Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags sovepose er best om vinteren?


runemann

Anbefalte innlegg

SnorreL skrev (1 time siden):

Kjøp posen. Liker du den ikke kan du selge omtrent uten tap etter at XXL setter opp prisen igjen. Soveposevalg er ikke valg for livet. Prøv og skaff deg erfaring. Denne kjøper du hverfall med anbefaling fra flere av oss. 
 

Men skal du sove i maxtemp -15 som du skriver blir den nok ofte kald. Minimumstemp -15 derimot. 😉

Enig der, men uenig i at den blir solgt. Hun kommer til å bli alt for glad i den til å selge 😜

20cm er i mitt hode ikke noe stress gitt at posen passer fint sånn ellers. Jeg er 190cm og er tvunget til å kjøpe 200cm pose. De 10cm merker jeg ikke. Samboer har vinterpose som er +30cm fordi den var billig, og hun har ikke klaget noe på det. Hun pleier å lagre klærne sine der nede sånn at de er varm om morgenen. Dersom du svømmer i posen vil den dog kunne bli kald. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Oksen skrev (36 minutter siden):

Enig der, men uenig i at den blir solgt. Hun kommer til å bli alt for glad i den til å selge 😜

20cm er i mitt hode ikke noe stress gitt at posen passer fint sånn ellers.

He he nå svares det litt i hytt og gevær her. Snorre svarte Runemann (han), du svarer Snorre, men snakker om Megalep (hun).
Men men, så lenge både hun og han blir fornøyd er alt vel, som i det følgende tilfelle: :-)

The following conversation was reported from a London bus:
A:  "Is this Wembley?"
B:  "No.  Thursday."
A:  "So am I.  Let's get off and have a beer."

Endret av zimwalker
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 timer siden):

Over her skrev sneakyowl at "Jeg er 183 cm høy og for meg passer unisex-modellen ganske perfekt [...]" og med en oppgitt konfort-temp på -16 antar jeg svaret må bli...tja.
At du er tynn, betyr det også smalskuldret? Hvis så trekker det kanskje litt andre veien, at du kanskje burde funnet en smalere pose (75-80cm, Rago posen er 85. ved skuldene)?

Blir posen for stor blir det mer luft å varme opp (og mer vekt å bære på), blir posen for trang risikerer du pdas at fyllet/duna komprimeres og du mister slik noe av isolasjonsevnen.
 

Ja, jeg er smalskuldret. Jeg bestilte soveposen så får jeg heller returnere den om den kjennes for stor ut. Personlig liker jeg litt romslige soveposer, men det blir jo som sagt mer luft å varme opp og det er jo ikke noe sjakktrekk på vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (2 timer siden):

Kjøp posen. Liker du den ikke kan du selge omtrent uten tap etter at XXL setter opp prisen igjen. Soveposevalg er ikke valg for livet. Prøv og skaff deg erfaring. Denne kjøper du hverfall med anbefaling fra flere av oss. 
 

Men skal du sove i maxtemp -15 som du skriver blir den nok ofte kald. Minimumstemp -15 derimot. 😉

Ja, jeg kjøpte den. Er ikke ofte man kom over så gode tilbud. Haha  skulle stå minimumstemperatur 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 5.2.2023 den 0.03):

Dun er overlegent vekt og volum-messig for isolasjonsevnen, men hadde det vært syntposer med samme/marginalt større volum for tilsvarende hadde jeg lett gått for det, sett i ettertid. En skal liksom måtte være så forsiktig med dun. Deilig med noe som bare funker og tåler litt røffere bruk.

Enig. Hmm, sett denne "bare" 3kg så ingen konkurrent til dun nei mtp vekt OG volum, men dog, kun kr 1000, En man har råd til få glør på. Annonsert nå:
https://www.xxl.no/helsport-breheimen-x-trem-reg-vintersovepose-gra/p/1177285_1_style

Sitat

Helsport Breheimen X-Trem har ett ytterstoff som er konstruert med ett slitesterkt og vannavvisende ripstop-materiale, som hindrer fuktighet å trenge inn i soveposen.
Den har en komfortabel hette strammer og nakkekrage som gjør at man holder varmen inni soveposen uten å slippe kald luft inn ved hodeområdet. En solid klaff langs glidlåsen skal hindre at kald luft trenger gjennom.
Spesifikasjoner:
- Vekt inkl. komp. trekk: 3 kg
- T-Lim: -16 °C
- T-comf: -9°C
- Personlengde: Personer opptil 185 cm
- Isolasjon: 100 % fiber


Er kanskje spesiallaget for XXL denne, finner den ikke hos Helsport ihvertfall. Non som vet hvor bred denne er ved skuldrene? Like bred son Rago posen?

