Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke ryggsekk(er) har du i samlingen din?


Vandrefalken

Anbefalte innlegg

Fiskepadde skrev (1 minutt siden):

Det så bare veldig ut som en sovepose i den svarte pakkposen 😄

Ja skjønner at det ser litt rart ut :). Bærer utstyr for to personer på denne turen. Så måtte feste teltet utenpå sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.instagram.com/p/Bk8bWggH6wP/?igshid=ODM2MWFjZDg=

 

Bergans Alpinist 130l - Brukes på ryggen med de tunge tingene

 

Osprey Xenith 105l - Brukes på magen med de lette tingene.

 

 

(Evt hver for seg med hhv vekter over/under ca 25 kilo på turer)

 

(Xenith'en er så lett og passer etter masse bruk så godt til kroppen at den brukes til alt man egentlig kunne klart seg med en sekk på 35-100 liter. Ser ingen grunn til å ha 15 sekker i  boden...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

https://www.instagram.com/p/Bk8bWggH6wP/?igshid=ODM2MWFjZDg=

 

Bergans Alpinist 130l - Brukes på ryggen med de tunge tingene

 

Osprey Xenith 105l - Brukes på magen med de lette tingene.

 

 

(Evt hver for seg med hhv vekter over/under ca 25 kilo på turer)

 

(Xenith'en er så lett og passer etter masse bruk så godt til kroppen at den brukes til alt man egentlig kunne klart seg med en sekk på 35-100 liter. Ser ingen grunn til å ha 15 sekker i  boden...)

Med hvor mange kilo er Xenithen god å bære?

Ser etter ny «stor» sekk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Med hvor mange kilo er Xenithen god å bære?

Ser etter ny «stor» sekk selv.

De fleste sier ca 25 kg. Det er jeg ganske enig i, men jeg forsøker å holde det under 22 uansett til lengre turer av andre grunner enn bærekomforten og det fungerer kjempebra for meg...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, frankdrebin said:

Hvilken? Naturehike, eller?  Og er du fornøyd?

Hei 
Har kjøpte meg denne fra Aliexpress. Er veldig fornøyd foruten at ett par sømmer (fikset dette selv) løsnet på skulderne mot slutten av ukestur på hardangervidda. Da hadde jeg med telt, mat til 7 dager, liggeunderlag og alt som trengs. 
Bruker Nylofume pack liner i tillegg så holdt alt seg tørt. Veier vel rundt 1100g. 

Endret av Egoisme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoisme skrev (3 timer siden):

Hei 
Har kjøpte meg denne fra Aliexpress. Er veldig fornøyd foruten at ett par sømmer (fikset dette selv) løsnet på skulderne mot slutten av ukestur på hardangervidda. Da hadde jeg med telt, mat til 7 dager, liggeunderlag og alt som trengs. 
Bruker Nylofume pack liner i tillegg så holdt alt seg tørt. Veier vel rundt 1100g. 

Like stor som bergans Helium 55, men 100gram tyngre.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Like stor som bergans Helium 55, men 100gram tyngre.

Bergans Helium 55 er en finfin sekk. Jeg har både den eldre utgaven og den nyeste (V5) av 55-liters modellen. Synes det er et stort pluss med glidelås i full lengde i front på sekken, slik det er på den eldre utgaven. Den nye har glidelåsen på skrå, får se hvordan jeg liker det etter litt mer bruk. Fronten på den nyeste består også av Dyneema, for de som er opptatt av sånt :)

Jeg har veid mine, og får omtrent følgende, pluss minus et par gram:

  • Bergans Helium V5 40 L: 979 g (inkl. stramme-/festebånd på 41 g, de som følger med sekken)
  • Bergans Helium V5 55 L: 1056 g (inkl. stramme-/festebånd på 39 g, de som følger med sekken)
  • Bergans Helium 55 L (eldre): 1010 g

Alle sekkene er da herremodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (4 timer siden):

