Gå til innhold
  • Bli medlem

Restaurere pulk


shlabbetask

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått tak i en gammel barnepulk av ukjent merke. 

Er usikker på om pulken er i god nok stand til at det er vits å reparere den. hva tror dere?
Har testet den på en 6 kilometers tur med 20kg last. det gikk greit, men vil helst fikse sprekkene før de blir større.

Målet er å bruke minst mulig penger på prosjektet.

Har bare brukt pulk i et par korte turer, så har ikke erfaring på hva er bra og dårlig pulk til en lang tur. Men har planer om en 80 kilometers tur i påska der jeg ønsker å bruke denne pulken. 

Plan:

1. Pulken har mange sprekker i glassfiberet som jeg tenkte å lodde med polyethylene, slik som han her gjør (youtube video). Har dere erfaring om dette fungerer?

2. Sparkle og lakkere ripene på bunnen. Har dere tips til hvordan og med hva? Vil ha best mulig glid

3. Bytte meier, er det nødvendig? I såfall, hvordan få løs gamle popnagler uten å ødelegge pulken?

4. klippe av litt av duken, sy glidelås på delen som er igjen og sy nytt stoff av vanntett materiale (goretex eller bevernylon) som festes med glidelåsen. inspirasjon: (innlegget til Aazzy)

5. Bytte til quick release spenn på selen, men ser selen og draget ellers brukanes ut? eller bør det byttes om?

6. fjerne den gamle lakken fra draget og spraye det. (om draget er brukbart)

 

Er det håp for prosjektet? 

 

 

barnepulk, retro pulk, gammel pulk, reparere, fikse

 

 

 

20230221_211913.jpg

20230221_212021.jpg

20230221_212031.jpg

20230221_212113.jpg

20230221_212134.jpg

20230221_212141.jpg

20230221_212148.jpg

20230221_213434.jpg

20230221_213329.jpg

20230221_213333.jpg

20230221_212228.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg å kaste den. 

Sveising holder en stund, men ikke evig, med mindre man er veldig god til å sveise og har dyrt og godt utstyr. Jeg har sveiset en del kajakk og kano som kan brukes til lek, men ville aldri tatt de med et sted jeg må stole på at de holder.

Sparkling funker ikke på polyetylene, det sitter absolutt ikke fast så du får ikke sparklet riper. 
 

Popnaglet borrer man ut. Borr med samme dimensjon som popnaglen til hodet løsner og slå ut resten med en dor(spiker funker også). Ser ut som stålmeier. De vil nok kladde på feil føre.

Bytt heller hele duken og lag det etter Acapulca sin metode. Mye lettere å sy løst og så poppe fast etterpå.


Draget kan du nok bruke, sele er litt smak og behag. Lakken spiller ingen rolle for funksjonen så den kan du droppe.  Seleb kan jo bare prøve. 
 

For alt det arbeidet her kommer du mye bedre og billigere ut med å kjøpe et Paris brett, flytte over festene til draget og kjøpe en pulkbagg .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barskekarsten skrev (4 timer siden):

Jeg vil anbefale deg å kaste den. 

Sveising holder en stund, men ikke evig, med mindre man er veldig god til å sveise og har dyrt og godt utstyr. Jeg har sveiset en del kajakk og kano som kan brukes til lek, men ville aldri tatt de med et sted jeg må stole på at de holder.

Sparkling funker ikke på polyetylene, det sitter absolutt ikke fast så du får ikke sparklet riper. 
 

Popnaglet borrer man ut. Borr med samme dimensjon som popnaglen til hodet løsner og slå ut resten med en dor(spiker funker også). Ser ut som stålmeier. De vil nok kladde på feil føre.

Bytt heller hele duken og lag det etter Acapulca sin metode. Mye lettere å sy løst og så poppe fast etterpå.


Draget kan du nok bruke, sele er litt smak og behag. Lakken spiller ingen rolle for funksjonen så den kan du droppe.  Seleb kan jo bare prøve. 
 

For alt det arbeidet her kommer du mye bedre og billigere ut med å kjøpe et Paris brett, flytte over festene til draget og kjøpe en pulkbagg .

ah, det var kjipt. Trodde jeg hadde fått tak i noe som kunne bli en skikkelig bra pulk (ala fjellpulken xcountry) med litt arbeid og kjærlighet. 

Takk for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er glassfiber (som det står - litt usikker på om det er det) hvorfor ikke slipe sprekkene litt ned på begge sider med 5- 10 cm feste på hver side av sprekken, legge glassfibermatte på begge sider og mette med flytende polyester? (Det er jo sånn vi fikser glassfiberkanoer - og det holder ofte bedre enn resten av kanoen om det legges rett.) Men om det er noe annet plast går det jo ikke. 

Utstyret er i så fall vinkelsliper med støtterondell for sandpapir, to raske drag på hver sprekk (eller bruk en eksentersliper så har du litt mer å gå på.)  Alurulle fra Biltema for å fjerne luftbobler i laminatet, og maling for å mette og tette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du i alle fall få klarhet i hva den er laget av. Dersom du skjærer av en bit vil termoplast smelte om du varmer den opp, og bli formbar. 

Er den av polyetylen eller annen termoplast kan den sansynligvis sveises, men pulken er muligens så sprø at det ikke er verdt å fikse på.

Er den av glassfiber vil testbiten til slutt brenne, men smelter i liten grad. Da må den repareres med glassfiber. For små jobber er ofte epoxy (og fiber) like greit som polyester selv om det er litt dyrere. Westsysten.no har instrukjsonsvideoer for reparasjon med sine epoxyproduter. (Epoxy er såvidt jeg vet litt mer tilgivende enn polyester om du ikke vet hvilket materiale som er brukt, men det biter uansett dårlig på termoplast.)
 

Det andre du bør ha en formening om er hvorfor den har sprukket. Har den blitt sånn over tid, med normal bruk, så er det vel grunn til å tro at den vil sprekke på nytt andre steder. Har den derimot fått juling ved en eller annen anledning kan den kanskje bli god etter en overhaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som nevnt ovenfor må du sjekke om den er av en termoplast ("oppvaskebaljeplast") eller galssfiberarmeret polyester. I så fall må den repareres som båt hvor West ganske riktig har bra veiledninger på nett. Materialer kan for så vidt bli kjøpt på Biltema.

Det er som nevnt noe med å skjære dype riper opp og fylle/ legge glassfibermåtte over og så slipe glatt når herdet. I stedet for gelcoat kan du male med bengalakk/emaljelakk (Biltema).

Den kan sikkert fikses, men krever innsats, men ikke så dyre materaler. Værst iflg fotos er vel den dype sprekk ved det en dragfeste: dett må fikses veldig ordentlig og sterkt.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.