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (32 minutter siden):

Enig. Hmm, sett denne "bare" 3kg så ingen konkurrent til dun nei mtp vekt OG volum, men dog, kun kr 1000, En man har råd til få glør på. Annonsert nå:
https://www.xxl.no/helsport-breheimen-x-trem-reg-vintersovepose-gra/p/1177285_1_style


Er kanskje spesiallaget for XXL denne, finner den ikke hos Helsport ihvertfall. Non som vet hvor bred denne er ved skuldrene? Like bred son Rago posen?

Jeg tipper denne breheimen-modellen er en "XXL-variant", ja. Ikke på høyde med Rago X-trem når det kommer til temp-grenser, men fin pris : )

 

Trollheimen X-trem er vel den jeg tidligere har tolket som tilsvarende Rago X-trem posen hva gjelder temperaturer, men i synt stoff. Jeg finner kun "Long" versjonen hos Helsport nå:

https://www.helsport.com/no/soveposer/soveposer/trollheimen-x-trem-long-left/?item=600-413-V

Det ser ut som om det er kommet en Alta X-trem. Damemodellen har litt dun i enkelte områder også.

https://www.helsport.com/no/soveposer/soveposer/alta-x-trem-left/?item=600-384-V

Det står ikke noe om pakkvolum for alta X-trem, men om det er tilsvarende Trollheimen X-trem så er det svæææært. Hvis tanken er å bruke stor pulk, så er nok ikke størrelsen noe særlig problem, men jeg hadde nok ikke hatt sjans til fått den fornuftig pakket i min 118cm lange pulk 😁 Kanskje synt-alternativene blir nøyere vurdert når pulk-garasjen også utvides senere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av ulempene med dunposer er at det ikke tåler så mye og at det kan fort gå hull. Har hatt dun siden 2004 som er blitt godt brukt. Har sovet mye ute med den, men alltid ligget i fjellduken med den for å få ekstra beskyttelse mot fuktighet og potensiele knister frå bål og røyk (liker å ta meg en røyk før jeg sovner :-)). Gildelåsen røyk for et par årsiden og den er ikke like varm som den var ny, så jeg kjøpte ny pose sist vinter. Jeg kjøpte fiber, da jeg ville ha en sovepose jeg kunne stole på og som tåler juling. Jeg sjekket opp hvilke soveposer forsvaret bruker i dag, fant en som passet mine kriter som danske forsvaret bruker og som hadde komfor temp -15. Men på grunn av prisen jeg fikk enda jeg opp med denne https://www.fjellsport.no/merker/mammut/mammut-protect-fiber-bag-18c-olive-xl?variantId=110-8344&gclid=EAIaIQobChMIyOvE9YyB_QIVLQWiAx2bjgGxEAQYAiABEgLypfD_BwE

Solid pose som tåler mye, ikke den lettest og varmeste posen, men digger mumie fassongen og muligheter til å ha armene ute uten å ta soveposen.

Jeg pleier også å ha med lett sommer dunposen som i tillegg på de kaldeste dagene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Ikke på høyde med Rago X-trem når det kommer til temp-grenser, men fin pris : )

Ja, fin pris. Bestilte en. Prøveligges på stuegulvet. Inn i den kommer jeg nok, testen er ut :). Føles den for trang blir det retur. Slikt å gjøre, slikt å føre.

SnorreL skrev (2 timer siden):

Skal du ha posen i en bedding på pulken er jo ikke størrelsen så nøye

Nei, pakkvolum ikke avgjørende når man ikke skal bære. (Til bæring foretrekker jeg to små poser heller en en stor.). Bredden derimot, avgjør om jeg beholder den.

Dompappen skrev (1 time siden):

Fin den, Ser at XXL har en rimeligere utgave i tilsvarende design (-1c T-Comf./-7c T-Lim), til 840,- i billigkroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

 

Nei, pakkvolum ikke avgjørende når man ikke skal bære. (Til bæring foretrekker jeg to små poser heller en en stor.). Bredden derimot, avgjør om jeg beholder den.

Ah, jeg skrev ikke helt det jeg tenkte. Skrev størrelse, mente pakkvolum. 

