Gå til innhold
  • Bli medlem

Å lære å gå på langrennski… vanskelig som f…


Anbefalte innlegg

Finnes det noen tips der ute til en lett fortvilet sjel? Har satt meg som mål å kunne gå ei mil eller to på ski ila denne vinteren, men sliter med å gå 10 minutter i variert terreng. Synes rett og slett at balanse og teknikk er vanskelig som f… Blir dessuten sykt sliten i beina ila veldig kort tid. 
Kan nevnes at jeg er blitt vandt med å gå flere mil med tung sekk sommerstid, mens jeg jogger og løper på mølle vinterstid. Er altså, ifølge egne beregninger, i relativt god form, men sliter virkelig når jeg skal lære meg å gå på ski. Hva kan gjøres for å lette læringsprosessen? Tips mottas med stor grad av takknemlighet.

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som du trenger hjelp med det helt grunnleggende. Når balanse og teknikk sitter sånn noenlunde skal du ikke bli sliten av en kort tur. Jeg tror det er lurt å få litt hjelp i starten til å få inn grunnleggende teknikk. Tenker du å gå i løyper med langrennski, eller å gå fritt utenom med fjellski? 

Går du på felleskirkelig eller smøreski?
Med dårlig feste så blir de fleste slitne og gleden av å gå på ski går fort over i frustrasjon.

For å trene på balansen på ski, kan du forsøke å løfte den ene skien og stå bare en. Fraspark kan du trene ved å gå uten staver, eller holde de slik at de ikke settes i snøen. 

Har du søkt litt på nett? Det finnes flere videoer med instruksjoner. Søk på nett og se om det er noen som holder kurs for nybegynnere i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (4 timer siden):

Det virker som du trenger hjelp med det helt grunnleggende. Når balanse og teknikk sitter sånn noenlunde skal du ikke bli sliten av en kort tur. Jeg tror det er lurt å få litt hjelp i starten til å få inn grunnleggende teknikk. Tenker du å gå i løyper med langrennski, eller å gå fritt utenom med fjellski? 

Går du på felleskirkelig eller smøreski?
Med dårlig feste så blir de fleste slitne og gleden av å gå på ski går fort over i frustrasjon.

For å trene på balansen på ski, kan du forsøke å løfte den ene skien og stå bare en. Fraspark kan du trene ved å gå uten staver, eller holde de slik at de ikke settes i snøen. 

Har du søkt litt på nett? Det finnes flere videoer med instruksjoner. Søk på nett og se om det er noen som holder kurs for nybegynnere i nærheten.

Hei, takk for svar :) 

Tenker å gå i preparerte løyper, har både smøreski og felleski, men tenker primært å bruke sistnevnte. Enklere enn med smøreproblematikk oppå det hele.

Skal forsøke som du sier. Har også hørt at det kan være fordelaktig med trening uten staver, men har innbilt meg at jeg kan «jukse» litt med stavene. Resultatet var ihvertfall ikke knall idag… Når du skriver at man kan trene balanse på én ski, tenker du da at man kun spenner på seg den ene, mens man står og forsøker å balansere på ett bein med kun skifoten nede i snøen? 
 

Et kurs vil nok være verdt sin vekt i gull, men har dessverre ikke kommet over noen slike i Drammensområdet så sent på sesongen som vi er nå. Instruksjonene på nett har gitt meg en del innsikt i skiteknikk, men det har jeg egentlig en del av fra før grunnet stor langrennsinteresse på TV-titternivå. Vet jo i teorien akkurat hvordan man skal gå diagonalgang, men jeg klarer ikke å overføre kunnskapen fra storehjernen til lillehjernen i løypa. Absurd nok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (5 timer siden):

felleskirkelig

OT: dagens autokorrektur!

Til TS: Når man skal lære barn å gå på ski tar man bort stavene, de introduseres først senere. Slik lærer man fortere balanse og enkel teknikk. 

Når jeg går på ski hender det rett som det er at jeg tar begge stavene i en hånd og går kun på fraspark. Jeg er ingen god teknikker, og merker at jeg fort får fokus på teknikken bedre ved å droppe stavene. 

