Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er det med svenskebutikker?


Miamaria

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha noe i Sverige, men alle butikker jeg finner som har det jeg skal ha, har ett eller annet imot å sende til Norge eller "utenfor EU". Er det noen som vet hva problemet deres er? Synes det er litt pussig at jeg kan bestille fra for eksempel Australia uten problemer, men nabolandet vårt, nei. "allt för ofta får vi i retur samt att vi får kosta dessa frakter för att er tull krånglar eller vi med dom"? Er dette et utbredt problem altså, at tollen roter det til? Høres nesten ut som en svenskevits, men den er ikke spesielt morsom. 🤔

Noen som vet om det er mulig å få sendt noe for utlevering nærmere grensen nær Ofoten enn poste restante i Kiruna, når man ikke kjenner noen som drar stadig over grensen? (Eller om der fins en toll-oppskrift jeg kan få overbevist en eller annen butikk der borte med, så jeg kan få sendt det helt til meg…)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis flere skulle lure så er Godisbutiken i Abisko ombud for PostNord, men om butikken du handler hos sender med DHL så må du hente det i Kiruna selv om du skriver adressen til Abisko… 

Men jeg lurer fortsatt på hvor mye greier det egentlig er for utenlandske butikker ved sending til Norge. De påstår at det er så mye papirarbeid med det at det ikke lønner seg for dem, rett og slett. Er det virkelig så komplisert som de skal ha det til i Sverige? Er det en jobb som må gjøres hver gang?

Jeg kunne betalt dem nokså mye i gebyr tror jeg, for å slippe å kjøre helt til Kiruna for å hente pakken, men. Det høres ut som det er en gedigen papirmølle, sånn som de legger det frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er ikke i EU og har ikke samme enkelthet for momsfri vareflyt fra Sverige som fra Sverige til andre EU-land. De må blant annet ha systemer for å trekke fra moms, siden vi betaler momsen ved fortolling. Det er ikke så veldig mange svenske butikker som har dette uten at det må bes om manuelt, og da kanskje de dropper hele muligheten for å sende til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska du hämta varan i Abisko är det nog lämpligt att använda vara packa upp och lägga ihop annorlunda än som varan kom samt slänga kartong/påse i återvinningen.

Tullen vid gränsen gör troligen lite kontroller på vissa bilar som tex körde förbi åt andra hållet och tillbaka ev har de dataprogram som läser av registeringsskyltar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (18 timer siden):

Norge er ikke i EU og har ikke samme enkelthet for momsfri vareflyt fra Sverige som fra Sverige til andre EU-land. De må blant annet ha systemer for å trekke fra moms, siden vi betaler momsen ved fortolling. Det er ikke så veldig mange svenske butikker som har dette uten at det må bes om manuelt, og da kanskje de dropper hele muligheten for å sende til Norge.

Ja det er jeg klar over, det jeg synes er så merkelig er at det går utmerket fra andre land enn Sverige - jeg priser meg lykkelig at jeg slapp å kjøre til Australia, for eksempel. Skulle tro svenskene hadde en helt egen greie. Men når jeg handlet fra Australia så var de kanskje ikke vant med å kunne sende til andre land i EU, så det dermed ble det samme som med alle andre land? Svenskene er for godt vant med de andre EU-landene, rett og slett?

 

Håkan S skrev (15 timer siden):

Ska du hämta varan i Abisko är det nog lämpligt att använda vara packa upp och lägga ihop annorlunda än som varan kom samt slänga kartong/påse i återvinningen.

Tullen vid gränsen gör troligen lite kontroller på vissa bilar som tex körde förbi åt andra hållet och tillbaka ev har de dataprogram som läser av registeringsskyltar?

Godt poeng! Nå er jeg greit innafor grensen for det jeg har lov til å ta med til og med på samme dag, men jeg skal vel ikke handle mye før jeg kommer over, lurt å være oppmerksom på hvor den grensen går, så man ikke er på en smell plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen uppmaning från min sida att ej betala moms och ev tullar.

Men jag har ju handlat i Tyskland långt innan Sverige gick med i EU och när vi helt andra valuta kurser och före internet handel fanns.

Du bodde väl på Lofoten och några sportaffär finns väl ej där och troligen ej heller i Narvik ev mindre.

