Gå til innhold
  • Bli medlem

Festlig potetstappe triks


Myriameter

Anbefalte innlegg

Gjorde store øyne, da samen i TV2s "Søringen og samen", helte varmt vann i papptallerkener og strødde pulveret fra potetstappe posen over. Sånne triks, som irriterer meg grenseløst...at jeg ikke har skjønt dette før. Genialt og enkelt...alle får den mykheten/ fastheten på stappa si, som de lyster.

Forresten et sjeldent herlig og upretensiøst program med myyye natur, samt smarte tradisjoner...levert av en hverdagskonge(les; same), som ikke har behov for å blås seg opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse
Myriameter skrev (På 12.2.2023 den 10.49):

Gjorde store øyne, da samen i TV2s "Søringen og samen", helte varmt vann i papptallerkener og strødde pulveret fra potetstappe posen over. Sånne triks, som irriterer meg grenseløst...at jeg ikke har skjønt dette før. Genialt og enkelt...alle får den mykheten/ fastheten på stappa si, som de lyster.

 

Prøvde en annen variant av dette som sikkert ikke høres så veldig godt ut, men som også funket bra på siste fjelltur. Blande hurtigris og potetstappe. Det fungerer utmerket - blir en helt annen konsistens på stappa, og en grei måte å kvitte seg med rester på tur, bare man har noe krydder. Både hurtigris og potetmos smaker høgg hjemme, men på tur funker det meste,,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Föredrar potatismos men egentorkad risgryta smakar bra.

Märkes pulver som Felix var mkt godare än lågpris och var färdigkryddat.

Bäst blir torkad potatisgratäng av kokpotatis.

Torkade kryddor som rosmarin passar bra i potatismos,och konsistensen blir mkt bättre om vattnet har kokat upp och man rör ner pulvret omgående samt har lite extra pulver i en extra potion om man mätt lite fel på vattnet och det behövs lite mer för att få i den mängd pulver man tycker är lagom.

Jag har även haft med torkade grönsaker som spenat och  kött eller fisk som fått för svälla i kallt vatten sedan man kommit fram till vald tältplats ev tidigare om man torkat för mkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å lage potetmosen i en kopp, helst i slike store brettekopper. Har en halv pose pulver og en god klatt smør i koppen og fyller i vann og rører til jeg har fått den konsistensen jeg vil ha. Gastromat er forresten nydelig på potetmos... litt spekepølse attåt og man har en nydelig lunsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.