Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt hjelp ifb. med kjøp av fjellski


thpaulsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestemt meg for å kjøpe fjell-/turski og hadde satt pris på litt input i forbindelse med dette...

Skiene skal først og fremst brukes til 3-5 dagers turer i Hardangervidda o.l., i og utenfor løyper, og kanskje til korte toppturer underveis.

Benytter meg ikke av turisthytter, og går med full oppakning på ryggen (15-20kg).

Har sett på

Åsnes Nansen FL

Alfa Skarvet XA GTX

Swix Extreme Composite

og fått en pakkepris på ca. 5600 (inkl. "valgfri binding")

1. Er dette en grei pris?

2. Er dette ski/sko som vil passe til mitt bruk?

3. Kan jeg velge mellom flere typer bindinger med denne ski/sko-kombinasjonen? I så tilfellet, hvilke anbefales? (preferanser: lav vekt, stabilitet, robusthet, effektivitet)

4. Er stavene OK?

5. Har blitt anbefalt 200cmm lengde. Jeg er ca. 185 høy, og veier sånn rett rundt 0.1 tonn (ja; litt lavt tyngdepunkt kan man si) :(

Setter pris på feedback.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prisen du har fått er vel grei nok. Skulle du kjøpt tilsvarende utstyr løst kommer det vel på i overkant av 6000.

Jeg har samme støvler og staver som i pakken du vurderer og er kjempefornøyd med disse. Alfa er jo tilbake på Rottefella-binding igjen, etter noen år med Salomon. Selv har jeg bare gått med Rottefella og er fornøyd med det. Nansen er vel litt i bredeste laget hvis du skal gå i oppkjørte løyper.

Lengde på fjellski er vel diskutert grundig tidligere her på fjellforum. Mitt tips er å få hjelp til å teste spennet i skiene når du skal velge lengde. Dette er spesielt viktig hvis du skal bruke kortfellesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar.

Bestilte ski i dag fra Oslosportslager som har tilbud på Nansen ut uka.

Nansen 200cm /m. kortfeller = 2008.-

Crispi Stetind = 1750.-

Rottefella NNN BC Magnum = 550.-

Total ca. 4500 kr inkl. levering. Nå må jeg bare finne meg noen skikkelige staver :lol:

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp for all del ikke de forb... drittstavene "Swix Mountain" uten å få med minst ett reimsett extra GRATIS!!!

Før var dette veldig bra, men nå burde man blitt sponset for å benytte dette rælet!

Skammelig av Swix :wink:

Kan ikke si meg mer enig! Det lureste er vel å bytte reimene med en gan, så slipper man at de sliter når man er på tur. Jeg har selv håntak/reimer som er misnt 30 år gamle og de er like gode!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Var innom Hetland sport i Sandnes i går, og spurte etter staver... Ble anbefalt Swix, og fortalte at jeg hadde hørt det var mange som hadde problemer med reimer/håndtak som røyk... Ble da fortalt at det hadde vært feil på Swix-stavene de siste årene, og at de totalt hadde sendt tilbake over 200 stavpar til fabrikken... Ble fortalt at Swix nå hadde tatt tak i problemet, og byttet til et annet lær i reimer og håndtak.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.