Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett fottøy til vadere


rk

Anbefalte innlegg

Noterer meg at det er flere som også driver med fluefiske her på forumet. Fant en Patagonia Middle Fork Packable vader på Finn som skal brukes på fjellet. 740 gram bare vaderen og 900 gram med pose (med lavt pakkevolum). Har tidligere dratt rundt på en tung Simms G4 bukse og relativt lette Simms Flyweight vadesko. Men selv Flyweight blir fort 1,5 kg pluss når de er våte.

Noen som har funnet gode løsninger til sko som samtidig holder vekten på sekken nede?

Er det Crocs som er løsningen? Badesko?

Hva med disse?

https://frivannsliv.no/products/bare-3mm-feet-badesko?_pos=6&_sid=1d8efb663&_ss=r

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de senere årene droppet vadesko for å spare vekt. Bruker samme sko til både gåing og vading. Beste jeg har funnet så langt er disse:

https://www.inov-8.com/no/rocfly-g-390-mens-lightweight-hiking-boot?colours=622

Skoene veier lite, drenerer godt, tørker fort, og har nok demping og støtte til lange dager med vandring. Kjøper 0,5 - 1 størrelse over vanlig for å ha plass. 

Vanntette sokker eller plastposer funker ok for å gå tørrskodd i leir dersom skoene er våte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (På 7.2.2023 den 21.44):

https://savage-gear.com/products/clothing/footwear/other/savage-slippers

Sånne, eller lignende sko . Finnes på ebay for en billig penge og veier 100 gram . Foam er tykk og "beskytter " mere enn de skoene du har link til. Sånne er også sykt glatte . Foam sko sitter overaskende bra i elva

De så fine ut! På turer hvor vekt er viktig har jeg ofte hatt med et par lette gamle joggesko med tynn mesh overdel.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte disse på Jula. Prøvd på en helgetur med litt vading,litt vandring langs elv med vader og fiske fra båt.

Med latexsokker på vadebuksa satt de godt på foten, og holdt lite vann igjen. Ulempen var at det kom sand ned i skoen som nok kan slite hull i sokkene etter hvert. 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mdle skrev (På 8.2.2023 den 16.14):

Har de senere årene droppet vadesko for å spare vekt. Bruker samme sko til både gåing og vading. Beste jeg har funnet så langt er disse:

https://www.inov-8.com/no/rocfly-g-390-mens-lightweight-hiking-boot?colours=622

Skoene veier lite, drenerer godt, tørker fort, og har nok demping og støtte til lange dager med vandring. Kjøper 0,5 - 1 størrelse over vanlig for å ha plass. 

Vanntette sokker eller plastposer funker ok for å gå tørrskodd i leir dersom skoene er våte.

 

Takk for tips!
Går du med neoprensokker i til vanlig hiking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (7 timer siden):

Takk for tips!
Går du med neoprensokker i til vanlig hiking?

Nei, kun vanlige sokker i ull- eller syntetmateriale. Gjerne ett eller to par tynne sokker som tørker fort. Har ikke testet med neoprensokker, men mistenker det kan bli klamt i lengden(?)
 

For meg har dette fungert bedre enn sko med membran. Deilig å bare vasse over bekker og elver uten å bry seg om at skoene blir våte. Det er en fordel om også buksa er i lett syntetmateriale som tørker raskt. 
 

Forrige tur på vidda la jeg igjen vaderen og våtvadet. Det var riktignok finvær i juli, men det funket bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mdle skrev (1 time siden):

Nei, kun vanlige sokker i ull- eller syntetmateriale. Gjerne ett eller to par tynne sokker som tørker fort. Har ikke testet med neoprensokker, men mistenker det kan bli klamt i lengden(?)
 

For meg har dette fungert bedre enn sko med membran. Deilig å bare vasse over bekker og elver uten å bry seg om at skoene blir våte. Det er en fordel om også buksa er i lett syntetmateriale som tørker raskt. 
 

Forrige tur på vidda la jeg igjen vaderen og våtvadet. Det var riktignok finvær i juli, men det funket bra. 

Takk igjen :-)

Jeg kom fra en NZ tur der det var mye gåing, og mye gange i vadesko med neoprensokker + ullsokker. De løse neoprensokkene vi brukte er ikke vanntette, så vi gikk våte hele dagen.  Riktignok var dette mest temperaturer godt over 20 grader. Tror ikke dette var klammere enn å gå i bare ullsokker? En del av grunnen er også at vadesko er kjøpt med str for å gå. med vanlige vadere som jo har (relativt) tykke neopren ,så passform blir bedre ved å bruke neopren også når det våtvades.

Men interessante sko du linket til., litt høy pris :-), men kan pris kan forsvares om de også er hiking sko.

Irriterende at fluefiskeutstyrsfabrikantene ikke ser potensiale i å lage virkelig lette (våt)vadesko for å gå i. De som selges som "lettvektssko" er jo tunge og lagd av materaiele som suger og holder på vann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant emne @rk! Gode innspill og forslag/lenker!

