Gå til innhold
  • Bli medlem

Hand og fotvarmere fra Biltema: duger de?


Anbefalte innlegg

Hei, skal ut i svenske skoger og det er meldt bra med kulde. Kom på at det kunne være lurt med ekstra hand og fotvarmere (type denhttps://www.biltema.no/fritid/jakt/jaktklar/varmepose-4-pk-2000030705) og lurer på hva som kan fås tak i før helga. Ligger nærmest å kjøpe Biltema sin, evt. noe som har fått dårlig kritikk far XXL ( https://www.xxl.no/phoxx-handvarmer-hvit/p/1070389_1_style?gclid=CjwKCAiAr4GgBhBFEiwAgwORrdrDJEspb-7NsQdVZpiVX5APg65QnmUzP-o70ovaHdQToAbOneoZ5hoCZxEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds). Hva tenker dere her inne?

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ellefjell skrev (8 minutter siden):

Hei, skal ut i svenske skoger og det er meldt bra med kulde. Kom på at det kunne være lurt med ekstra hand og fotvarmere og lurer på hva som kan fås tak i før helga. Ligger nærmest å kjøpe Biltema sin, evt. noe som har fått dårlig kritikk far XXL. Hva tenker dere her inne?

Kan være kjekt at du linker til produktene du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ellefjell said:

Hei, skal ut i svenske skoger og det er meldt bra med kulde. Kom på at det kunne være lurt med ekstra hand og fotvarmere (type denhttps://www.biltema.no/fritid/jakt/jaktklar/varmepose-4-pk-2000030705) og lurer på hva som kan fås tak i før helga. Ligger nærmest å kjøpe Biltema sin, evt. noe som har fått dårlig kritikk far XXL ( https://www.xxl.no/phoxx-handvarmer-hvit/p/1070389_1_style?gclid=CjwKCAiAr4GgBhBFEiwAgwORrdrDJEspb-7NsQdVZpiVX5APg65QnmUzP-o70ovaHdQToAbOneoZ5hoCZxEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds). Hva tenker dere her inne?

Ja, de duger.. Jeg har de alltid med når jeg kjører motorsykkel og en gang når varmehåndtaket mitt sluttet å fungere så reddet de så absolutt hele dagen. Hvis jeg ikke hadde hatt dem så måtte jeg sannsynligvis ha overnattet på hotell fordi jeg var på vei til å få for mye frost i fingrene.

 

Men ikke forvent mirakler, det er litt ekstra varme, det er akkurat nok til at hvis støvlene eller hanskene dine er litt for tynne for det du holder på meg, så får du det til å fungere til dagen er over. Så hvis du hadde klart deg fint i 10 grader med den bekledningen og de hanskene du har i utgangspunktet, så klarer du deg plutselig fint i 5 grader i stedet. 

 

Men det er ikke slik at hvis du allerede fryser så blir du plutselig varm og god igjen, det er bare bitte litt ekstra varme som får deg over kneiken slik at du kan fortsette å fungere.

 

Så for å bruke motorsykkel som eksempel, de erstattet ikke varmehåndtakene mine. Men hvis et håndtak skulle slutte å fungere så er det en fantastisk nødhjelp å ha tilgjengelig.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Ja jeg husker den tiden jeg selv kjørte  motorsykkel fra Tromsø til Otta for å være med på vintertreff. Minus 25 grader - en opplevelse jeg ikke vil være foruten. Tenk!

Men nå skal jeg ut i ca samme gradtall med sønnen min (13 år), men går på ski med pulk på slepp. Kan jo være en ide å putte varmere inni skoene om man stoppe å ha lunsj? Ellers regner jeg med vi er varme og muligens svette under turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotposer , votter og generelt mer klær er bedre i min mening. Så har jeg alltid to sett innervotter slik at det som er fuktig kan tørkes. Jeg har helsport sine høye fotposer med liggeunderlag klippet til som ekstra isolasjon i bånn. Fritt etter tips fra Erik Normark.
 

https://youtu.be/HSijIYbT-eQ?t=231

 

Endret av frankdrebin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Ellefjell said:

Tusen takk for svar. Ja jeg husker den tiden jeg selv kjørte  motorsykkel fra Tromsø til Otta for å være med på vintertreff. Minus 25 grader - en opplevelse jeg ikke vil være foruten. Tenk!

Men nå skal jeg ut i ca samme gradtall med sønnen min (13 år), men går på ski med pulk på slepp. Kan jo være en ide å putte varmere inni skoene om man stoppe å ha lunsj? Ellers regner jeg med vi er varme og muligens svette under turen.