Bergans Helium 55 er en finfin sekk. Jeg har både den eldre utgaven og den nyeste (V5) av 55-liters modellen. Synes det er et stort pluss med glidelås i full lengde i front på sekken, slik det er på den eldre utgaven. Den nye har glidelåsen på skrå, får se hvordan jeg liker det etter litt mer bruk. Fronten på den nyeste består også av Dyneema, for de som er opptatt av sånt :)

Jeg har veid mine, og får omtrent følgende, pluss minus et par gram:

  • Bergans Helium V5 40 L: 979 g (inkl. stramme-/festebånd på 41 g, de som følger med sekken)
  • Bergans Helium V5 55 L: 1056 g (inkl. stramme-/festebånd på 39 g, de som følger med sekken)
  • Bergans Helium 55 L (eldre): 1010 g

Alle sekkene er da herremodell.

Jeg så på den nye utgaven i butikk, så fant jeg en pent brukt på finn av forrige modell.

Enig i det du sier ang glidelåsen. Den glidelåsen over midten er bra, mens den nye på skrå ikke er noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har man først sagt A.. 

Storsekk: Norrøna Para Ranger 120L

Storsekk 2: Osprey Xenith 105L

Storsekk 3: Arcteryx Bora 80L

Dagstur sommer: Gregory Alpinisto 50L

Dagstur vinter: Gregory Targhee 50L

Ellers etter behov/innfall: Arcteryx Bora 35L, Arcteryx Bora 65L, Bergans etellerannet 50L og en minisekk fra Osprey med drikkesystem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra størst og nedover...

  • Norrøna Recon 125L, sjeldent brukt men ett hav av plass i denne.
  • Gregory Baltoro 95L, når det ikke er plass i 75 literen
  • Gregory Baltoro 75L, plass til litt luksus.
  • Gregory Focal 58L, ny for sesongen, når det skal det pakkes minimalt og lett for en ukes tur.
  • Gregory Stout 45L, dagstur med litt ekstra.
  • Helsport Snota 36L, lett sekk brukes når det er en del høydemeter på dagsturer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 14.4.2023 den 14.23):

De fleste sier ca 25 kg. Det er jeg ganske enig i, men jeg forsøker å holde det under 22 uansett til lengre turer av andre grunner enn bærekomforten og det fungerer kjempebra for meg...

@Marius Engelsen Legger til for ordens skyld at modellene du får tak i nå neppe er lik min da jeg har hatt sekken minimum siden 2015 og de helt sikkert har endret på noe siden det...

https://www.instagram.com/p/BY_BfZzHx77/

https://www.instagram.com/p/BHvGAUCAgpm/

https://www.instagram.com/p/BKTMe8iAJjg/
  
https://www.instagram.com/p/4jqM9Ak9ju/

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Kristian V. skrev (På 23.2.2023 den 18.41):

Fjällräven - Kajka, 85l:
Langtursekken, brukes på lengere turer der man må ha med seg mer utstyr, eller kortere vinterturer der man skal ha med utstyr med mye volum.
Kajka har blitt godt beskrevet av @sneakyowl lenger oppe i tråden, og det støttes fullt ut!
Er meget fornøyd med denne sekken. Funker bra mellom 20-28kg vekt, har ikke hatt den tyngere enn dette.
IMG_4140.jpg.c3118dac2066ea7185e98a6f243ef6da.jpg
Fjällräven - Kajka, 65l:
Helt ny sekk som ikke har vært på tur enda. Er såpass fornøyd med Kajka 85l, at jeg kjøpte denne også, som skal dekke behovet mellom 85l og 45l-sekkene. Skal testes på både korte og lange turer denne sesongen, da denne har bedre bæresystem enn Abisko Friluft. Har kjøpt litt utstyr som har mindre i volum enn tidligere, som telt og liggeunderlag, og da blir kanskje 85l for stor, så da skal 65l benyttes, selv på langturer. Satser på at denne kan fungere fint med vekt på rundt 15-25kg.
Kajka 65l ser allerede ut til å bli en favoritt fremover, så den blir gøy å teste ut! :)
20221128_195558.thumb.jpg.3f3087700ce0833d272bed368bf2935d.jpg

