Gå til innhold
  • Bli medlem

Avflassing på brennerhus XGK EX


Tomine81

Anbefalte innlegg

Har en nyinnkjøpt XGK EX som flasser noe sinnsykt. Og det ligger å gløder på innsida av brennerhodet. (Se video). Mer jo mer den brenner naturlig nok. 
Det er ikke noe stort problem. Jeg børster jo bare bort det som har løsnet etter hver brenning, og forhåpentligvis er jeg kvitt det snart. ..For det påvirker jo brenningen. Det er et lag med noe som kan minne om tykk lakk.

På min gamle Omnifuel skjedde ikke dette. Der er jo brennerhuset i messing. Pratet med en som hadde en XGK II og XGK EX. På førstnevnte opplevde han ingen flassing, men på EX’en litt flassing. En annen kar opplevde masse flassing på sin Omnilite, men ikke på sin nye XGK EX. Så det skjer altså også på noen brennerhoder i messing

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Siggy Stardust skrev (5 timer siden):

Det er ikke noe som flasser av brennerhodet, men avleiringer/sot. Helt uproblematisk om det tørkes av en gang i mellom. 

Det kalles gjerne avleiringssot, men det flasser i alle fall av brennerhodet/skåla. Det er det ingen tvil om!

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, betyr niks null nada.

Rester fra såpe, fett, olje, drivstoff, sot, vann, fingermerker, støv etc.

Kommer gjerne mest i perioden etter vask/rens av brenner og på brennere som er nye/lite brukt.
 

Og hvis man forvarmer med noe annet enn rødsprit, evt. tenner før forvarming er brent helt ut, kan man få litt mer sotbelegg.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 timer siden):

Helt normalt, betyr niks null nada.

Rester fra såpe, fett, olje, drivstoff, sot, vann, fingermerker, støv etc.

Kommer gjerne mest i perioden etter vask/rens av brenner og på brennere som er nye/lite brukt.
 

Og hvis man forvarmer med noe annet enn rødsprit, evt. tenner før forvarming er brent helt ut, kan man få litt mer sotbelegg.

Det er en form for lakk eller noe. I alle fall  ikke de tingene du nevner der. Det er ikke sotbelegg. Det løsner fra innsiden av "klokka." Jeg forvarmer med rødsprit. 
..Synes bare det var litt underlig at det bare skjer på noen..

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.