Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen erfaringer med Mammut Raptor snøspade???


Jakobsen

Anbefalte innlegg

heihei sitter å ser på oslosportslager sine nettsider nå at de selger mammut raptor snespade til 399. om dette er riktig så er det vel halv pris og et meget godt tilbud.

noen erfaringer med denne? vet noen har vært litt kritisk til måten håndtaket på bladet er..

http://www.oslosportslager.no/product/2761/8063/421096/Mammut_Raptor_sn%f8spade.html

annonse.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det kommer an på hva du skal bruke den til. Skal du måke snø hjemme eller rundt bilen fungerer den sikkert, men skal du bruke den som turspade ville jeg vært veldig skeptisk til en spade i plast. Min erfaring etter å ha gravd mange snøhuler gjennom årene er at det eneste som duger er spader med buede metallblad, som for eksempel Rottefellas klassiske røde. Disse fancy plastbladene de skryter av i butikken fungerer dårlig når snøen er hardpakket, hvis man legger vekten ordentlig på i gravetaket vil bladet enten bøye seg eller brekke. Så ser du etter turspade/skredspade ville jeg valgt noe annet.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en lett og fin spade med aluminiums blad og skaft av hardplast, denne har buet blad og fungerer meget bra når snøen er hard, i tilegg flyter den så jeg er meget godt fornøyd med den. det negative er at bladet er lite og at spaden er hel (altså ikke delbar). så skulle hatt en spade for å hive snø med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg vil anbefale Rottefella spade eller en spade med metall blad fordi dette tåler mer enn plast.

antagelig vil du ha denne spaden i flere år enn en plast spade, selv om også disse kan være gode.

Dersom du skal grave i hard og isete snø vil du etterhvert merke at en spade med metall skaft funker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har gravd noen snøhuler oppgjennom årene, og personlig synest jeg det er viktig å ha en god, solid spade. Gjerne en litt stor med et skikkelig håndtak. Det finnes mange små "nødspader" på markedet. Skal du grave en del (f.eks. snøhule), så anbefaler jeg noe som er litt større. Du kan fort spare en time på å grave en snøhule med en skikkelig spade. Spaden bør ikke være i plastikk, da dette vanligvis ikke varer lenge.

Jeg har benyttet spader fra Nic-Impex (http://www.fjellprodukter.no/catalog/product_info.php?cPath=44_154&products_id=305), og er meget fornøyd med disse. De koster noen kroner mer enn en liten spade med T-håndtak, men er verdt hver en krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% tilfreds med Rottefellas "røde". Jovist er det en god spade til hard- snø/ isete forhold. Men når det kommer til løssnø/pudder/ nysnø synes jeg bladet overflaten blir for liten og gravingen tar for lang tid (snø til stormmatter, grop til jervenduk, grop i fortelt osv)

Den beste løsningen måtte være en spade med stor overflate i solid og hard god plast, som i endene hadde skarp stålkant til å grave ut blokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.