Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround gåstaver primært til bruk i skog og mark


Anbefalte innlegg

Er for tiden på utkikk etter et par gode og lette gåstaver til allround bruk, men med særlig henblikk på skog og mark. Er hovedsakelig på utkikk etter staver med så lav egenvekt som mulig, men liker også et kult design (aka kule farger…). Design er viktigere enn man lett kan tro, ihvertfall for mitt vedkommende, da farge påvirker trivsel på tur :) 

Er primært interessert i å betale omlag 1000 kr, men kan overbevises til tyngre investering dersom jeg mottar gode anbefalinger. Spørsmålet mitt er derfor: hvilke staver har du, og hva bør jeg se etter for å velge så optimalt som mulig? 
Jeg er forøvrig 1.79 høy med bmi på 25 blank.

 

For forhånd takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjaa, lette som rakkern og ganske stilige i designet men dyre som fy. Mine har jeg målt inn på 368gr totalt (inkluderer begge stavene!)

Black Diamond Distance Carbon

https://www.fjellsport.no/merker/black-diamond/black-diamond-distance-carbon-flz-poles-ultra-blue

Tåler også mye bruk. Nå er det ikke noe igjen av tuppene på mine da Island-kryssing i sommer (+ flere turer i Norge i veldig steinete områder) slet de helt ned, men ellers er de i topp stand enda. Tuppene kan skiftes ut.

Fungerer for øvrig ypperlig til å holde agressive svaler unna fra å angripe ovenifra også... 😅

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du bestemmer deg mht merke og design etc må du velge om du vil ha Z-staver eller uttrekkbare.  Jeg hadde leki uttrekkbare før (kjøpt i dolomittene) med skrufeste - stolte ikke helt på skruingen og merket og at jeg etterhvert måtte etterstramme underveis.  Ble vane å sjekke ekstra - og som regel stramme de før bratte nedstigninger der en kollaps av staven ikke ville være særlig bra..

Plutselig en dag var skrufestet røket på den ene staven (gikk likevel på tur den dagen) og stavene dermed kassert (dvs siden vekten er akkurat lik de jeg har nå står den som fortsatt funker i garasjen som reservestav - evt om besøk ønsker å låne en stav).

Har nå z-staver - jeg opplever de som litt mer klønete å slå sammen (enkle å slå opp) og også mer styr å få i sidelommer på sekken siden de tar mer plass.  Var ganske dyre de også men synes strammingen ikke er så god - den ene er for hard og den andre for løs?  I tillegg var nok tuppene på lekistavene bedre på is.  Kan sjekke merket på de jeg har nå når jeg er hjemme (Black diamond?)

Fordeler og ulemper med begge typer - men tror at om jeg kjøper nye igjen blir det ikke z-staver men de som skyves sammen (men med "flick lock")? Men ta den avgjørelsen før du ser på design. Skyve-sammen staver blir gjerne litt lengre når de er sammenlagt (ugreit om du går mye i tett skog og må under greiner etc mens de er på sekken) men tar mindre plass i sekk/sidelommer.

Pris og vekt henger gjerne også sammen (lettere er som regel dyrere som for alt tur-utstyr..) så det er jo også en avveining.

 

EDIT; Tror det er disse stavene jeg har nå: https://www.vpg.no/komperdell/310466/komperdell-carbon-fxp4-approach-vario-selvmonterende-4-delt-stav-115-135ccm?channable=0164ab69640033313034363621&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=dcaffiliate

(ser de er satt ned fra 2000 til 1000 så innafor budsjett - men tror ikke jeg gir de mer enn 3 stjerner pga låsemekanisme og tuppene).

Kom på et element til; Jeg bruker ofte ikke håndstroppene og da er det best å ha myke / løse stropper og ikke de som må festes.  Ved å gå uten stropper er det lettere å skifte grep hold stavene midt på om de ikke brukes og trygger ift om en faller...  

 

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med høyde på disse stavene ?  Ser de fleste står oppført med 140cm som makshøyde, er det ok å gå med for en person på ca 190? eller finnes det staver som er litt lenger enn det? Har kun erfaring fra ski, og der er vel stavene mine 165. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (6 timer siden):

Hvordan er det med høyde på disse stavene ?  Ser de fleste står oppført med 140cm som makshøyde, er det ok å gå med for en person på ca 190? eller finnes det staver som er litt lenger enn det? Har kun erfaring fra ski, og der er vel stavene mine 165. 

https://www.fjellsport.no/tips-og-rad/diverse/velge-gastaver-vandrestaver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (8 timer siden):

Hvordan er det med høyde på disse stavene ?  Ser de fleste står oppført med 140cm som makshøyde, er det ok å gå med for en person på ca 190? eller finnes det staver som er litt lenger enn det? Har kun erfaring fra ski, og der er vel stavene mine 165. 

Jeg er 201cm og mine max 140cm staver aldri ute på max. Orker ikke gå i garasjen nå og sjekke hva jeg har dem på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Välj modeller med justerbar ´bygel´lås ej med vridning med invändig låsning, har valt Kompardell C3 pro men mest för att de är lätta och var bra pris på när jag skulle välja.

Men bäst håller de i AL utan justering,de går även att böja/räta ut om de blir överbelastade vid tex ett fall.

Längden ska mätas med armbågen i 90 grader, korkhand grepp är bäst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.