Bedding minsker også volumproblematikken vs når den er i pakkposen sin. Dette fordi beddingen er omtrent like stor/høy uansett da posen fraktes ferdig rullet ut i denne. 

(jeg er selv solid med 115kg på 201 cm, så det er sagt)

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 time siden):

Ah, jeg skrev ikke helt det jeg tenkte. Skrev størrelse, mente pakkvolum. 

Det skjønte jeg nok. Presiserte bare for å klargjøre at pakkvolumet ikke er avgjørende for om jeg beholder den, men bredden derimot... Altså at den er bred nok til at jeg kommer inn og ut av posen uten for mye kaving.  Du vet, stor som du også er, at noen poser blir som rene pølseskinn - der man må brette den ene armen dobbelt for å klare å lirke den opp langs ene siden, for å få tak til å dra ned glidelåsen og slakke snorstrammere osv.

Veldig kjedelig om man har dratt glidelåsen helt opp, snørt igjen krage og hette, og ligger der med armene langs siden, uten rom for bevegelse - for så å våkne av at man må bråfort på¨do! Nei da er det godt med litt romslig sovepose, en det er lett  å komme seg ut av i en fei for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig zimwalker. Har en kollega som skulle bli med på kollega-guttetur med overnatting ute vinterstid. Han kjøpte seg ny Mammut Tyin elns og prøvde den ikke før han skulle legge seg langt ute i skauen. Han var litt for rund for posen så han  måtte ha hjelp til å dra igjen glidelåsen. Senere på natta fikk han dårlig mage og måtte ha hjelp for å komme seg ut… mye styr. 🤣

  • Hehe 4
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (3 timer siden):

Ikke uenig zimwalker. Har en kollega som skulle bli med på kollega-guttetur med overnatting ute vinterstid. Han kjøpte seg ny Mammut Tyin elns og prøvde den ikke før han skulle legge seg langt ute i skauen. Han var litt for rund for posen så han  måtte ha hjelp til å dra igjen glidelåsen. Senere på natta fikk han dårlig mage og måtte ha hjelp for å komme seg ut… mye styr. 🤣

Du får foreslå at han på neste tur utsetter det hele til morgenstellet ved hjelp av bleier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (På 4.2.2023 den 17.46):

Ok, men denne er 85cm bred. Nok for de fleste normale tjukkaser. 😊
Link til produsent.

Da er ikke jeg en normal tjukkas. Bestilte en Rago X-trem fra XXL jeg også. Fikk glidelåsen helt opp, men føltes da som et pølseskinn over skuldrene. Hva gjør jeg da? Bruke bleie på tur, som var rådet Skogens Stønn mente du kunne gi til din kollega som måtte få hjelp til å dra opp glidelåsen og for å komme seg ut av posen når han måtte på do i en fei, eller .... sende posen i retur og bestille noe annet? Ikke så vanskelig valg det der. Det blir retur.

Bestiller heller en Warmpeace Viking 900 i Long/Wide (90cm) som er på tilbud nå hos Hekta nå. Lavere comf. temp enn Rago posen, og ikke samme dun-kvalitet, men det får så være. Ikke så ofte jeg ligger så kaldt, og har da dessuten flere alternativer å velge i (både dun og synt) som nr. 2 pose ved behov. Et halvt til ett kilo mer i pulken totalt har ikke noe å si i så måte.

Bestilte jo også den Breheimen posen (synt) til kr 1000.. Ikke fått den enda, men går vel i retur den også om den føles like smal over skulderpartiet som Rago posen.

PS: Tror det er andre som har  prøveligget den Rago posen før meg, for det lå noe lo inni posen og plastposen den kom i hadde hull/revner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
zimwalker skrev (På 11.2.2023 den 17.33):

Bestilte jo også den Breheimen posen (synt) til kr 1000.. Ikke fått den enda, men går vel i retur den også om den føles like smal over skulderpartiet som Rago posen.