Om du blir fort sliten i løypa ville jeg tenkt to ting: sett deg små mål og fokuser på teknikk fremfor fart. Ikke tenk på alle som suser forbi eller at du gjerne skulle hatt to mil på strava. 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke smøreski som er "felleskirkelige"? De utløser i alle fall flest rop om hjelp fra høyere og lavere makter uansett hva folk måtte tro på ellers.

Grunnformen er nok grei, men muskelbruken blir annerledes. Finn noe flatt, hiv stavene og gå frem og tilbake bare med ski. Sving med armene og rør på kroppen. Det kommer til å være knall, fall og neseblod til å begynne med, men du finner balansen etterhvert. Bonuspoeng hvis du filmer seansen og legger ut til allmen forlystelse.

  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke nytter å be til høyere makter og det "felleskirkelige" ikke fungerer, så har du fått flere gode råd her. Felleski gir skikkelig godt feste i løyper. Da er det lettere å gå uten staver også. Pass på å få godt trykk ned i frasparket og hoften fram, dvs ikke gå krumbøyd da mister du trykk. Etter hvert som du får taket på flatmark, så kan du forsøke deg på motbakker uten staver, det går det også. Da må du være enda nøyere med å få feste.

Balansetrening på en ski kan du gjerne gjøre med å løfte ene skien. Det kan være at du får dårlig glid med felleskirkelig når du prøver, men det finner du ut av.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Learn2Ski ser ut til å ha kurs i Drammen. Tar du nybegynner eller det på neste trinn vil du få mye oppstart kunnskap så du kan bygge videre på det. Det er vanskelig å lære noe helt nytt alene. . Ellers er boka til Trude Dybendahl Hertz å anbefale, da den legger mye vekt på å kjenne på posisjoner, visualiseringer og sjekker du selv kan gjøre for å forstå om du er på rett vei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (4 timer siden):

Learn2Ski ser ut til å ha kurs i Drammen. Tar du nybegynner eller det på neste trinn vil du få mye oppstart kunnskap så du kan bygge videre på det. Det er vanskelig å lære noe helt nytt alene. . Ellers er boka til Trude Dybendahl Hertz å anbefale, da den legger mye vekt på å kjenne på posisjoner, visualiseringer og sjekker du selv kan gjøre for å forstå om du er på rett vei.

 

Takk for hjelpsomt og informativt innlegg. Det settes pris på :) Etter hva jeg kan forstå holdes nærmeste kurs ved Frognerseteren, men jeg er lett på foten (Merk: IKKE Langrennsfoten OMG), så et kurs i Oslo er jeg tilstrekkelig motivert til å delta på :) 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (6 timer siden):

Hvor bor du?

Jeg værer egentlig at det er i nærheten av Drammen. Hvis så er, kan jeg ta en liten titt på "ståa" for å hjelpe deg litt i gang. En liten kveldsstund i lysløypa ved MIF hytta om det er interessant? Er ingen skiinstruktør, bare ivrig skiløper.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et halvt liv siden jobbet jeg som skiinstruktør for Skiforeningen i Oslo. På nybegynnerkursene startet vi timene med basing og leking med skia på og uten staver i flatt terreng. Det var mer effektivt å lære grunnleggende balanse på ski på den måten enn å bare sette beina i "trikkespora". 

Den aller vanligste feilen når man starter er å gå med stive og rette knær. Når du skriver at du blir sliten i beina kan det godt være tilfellet. Det er da føttene som må sørge for all balanse, og man blir gående med spent muskulatur.

Bare det å bruke noen dager med ski på beina vil også automatisk gjøre deg tryggere, og dermed mer avslappet i muskulaturen. Ta heller flere korte turer enn å prøve på en lang en for tidlig. Så kommer balansen gradvis, og man blir ikke mismodig av å bli så sliten. -Og ta det tilbudet du fikk over her om en liten kveldstur. En annens blikk kan få med seg ting man ikke klarer å se selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 8.2.2023 den 21.10):

Jeg værer egentlig at det er i nærheten av Drammen. Hvis så er, kan jeg ta en liten titt på "ståa" for å hjelpe deg litt i gang. En liten kveldsstund i lysløypa ved MIF hytta om det er interessant? Er ingen skiinstruktør, bare ivrig skiløper.