Må vi skaffe oss Kajka 35 (nyhet) også nå?? :D

https://www.fjallraven.com/no/no/vesker-utstyr/ryggsekker-bager/vandreryggsekker/kajka-35-sm

Litt i tyngste laget for størrelsen sin kanskje.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, sneakyowl said:

Må vi skaffe oss Kajka 35 (nyhet) også nå?? :D

https://www.fjallraven.com/no/no/vesker-utstyr/ryggsekker-bager/vandreryggsekker/kajka-35-sm

Litt i tyngste laget for størrelsen sin kanskje.

Oooh, den var snacksy. Mangler reimer på undersiden, nettinglomme i front, og flaskelommene så litt små ut. Men begge sidereimene har klipps!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg rett og slett en Seek Outside Kenai 5400 (89L) for ett par måneder siden (tar litt tid før den lages og sendes) og har foreløpig kun gått ett par lengre dagsturer med grei vekt. MEN, så langt virker den helt fantastisk, det må jeg si. Her var det mye bra materialer og løsninger (ut over det som vises på bildene), i tillegg til kjempegod bærekomfort. Gleder meg videre! :D

Sok.jpg.72b96a4f431f87f0d90982658ab4a7e9.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange sekker trenger man egentlig? Spør du meg, så spør jeg deg :) 

Har flere fiskesekker som i tråd med navnet egner seg meget vel til fisking, men også kun det. Ellers har jeg en 32 L dagstursekk fra Gregory, men husker ikke navnet i farten. 
Har en Sydvang 85L (som jeg kjøpte i starten av villmarksfeberen min… liker den ikke noe særlig da den ganger flere steder), og en Osprey Aether pluss 100. 

 

Har vurdert å gå til innkjøp av en 60L sekk til teltturer på under 3 dager, men har ikke trukket på den avtrekkeren helt ennå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (14 timer siden):

Må vi skaffe oss Kajka 35 (nyhet) også nå?? :D

Fornuften sier nei, så lenge jeg har Abisko Friluft 45l fra før, meeeen plutselig en dag... :P  

Abisko Friluft 45 veier jo bare 1700gr også, men den har og dårligere bæresystem, og der er jo Kajka genial.  Er det likt på Kajka 35l som på de større, så er den nok en drøm å ha på. Kanskje man ikke kjenner at man har den på ryggen en gang om den bare har en vekt på 10-15kg.
...jeg kan jo finne på å selge Abisko Friluften, for å få komplett Kajka-samling :D

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (På 11.5.2023 den 21.54):

Hvor mange sekker trenger man egentlig? Spør du meg, så spør jeg deg :) 

 

Mitt svar på dette er: 2

Ref: 


Og da er den ene til vekter over 25 og den andre vekter under 25 eller en til ryggen og en til magen...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (På 11.5.2023 den 21.54):

Hvor mange sekker trenger man egentlig? Spør du meg, så spør jeg deg :)

4.

En langtursekk på ca 60l som veier max 700gr som også er svipptursekk på overnattingsturer fra camp.
En korttursekk på ca 40 l som tåler mer og der bærekomfort er viktigere enn vekt.
En Fjallreven Kanken til daglig og i-kabinen-reisesekk.
En Ultra-et-eller-annet som veier 30gr til å ha i lomma dersom man ikke har med annen sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Storsekk: Helsport huskerikkemodell 80 ltr. Brukes sjeldent.
Dagstur: Helsport huskerhellerikkemodell 29 ltr. Vært veldig fornøyd med den i flere år, er nå tynnslitt i bunnen da undertegnede ofte sitter på rævva og aker seg ned når det er pittelitt skummelt ( ergo også greit forbruk av shortser her i huset ).
Dagstur 2: Hentes idag, Osprey Kestrel 38 ltr, når man trenger litt mere utstyr med.

Har vært veldig fornøyd med Helsport sekkene mine, også hatt til ungene da de var små. Men de er jo historie. Ikke ungene altså, men Helsportsekkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.