Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel brenner urent?


Tomine81

Anbefalte innlegg

Skogens Stønn skrev (23 minutter siden):

Jeg er ikke helt enig i dette. Jeg mener begge er nokså like med hensyn til farge, men siden den ene flammen er mye mindre vil flammetuppene utgjøre en mye større del av den totale flammen.

Det som er poenget mitt er at gule/røde flammer er et tegn på feil blandingsforhold mellom drivstoff og luft, og da slik at det blir for mye drivstoff i forhold til luft. Siden blanding av luft og drivstoff skjer etter at drivstoffet er kommet ut av dysa er det vanskelig å se for seg at det skal kunne ha noe med pumpa å gjøre. Det kommer enten for mye drivstoff ut av dysa eller for lite luft til etter dysa. Hvis du får for lite drivstoff i forhold til luft vil du ikke få gule flammer (det kan bli så lite at  brenneren blir for kald, og da får du gule flammer, det er det du ser i den siste filmen din)

Det kan tenkes at man kan få for mye drivstoff ut av dysa hvis man pumper alt for høyt trykk i flaska da, men da er det neppe noe feil med pumpa.

I videoen jeg postet 29 januar bruker jeg den gamle pumpa. I de to nyeste videoene jeg postet for 15 timer siden bruker jeg den nye pumpa. Og i alle videoene brenner den på full guffe. Det er jo absolutt en forbedring etter at jeg byttet til ny pumpe. Både kraftigere og mer blå flamme. 
men det er egentlig ikke poenget. For den brenner fremdeles ikke optimalt.
Den siste videoen jeg postet nå isted er fra når jeg har sluppet ut litt bensin for å forvarme. Men flammen slukker altså aldri. Ergo den får stadig litt brensel fra flaska. Det er kun når jeg presser justeringspendelen helt til Høyre og holder den der at det blir helt tett. Slipper jeg den så åpner den seg igjen. Som om det skulle ha vært en fjøring liksom.
mulig vi misforstår hverandre litt. 🙂 Ikke alltid så lett å gjøre seg forstått med å skrive.

Setter veldig pris på svar og innspill, men et redd det du skriver om er litt over min kunnskap om dette. 😄

jeg foretar en full rensing av brenneren og kommer med en update 🙂

Endret av Tomine81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 hours ago, Tomine81 said:

Update. Forvarmingsflammen slukker aldri. Som om d er en lekkasje. Jeg må presse justeringsbryteren/pendelen mot Høyre for at det skal bli helt tett. Men så vipper den liksom litt tilbake når jeg slipper, slik at åpnes litt igjen. Som om det skulle være fjøring i den.. 🤔

 

FullSizeRender.mov 17.13 MB · 1 download

Det der er ikke forvarming flamme.

 

Forvarming skjer i forbindelse med at det renner bensin ned på veken som er montert under brenneren som igjen varmer opp messing hodet når det antenner.

 

Den flammen du ser er et tegn på at det ikke er utført forvarming. Derfor ser det kun ut som et stearinlys da drivstoffet kommer ut av dysa i flytende form.

Endret av Richard Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Eide skrev (4 timer siden):

Det der er ikke forvarming flamme.

 

Forvarming skjer i forbindelse med at det renner bensin ned på veken som er montert under brenneren som igjen varmer opp messing hodet når det antenner.

 

Den flammen du ser er et tegn på at det ikke er utført forvarming. Derfor ser det kun ut som et stearinlys da drivstoffet kommer ut av dysa i flytende form.

