Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med å koble sammen pumpe med brenselflaske


Vimsehue

Anbefalte innlegg

Hei, etter mange år som tviholder av gass eller ved på vintern også, så endte jeg med å tråkke inn i den skumle verden med å kjøpe en multifuel.. Valget endte på Optimus Nova, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å skru sammen denne pumpa med brenselflaska fra Optimus. Skal den være utrolig hard eller har jeg gjort noe feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel en bajonettkobling på drivstoffslangen

Du må sikkert vri koblingen litt til ene siden mens du dytter slangen inn eller at koblingen må trekkes tilbake og slangen dyttes inn.

Har ikke nova selv men regner med det er sånn ca slik den koblingen fungerer 

Eller sliter du rett og slett med å skru pumpen nedi fuel flasken? Hvis det ikke går uten makt må det være noe galt med gjengene på pumpen eller flasken 🤷

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (51 minutter siden):

Det er vel en bajonettkobling på drivstoffslangen

Du må sikkert vri koblingen litt til ene siden mens du dytter slangen inn eller at koblingen må trekkes tilbake og slangen dyttes inn.

Har ikke nova selv men regner med det er sånn ca slik den koblingen fungerer 

Eller sliter du rett og slett med å skru pumpen nedi fuel flasken? Hvis det ikke går uten makt må det være noe galt med gjengene på pumpen eller flasken 🤷

Jeg sliter rett og slett med å skru pumpen helt nedi fuel flasken… jeg klarer ikke å se noe galt med gjengene på noen av delene og holder på å bli sprø av hvor hardt jeg prøver for å få skrudd uten hell… så tenkte jeg bare skulle sjekke om det var meninga det skulle være grusomt i begynnelsen eller om jeg må klage 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torka rent från eventuella spån i produktionen sätt på bra ljus och leta efter fel.

Jag har nytt Optimus polaris med org flaska fungerar bra.

Det är viktigt att hålla pumpen helt rakt och går det ej lätt så prova Inte och dra åt då kan gängorna i flaskan bli förstörda om det är stål på gängan på pumpen som på min.

Syns inget fel kan det vara för mkt färg på gängan på flaskan,har du inga andra flaskor gå till en affär och be dem se på problemet som sålt din vara eller någon annan som säljer Optimus.

Om du sänder in bra närbilder så kanske du kan få hjälp här direkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (7 minutter siden):

Torka rent från eventuella spån i produktionen sätt på bra ljus och leta efter fel.

Jag har nytt Optimus polaris med org flaska fungerar bra.

Det är viktigt att hålla pumpen helt rakt och går det ej lätt så prova Inte och dra åt då kan gängorna i flaskan bli förstörda om det är stål på gängan på pumpen som på min.

Syns inget fel kan det vara för mkt färg på gängan på flaskan,har du inga andra flaskor gå till en affär och be dem se på problemet som sålt din vara eller någon annan som säljer Optimus.

Om du sänder in bra närbilder så kanske du kan få hjälp här direkt.

Dette er så langt ned jeg skrudd ned pumpa 🙈 jeg klarer overhodet ikke se noen feil noen steder. Har ingen annen flaske å prøve med desverre, men siden korken på flaska går fint på plass, så ligger kanskje problemet mer på gjengene på pumpa? 🤔

E72EB47D-FCD2-48A5-80A1-29B957E790CD.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_20230130_194603438.thumb.jpg.f12b36e49095e16aa99a27246a729879.jpgIMG_20230130_194559029.thumb.jpg.e21547567995c7e1792a9b5026085aeb.jpgIMG_20230130_194616879.thumb.jpg.73d76f325748e111d7a5c6d6ffe4d0ed.jpg

 

Går det inte att skruva ner lätt reklamera/sänd åter produkt om du ej sett något som fel

Kolla först så du ej har skadat något och får betala frakt och ev expeditionsavgift.

