Gå til innhold
  • Bli medlem

Langrennstøy til varmt vært og plussføre - nybegynner


Anbefalte innlegg

Er helt uerfaren når det gjelder alt som har med langrenn å gjøre, men tenker å begynne å gå nå som vårværet er i anmarsj. Har masse friluftstøy både for sommer og vinter, men mangler det meste av langrennstøy. Hva tenker forumet at jeg bør gå til anskaffelse av til klassisk gange i varmt vær (0c -8+)? 
Er det litt sånn varmt fleecegenser og ei vanlig langrennsbukse eller trenger jeg noe annet? 
 

På forhånd takk for svar:) 

Mvh totalt langrenns-noob :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker samme bukse/jakke for langrenn uansett temperatur. Men er det mindre enn -15, så gr jeg ikke.

Regulerer med hva jeg har under ut fra forventet intensitet og temperatur. Som regel har jeg med en ekstra tørr lue i ull. Veldig behagelig å ta på en tørr lue når jeg fortsetter etter en tur innom serveringssted for kanelsnurrer og vørterøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gått en bra lang tur i Nordmarka her i Oslo. Det er morsomt å se alle mulige varianter av påkledning. Nær byen ser man olabukser, gamle nikkers, kondomdresser og Gore-tex om hverandre, men dess lenger inn man kommer, dess mer dedikert skitøy ser man. Alle hadde det like moro 😊

Hvis du har ei god vindtett treningsjakke er det en grei start. Ei relativt smal bukse med dobbelt/vindtett stoff i front er også bra. 
Jeg bruker samme prinsipp på langrenn som andre friluftsaktiviteter: Flere tynne lag i stedet for få og tykke. Da er det lettere å justere. I dag, i et par minus, hadde jeg en longs under skibuksa, og to tynne lag superundertøy under jakka (som har dobbel front). Det var tur med litt tempo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på!

Går du lagrenn for å trene eller for turen sin del? Om du går for turen sin del, kan du fint bruke de samme tur klærne du ellers bruker resten av året (kanskje droppe kortbuksen du bruker i juni/juli). Så lenge det er noelunde vindtett. Ikke alle turbukser som er vindtett dessverre etter egen erfaring 😕. Jeg bruker kun forsvarets gamle arbeidsbuks M85 som jeg har modifisert litt. Denne bruker jeg hele året og på vinteren sammen med flere typer fjellanorakker. Funker fint alt fra -25 til + 10. Regulere med flere lag bomull/ull og fleece. Er det beinkaldt eller at det blir ekstra kaldt pga vind, kan jeg hive på meg en lett dunvest. Er det plussgrader og steikesol, hiver jeg jakka i sekken eller pulken. Skulle det bli for ille har jeg alltid med regntøy og på lengre turer goretex bukse og jakka. Bruker kun bomull og det skal være mye dårligvær før jeg tar fra goretexen.

Personlig hadde jeg giddet å kjøpe et eget "lagrennstøy" da disse kanskje ikke egner eller like bra om du skal ut av løype og opp på vidda?

Skal du rundt og rundt og ha fokus på tid og antall kalorier brent, da kan kanskje lagrennstøy fra Bjørn Dæhli eller ka det nå heter funke.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (12 timer siden):

 Det er morsomt å se alle mulige varianter av påkledning. Nær byen ser man olabukser, gamle nikkers, kondomdresser og Gore-tex om hverandre, men dess lenger inn man kommer, dess mer dedikert skitøy ser man. Alle hadde det like moro 😊

Pleier aldri å le av folk som går på tur med dongri/Ola bukse, siden du aldri vet hvem personen som eier buksa er. Da jeg vokste opp, var det mange av de gamle som alltid gikk med dongri, vinter som sommer. På fjellet eller i skogen, på ski eller på beina. Greit at dagens dongri fra Cubus ikke tåler så vedlig mye, men dongri som ble laget før i tida var mer solid, om ikke veldig vanntett. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Dongeri

