge ut bilde av mitt brenneropplegg frykter jeg at jeg vil få besøk av tante polti..

Da må det vel neste være snakk om hjemmebrenner-opplegg :-) og selv da ...
Jeg fant dette bildet fra et eksperiment i 2008.  Butan på brusflaske funka rått, men det kommer vel egentlig i gruppen "ikke gjør slikt hjemme"

Hadde nok ikke gjort det i dag.  😇

sodagas2.jpg

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.