Jag har skruvat dit pumpen max 3 gr och går lätt (någon färg var det ej på mina gängor i flaskan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (15 minutter siden):

IMG_20230130_194603438.thumb.jpg.f12b36e49095e16aa99a27246a729879.jpgIMG_20230130_194559029.thumb.jpg.e21547567995c7e1792a9b5026085aeb.jpgIMG_20230130_194616879.thumb.jpg.73d76f325748e111d7a5c6d6ffe4d0ed.jpg

 

Går det inte att skruva ner lätt reklamera/sänd åter produkt om du ej sett något som fel

Kolla först så du ej har skadat något och får betala frakt och ev expeditionsavgift.

Jag har skruvat dit pumpen max 3 gr och går lätt (någon färg var det ej på mina gängor i flaskan.

Hm.. ja nei ser ingen skader eller noe.. men hvis det skal gå så lett som du beskriver der, så er det et eller annet som er feil her ja… har sendt mail til fjellsport, så håper jeg de raskt kan hjelpe meg. Så får det bli gassbrennern denne turen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ennå ikke har hatt drivstoff i kontakt med pumpa så kan du teste med en annen flaske også, mange lignende drikkeflasker har samme gjenge på korken, og da skal den passe der også. 
Du skal ikke bruke krefter i det hele tatt for å skru den på... med unntak av det som trengs når du skal tette pakningen til slutt, og selv da holder det fint med 2 fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (3 timer siden):

Så lenge du ennå ikke har hatt drivstoff i kontakt med pumpa så kan du teste med en annen flaske også, mange lignende drikkeflasker har samme gjenge på korken, og da skal den passe der også. 
Du skal ikke bruke krefter i det hele tatt for å skru den på... med unntak av det som trengs når du skal tette pakningen til slutt, og selv da holder det fint med 2 fingre.

Jeg prøvde med en lignende sånn termosflaske nå. Får ikke skrudd til pumpa på den heller.. så da antar jeg kanskje problemet ligger i pumpa 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en del produksjonsavvik på Optimus sine multifuelbrennere etter at produksjonen ble flyttet ut av Sverige, trodde de hadde klart å få de til nå.

Jeg har en skikkelig gammel Nova som jeg kun har hatt ett problem med, da hadde jeg slitt ut slangekoblinga, (av den gamle typen).  Bytta den for 15 år siden, og siden har det fungert bra.

Når du har fått den i orden så test hvordan det virker både med parafin (whitespirit) og alkylatbensin, multifuel er kompromiss, og den vil alltid fungere best på en av disse. På gass tror jeg den alltid vil virke. Ikke snu gassboksen på hodet før brenneren er varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (10 minutter siden):

Det har vært en del produksjonsavvik på Optimus sine multifuelbrennere etter at produksjonen ble flyttet ut av Sverige, trodde de hadde klart å få de til nå.

Jeg har en skikkelig gammel Nova som jeg kun har hatt ett problem med, da hadde jeg slitt ut slangekoblinga, (av den gamle typen).  Bytta den for 15 år siden, og siden har det fungert bra.

Når du har fått den i orden så test hvordan det virker både med parafin (whitespirit) og alkylatbensin, multifuel er kompromiss, og den vil alltid fungere best på en av disse. På gass tror jeg den alltid vil virke. Ikke snu gassboksen på hodet før brenneren er varm.

Ah! Forstår! Men godt å høre at du har vært fornøyd med din i mange år! 😁
 

Ja nei har flere gode gassbrennere, så denne har jeg kun tenkt til bensin, siden det virker litt mindre styrete enn parafin 🤔 Kjøpte med coleman sin renset bensin, gjorde det enkelt siden det virka litt hipp om happ ang hva folket syns om den bensinen fra Biltema 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag valde ju Polaris för att kunna anv gas med vänd box ned till kanske -5 gr och sedan kunna anv vidare med fotogen.

Men du blir säkert nöjd med Nova end nackdel med optimus är väl vikten men fördelar mot MSR,Primus, överväger med ett robust kök som går att vika in bra.På SV utsidan.se anses det av erfarna användare vara det bästa MF köket.