Nei, jeg har akkurat forvarmet her. Og venter da på at bensinen jeg har sluppet ut nesten skal slukke, slik at jeg kan åpne forsiktig og starte brenneren. (Jeg KAN forvarme altså! Gjort  det mange ganger 😊 ) MEN! ..det som altså skjer her på denne videoen er at jeg venter for å se om flammen faktisk døde ut dersom jeg ikke åpnet justeringspendelen. Og da så jeg at den bare fortsatte å brenne. ALTSÅ får den fremdeles tilførsel av brensel, til tross for at justeringspendelen er lukket. Den er altså ikke HELT lukket uten at jeg holder den lukket. Slipper jeg den vipper den litt åpen igjen. Man skulle tro pakningen var ødelagt eller noe. Men det er den altså ikke.

men nå er jeg altså igang med rengjøring. Og jeg oppdaget noen småting da jeg demonterte den. Skal gi en liten update når jeg vet noe mer 🙂

Endret av Tomine81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Tomine81 said:

Update. Forvarmingsflammen slukker aldri. Som om d er en lekkasje. Jeg må presse justeringsbryteren/pendelen mot Høyre for at det skal bli helt tett. Men så vipper den liksom litt tilbake når jeg slipper, slik at åpnes litt igjen. Som om det skulle være fjøring i den.. 🤔

 

FullSizeRender.mov 17.13 MB · 3 downloads

Det kan skje hvis du ikke har etterstrammet dysa. Da ser du en liten stearinlys flamme opp fra dysa. Ihvertfall forsvinner den for meg om jeg slår av og strammer opp.

Det kan også skje om du ikke skrudde dysenåla inn før du strammet mutteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (På 5.2.2023 den 20.08):

Det kan skje hvis du ikke har etterstrammet dysa. Da ser du en liten stearinlys flamme opp fra dysa. Ihvertfall forsvinner den for meg om jeg slår av og strammer opp.

Det kan også skje om du ikke skrudde dysenåla inn før du strammet mutteren.

Ok. Men vær forsiktig med å etterstramme dysa i varm tilstand, som jeg ser at noen anbefaler her inne. Da risikerer du å ikke få den av igjen når den blir kald. Litt kjipt om du blir nødt til å rense dysa. Ikke særlig kjekt å sitte der i 15 blå for å prøve å få brenneren varm nok til å få ut dysa. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Tomine81 said:

Ok. Men vær forsiktig med å etterstramme dysa i varm tilstand, som jeg ser at noen anbefaler her inne. Da risikerer du å ikke få den av igjen når den blir kald. Litt kjipt om du blir nødt til å rense dysa. Ikke særlig kjekt å sitte der i 15 blå for å prøve å få brenneren varm nok til å få ut dysa. 😄

Sant nok, men har ikke opplevd det som en utfordring enda. Det er mer at jeg tar en ekstra dragning på dysa. Er lite den flytter seg, men det har gjort en forskjell på brenneren. Skal uansett ha det i mente 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (9 minutter siden):

Sant nok, men har ikke opplevd det som en utfordring enda. Det er mer at jeg tar en ekstra dragning på dysa. Er lite den flytter seg, men det har gjort en forskjell på brenneren. Skal uansett ha det i mente 👍

Ja, har merket at jeg ofte må etterstramme på min også, 💪 da den har en tendens til å løsne etter noen brenninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens! En lite update. 🙂

Siden sist har jeg foretatt en skikkelig rens på brenneren, som forklart her inne. Det utgjorde dessverre ingen endring, men var jo uansett ikke bortkastet. 😊 Skiftet også paden. Lyste inn i brennerhuset, og kunne da se at hullet ikke var helt rundt/åpent det hvor spindelen kommer ut. Slik var det også i hullet hvor slangen koples til. Fjernet forsiktig dette med en gitarstreng, slik at hullene fikk en jevn åpning. Skiftet også filteret på pumpa.

Men i alle fall! Nå tror jeg den funker som den skal. Noe helt annet nå i alle fall. Koker 1 liter på ca. 3.5 min. Fremdeles litt gult i flammene, men sier meg fornøyd. 🙂 Ikke godt å si akkurat hva som hjalp. Kanskje også en kombinasjon.

Ikke så lett å se, men legger ved et par bilder.

Tusen takk for all hjelp folkens! 🙂

3EB377E2-3603-418B-8170-DF6227B9AA98.jpeg

71B59E97-B2E0-4ED8-993B-223D13C86613.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.