 

Nei, varmeposene fra biltema avgir lav varme over tid. Hvis du putter dem inn i støvlene når du tar lunsj så tar det en god stund før du ser noen effekt av det. Så hvis du skal bruke de posene så legger du dem i støvlene før du går hjemmefra. Så har du litt varme gjennom hele turen. Varmen varer vel i noe sånt som 8 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes varmeposer generelet er en dårlig idè. Enten blir de oppbrukt og må kokes på nytt, eller så genererer de søppel som ikke er nedbrytbart. Penger koster de også.

De man kan koke og bruke på nytt er i nøden ok til dagsturer.

Bedre bekledning er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker engangs varmeposer fra Clas eller Outlet til ungene på vintertur da de har litt lavere toleranse for fryste sko/klær om morningen. Har kikka litt rundt etter andre oppladbare løsninger men har ikke funnet akkurat det jeg vil ha enda. Skulle hatt skotørkere ala de små fra Biltema på powebank for eksempel 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (Akkurat nå):

Bruker engangs varmeposer fra Clas eller Outlet til ungene på vintertur da de har litt lavere toleranse for fryste sko/klær om morningen. Har kikka litt rundt etter andre oppladbare løsninger men har ikke funnet akkurat det jeg vil ha enda. Skulle hatt skotørkere ala de små fra Biltema på powebank for eksempel 😅

Det jeg egentlig skulle si var at engangs posene fra Biltema ikke har fungert noe spesielt bra sammenligna med for eks Clas sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Marius Engelsen said:

Synes varmeposer generelet er en dårlig idè. Enten blir de oppbrukt og må kokes på nytt, eller så genererer de søppel som ikke er nedbrytbart. Penger koster de også.

De man kan koke og bruke på nytt er i nøden ok til dagsturer.

Bedre bekledning er løsningen.

Søppelet de genererer er jernoksid, som stort sett finnes over alt i naturen fra før av, samt plasten de kommer i. Og i motsetning til de som man kan koke så holder de rustbaserte seg veldig lenge i sekken.

 

Tanken er jo stort sett å ha dem tilgjengelig hvis man skulle trenge dem, ikke at man skal bruke dem i hytt og pine, da er det bedre å investere i batteridrevne varmeklær.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes elektriske håndvarmere. Jeg har to av denne (10000 mAh), en for hver hånd: https://nordic-heat.com/product/handwarmer-powerbank-large/

Jeg er ganske fornøyd med den. Den blir ikke veldig varm, men det skal den vel heller ikke være. Det er nok til å få varmen ganske fort i frosne hender hvis jeg holder rundt de inne i vottene eller i lomma. Det er akkurat det som skal til når jeg for eksempel har pakket leiren og er iskald på henda. Uten disse tar det fort en halvtime med gåing før henda er varme. Med disse er henda varme før jeg begynner å gå. En stor fordel er at de også fungerer som lommelykt og powerbank. En ulempe er selvsagt at de må lades etter 4-5 timer. På den annen side står de jo bare på når du trenger dem. De blir fort varme.

Jeg har også håndvarmere for lighterbensin: https://www.zippo.com/collections/hand-warmers/products/6-hour-refillable-hand-warmer

Jeg har to par, et par som brenner i opptil 6 timer (alt etter hvor mye jeg fyller på) og et annet par som brenner opptil 12 timer. De fungerer fint og gir god varme. Ulempen er at når de først er tent brenner de til de er tomme. I teorien kan de slokkes ved å pakkes lufttett, men det blir veldig plundrete og du må ha de pakket tett og uten luft, ellers vil bensinen uansett fordampe. Man lærer seg fort å fylle på omtrent passelig mengde hvis man vet hvor lenge man vil ha de til å brenne. De kan være litt plundrete å lære seg riktig bruk, men man finner ut av det etter hvert. De trenger selvsagt luft (oksygen) for å brenne, så de kan ikke pakkes i alt for lufttette lommer og votter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (13 timer siden):

Fotposer , votter og generelt mer klær er bedre i min mening. Så har jeg alltid to sett innervotter slik at det som er fuktig kan tørkes. Jeg har helsport sine høye fotposer med liggeunderlag klippet til som ekstra isolasjon i bånn. Fritt etter tips fra Erik Normark.
 

https://youtu.be/HSijIYbT-eQ?t=231

 

Morsomt...før jeg leste det her så jeg for endte gang Erik Nordmark sin vinter muddus video...saddisfighting

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Köpt på tre versaler,lätt att de börjar aktiveras utan att man vill får förvars i bubbelplast el liknande.

De som går att återanvändas anv jag till kyla vid skador eller förkylning för att kyla av skada eller panna är nog av högre kvallitet än de som säljs nu då de använts mkt i många år.

Har ett par Alpenheat men inga batterier eller styrning då de såldes utan med oklar info på Varuste.FI..

Men Bra ylle sockar eller vantar som byts när fuktiga fungerar bäst har nu Avignonhttps://www.widforss.se/avignon-liner-3-pack

håller länge fast 90 %merino ull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.