Gå til innhold
  • Bli medlem

TIPS til enmannstelt (sommerbruk)


Jarnas

Anbefalte innlegg

Annonse
sofasliter skrev (11 timer siden):

Teltene står helt fint med Durston sine teltstenger, Z-Flick Tent Pole , gåstaver er ikke nødvendig. Men vekt av telststengen kan spares dersom en allerede har med seg gåstaver.

Det er lett å forstå for de fleste. Dog har hvert fall ikke jeg sett så mange som benytter seg av disse stengene. Bruker du dem? Poenget mitt er at hvis man ikke bruker staver så finnes det andre alternativer.

"Men vekt av telststengen kan spares dersom en allerede har med seg gåstaver".

Og det er det ikke så altfor mange som bruker. Så at produsenten her har egne stenger som er lett og pakker ned lite, er helt topp. Likevel finnes det billigere telt som ikke havner så mange grammene bak.

Uansett ville jeg styrt unna endukstelt (kondens) og ren mesh (kald trekk) i Norge. For det blir et veldig "værtstyrt telt" i et land med, ja, mye vær og korte sesonger.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er også ute etter et lett telt til sommerbruk. Syns Ringstind superlight 1 er snasent, men vil kommer lavere i pris. Er det noen som har erfaring med dette Sky tarp tett. Jeg skal kun på rolige turer i marka og trenger ikke telt for tøffe forhold. Er 178 høy og har ikke med meg stor sekk. (Lurer forresten også på hvorfor det heter "tarp" når det er et telt).

Endret av Einar Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Olsen skrev (16 minutter siden):

Jeg er også ute etter et lett telt til sommerbruk. Syns Ringstind superlight 1 er snasent, men vil kommer lavere i pris. Er det noen som har erfaring med dette Sky tarp tett. Jeg skal kun på rolige turer i marka og trenger ikke telt for tøffe forhold. Er 178 høy og har ikke med meg stor sekk. (Lurer forresten også på hvorfor det heter "tarp" når det er et telt).

Om du bruker staver ser det jo ut som et fint lite telt, men er nok i likhet med ringstind 1 trangt og best egnet til soving og ikke stort mer. 3FUL og Naturehike lager bra produkter. Men vurder hvor mye tid du har tenkt å bruke i leir som ikke er tiltenkt soving før du velger telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (2 timer siden):

Om du bruker staver ser det jo ut som et fint lite telt, men er nok i likhet med ringstind 1 trangt og best egnet til soving og ikke stort mer. 3FUL og Naturehike lager bra produkter. Men vurder hvor mye tid du har tenkt å bruke i leir som ikke er tiltenkt soving før du velger telt.

Jeg forsto ikke helt dette med stav...?

Endret av Einar Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Olsen skrev (21 minutter siden):

Jeg forsto ikke helt dette med stav...?

Teltet holdes opp av en stang som ikke følger med når du kjøper. I annonsen du linket til et det brukt begrepet "vandrestav" for stang. I det store utland, type over Atlanteren, så produseres mange lettvektstelt på samme måte, altså at de holdes oppe ved bruk av staver i motsetning til stenger slik du typisk ser på helsport eller hilleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Olsen skrev (35 minutter siden):

Jeg forsto ikke helt dette med stav...?

Som ost skriver, vandrestaver som teltstang. Jeg bruker denne løsningen selv på min pyramide-tarp og er fornøyd med det. Men om jeg bare skulle dra med meg staver for å bruke de som teltstenger hadde jeg heller gått for telt med stenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
ketilring skrev (På 19.2.2023 den 12.33):

Teltet er lett, mitt veier 1195g, men det beste er allikevel det lave pakkvolumet. Teltet fyller mindre enn halve pakkposen og kan enkelt festes bak på sykkelsetet eller skli inn i/under topplokket på en sekk. Stengene oppbevarer jeg ned langsmed ryggen i sekken eller på sykkelstyret.

KR_2022_00717.thumb.jpg.2f3c62d3ea5e5388b110b3fb3eb66956.jpg

KR_2021_97082.thumb.jpg.050f0a848ba89e63c6162c4b9ffe2646.jpg

KR_2022_99878.thumb.jpg.d2c0ba53acaa15fd54f6bd421c8cd467.jpg

KR_2022_99783.thumb.jpg.c0a16719a6521af0ac8d1304604dd128.jpg

Tar du ut de små glassfiberstengene når du pakker ned Enan? Har akkurat kjøpt teltet og følte jeg måtte rulle det sammen og være litt forsiktig når det skulle pakkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (2 timer siden):

Tar du ut de små glassfiberstengene når du pakker ned Enan? Har akkurat kjøpt teltet og følte jeg måtte rulle det sammen og være litt forsiktig når det skulle pakkes. 

Ja, jeg tar ut stengene når jeg pakker i 35L sekk på helgeturer eller når jeg pakker i sadelveske på sykkelturer. Med større sekk lar jeg vanligvis stengene sitte i. Min erfaring er at disse stengene er veldig solide, så tror ikke du trenger være så veldig forsiktig. 

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.