Jag har dock detta som reserv till Kap-Artic med Optimus 207 brännare allt tillverkat i SV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har du kvar den gamla?ser du ingen skillnad så är det ett större parti som är fel på.

Kan du ej prova på en annan flaska,så får du väl sända åter hela köket, och ev köpa ett annat märke.

Det kommer troligen snart flera firmor som får sälja ut varulager för att ej få lägga ner företaget.

Hade du ett gaskök som gick att köra med vänd box så använd det tills vidare.

Jag har under 2022 haft ´otur´med allt från kängor till ryggsäckar se min tråd om ev kvallitets problem på nya produkter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (7 minutter siden):

Har du kvar den gamla?ser du ingen skillnad så är det ett större parti som är fel på.

Kan du ej prova på en annan flaska,så får du väl sända åter hela köket, och ev köpa ett annat märke.

Det kommer troligen snart flera firmor som får sälja ut varulager för att ej få lägga ner företaget.

Hade du ett gaskök som gick att köra med vänd box så använd det tills vidare.

Jag har under 2022 haft ´otur´med allt från kängor till ryggsäckar se min tråd om ev kvallitets problem på nya produkter.

 

 

Er noe ruglete på noen av gjengene på denne nye.. den andre pumpa kjennes sånn sett bedre ut når jeg kjenner over med tommelen… 

men ja går kanskje an å bare sende hele greia tilbake selvom jeg har hatt bensin i den flaska? Vurderer litt å prøve MSR sin eller noe istedet.. rimelig lei nå ass..

ja har Optimus Vega gassbrennern som har funka helt greit på vinterstid tidligere.. 

samme føler jeg… at produkter taper seg bare nå… kjenner jeg er så lei av å hele tiden reklamere på ting og styre, istedetfor å faktisk få brukt produktet 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ev köp beg Optimus 111 med tystbrännare kommer fungera med lite ny packningar och rengöring tills du blir för gammal att använda den.

Min Optimus Svensk tillverkade 207 med handjorda pump kommer jag Aldrig sälja fast Optimus Polaris är mer lätt använd.

Många här som är nöjda med MSR men är plast pump men håller nog 10-20 år om man ej skadar den genom att tappa den tex.kolla på Dragonfly eller XGK om du ej ska laga mycket mat pga svårarare köra på sparlåga och i princip samma brännare som tillverkats med små modifieringar 10 tals år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (56 minutter siden):

Ev köp beg Optimus 111 med tystbrännare kommer fungera med lite ny packningar och rengöring tills du blir för gammal att använda den.

Min Optimus Svensk tillverkade 207 med handjorda pump kommer jag Aldrig sälja fast Optimus Polaris är mer lätt använd.

Många här som är nöjda med MSR men är plast pump men håller nog 10-20 år om man ej skadar den genom att tappa den tex.kolla på Dragonfly eller XGK om du ej ska laga mycket mat pga svårarare köra på sparlåga och i princip samma brännare som tillverkats med små modifieringar 10 tals år.

Takk for tips! Skal appsolutt ta en titt på Optimus 111. Blir nok mest for å smelte vann og slikt for min del. Da jeg er super lat med matlaging både på tur og hjemme 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig trist at du har en slik opplevelse, men garantien gjelder selv om den er brukt. Jeg hadde blitt ganske oppgitt selv, og hadde nok brukt rikelig med krefter for å skru på og av pumpa noen ganger, og sett gikk seg til, gikk det i stykker eller ikke ble bra så hadde jeg gått for å oppheve kjøpet.

Hvis du ender med å oppheve kjøpet å gå for en annen brenner så bør vi ta en kikk på hva som er viktig.  De brennerene som har høyest effekt er ofte vanskelige å kjøre på svak varme. Hvor mye har støy å si? Den "gode gamle" 111 med støysvak brenner kunne av og til få underburn, og er definitivt best med parafin, da bør du forvarme med sprit.  (Gjelder alle parafinbrennere) Vekt? Stødighet? Vindskjerming? Glatte bøyler å sette kjelen på? Bør den passe i Trangia-settet? Hvordan skal den pakkes på tur?