Men de flesta Norska webbutiker levererar till närmaste Postombud och ni har väl fraktrabbatt på grund av bosättning på glesbygden.

Handla dock helst av sidans Sponsorer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (9 timer siden):

jeg priser meg lykkelig at jeg slapp å kjøre til Australia,

Ja, det ville nok ikke gått særlig bra. 😁

(jadda jadda,  nu va æ hysterisk morsom enda en gang)

Ellers enig i det du sier. Det er rart at man ikke kan handle enklere med nabolandet. Kanskje de helst vil at vi skal reise dit, for da vi jo som ekte nordmenn harryhandle flesk, øl og tobakk i samme slengen... Jeg husker en gang vi hadde reist med ei gruppe på 40-50 fuglenerder til Hornborgasjön for å oppleve tranedans. På hjemmveien stilte vi selfølgelig opp å systembolaget om morgenen før de åpnet der å få med oss de obligatoriske varene. Vi ville jo starte på hjemveien så tidlig som mulig (nei, det er ikke mulig å hoppe over systembolaget for en busslast med nordmenn). I tillegg til oss satt det en del nokså slitne svensker rundt omkring på trappa og vinduskarmene der, og de spurte jo hva slags opptog dette var. Vi rakk bare å si at vi var fra Norge før de nikket og sa jaha, då så.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Kanskje de helst vil at vi skal reise dit, for da vi jo som ekte nordmenn harryhandle flesk, øl og tobakk i samme slengen...

Ja, han som ikke ville sende til Norge sa for såvidt det, at jeg fikk passe på å handle med det samme jeg hentet pakken, sånn at det ble verdt turen… Jeg sa jeg vurderte å begynne med både røyk og snus for å få uttelling - men det syntes han faktisk ikke. 😆

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper i fra Sverige har de ekstra kostnader både med forsending og eventuell retur, du har også retten til å returnere ting.

 

Mens hvis du kjøper i fra Australia har du ingen angrerett, og kjøper du via feks Ebay må du også dekke frakten tilbake med mindre det er et problem med produktet.

 

Så Svenskene har en del ekstra lover å forholde seg til i forhold til Australia i tillegg til at sannsynligheten for retur er høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Abisko fjällstation for å kjöpe noe fiskeutstyr fra Sverige en gang i 2013. Og så vurderte jeg å ha stationen som depot en gang i 2019, men det rann ut i sanden. Snacket med personalen der den gang og de var ok med å få pakker levert til meg. Jeg tror at det er helt ok så lenge det er snakk om privatsendt turutstyr og enda bedre om du er gjest på stationen.

Å få noet fra en butikk som jeg gjorde i 2013 tror jeg desverre er et heldigt unntak, kanske er det ok om man er gjest som sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del butikker i våre naboland inkl. Danmark, som syns det er for vanskelig å sende til Norge dvs. ut av EU. De må som sagt ha et system for å trekke moms fra, hvilket burde være meget enkelt, da de skal avregne moms inn - og ut uansett. 

Så kan man forsyne proforma-fakturaen, som skal følge varen med følgende påskrift:

"undertegnede eksportør af de nærværende produkter, erklærer herved,  at de har præference oprindelse i EØS og dermed opfyller betingelserne for den præferentielle samhandel med Norge."  Dvs. at varen er fremstillet innenfor EU, da er den nemlig Tollfri også i EØS-landet Norge iflg den præferentielle samhandelsavtale. Såpass vanskelig er det!

Dermed skal der bare betales norsk moms og ikke tollbehandles for egentlig toll av bestemte varer. Det er et gebyr på ca. 200 kr?? på denne momsbehandling som Posten/speditøren foretar på vegne av norsk Toll.

Jeg har fått sendt en del store ting - både yrkesmessig og privat fra bl.a. Danmark og Sverige. Det er da gått veldig bra bortsett fra et helt hytteanneks, som feilaktig var forsynet med feil Tollkode 235 i stedet for  237 - eller hva det var. Det holdt hårdt å få det utlevert fra Speditør/Toll og fruen måtte la sig registrere i Brønnøysund.!! Først langt senere ble svenske momsen så refundert fra Sverige. Det er ikke nemt det der med toll og være bare EØS - land.😜

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.