Ikke meningen å kuppe tråden, men nevner at den posen gikk i retur. Med synt fyll viste det seg å være faktisk trangere enn Rago posen.  Nevner også at....kort tid etter returen så jeg at XXL hadde tilbud på Helsport Alta Winter Long, .xxl.no/helsport-alta-winter-long-v-sovepose-gronn/p/1168717_1_style  Den er oppgitt med bredde 90cm, både hos XXL og hos Helsport, så da tenkte jeg bingo, når 85cm føles akkurat litt for trangt, bør 90 cm funke så den tar jeg.
Men når jeg mottok posen i dag leser jeg på "hang-tagen" at den bare er 85cm. Så da klargjøres den for retur den også nå. Er nå en smule irritert da jeg har erfart tidligere at spesifikasjoner oppgitt på web for Helsport-produkter ikke alltid stemmer med det man får levert. Mistenker at kanskje XXL pusher "gamle" modeller for Helsport, at det er derfor de dukker opp der på salg, men det vet jeg jo ikke.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (7 timer siden):

Ikke meningen å kuppe tråden, men nevner at den posen gikk i retur. Med synt fyll viste det seg å være faktisk trangere enn Rago posen.  Nevner også at....kort tid etter returen så jeg at XXL hadde tilbud på Helsport Alta Winter Long, .xxl.no/helsport-alta-winter-long-v-sovepose-gronn/p/1168717_1_style  Den er oppgitt med bredde 90cm, både hos XXL og hos Helsport, så da tenkte jeg bingo, når 85cm føles akkurat litt for trangt, bør 90 cm funke så den tar jeg.
Men når jeg mottok posen i dag leser jeg på "hang-tagen" at den bare er 85cm. Så da klargjøres den for retur den også nå. Er nå en smule irritert da jeg har erfart tidligere at spesifikasjoner oppgitt på web for Helsport-produkter ikke alltid stemmer med det man får levert. Mistenker at kanskje XXL pusher "gamle" modeller for Helsport, at det er derfor de dukker opp der på salg, men det vet jeg jo ikke.

Kjedelig, men kunne nesten forvente det av Breheimen-posen. Beskrivelsen av den sier ikke noe om "Rago-passformen". På bildene ser den også temmelig smal ut.

Nå er Alta X-Trem tilbudet til XXL over også. Holdt meg for god til kjøp denne gangen, men kanskje neste sesong... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Kjedelig, men kunne nesten forvente det av Breheimen-posen. Beskrivelsen av den sier ikke noe om "Rago-passformen"

Det har du rett i, jeg sjanset der (gitt prisen) på at betegnelsen "X-Trem" betød at den hadde samme bredde som Rago X-Trem.

Men selv for Rago X-Trem modellen XXL hadde på tilbud var det ulike info hos XXL og Helsport. Hos XXL stod det 185/78cm for personlengde/-bredde, mens  det hos Helsport står det 185/85. Jeg valgte da å tro at det var XXL som hadde kopiert inn feil spec i tilbudet, men nå vet jeg sannelig ikke hva jeg skal tro - men er rimelig sikker på at jeg ikke bruker mer tid (eller penger) på Helsport sine produkter.

PS: Jeg skannet i går QR-koden på den Alta posen som nå går i retur, og da havnet jeg på en webside for regular størrelsen - 185/80, altså det fra en QR-kode som gjelder en long versjonen som de oppgir til 200/90 på websiden, men 200/85 på "hang-tagen". Confusing to say the least!

Endret av zimwalker
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 14.3.2023 den 8.19):

PS: Jeg skannet i går QR-koden på den Alta posen som nå går i retur, og da havnet jeg på en webside for regular størrelsen - 185/80, altså det fra en QR-kode som gjelder en long versjonen som de oppgir til 200/90 på websiden, men 200/85 på "hang-tagen". Confusing to say the least!

Var ikke meningen å lage en føljetong her, men...sendte i går mail til Helsport om ovenstående. Svar i dag:

Sitat

"Informasjonen på nettsiden vår er ikke riktig. Soveposen er 200/85cm. Beklager feil informasjonen. Jeg skal sende det videre til vårt team og vi oppdaterer det så raskt som mulig."

Dessverre erfart dette før. At de svarer på mail er et pluss, men at de har så lite kontroll på produktinformasjonen de publiserer trekker kraftig ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ser  flere  mener sovepose   for  lange  kraftig bygde  personer kan  bli  et problem  å  finne.
Kan  da  anbefale  Isbørn soveposer  som  er  produsert i  Norge . Her kan  du  også  få  sydd  etter  mål  og egne  ønsker.
Har  hatt  utgaven  Bjørnøya  i  mange  år og  har  brukt  den  mye i  høyfjellet  på  1400moh  ,har  vært  den  eneste  i teltet  som  ikke  har  hakket  tenner  om  morningen :-)  
https://isbjorn.no   



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.