Du har lang erfaring med gassbrenner, men hva har du brukt? Bør det ligne på gassbrenneren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (2 timer siden):

Forferdelig trist at du har en slik opplevelse, men garantien gjelder selv om den er brukt. Jeg hadde blitt ganske oppgitt selv, og hadde nok brukt rikelig med krefter for å skru på og av pumpa noen ganger, og sett gikk seg til, gikk det i stykker eller ikke ble bra så hadde jeg gått for å oppheve kjøpet.

Hvis du ender med å oppheve kjøpet å gå for en annen brenner så bør vi ta en kikk på hva som er viktig.  De brennerene som har høyest effekt er ofte vanskelige å kjøre på svak varme. Hvor mye har støy å si? Den "gode gamle" 111 med støysvak brenner kunne av og til få underburn, og er definitivt best med parafin, da bør du forvarme med sprit.  (Gjelder alle parafinbrennere) Vekt? Stødighet? Vindskjerming? Glatte bøyler å sette kjelen på? Bør den passe i Trangia-settet? Hvordan skal den pakkes på tur?

Du har lang erfaring med gassbrenner, men hva har du brukt? Bør det ligne på gassbrenneren din?

Ja, har sendt en ny mail til fjellsport nå for å se hva de sier… blir liksom litt sprø når man aldri får faktisk dratt med seg den på tur, er liksom halve moroa med nytt utstyr 🙊

Støy har lite å si for min del, da jeg uansett hører dårlig og syns det er helt greit at det er lett å høre når det slukker 😅 Vekt eller noe har ikke mye å si, annet en at jeg ønsker at den skal være lett å bruke. For ser for meg at denne uansett kun blir brukt på tur med pulk. 

Har Optimus Vega og Trangia sin gassbrenner, trenger ikke ligne de sånn sett. Men at det er enkelt i bruk er jo en klar fordel syns jeg 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (1 time siden):

Har eksprimentert litt selv, mener at Soto Muka er for vanskelig å dempe til lav varme, men ta en kikke på disse to trådene :-)

Her er forresten den danske siden jeg sleit med å finne igjen: http://www.aye.dk/multifuel/

 

 

 

 

 

Takk! Men mye av de er lest føre jeg egentlig landa på Optimus Nova 🤔 Sto liksom litt mellom den, Primus Omnifuel II og MSR Whisperlite.. men vurderer snart å heller prøve å kjøpe nova brukt, for da vet jeg at den vil funke 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har brukt den gamle svensk produserte Optimus Nova med CEJN slangekopling til flaske og ingen problemer med å skru pumpen på! Jeg har selvfølgelig måtte rense den en gang, da den begynte å brenne litt dårlig. Den store fordel med Novaen er at den kan simmerkoke til litt finere matlaging en bare kokevann til en Realpose. I øvrig er den bygget inn i Trangia og jeg fyrer med parafin dvs tennveske. 

MEN da elgkalven skulle ha egen brenner syns jeg det var smart at vi hadde samme av hensyn til service og reservedeler. MEN da for år tilbake ar produksjonen flytte ut av Sverige og jeg måtte igjennom 2 ganger bytte før vi fikk en brukbar. Jeg håpet da at det nå var styring på kvalitetskontrollen! Pumpen skal selvfølgelig kunne skrus helt tett til av hensyn til lekkasje og trykk!!! Så bli ved å bytte flaske og pumpe til du får en tett. 

Ja, jeg har en eldre primus gassbrenner med bøyle, Gravity?? Virker jo fint, men mye varmespill og bråker ennda mer enn Novaen.

Elgen

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering om dette problemet; fikk ny pumpa og flaske idag… nå funker alt. Og de to tidligere pumpene funker også på nye flaska.. så ser ut til at det var flaska som var problemet her 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.