Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket mellomlag til vinterturer anbefaler du?


vetting

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har nettopp gått til innkjøp av en ny skallbukse og skalljakke fra Outdoor Reaserch (etter tips fra en kompis) jeg skal bruke på vinterturer på fjellet. Skal nå kjøpe et mellomlag for å ha mellom ullundertøyet og skall-plaggene. Bruken er på tur i fjellet i Nord-Norge på vinterstid, og jakt på fjellet vinterstid. Hva anbefaler dere? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske jeg hadde et fasitsvar med to strek under svaret, men som mellomlag bruker jeg alt fra ingenting til kjempetykke ullgensere. 

Jeg bruker som regel samme Aclima-ullsettet innerst, og skidress / jaktdress ytterst (alt etter aktiviteten).

Hva jeg har i mellom avhenger av værtype, temperatur og intensitet. På jaktdager i slutten av februar, med solsteik og høy intensitet, bruker jeg sjeldent mellomlag men har med meg en genser i sekken til eventuelle pauser. Går jeg vintertur i januar, i -30°C, null sol, og lav aktivitet for å unngå å gå meg svett, kan jeg bruke ganske tykke ullgensere. Sparer som regel de aller tykkeste til pauser / ankomst etter teltoppsett. 

Jeg har et par geniale, ganske tynne ullgensere, som jeg synes er veldig anvendelig på denne årstiden. Noe så enkelt som dette: https://dressmann.com/no/p/merinoull-genser-rund-hals-turkis-gensere-strikkede-gensere-herre/7336617_F631 har jeg et par av, som jeg synes dekker de fleste dagene om vinteren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg også kan være vanskelig. 

Jeg benytter i tillegg til ullundertøy, nettingtrøye mot kroppen som går langt over rumpe og «skjøter» overgangen mellom genserdel og buksedel på ullundertøyet godt, da jeg blir ofte kald rundt hoften.


Men ullgenser med krage og glidelås i front, så jeg kan tilpasse etter temp, er vel det jeg er mest fornøyd med. Må man øke det, så blir eventuelt en dunjakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte det vel i forrige mellomlag-tråd også tror jeg.

På høst og vinter er jeg som regel alltid å finne i Norrøna Tamok ullskjorten min. Denne har overrasket meg stort. Slitesterk, varm, pustende men også tett nok til å kunne brukes som ytterplagg om det ikke er nedbør eller for mye vind. Og selvfølgelig i kjent ull-stil ikke illeluktende etter litt bruk.

Noe helt annet enn type flanell-skjorter i bomull som egentlig ikke har en eneste positiv egenskap som mellomlag (?).

Litt avhengig av hvor kaldt det er går jeg enten kun i en ull-mix t-skjorte under eller legger på langermet ullundertøy med høy hals under i tillegg.

Stort pluss at den kan åpnes (det er en skjorte...) og har tre fine lommer som lukkes med glidelås.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tynn fleece er mer enn nok som supplement når man er i bevegelse. En jakke man kan trekke over ytterjakken ved evt. pauser som tillegg.

Går jeg i vindjakke som ikke er 100% vindtett i kraftig vind synes jeg mellomlag som blokkerer vind er bedre enn fleece, som f.eks. aecteryx atom LT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to modeller fra Mountain Equipment jeg er veldig fornøyd med: Lumiko og Arrow. Sistnevnte litt kraftigere stoff, men uten hette. Begge er tynne mellomlagsjakker som fungerer utmerket under skalljakka vinterstid. Er tettsittende og overraskende varme, men transporterer fukt bra. Siden de ikke tar mye plass under jakka, kan man supplere med enda et mellomlag når været på vinterfjellet virkelig drar seg til. Er også veldig fornøyd med Klattermusen Huge i en ullblanding, som er den diggeste genseren jeg har i mitt eie. Må kjøpe en til av den, siden den også er kjempegod til hverdagsbruk. Fjällräven Keb fleecejakke er også en favoritt, til all slags bruk-også som mellomlag på vinterturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som flere sir: avhengig av aktivitet, temperatur og værlig. Jeg bruker som regel ulike kombinasjoner av ull, fleece, hellere 2 tynnere ullgensere enn 1 meget tykk. Så er det enklere å regulere temp. "Kontorgensere" er OK, men jeg foretrekker hakket kraftigere enn merinoull: Shetlandsull. For en stund siden etterspurte jeg Shetlandsull, men herreekviperings ekspedient-konsulenten ante ikke hva der var! Heller ikke Tattersal ternet skjorte! Klassisk engelsk antrekk! Men nå er det visst på mote igjen. 

Hos meg har det vært -10-20 C, så det er ullundertrøje (fineste italienske merino!!), 1 tynn fleece undertrøye, ullgenser i ulike tykkelser. Ytterjakke og bukser avhengig av aktivitet og vær. Stor forskjell på hundeslede og ski!! Bruker i blann også fleecejakker, men mer begrenset.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å svi av halve lønna så er det mulig å få hele settet av merinoull fra Janus på Obs. Tror jeg betalte 500-600,- sist jeg kjøpte. Ellers har vel Felleskjøpet innimellom grei pris på Aclima Warm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.