Den karen bruker dongri på villreinjakta. Dog på de varme dagene.

https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/2012/DVNA50000111/avspiller

Ser ikke at det er noe stress om du går bynært og i dongri/ola bukse. Kanskje du skal kjapp tur på byen etterpå og har ikke tid å stoppe å bytte.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (6 timer siden):

Pleier aldri å le av folk som går på tur med dongri/Ola bukse, siden du aldri vet hvem personen som eier buksa er. Da jeg vokste opp, var det mange av de gamle som alltid gikk med dongri, vinter som sommer. På fjellet eller i skogen, på ski eller på beina. Greit at dagens dongri fra Cubus ikke tåler så vedlig mye, men dongri som ble laget før i tida var mer solid, om ikke veldig vanntett. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Dongeri

Den karen bruker dongri på villreinjakta. Dog på de varme dagene.

https://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/2012/DVNA50000111/avspiller

Ser ikke at det er noe stress om du går bynært og i dongri/ola bukse. Kanskje du skal kjapp tur på byen etterpå og har ikke tid å stoppe å bytte.

Hvor i allverden står det at jeg ler av dongeri? Hele poenget mitt var at alle hadde det like gøy på ski, om de gikk i dongeri eller langrennstøy.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (1 time siden):

Hvor i allverden står det at jeg ler av dongeri? Hele poenget mitt var at alle hadde det like gøy på ski, om de gikk i dongeri eller langrennstøy.. 

Tok absolutt «meldinga» i innlegget ditt. Det er da tross alt bedre å gå ei mil på ski i dongeri enn å ha milevis med Swix-plagg som støver ned i skapet. Tror det var essensen i innlegget ditt, var det ikke? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (7 timer siden):

Kommer ann på!

Går du lagrenn for å trene eller for turen sin del? Om du går for turen sin del, kan du fint bruke de samme tur klærne du ellers bruker resten av året (kanskje droppe kortbuksen du bruker i juni/juli). Så lenge det er noelunde vindtett. Ikke alle turbukser som er vindtett dessverre etter egen erfaring 😕. Jeg bruker kun forsvarets gamle arbeidsbuks M85 som jeg har modifisert litt. Denne bruker jeg hele året og på vinteren sammen med flere typer fjellanorakker. Funker fint alt fra -25 til + 10. Regulere med flere lag bomull/ull og fleece. Er det beinkaldt eller at det blir ekstra kaldt pga vind, kan jeg hive på meg en lett dunvest. Er det plussgrader og steikesol, hiver jeg jakka i sekken eller pulken. Skulle det bli for ille har jeg alltid med regntøy og på lengre turer goretex bukse og jakka. Bruker kun bomull og det skal være mye dårligvær før jeg tar fra goretexen.

Personlig hadde jeg giddet å kjøpe et eget "lagrennstøy" da disse kanskje ikke egner eller like bra om du skal ut av løype og opp på vidda?

Skal du rundt og rundt og ha fokus på tid og antall kalorier brent, da kan kanskje lagrennstøy fra Bjørn Dæhli eller ka det nå heter funke.

Takk for fint innspill. Tenker først og fremst å gå for turens skyld, men utelukker ikke at det kan utvikle seg i mer sportslig retning med tiden. Er egentlig ganske «ram» til å gå til fots, å går gjerne turer på flere mil om dagen på sommerstid. Ønsker egentlig å komme dit også på ski om vinteren, men som totalt uerfaren så føles veien litt lang pr idag. 
Det er jo kjekt å vite at jeg ikke er noen tulling dersom jeg drar av gårde med Dovrefjellsettet mitt i skisporet. For høy «Swix-faktor» kan jo kanskje virke litt mot sin hensikt hvis man kaver altfor mye uansett… :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man åker lite fortare än på tur,alltså i spårmaskindragna spår och det är kallföre men ej så kallt att det går sämre på grund av grovkorning snö så kan det gå så fort i utförsbackar att du har nytta av speciella kläder för träning som är vindtäta framtill och släpper ut värme och svett på baksida dessa liknar cykel kläder i princip.