Takk for svært generøst tilbud, det slår jeg svært gjerne til på 👍

Bor på Åssiden så MIF-hytta er ikke lange svippturen unna. Bare si ifra når du har anledning :) Kan for såvidt allerede i helgen, men vet selvsagt ikke om du kan da. Er også isete løyper nå vet jeg (fant ut det da jeg gikk Aronsløypa- Eiksetra til fots idag… skikkelig skøyteis), men det spiller kanskje ikke så stor rolle når det er fundamental teknikk vi snakker om innlæringen av. 

Bare for å forberede deg litt, jeg er HELT elendig. Følte bare for å understreke dette faktumet før du bestemmer deg for om du har tid å avse. Et lynkurs i hovedfeilene jeg begår og hva jeg enkelt kan forbedre er imidlertid gull verd. 

Lompa skrev (5 timer siden):

For et halvt liv siden jobbet jeg som skiinstruktør for Skiforeningen i Oslo. På nybegynnerkursene startet vi timene med basing og leking med skia på og uten staver i flatt terreng. Det var mer effektivt å lære grunnleggende balanse på ski på den måten enn å bare sette beina i "trikkespora". 

Den aller vanligste feilen når man starter er å gå med stive og rette knær. Når du skriver at du blir sliten i beina kan det godt være tilfellet. Det er da føttene som må sørge for all balanse, og man blir gående med spent muskulatur.

Bare det å bruke noen dager med ski på beina vil også automatisk gjøre deg tryggere, og dermed mer avslappet i muskulaturen. Ta heller flere korte turer enn å prøve på en lang en for tidlig. Så kommer balansen gradvis, og man blir ikke mismodig av å bli så sliten. -Og ta det tilbudet du fikk over her om en liten kveldstur. En annens blikk kan få med seg ting man ikke klarer å se selv. 

JA! Her treffer du hundre prosent og vel så det. Føler meg som en gammel mann på isholka når jeg forsøker å bevege meg ynkelig fremover på ski. Blir så sinnsykt sliten i beina, men mest av alt i fotbladene. Dæven så sliten jeg ble på bare 30 minutter forleden dag. Ble overrasket over det pga kondisjonen jeg har til å gå turer, også i sterk motbakke, men det gir jo mening når det er snakk om ulike muskelgrupper. Tenkte vel, naivt nok, at Ruckingen jeg trener ville hjelpe meg litt på vei, men den gang ei…

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (1 time siden):

Takk for svært generøst tilbud, det slår jeg svært gjerne til på 👍

Bor på Åssiden så MIF-hytta er ikke lange svippturen unna. Bare si ifra når du har anledning :) Kan for såvidt allerede i helgen, men vet selvsagt ikke om du kan da. Er også isete løyper nå vet jeg (fant ut det da jeg gikk Aronsløypa- Eiksetra til fots idag… skikkelig skøyteis), men det spiller kanskje ikke så stor rolle når det er fundamental teknikk vi snakker om innlæringen av. 

Bare for å forberede deg litt, jeg er HELT elendig. Følte bare for å understreke dette faktumet før du bestemmer deg for om du har tid å avse. Et lynkurs i hovedfeilene jeg begår og hva jeg enkelt kan forbedre er imidlertid gull verd. 

JA! Her treffer du hundre prosent og vel så det. Føler meg som en gammel mann på isholka når jeg forsøker å bevege meg ynkelig fremover på ski. Blir så sinnsykt sliten i beina, men mest av alt i fotbladene. Dæven så sliten jeg ble på bare 30 minutter forleden dag. Ble overrasket over det pga kondisjonen jeg har til å gå turer, også i sterk motbakke, men det gir jo mening når det er snakk om ulike muskelgrupper. Tenkte vel, naivt nok, at Ruckingen jeg trener ville hjelpe meg litt på vei, men den gang ei…

Bare hyggelig å prøve å hjelpe! Det er lysløype ved MIF, så en kveld er nok det beste, kan avtale på PM.

Du skal forøvrig normalt ikke bli sliten i fotbladene.. Det kommer av at du instinktivt krøller tærne for å "klore deg fast", atså setter føttene i spenn for å holde balansen. Foten skal være lett og ledig nede i støvlene, og står du rett over skiene så stikker de ikke av hverken frem eller bakover, med mindre du vil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.