Gå til innhold
  • Bli medlem

HMG Ultamid 2 på Hardangervidda


CHLOFK

Anbefalte innlegg

Annonse

Har litt erfaring med Ultamid 4. Funker fint på vinteren, og tåler bra med vær forutsatt gode ankerpunkt og bardunering. Solid midtstang er et must. Har brukt det kun uten innertelt, og det blir et hav av plass og ståhøyde om man graver grop på innsiden.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mitt Ultamid 2 på noen vinterturer. Det største problemet er snødrift. Jeg har brukt det både, med innertelt, og uten, men da med bunnduk (tyvek). Begynner det å blåse finner snø fort veien inn i teltet vis ikke alle hull i bunnen er tettet igjen med snø. Med dette oppsettet får man ikke det like komfortabelt som med et telt med innertelt, men for meg fungere det bra. Det er selvfølgelig forskjell på Januar og April/ Mai, men er man nøye med å finne plasser som ligger litt i le mener jeg det fungere bra. Personlig mener jeg det blir litt lunere med innerteltet selv om det bare er myggnetting.

DDB278E2-CA70-43C9-9FD3-CB84EA213893_1_105_c.jpeg.18c9759e71aeba56f334a1e05d3bcbdf.jpeg3659BD17-8B80-435C-BF9A-336FD6C142CA_1_105_c.jpeg.7703cf1fbfef840ea78b10d23c4c04bd.jpeg

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tilbakemeldinger her og kjempebra med bilder! Det finnes så lite på nett og youtube i vintervær med dette teltet. Særlig norske forhold. Alle bruker disse store ekspedisjons Hilleberg teltene. Jeg tenkte å bruke Ultamid med innertelt som nødly på Hardangervidda når jeg går hytte til hytte. Jeg var mest redd for at den åpne løsningen langs kantene kom til å blåse masse snø inn. Det skjer sikkert til slutt i de rette forholdene uansett, men jeg får grave og bygge og tette igjen så godt det lar seg gjøre. 

 

Hvis andre her har flere erfaringer med teltet sommer som vinter så er det bare å kjøre på. Men det er gode kilder på sommer/vår/høst der ute, men ikke vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant som du sier at snø vil blåse inn om du ikke får tettet godt nok. Det tåler masse vind og nedbør så lenge det er plugget godt ned. Det er 7 barduner som forsterker teltet godt i vind. Det du kan gjøre er å grave det ned litt i snøen og etterpå tette med snø rundt. Da vil snøen bare blåse forbi og ikke inn. Det tar litt tid, men det kan lønne seg.

Det kan hende du har sett disse videoene, men uansatt, de viser at pyramidetelt tåler masse vind om de er plugget godt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

zimwalker skrev (7 timer siden):

De står sikkert godt de som vises i den første videoen, men er det lunt og koselig på innsiden? :)

Ja, det er fordeler å ulemper med alt. Det er nok ikke like koselig i dårlig vær som et tunnelltelt eller selvstående, med fult innertelt. Du får det litt igjen med å bære lett mens man går. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (42 minutter siden):

Ikke erfaring med teltet men ville sterkt vurdert MLD sine mid telt som et alternativ. Ron er en hyggelig kar og de leverer alltid kvalitet. In house produksjon har de og, i motsetning til HMG som har flytta produksjonen til Mexico. 

Jeg eier allerede Ultamid 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 m/s  ÄR  50mph det kan nog blåsa mer mitt på HV troligen  30 m/s.och är det då - 20-30 gr blir det nog ´mysigt´i ett enväggs litet tält när det blåser så mkt att ev MF ej fungerar om du ej har det monterat i en Trangia.(och ev räddning om du har täckning eller sattelit nödsändare ej kan flyga Helikopter och få vill köra snöscoter dit du är på rekreation plogkäpparna runt Dyranut var mellan 3-4 m långa såg stora ut även i en buss.)

Pyramidtält har ju bl Flällräven haft tid på 7-80 T och de såg man ju men ej många,nackdelarna är ju bl. stången i mitten av tältet speciellt på små tält ,en ingång liten takhöjd brant lutning av tältduk men som ett lätt nödtält i stället för tarp som en del provar med även på vintern är det ju mycket bättre.(ryggås tält var då vanligt dvs 2 stänger och även då med stänger ivägen).

På en film kan de se bra ut med ett tunnel tält jämte ett pyramid tält jag vill ej sova (om det nu går i starkvind )utan att ha ett kupoltält med stormmattor och fördelen av ha kroppstyngden som håller ner tältet mot snö eller mark.

På vinter behövs även 2 sovsäckar samt liggunderlag sammanlagt på 5-8 R. enligt min uppfattning om man ej ska chansa och anv MF inne i innertältet.

Alt nära bilväg är ju att ha ett pyramidtält med vedkamin ett bra alternativ.

Någon dag efter jag blev omsprungen av F i somras i regnet i en uppförsbacke nära HV Jökul fick jag lite magsjuka och ca 15 km söder om DyranutDNT med bara små kullar som vindskydd frös jag rätt bra i ett Bergans trollhetta 1P med högt ´badkar´högsta sidan mot vinden.

Tack vare liggunderlag på R 3.7 och relativt varm sovsäck och syntet superunderställ och mössa blev jag ej förkyld,fast jag fick lätta frossbrytningar /okontrollerad skakning för att få upp värmen.

Jag kommer  EJ fler gånger gå i fjällen i den nordiska  ˋ sommarenˋ utan sollit innertält lika på mitt Helsport Ringstind.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CHLOFK skrev (På 29.1.2023 den 20.05):

Gode tilbakemeldinger her og kjempebra med bilder! Det finnes så lite på nett og youtube i vintervær med dette teltet. Særlig norske forhold. Alle bruker disse store ekspedisjons Hilleberg teltene. Jeg tenkte å bruke Ultamid med innertelt som nødly på Hardangervidda når jeg går hytte til hytte. Jeg var mest redd for at den åpne løsningen langs kantene kom til å blåse masse snø inn. Det skjer sikkert til slutt i de rette forholdene uansett, men jeg får grave og bygge og tette igjen så godt det lar seg gjøre. 

 

Hvis andre her har flere erfaringer med teltet sommer som vinter så er det bare å kjøre på. Men det er gode kilder på sommer/vår/høst der ute, men ikke vinter.

Det er vel en grunn til at du ikke finner så mye om dette teltet i vind på vinterfjellet :-).  Under gode forhold, kan man jo pakke snø, bardunere, bygge levegger, og med litt tau så vil jo en tarp/presenning også fungere. Men så var det dette med nødly da, klarer du å sette det opp i 15 sm og i løssnø?  Mitt førstevalg for nødly er Jervenduk, tynn (sommer) eller med litt isolasjon (vinter) for overlevelse. Og Nemo Tenshi som beste alternativ for både telting og nødly/lunsj/skift (om jeg er alene eller vi er 2 på tur), det er en enduker som du enkelt krabber inn i, drar igjen glidelåsen og setter opp innenfra, bunnduken er en del av teltet så det blir tett og kan ikke fly avgårde og uten å bruke en eneste teltplugg om du må!  Dette fungerer altså i hard vind, spinndrift, ved løs snø,  regn, på avblåste rygger med tele etc og man kan beskytte seg kjapt for været og lite volum letter muligheten for oppvarming.

Vinterstid - ja, absolutt under de rette forhold. Vinterstid som nødly i åpent fjell. f.eks på Hardangervidda - da finnes det veldig mye bedre alternativ mtp sikkerhet og overlevelse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.