Jag har då ofta en liten tunn jacka att ta på vid rast eller att du blir trött och blir kall på vägen hem även ett par extra vantar kan vara skönt att byta till om de andra är blöta av svett.

Om det är + grader som jag såg först nu vid kontroll så är ju vinddraget mindre då det går saktare samt att du så ej har kylefekten av vinden att tänka på.

Natur snö är tyvärr nu i Södra Sverige (Göteborg) sällsynt så får träna armar i gummiband för ev fjällturer.(om 50-100 år blir det kanske lika i stora delar av Norge mina tid träningskläder har tyvärr även krymt dvs viss viktuppgång ca 4-6 kg på grund av mindre motion på vintern)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (På 5.2.2023 den 13.21):

Har masse friluftstøy både for sommer og vinter,

Hei, Så har dusikkert noe i forveien du kan kombinere med: Noe tynt vinntett med teknisk/ull under i ferre eller flere lag avhengig av temperatur og intensitet. Windbreaker bukser og tynn vinnjakke fx. med undertøy genser under?

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres såpass turvant ut at du garantert har noe i skapet som kan brukes, så begynn med det du har. Når du har gått litt så vil du finne ut hvor det kan justeres litt, og kanskje endrer behovet seg litt ettersom du får draget på skigåinga og vil gape over litt flere kilometer etter hvert.

Selv havner jeg ofte litt i gråsonen mellom skitur og treningstur, så jeg kan bli ganske svett i perioder med mye gass, samtidig som jeg kan ta det rolig å kosegå litt i perioder, for å komme meg lenger inn i marka og få mest mulig utetid. Dette kan bli litt utfordrende, spesielt på denne årstida hvor temperaturen kan variere mye fra midt på dagen og utover ettermiddagen når sola går ned. Lenger utpå våren blir det enklere.

På overkroppen har jeg ofte en tynn vindjakke som ventilerer bra, over en nettingtrøye. På kalde dager tar jeg en tynn fleece i tillegg. Og Buff. Alltid buff. Det er kjekt og kunne åpne opp glidelåser og lufte ut litt uten å bli kald rundt hals og nakke. Også fint å dra over ansiktet hvis mann finner ett kuldehøl eller ei lang nedkjøring.

Nederst blir det ofte en sånn langrennsbukse, men ikke alltid. Kommer an på vær, føre og formål med turen. Jeg har en sånn med vindtett membran foran og stretch-fleece bak, og med en ullnettingbukse under, så blir det komfortabelt over ett veldig bredt temperaturområde. Siden det som regel er jevnt driv framover tåler den en del nedbør også.

Er det kaldt eller mye snø (upreparert) så bruker jeg ett par gamle klatregamasjer fra Norrøna i bomull. De isolerer og ventilerer bra, og gjør at jeg holder meg varmere på føttene.

I sekken har jeg tykke votter (ull+vind), en tynn isolert jakke og evt. en dunjakke hvis jeg har planlagt en rast utendørs. Jeg har kalde fingre, så hvis jeg først blir kald ifm. med en rast e.l. så må vottene på for å få tilbake varmen. Den tynne isolasjonsjakka går over alle "basisplaggne" og er fin å starte med, til jeg har fått opp dampen, og den er gull og ha når sola går ned og tempen stuper på ettermiddagen. Siden verken vindjakken eller isolasjonsjakka er skikkelig vindtett hver for seg (bevisst valg mtp. på ventilasjon), kan jeg også kombinere de hvis det skulle blåse opp skikkelig. 

Utover det vil jeg anbefale og alltid ha ett par briller med lyst glass i sekken. Lange nedkjøringer i plutselig snøvær kan være slitsomt uten briller.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.