Første pri bør vel være å kjøpe et produkt som varer med tanke på miljøet? Ser ikke helt at "Jula" kvalitet skal holde særlig lenge? Erfaring der? Det er flere grunner til at mange vadesko er konstruert slik de er. Foruten holdbarhet, det å tåle påkjenninger som steiner, røtter, grus osv. Dernest å holde alt som kan skade selve sokken på vaderne ute. Ankel støtte er en annen ting. For egen del så er også temperatur viktig siden vading for det meste foregår i nord. Om sommeren er jeg på tur +14 dager med tung bør, derfor blir stødige sko helt nødvendig. Og, i forhold til temperatur, så synes jeg det var ubehagelig å gå våt da jeg prøvde ut dette med å bruke fjellskoene som vadere. Brukte de da både til fiske, og lining i elv, med neoprensokker.

Håper denne tråden utvikler seg slik at det dukker enda flere alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (54 minutter siden):

Interessant emne @rk! Gode innspill og forslag/lenker!

Første pri bør vel være å kjøpe et produkt som varer med tanke på miljøet? Ser ikke helt at "Jula" kvalitet skal holde særlig lenge? Erfaring der? Det er flere grunner til at mange vadesko er konstruert slik de er. Foruten holdbarhet, det å tåle påkjenninger som steiner, røtter, grus osv. Dernest å holde alt som kan skade selve sokken på vaderne ute. Ankel støtte er en annen ting. For egen del så er også temperatur viktig siden vading for det meste foregår i nord. Om sommeren er jeg på tur +14 dager med tung bør, derfor blir stødige sko helt nødvendig. Og, i forhold til temperatur, så synes jeg det var ubehagelig å gå våt da jeg prøvde ut dette med å bruke fjellskoene som vadere. Brukte de da både til fiske, og lining i elv, med neoprensokker.

Håper denne tråden utvikler seg slik at det dukker enda flere alternativer.

Ang miljøet så holder feks alt av Patagonia drittsko maks en sommersesong , så joggesko som veier en tredjedel er nok like klimavennelig. For vadesko må være noe av det i verden med mest elendig bærekraft

Jeg skiller lettvekts vadere veldig fra mitt vanlige oppsett . Så dettte er utstyr jeg bærer ei mil inn på fjellet , for å krysse elver, komme ut på langrunne vann og lett fisking generelt på steder jeg veit det hjelper. Bruker også hip vadere , så slitasjen blir da på det paret , ikke de vanlige vaderne mine. 

På en dedikert laksetur er såklart full vadepakke(brystvadere) med solide sko med. 

Men har våtvadet på 70 grader nord også ( dette veit du hvor er Flyalf 🙂 ) og det fungerer på gode dager selv om vannet er drøyt kaldt .

Mañana land.jpg

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (11 timer siden):

Ang miljøet så holder feks alt av Patagonia drittsko maks en sommersesong , så joggesko som veier en tredjedel er nok like klimavennelig. For vadesko må være noe av det i verden med mest elendig bærekraft

Jeg skiller lettvekts vadere veldig fra mitt vanlige oppsett . Så dettte er utstyr jeg bærer ei mil inn på fjellet , for å krysse elver, komme ut på langrunne vann og lett fisking generelt på steder jeg veit det hjelper. Bruker også hip vadere , så slitasjen blir da på det paret , ikke de vanlige vaderne mine. 

På en dedikert laksetur er såklart full vadepakke(brystvadere) med solide sko med. 

Men har våtvadet på 70 grader nord også ( dette veit du hvor er Flyalf 🙂 ) og det fungerer på gode dager selv om vannet er drøyt kaldt .

Mañana land.jpg

Takk for denne!
 

Jeg kjenner til en del plasser som er varmere enn det bildet du viser :-) . Enig i å ha lettvektsvadere som eget kit. Egentlig har jeg til enhver tid 3 sett. Vintervadere som er tette med ekstra store sko, sommervadere som lekker litt med normale vadesko, og lettvektsvadere (men sliter med sko til disse).

God tråd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oppdatering, Alf (du har forøvrig mye bra på siden din, ble inspirert av «lettvekt» innlegget ditt fra i fjor). 
Synes sålen hadde fått mye juling på relativt kort bruk. Sålen på mine tidligere Vapour ser bra ut, der var det sømmene som fikk det. Ser heller ingen spesielle tendenser til slitasje på første generasjon Flyweight som jeg har brukt 2 sesonger nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turer med packraft der jeg kan forvente å måtte gå ut ved lav vannføring, så bruker jeg vanntette fotposer som sokker, og lette anmarssko. Dette gir godt feste på stener i vannet. Dette oppsettet fungerer også for portering forbi stryk da skoene er gode å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (På 7.2.2023 den 21.44):

https://savage-gear.com/products/clothing/footwear/other/savage-slippers

Sånne, eller lignende sko . Finnes på ebay for en billig penge og veier 100 gram . Foam er tykk og "beskytter " mere enn de skoene du har link til. Sånne er også sykt glatte . Foam sko sitter overaskende bra i elva

I samme kategori (ish), så kan jeg gå god for Hoka Sky Hopara. Nå er jeg ikke noen fluefisker, men jeg setter veldig pris på disse skoene som både elvekrysser-sko, samt komfortable camp-sko som man til og med kan løpe lett i eller gå seg en liten tur i. Fordelen kontra "billige joggesko" er at de ikke trekker inn særlig vann (litt av neoprenen på oversiden blir litt vått), og er tørre på veldig kort tid. Så er det ikke begrenset til kun vann-bruk :)

IMG_0850.thumb.JPG.dcef95a8c447faad262a9b3d1e5fee4c.JPG

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.